Uitslag: Wie wint de Lego Technic Land Rover Defender?

Uitslag: Wie wint de Lego Technic Land Rover Defender?

Hoeveel kracht moet de Halo op een F1-auto van bovenaf kunnen weerstaan? Waarmee vond GMTO de oorzaak van een storing bij een BMW 650i cabrio? Deze en nog vijf Eindejaarsquiz-vragen kon je vinden in AMT 12 en op AMT.nl. Wie mag de 2.573 legoblokjes omzetten in een gave Land Rover Defender?

Voor wie alle AMT’s van 2020 gelezen heeft was de Eindejaarsquiz 2020 goed te doen. De antwoorden vinden ging gemakkelijk met behulp van het jaaroverzicht of online op AMT.nl.

We nemen de vragen en juiste antwoorden even door. En, het handige van online, we linken meteen even door naar het betreffende artikel waar het antwoord in stond. Meteen weten wie de winnaar is? Scroll dan even naar onder.

1) Hoeveel kracht moet de Halo op een F1-auto van bovenaf kunnen weerstaan?

Het antwoord kon je vinden in AMT 1, pagina 22. In het artikel over de Halo vond je de passage: “De Halo moet van bovenaf gedurende 5 seconden een kracht van 116 kN kunnen weerstaan”.

2) Hoeveel kilometer kan je in één etmaal in een elektrische Porsche Taycan afleggen?

In een prachtige Oog voor Techniek in AMT 9 (pagina 68) vond je dat de Taycan 3.425 km aflegt in 24 uur.

3) Een goed idee van een APK-keurmeester leidde tot een nieuwe APK-eis. Welke is dat?

Nee, niet de OBD-test afschaffen bij de uitlaatgascontrole of minimaal 1,6 mm profieldiepte over de gehele band. Wat wel? In AMT 10 (pagina 13) beschreven we hoe de vraag van een APK-keurmeester tijdens AMT Live 2019 een nieuwe APK-eis opleverde waarin een goede werking van de ontgrendeling van de rugleuning bij driedeurs auto’s moet worden gecontroleerd.

4) In welke auto gingen wij op zoek naar de X-factor?

Zou de ‘X’ verwijzen naar de BMW iX3 of Tesla Model X? Helaas, dan hebben we je op het verkeerde been gezet. Het moest de Mazda 3 zijn. Samen met GMTO gingen we in AMT 3 (pagina 32) op zoek naar de werking van de nieuwe SkyActiv X-motor.

5) GMTO weet een storing op te lossen bij een BMW 650i cabrio. Waarmee vonden ze de oorzaak?

Een van de meerkeuzeantwoorden was de 4-kanaals scope. Een instinker. De scope komt weliswaar veelvuldig aan bod in Diagnosetips uit de praktijk, maar in dit geval vond Arjen Woudstra van GMTO de oorzaak van een storing door met een föhn de gateway te verwarmen. Meer weten? Pak AMT 4, pagina 6 er maar eens bij.

6) Ford schrijft voor de distributieriem en V-snaar tegelijk te vervangen. Hoe lang ben je met die klus volgens Ford bezig bij een Fiesta V 1.4-16v?

In AMT 11 stond een Stap voor Stap over deze klus. De distributieriem vervangen kan volgens Ford in 2,8 uur, maar voor de V-snaar komt er nog eens 0,6 uur bij. Totaal 3,4 uur dus.

7) Inschattingsvraag: Hoeveel pagina’s AMT vielen in 2020 op de deurmat?

Wie alle AMT’s thuis had liggen kon flink aan het tellen slaan, en let op, de reclameflap om de cover telde niet mee. Niet alle AMT’s bij de hand? Ook online-lezers konden het antwoord vinden, verstopt in het Eindejaarsbericht van Oudjaarsdag op AMT.nl. Het juiste antwoord? Het waren er exact 900.

Wie is de winnaar?

Wie had alle vragen én de inschattingsvraag goed? Er bleven tien kanshebbers over voor de Lego Technic Land Rover Defender. Alle tien de namen zetten we net als vorig jaar op het ‘rad van fortuin’. Na een flinke slinger wees de pijl naar Roeland Kreling, hij is de winnaar van de eindejaarsquiz.

We belden met Roeland, eigenaar van Autoservice AA Gameren. Of hij aan de slag wil met de 2573 lego-steentjes? "Zeker! Ik heb een stel tieners hier in huis en een ervan is gek op Lego. Dat wordt dus bouwen binnenkort!"

