AMT Autobranche Mega Top 10: Aanloop met driemaal APK

AMT Autobranche Mega Top 10: Aanloop met driemaal APK
Jaar 2 van AMT’s Autobranche Mega Top 10, een traditie is geboren.

De Top 2000, Spotify Wrapped en ja, zelfs het Jeugdjournaal komt met een jaaroverzicht. December is de maand van lijstjes. AMT doet mee! We vatten 2022 samen in tien topartikelen. Dat deden we vorig jaar voor het eerst, dus dit is een bijzonder moment: de geboorte van een traditie! Vandaag de aanloop. Hoe komt een artikel in de Top 10? En: de Top 5 van artikelen die het net niet haalden…

De eerste AMT verscheen in 1937. Sindsdien ligt er elf keer per jaar bij iedere abonnee een verse AMT op de mat. Onafgebroken? Niet helemaal. Oorlog dwong onze voorgangers in 1943 te stoppen. In 1948 pakten ze de draad weer op.

In de roos?

In al die jaren deden we regelmatig lezersonderzoek. Zo wist de redactie welke artikelen goed gewaardeerd werden en welke minder. Althans, ongeveer. Op AMT.nl weten we het tegenwoordig precies. We zien exact hoe vaak een artikel gelezen wordt. Handig, want zo kunnen we de schaarse middelen inzetten om artikelen (én video’s!) te maken die jij graag ziet. Én we kunnen aan het eind van het jaar een Top 10 maken.

Topprestatie

Dit WK miste het voetbalteam van Marokko nét het podium: vierde plaats. Toch een topprestatie. Die hebben de artikelen die de AMT Autobranche Mega Top 10 nét niet haalden ook geleverd. En omdat ze ook echt iets vertellen over onze branche in 2022 verdienen de beste vijf achter de Top 10 een eervolle vermelding.

Vanaf 1 januari 2023 in de APK, in 2022 op al uitvoerig op video op AMT.nl.
Vanaf 1 januari 2023 in de APK, in 2022 op al uitvoerig op video op AMT.nl.

Jonge autotechnici

De eerste van die vermeldingen gaat naar een artikel dat in 2021 al in de Top 10 stond. Ook in januari van dit jaar werd het nog volop gelezen. Niet vreemd, want dit onderwerp is nog steeds ultra-actueel. Op 15: Waarom verlaten jongeren onze branche?

Drie keer APK

Nummerrrrr 14, ook heel actueel: Praktijktest + video: een week met de APK-deeltjesteller, wat zijn de bevindingen?

Meer APK op 13: Antwoord op APK Keurmeesterquiz: Automatische koplamphoogteverstelling werkt niet: Goedkeur of afkeur?

En op 12: Geen NEN 9140 toch APK aan EV, mag dat?

Op 11: Stap voor stap EGR spoelen.
Op 11: Stap voor stap EGR spoelen.

Stap voor stap

Daarmee zijn de personeelsschaarste en APK genoemd. Op 11 een antwoord op de immer actuele vraag: Hoe dan? In dit geval: EGR spoelen, zo doe je dat stap voor stap.

Daarmee zit de aanloop erop. Terwijl we aftellen naar het nieuwe jaar gaan we nu snel de Top 10 binnen. Welk artikel op 1 staat? Je weet het op 31 december…

Erwin den Hoed

Erwin den Hoed

Adjunct Hoofdredacteur

Erwin deed HTS Autotechniek, werkte bij DAF Trucks en werd bedrijfseconoom in Tilburg. Hij maakte een uitstapje naar de bakkerijwereld en kwam in 2001 naar AMT. Zijn doel toen: "Artikelen maken waar ik trots op ben". Zijn doel nu: "Mijn lezers en websitegebruikers blij maken." Eigenlijk is er in al die jaren dus niets veranderd...

Email: erwindenhoed@vmnmedia.nl

Als auto's slimmer worden moet de diagnoseapparatuur dat ook.

Slimme auto's, slimme diagnoseapparatuur

Diagnose is actueler dan ooit door de toenemende complexiteit van moderne auto's. Goede diagnoseapparatuur is cruciaal om auto's effectief en efficiënt te onderhouden en te repareren. We maken een rondje langs de leveranciers. Hoe gaan zij om met Pass-thru, remote diagnose, toegang tot Secure Gateway en wat zijn de trends?

Foto: Shutterstock

Column Hugo Claver: 'Maak van diagnose geen ding'

Diagnose is net zo bij auto-onderhoud gaan horen als olieservice. het verdient daarom realistische tarieven..

Meten met de multimeter. In de praktijk krijgt de multimeter de voorkeur boven de scope. - Foto: Shutterstock

Multimeter of scope: wat is in de praktijk onmisbaar?

Elke autotechnicus die diagnose stelt, weet: meten is weten. Maar welke tools gebruiken we daarvoor? Het AMT garageforum geeft antwoord.

Diagnosestellen. Hoe en waarmee doe je dat? Twintig diagnosetechnici geven antwoord.

Diagnose: tips van toppers

Een auto waarop iedereen zijn tanden heeft stukgebeten. Eindeloos veel uren én onderdelen zijn al in die hardnekkige storing gaan zitten en dan... Dan los jij de puzzel stap voor stap op. De diagnosedroom van iedere autotechnicus! Hoe maak je die waar? We vroegen het aan twintig diagnosespecialisten. Hoe stellen zij diagnose?

Autel-diagnosetesters hebben een app-gebaseerde interface. Technisch trainer Tom Weeber onthult het geheim van hun succes.

Waarom kiezen 11 van de 20 diagnosetechnici Autel?

Van de twintig diagnosetechnici die AMT ondervroeg hebben er elf een Autel-tester in hun toolbox. Waarom Autel? We vragen het aan Autel-trainer Tom Weeber.

Verbrandingsmotoren spelen nog de hoofdrol in de universele werkplaats. Welke problemen komen het vaakst voor? - Foto: Shutterstock

Emissie en efficiency brandstofmotoren houdt de werkplaats bezig

Auto's met reguliere aandrijflijnen staan centraal in bijna 99% van alle onderwerpen op het AMT Garageforum. In ongeveer de helft van de gevallen is de motor het onderwerp van het topic, hierbij spelen nieuwe technieken een belangrijke rol. Nieuwe technieken die de emissies en het verbruik moeten terugdringen, welteverstaan.

Een particulier biedt op Marktplaats twee koplampunits van een Porsche Cayenne. Hoe weet je dat ze niet van diefstal afkomstig zijn?

Geen DOL? Burgemeester berispt autobedrijf

Eerst een bezoekje van twee BOA's, daarna een 'Bestuurlijke waarschuwing' van de gemeente op de mat. Het overkwam een klein autobedrijf in de omgeving Rotterdam. Reden: geen inschrijving in het 'Digitaal Opkopers Loket'. In het wat? Wat is hier aan de hand? En wat betekent dat voor autobedrijven?

Wie niet beter weet, zou denken dat het in de moderne werkplaats vooral om EV en hybride draait. Maar hoe zit het in de praktijk? Dat leert het AMT Garageforum. En: welke storingen zien de forumleden voorbij komen? - Foto: Shutterstock

EV en hybride op AMT Garageforum: welke storingen zien we in de...

Wie niet beter weet, zou denken dat het in de moderne werkplaats vooral om EV en hybride draait. Maar hoe zit het in de praktijk? Dat leert het AMT Garageforum. En: welke storingen zien de forumleden voorbij komen?