Finale AMT Autobranche Mega Top 10: EV of APK-deeltjesteller?

Finale AMT Autobranche Mega Top 10: EV of APK-deeltjesteller?
Tijdens een belrondje ontdekten AMT-‘rechercheurs’ Elco en Erwin dat de invoering van de APK-deeltjestest per 1 juli, uitgesteld zou worden.

De finale! De twee allerbest gelezen artikelen op AMT.nl in 2022. Op 2 staat dé vraag van dit decennium en op 1 de gebeurtenis van dit jaar. En het gaat over de EV en de APK-deeltjesteller…

Steeds meer elektrische auto’s, steeds meer laadpalen en vanaf 2030 geen nieuwe auto’s met verbrandingsmotor meer. Daarmee ligt dé vraag van dit decennium voor de hand: Vraagt een EV echt minder onderhoud? Die vraag zouden we natuurlijk kunnen stellen aan allerlei deskundologen. AMT koos een andere weg. We lieten de cijfers aan het woord. Welk verhaal zij vertelden? Je ontdekt het in AMT’s Autobranche Top 10 nummerrrr 2!

Klopt, geen olie meer. Maar over arbeid, en zeker over  onderdelen en banden mogen werkplaatsen tot nu toe niet klagen.
Klopt, geen olie meer. Maar over arbeid, en zeker over onderdelen en banden mogen werkplaatsen tot nu toe niet klagen.

Hijgerig nieuws

Na al dat aftellen komen we bij de nummer 1. Daarvoor gaan we terug naar een warme zomerdag: 10 juni 2022. Tijdens een belrondje ontdekten AMT-‘rechercheurs’ Elco en Erwin dat de invoering van de APK-deeltjestest per 1 juli, uitgesteld zou worden. Normaalgesproken is AMT meer van de diepgang en de achtergrond dan van het hijgerige nieuws. Deze keer waren we toch echt de eerste. Een paar dagen later voegden we de achtergrond toe. Aan de pageviews te zien, heb je dat allemaal al gevolgd. Maar nu is het officieel de nummer 1, dus lees je het hier nog eens terug.

Experimentje

De deeltjesteller als winnaar dus. Vanaf nieuwjaarsdag kun je er echt mee aan de slag. Tijdens Oud-en-nieuw zou je alvast een experimentje kunnen doen. Meet de omgevingslucht als het vuurwerk op zijn hevigst is. Is die APK-goedkeur? Laat maar weten op amt@vmnmedia.nl.

Prettige jaarwisseling! (En vergeet je vuurwerkbril niet.)

Erwin den Hoed

Erwin den Hoed

Adjunct Hoofdredacteur

Erwin deed HTS Autotechniek, werkte bij DAF Trucks en werd bedrijfseconoom in Tilburg. Hij maakte een uitstapje naar de bakkerijwereld en kwam in 2001 naar AMT. Zijn doel toen: "Artikelen maken waar ik trots op ben". Zijn doel nu: "Mijn lezers en websitegebruikers blij maken." Eigenlijk is er in al die jaren dus niets veranderd...

Email: erwindenhoed@vmnmedia.nl

Als auto's slimmer worden moet de diagnoseapparatuur dat ook.

Slimme auto's, slimme diagnoseapparatuur

Diagnose is actueler dan ooit door de toenemende complexiteit van moderne auto's. Goede diagnoseapparatuur is cruciaal om auto's effectief en efficiënt te onderhouden en te repareren. We maken een rondje langs de leveranciers. Hoe gaan zij om met Pass-thru, remote diagnose, toegang tot Secure Gateway en wat zijn de trends?

Foto: Shutterstock

Column Hugo Claver: 'Maak van diagnose geen ding'

Diagnose is net zo bij auto-onderhoud gaan horen als olieservice. het verdient daarom realistische tarieven..

Meten met de multimeter. In de praktijk krijgt de multimeter de voorkeur boven de scope. - Foto: Shutterstock

Multimeter of scope: wat is in de praktijk onmisbaar?

Elke autotechnicus die diagnose stelt, weet: meten is weten. Maar welke tools gebruiken we daarvoor? Het AMT garageforum geeft antwoord.

Diagnosestellen. Hoe en waarmee doe je dat? Twintig diagnosetechnici geven antwoord.

Diagnose: tips van toppers

Een auto waarop iedereen zijn tanden heeft stukgebeten. Eindeloos veel uren én onderdelen zijn al in die hardnekkige storing gaan zitten en dan... Dan los jij de puzzel stap voor stap op. De diagnosedroom van iedere autotechnicus! Hoe maak je die waar? We vroegen het aan twintig diagnosespecialisten. Hoe stellen zij diagnose?

Autel-diagnosetesters hebben een app-gebaseerde interface. Technisch trainer Tom Weeber onthult het geheim van hun succes.

Waarom kiezen 11 van de 20 diagnosetechnici Autel?

Van de twintig diagnosetechnici die AMT ondervroeg hebben er elf een Autel-tester in hun toolbox. Waarom Autel? We vragen het aan Autel-trainer Tom Weeber.

Verbrandingsmotoren spelen nog de hoofdrol in de universele werkplaats. Welke problemen komen het vaakst voor? - Foto: Shutterstock

Emissie en efficiency brandstofmotoren houdt de werkplaats bezig

Auto's met reguliere aandrijflijnen staan centraal in bijna 99% van alle onderwerpen op het AMT Garageforum. In ongeveer de helft van de gevallen is de motor het onderwerp van het topic, hierbij spelen nieuwe technieken een belangrijke rol. Nieuwe technieken die de emissies en het verbruik moeten terugdringen, welteverstaan.

Een particulier biedt op Marktplaats twee koplampunits van een Porsche Cayenne. Hoe weet je dat ze niet van diefstal afkomstig zijn?

Geen DOL? Burgemeester berispt autobedrijf

Eerst een bezoekje van twee BOA's, daarna een 'Bestuurlijke waarschuwing' van de gemeente op de mat. Het overkwam een klein autobedrijf in de omgeving Rotterdam. Reden: geen inschrijving in het 'Digitaal Opkopers Loket'. In het wat? Wat is hier aan de hand? En wat betekent dat voor autobedrijven?

Wie niet beter weet, zou denken dat het in de moderne werkplaats vooral om EV en hybride draait. Maar hoe zit het in de praktijk? Dat leert het AMT Garageforum. En: welke storingen zien de forumleden voorbij komen? - Foto: Shutterstock

EV en hybride op AMT Garageforum: welke storingen zien we in de...

Wie niet beter weet, zou denken dat het in de moderne werkplaats vooral om EV en hybride draait. Maar hoe zit het in de praktijk? Dat leert het AMT Garageforum. En: welke storingen zien de forumleden voorbij komen?