Turbo-as gebroken maar geen olielekkage, hoe kan dat?

Turbo-as gebroken maar geen olielekkage, hoe kan dat?

Als de turbo-as in een keer breekt, heb je geen lampje op het dashboard nodig om te weten dat er iets mis is. Zo brengt de klant z'n Ford, type C-MAX 1.0 Ecoboost uit 2017 naar de garage. 'Wat een enorm kabaal ineens en het vermogen viel ook weg', vertelt hij. Wat zou er aan de hand zijn? Omdat de monteur verder geen fouten uitleest behalve turbodrukstoring (P0299), belt hij ons om te overleggen.

Dat de turbo kapot is, had hij zelf al geconcludeerd. Toen hij de slang van de turbo los haalde, zag hij zoveel speling dat de turbo-as wel gebroken moest zijn. Voordat hij de nieuwe turbo monteert, wil hij weten wat de oorzaak is om te voorkomen dat de nieuwe turbo ook meteen weer stuk loopt. 

Eerst olie peilen

Onze eerste gedachte bij zo’n bericht is: ‘Hoe zit het met de smering?'. Dus we vragen de monteur of er sprake kan zijn geweest van olielekkage, of de motor rookte en of hij olie heeft gepeild. Want de turbo zit aangesloten op het oliecircuit van de motor. Als er veel speling op de rotor van de turbo-as zit of - zoals in dit geval - de as zelfs is gebroken, dan spuit de olie direct naar plekken waar het niet moet.

De juiste volgorde van checken hierbij is eerst olie peilen. Want als dat nog op niveau is, weet je al veel over het moment waarop en de plek waar de storing ontstaat.

De carterzeef.
De carterzeef.

Er zou juist veel olielekkage moeten zijn

De monteur gaat het checken en belt al snel weer terug: de olie is nog op peil. Dus daar ligt het niet aan. Daar heeft hij gelijk in, maar het is wel een belangrijke aanwijzing. We vertellen hem dat de olie-afdichting in de turbo een deel is van de turbo-as. En de monteur trekt direct de conclusie dat bij een gebroken as de afdichting geheel verdwenen is. Er zou dus juist veel olielekkage moeten zijn. Maar dan had de motor ook enorm moeten roken. En zowel de eigenaar van de auto als de monteur hadden daar niets van gemerkt. Het raadsel lijkt alleen maar groter te worden. Hoe nu verder?

Kleine slijtagedeeltjes in de olie

In dit geval is het handig om te weten dat bij dit type auto de distributieriem door de motorolie loopt. Daarom raden wij hem aan om de carterpan te demonteren en de carterzeef en olie te controleren op vervuiling. Het kunststof van de distributieriem kan namelijk een heel klein beetje slijten. Deze slijtage is zo minimaal dat het de werking van de distributieriem niet direct beïnvloedt. Maar die kleine slijtagedeeltjes komen wél in de olie en ze verstoppen de carterzeef. 

De turbo krijgt onvoldoende olie

Daar hebben we de oorzaak te pakken. Want door de verstopping kan de oliepomp geen olie uit het carter aanzuigen. De turbo krijgt geen olie meer. En als je bedenkt dat die zo’n 200.000 rotaties per minuut maakt, kun je je direct voorstellen hoe de boel dan vastloopt. Dat gaat met zoveel kracht, dat de as breekt. De eigenaar is onmiddellijk gealarmeerd door het lawaai en brengt de auto naar de garage.

Daarom is er in dit specifieke geval bij de gebroken as dus geen olielekkage zichtbaar, ondanks het feit dat de olie-afdichting overduidelijk kapot is. Het is juist het gebrek aan olie waardoor de as brak. Dat is dus de reden waarom wij bij een gebroken turbo as zónder olielekkage direct weten dat we de oorzaak voor deze storing kunnen vinden in het traject vóór de olieaanvoer van de turbo.

Het hele oliecircuit weer schoon

Nu de monteur weet wat er aan de hand is, vervangt hij naast de turbo ook de carterzeef, de motorolie en de distributieriem. Bovendien spoelt hij ook de gehele motor om zeker te zijn dat het hele oliecircuit in de motor weer schoon is. Al met al een beste ingreep, maar dankzij de voorzorgsmaatregelen van de monteur, kan de nieuwe turbo ongestoord en lekker gesmeerd z’n werk doen.

