AMT Kennistest: De vragen van VARTA

AMT Kennistest: De vragen van VARTA

Dat je een AGM- of EFB-accu nodig hebt in een auto met een start/stop-functie, wist bijna iedereen. Maar hoe lang duurt het om een accu te vervangen? En wat betekent AGM? Hoe deed jij het in de AMT Kennistest? We nemen de vragen met VARTA door.

De gemiddelde Nederlander denkt dat er geen 12V accu in een elektrische auto zit. "Wij ondersteunen daarom graag initiatieven, zoals de AMT Kennistest, om de kennis over accu's te vergroten," zegt Martin Lodewijk van VARTA. Weliswaar doen aan de AMT Kennistest alleen technici mee, maar ook bij hen wil VARTA de kennis vergroten. Martin Lodewijk: "VARTA is leidend als het om 12V accu's gaat, dus kennis delen is ook een beetje onze taak." De meeste deelnemers aan de AMT Kennistest weten dat een accu niet langer meegaat als de start/stop-functie is uitgeschakeld. Ze weten ook dat in een auto met een start/stop-functie een AGM- of EFB-accu hoort (en dus geen 'klassieke' SLI-accu) en dat de accu geregistreerd moet worden in het accumanagementsysteem (BMS).

En in een hybride en EV dan?

Iets moeilijker was de vraag met welke uitdagingen 12V accu's worden geconfronteerd in hybride en elektrische auto's. Er waren vier meerkeuze antwoorden:
A. diepe ontlading;
B. herhaaldelijk ontladen en opladen;
C. krapper spanningsbereik;
D. alle antwoorden zijn goed.


Marc Peters, technisch trainer van VARTA: "Op hybride en EV auto's is de startfunctie van de 12V accu respectievelijk gereduceerd en geannuleerd. De accu blijft alle mogelijke verbruikers en veiligheidsmodules voeden en is dus continu aan het ontladen; de 'deep cycle' functie is dan belangrijk. De DC-DC omvormer laadt de accu op. Wanneer de stroomaanvraag hoger is dan de omvormercapaciteit, compenseert de 12V accu de extra energie aanvraag. Diepe ontlading, herhaaldelijk ontladen en opladen en een krapper spanningsbereik zijn dus allemaal goed: antwoord D." De helft van de deelnemers had dat goed.

Wat betekent AGM?

AGM is niet de sportieve afdeling van Mercedes (dat is AMG) en AGM betekent ook niet Advanced Gel Technologie. Bij AGM accu's is het accuzuur opgenomen in geweven glasvezelmatten, die zich tussen de loodplaten bevinden. Dat is dus geen gel-technologie. De glasvezelmatten geven de AGM's hun naam: 'Absorbent Glass Mat' en dat had 46 procent goed. Het inschatten hoeveel accu's niet meer in de motorruimte zitten, bleek moeilijk. Slechts één op de tien deelnemers wist het goede antwoord: 50 procent. Waarom is die vraag belangrijk? Marc Peters: "De helft van de accu's zit in de binnenruimte of in de kofferbak. Daarmee worden temperatuurpieken vermeden, die corrosie veroorzaken en het slijtageproces versnellen. AGM's kunnen overigens veel beter tegen hoge temperaturen dan natte standaard 12V accu's."

Hoelang duurt een accuvervanging?

Als accu's niet meer onder de motorkap zitten, waar zitten ze dan wel? In een Touareg/Q7 onder de bestuurdersstoel, in een Ford C-Max onder de voorruit en bij een Fiat Freemont moet je het binnenvoorspatbord losmaken (duurt drie kwartier). Een opvallende vraag was daarom hoe lang het vervangen van een accu in een auto met start/stop duurt. Marc Peters: "Je moet met het diagnosetoestel de foutmelding weghalen en de nieuwe batterij registreren, dus de montagetijd kan, inclusief het in- en uitbouwen van stoelen of luchtfilters, een uur zijn." Het VARTA partner portaal laat je weten waar de accu is gemonteerd. Je vindt er ook gedetailleerde werkinstructies.

