AMT Kennistest: De vragen van VARTA

AMT Kennistest: De vragen van VARTA

Dat je een AGM- of EFB-accu nodig hebt in een auto met een start/stop-functie, wist bijna iedereen. Maar hoe lang duurt het om een accu te vervangen? En wat betekent AGM? Hoe deed jij het in de AMT Kennistest? We nemen de vragen met VARTA door.

De gemiddelde Nederlander denkt dat er geen 12V accu in een elektrische auto zit. "Wij ondersteunen daarom graag initiatieven, zoals de AMT Kennistest, om de kennis over accu's te vergroten," zegt Martin Lodewijk van VARTA. Weliswaar doen aan de AMT Kennistest alleen technici mee, maar ook bij hen wil VARTA de kennis vergroten. Martin Lodewijk: "VARTA is leidend als het om 12V accu's gaat, dus kennis delen is ook een beetje onze taak." De meeste deelnemers aan de AMT Kennistest weten dat een accu niet langer meegaat als de start/stop-functie is uitgeschakeld. Ze weten ook dat in een auto met een start/stop-functie een AGM- of EFB-accu hoort (en dus geen 'klassieke' SLI-accu) en dat de accu geregistreerd moet worden in het accumanagementsysteem (BMS).

En in een hybride en EV dan?

Iets moeilijker was de vraag met welke uitdagingen 12V accu's worden geconfronteerd in hybride en elektrische auto's. Er waren vier meerkeuze antwoorden:
A. diepe ontlading;
B. herhaaldelijk ontladen en opladen;
C. krapper spanningsbereik;
D. alle antwoorden zijn goed.


Marc Peters, technisch trainer van VARTA: "Op hybride en EV auto's is de startfunctie van de 12V accu respectievelijk gereduceerd en geannuleerd. De accu blijft alle mogelijke verbruikers en veiligheidsmodules voeden en is dus continu aan het ontladen; de 'deep cycle' functie is dan belangrijk. De DC-DC omvormer laadt de accu op. Wanneer de stroomaanvraag hoger is dan de omvormercapaciteit, compenseert de 12V accu de extra energie aanvraag. Diepe ontlading, herhaaldelijk ontladen en opladen en een krapper spanningsbereik zijn dus allemaal goed: antwoord D." De helft van de deelnemers had dat goed.

Wat betekent AGM?

AGM is niet de sportieve afdeling van Mercedes (dat is AMG) en AGM betekent ook niet Advanced Gel Technologie. Bij AGM accu's is het accuzuur opgenomen in geweven glasvezelmatten, die zich tussen de loodplaten bevinden. Dat is dus geen gel-technologie. De glasvezelmatten geven de AGM's hun naam: 'Absorbent Glass Mat' en dat had 46 procent goed. Het inschatten hoeveel accu's niet meer in de motorruimte zitten, bleek moeilijk. Slechts één op de tien deelnemers wist het goede antwoord: 50 procent. Waarom is die vraag belangrijk? Marc Peters: "De helft van de accu's zit in de binnenruimte of in de kofferbak. Daarmee worden temperatuurpieken vermeden, die corrosie veroorzaken en het slijtageproces versnellen. AGM's kunnen overigens veel beter tegen hoge temperaturen dan natte standaard 12V accu's."

Hoelang duurt een accuvervanging?

Als accu's niet meer onder de motorkap zitten, waar zitten ze dan wel? In een Touareg/Q7 onder de bestuurdersstoel, in een Ford C-Max onder de voorruit en bij een Fiat Freemont moet je het binnenvoorspatbord losmaken (duurt drie kwartier). Een opvallende vraag was daarom hoe lang het vervangen van een accu in een auto met start/stop duurt. Marc Peters: "Je moet met het diagnosetoestel de foutmelding weghalen en de nieuwe batterij registreren, dus de montagetijd kan, inclusief het in- en uitbouwen van stoelen of luchtfilters, een uur zijn." Het VARTA partner portaal laat je weten waar de accu is gemonteerd. Je vindt er ook gedetailleerde werkinstructies.

Dit artikel is gesponsord door VARTA.

Zero Emission | Ecomobiel toont duurzame vernieuwing in mobiliteit

Zero Emission | Ecomobiel toont duurzame vernieuwing in mobiliteit

Energietekorten, prijsstijgingen en leveringsonzekerheid. Woningnood en de stikstofcrisis. Hardnekkige maatschappelijke vraagstukken die van invloed...

Turbo vervangen en speling op de wastegate klep: wat nu?

Turbo vervangen en speling op de wastegate klep: wat nu?

Een garagist vraagt Turbo's Hoet om raad. Hij heeft de turbo van een Peugeot 308 1.6THP uit 2012 vervangen, maar de auto heeft nog steeds geen...

De volautomatische Gear Tronic III van LIQUI MOLY is een ideale klantenbinder. Je voorkomt er typische automaatklachten mee en lost er problemen mee op.

Gear Tronic III lost olieproblemen op

Bij een standaard ATF-verversing blijft zowat de helft van de ATF achter in de koppelomvormer, oliekoeler en -leidingen. Daardoor veroorzaakt het...

OOMT begeleidt en adviseert leermeesters voor succesvolle studenten

OOMT begeleidt en adviseert leermeesters voor succesvolle studenten

Om studenten succesvol hun opleiding af te laten ronden is de rol van een leermeester essentieel. Sinds afgelopen jaar richt een BBL-adviseur van...

Annemiek van de Heg: "Laten we niet vergeten dat de meerderheid van de auto's nog steeds een verbrandingsmotor heeft."

Dankzij TECH360 krijgt Robert Visser een gratis training

Robert Visser is derde geworden in de AMT Kennistest. Hij mag van TECH360 een Pro-training volgen. Maar welke?

Evolutie van accutechnologie in de AMT Kennistest: wat speelt er in de markt?

Evolutie van accutechnologie in de AMT Kennistest: wat speelt er in...

In tien rondes heeft de AMT Kennistest een kans geboden aan technici om hun vakkennis te testen en te verdiepen. VARTA was één van de sponsors en gaf...

Syntium X is beschikbaar in vaten van 200 liter en in vijf liter verpakking. Mogelijk komt Syntium X later dit jaar beschikbaar als bulkolie.

De strijd om de klant: nieuwe Syntium X van Petronas

Consumenten worden prijsbewuster, terwijl het gemiddelde Europese wagenpark al twaalf jaar oud is en de elektrificatie (verschillend per EU-land)...

Met een VR bril beleef je in een virtuele realiteit hoe de wereld van het autobedrijf er in de toekomst uit kan zien.

Opladen voor de toekomst: OOMT en innovatie in de AMT Kennistest

Nu de AMT Kennistest er op zit en de winnaars bekend zijn, blikken we terug met OOMT op hun ervaringen. Jessica Spithoven: "Wij vinden het leuk om...