Dit artikel is gesponsord door Turbo's Hoet

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

Veilig werken is een belangrijk thema in de autobranche, vooral nu elektrische auto's steeds meer voorkomen. Het onderhoud van deze vervoersmiddelen vereist specifieke vaardigheden en procedures. Daarnaast blijft het onderhoud van de grootste groep - de traditionele brandstofauto's - een essentieel onderdeel van het werk. Hoe zorg je ervoor dat je risico's vermijdt? En hoe breng je veilig en gezond werken onder de aandacht? Daarover gaat het komende OOMT-webinar.

Niels Smelter: “De service van AA-Equipment Support is uitstekend; een betrouwbare partner.”

Launch X-431 optimaliseert werkplaats-efficiëntie

Niels en Saskia Smelter namen in 2017 het bedrijf van hun (schoon)vader over. Sindsdien concentreren zij zich als ervaren universele garagisten op het wagenpark van Hengelo en omgeving, én op kampeerauto's. Auto en Camper Smelter beschikt sinds 2019 zelfs over een eigen werkplaats en stallingsruimte voor campers. Waarom kiest Niels voor het Launch X-431 diagnoseapparaat?

"OOMT biedt soms meer dan ik weet"

"OOMT biedt soms meer dan ik weet"

Ruth Lokhorst van Autobedrijf Lokhorst-Zoet in Elburg liet onlangs een gastvrijheidscheck via OOMT doen om te kijken wat hun klanten ervaren en waar de verbeterpunten zitten. Dat kan veel waardevolle inzichten opleveren, ook als je juist een heel fijn bedrijf weet te runnen. "Ik zie genoeg dingen die verbeterd kunnen worden."

Zo ziet verontreiniging door koelvloeistof in een EGR-koeler eruit

Koelvloeistof in het uitlaatsysteem: een serieus probleem - maar wat...

Het probleem van koelvloeistof in het uitlaatsysteem is een serieuze kwestie, vooral als er een turbo in het spel is. Gewaarschuwd door eerdere berichten over dit onderwerp, vermoedt een ervaren monteur dat hij alert te werk moet gaan bij een Volkswagen Golf 1.5 TSI uit 2018. Bij een korte inspectie zag hij namelijk in het uitlaatsysteem sporen van vermoedelijk koelvloeistof. Hoe kan dat en nog belangrijker: hoe los je het op?

Hoe AD Garage de groei van Bergmans Auto's versnelt

Hoe AD Garage de groei van Bergmans Auto's versnelt

Stel je een krachtig trio voor van distributeur, grossier en garagebedrijf. Samen vormen ze een drietrapsraket naar succes en dat is precies wat Doyen Auto, Autodistribution en AD Garage doen. Tom Bergmans van Bergmans Auto's in Veldhoven legt uit hoe AD Garage hem helpt groeien.

Rogier Roet, formulemanager van AutoFirst.

AutoFirst: topservice en efficiënte bedrijfsvoering

AutoFirst komt uit het BOVAG ROSA onderzoek als een van de best gewaardeerde garageformules van Nederland. Dankzij effectieve marketingondersteuning en een modulaire aanpak helpt AutoFirst autobedrijven met een hogere klanttevredenheid, een betere bedrijfsvoering en personeelswerving. Hoe doet AutoFirst dat?

OOMT begeleidt en adviseert leermeesters voor succesvolle studenten

OOMT begeleidt en adviseert leermeesters voor succesvolle studenten

Om studenten succesvol hun opleiding af te laten ronden is de rol van een leermeester essentieel. Sinds afgelopen jaar richt een BBL-adviseur van OOMT zich op deze groep, waarbij hij in een driehoek werkt met het leerbedrijf, de student en het ROC. "Als een leermeester succesvol is, dan is de kans groter dat een student dat ook is."

Opel Vivaro (Combi Plus) op archiefbeeld. - Foto: Opel

Opgelost op Garageforum: Opel Vivaro met groot turbogat

Een Opel Vivaro met twee turbo's, en tóch een turbogat... Pas bij 3.500 tpm wordt de krachtbron wakker. Wat is hier aan de hand? Kan het AMT Garageforum uitkomst bieden?