Dit artikel is gesponsord door VARTA.

Jan-Paul Poldervaart, de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions: “Zolang de overheid een inconsistent beleid voert, zal het een uitdaging blijven om nieuwe en tweedehands EV’s aan de man te brengen.”

De klantreis moet kort en aangenaam zijn

Jan-Paul Poldervaart is de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions, bekend van occasionsites als AutoTrack, Gaspedaal.nl en AutoWereld.nl. Als schakel tussen het autobedrijf en de consument is het zijn missie om het koopproces zo goed mogelijk te stroomlijnen.

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

Veilig werken is een belangrijk thema in de autobranche, vooral nu elektrische auto's steeds meer voorkomen. Het onderhoud van deze vervoersmiddelen vereist specifieke vaardigheden en procedures. Daarnaast blijft het onderhoud van de grootste groep - de traditionele brandstofauto's - een essentieel onderdeel van het werk. Hoe zorg je ervoor dat je risico's vermijdt? En hoe breng je veilig en gezond werken onder de aandacht? Daarover gaat het komende OOMT-webinar.

Een prototype van één van de nieuwe solid state batterijen van Chery Automobile. Foto: Chery Automobile

Ultrasnel laden en 1500 km bereik met de solid-state batterij van...

Het Chinese Chery Automobile heeft een nieuwe accuserie ontwikkeld voor elektrisch vervoer. Onder de naam 'Kunpeng' komen er drie nieuwe solid state-batterijen op de markt, die dankzij een snellaadfunctie binnen vijf minuten voor een actieradius van 400 kilometer zouden kunnen zorgen.

Foto: CATL

Hybride accu van CATL met snelle laadtijd en grote actieradius

CATL introduceert de Freevoy Super Hybrid Battery met een elektrische actieradius van meer dan 400 kilometer en snelle 4C-oplaadtechnologie, speciaal voor hybride voertuigen.

Niels Smelter: “De service van AA-Equipment Support is uitstekend; een betrouwbare partner.”

Launch X-431 optimaliseert werkplaats-efficiëntie

Niels en Saskia Smelter namen in 2017 het bedrijf van hun (schoon)vader over. Sindsdien concentreren zij zich als ervaren universele garagisten op het wagenpark van Hengelo en omgeving, én op kampeerauto's. Auto en Camper Smelter beschikt sinds 2019 zelfs over een eigen werkplaats en stallingsruimte voor campers. Waarom kiest Niels voor het Launch X-431 diagnoseapparaat?

"OOMT biedt soms meer dan ik weet"

"OOMT biedt soms meer dan ik weet"

Ruth Lokhorst van Autobedrijf Lokhorst-Zoet in Elburg liet onlangs een gastvrijheidscheck via OOMT doen om te kijken wat hun klanten ervaren en waar de verbeterpunten zitten. Dat kan veel waardevolle inzichten opleveren, ook als je juist een heel fijn bedrijf weet te runnen. "Ik zie genoeg dingen die verbeterd kunnen worden."

Foto: Valeo

Valeo introduceert chillers voor EV-batterijreparaties

Valeo lanceert chillers voor EV- en hybride batterijkoeling, speciaal voor onafhankelijke garages.

Zo ziet verontreiniging door koelvloeistof in een EGR-koeler eruit

Koelvloeistof in het uitlaatsysteem: een serieus probleem - maar wat...

Het probleem van koelvloeistof in het uitlaatsysteem is een serieuze kwestie, vooral als er een turbo in het spel is. Gewaarschuwd door eerdere berichten over dit onderwerp, vermoedt een ervaren monteur dat hij alert te werk moet gaan bij een Volkswagen Golf 1.5 TSI uit 2018. Bij een korte inspectie zag hij namelijk in het uitlaatsysteem sporen van vermoedelijk koelvloeistof. Hoe kan dat en nog belangrijker: hoe los je het op?