En dat klopt, komende week bezorgt AMT de Lego Technic Land Rover Defender bij Roeland en zijn gezin.

Meer winkansen dit jaar

En heb je niet gewonnen? Eind 2021 kun je natuurlijk weer mee doen met een nieuwe AMT Eindejaarsquiz, tot die tijd? Deel elke maand je ervaring over onze nieuwe thema's, waarmee je ook kans maakt op mooie gereedschappen. Heb je bijvoorbeeld al jouw accu-ervaringen gedeeld met ons? Je maakt kans op het winnen van een Midtronics accutester t.w.v. € 1028,50.

Lees meer over

Tom Polman

Tom Polman

Product Owner AMT

Tom studeerde HTS-Autotechniek aan de Hogeschool Arnhem-Nijmegen en specialiseerde zich in Automotive Services. Met zijn afstudeeropdracht stond hij aan de basis van het AMT Garageforum. Hierna groeide hij door binnen AMT. Eerst enkele jaren als redacteur en sinds mei 2013 naar hoofdredacteur van AMT.

Tom rijdt Renault, heeft een vrouw en twee dochters en zijn interesses liggen in snelle vierwielers en alles met vooruitstrevende techniek in zich.

Email: tompolman@vakmedianet.nl
Telefoon: (0)88-5840 706

Lees AMT 11, Thema Diagnose, nu online

Lees AMT 11, Thema Diagnose, nu online

Op het gebied van diagnose ben je nooit uitgeleerd! Daarom belichten we in AMT 11 de nieuwste tools, uitdagingen én oplossingen uit de praktijk.

Lees AMT 10, Werkplaatsspecial, nu online

Lees AMT 10, Werkplaatsspecial, nu online

Hoe ziet de ideale werkplaats eruit? Om daar achter te komen, ging AMT op bezoek bij drie autobedrijven die onlangs de werkplaats opnieuw ingericht hebben. Welke keuzes maakten zij, waarom, en hoe bevalt het in de praktijk?

Lees AMT 9, Thema Onderdelen, nu online

Lees AMT 9, Thema Onderdelen, nu online

Hoe beïnvloeden het verouderende wagenpark en stijgende kosten de onderdelenmarkt? Hoe aantrekkelijk is revisie van onderdelen? En hoe gaan autobedrijven in de praktijk om met gebruikte onderdelen? Antwoorden op deze en andere vragen lees je in deze AMT!

Lees AMT 7/8, thema Olie & Additieven, nu online

Lees AMT 7/8, thema Olie & Additieven, nu online

Hoe overtuig je de klant van het gebruik van de juiste - en soms - duurdere olie? Waarom voorkom je problemen met de juiste olie, en op tijd verversen? Hoe los je motorproblemen op en hoe voorkom je ze middels reiniging? Antwoorden op deze en andere vragen lees je in deze AMT!

AMT vernieuwt: nieuwe uitstraling met opgefrist logo

AMT vernieuwt: nieuwe uitstraling met opgefrist logo

AMT.nl heeft een frisse restyling ondergaan, inclusief een nieuw logo en lettertype. Deze vernieuwingen vormen het startschot voor een grondige onderhoudsbeurt, waarmee we zorgen dat AMT dé kennisbron voor autotechnici blijft.

Lees AMT 6, thema handgereedschap, nu online

Lees AMT 6, thema handgereedschap, nu online

Handgereedschap is het thema in AMT 6 van 2024. Met de komst van nieuwe technologie is het arsenaal handgereedschap veranderd, en gegroeid. Wat mag er in het moderne autobedrijf niet ontbreken in de gereedschapskar? En welk gereedschap kan eruit? En wat treffen we aan in de gereedschapswagen bij een dealer, een universeel, een klassiekerspecialist en een motorfietsbedrijf? AMT zocht het uit.

Lees AMT 5, thema APK, nu online

Lees AMT 5, thema APK, nu online

APK is het thema in AMT 5 van 2024. Het APK-examen bevoegdheidsverlenging staat bol van de onduidelijke formuleringen, instinkers en complexe, suggestieve vragen. Wat toetsen we eigenlijk: taalkunde of APK-kennis? AMT duikt in de materie en bevraagt opleiders én examinatoren.

Foto: Shutterstock

AMT online magazine: Essentials voor de autotechnicus

Het nieuwe online magazine van AMT staat in het teken van leren. We hebben een serie artikelen verzameld waarmee je kennis kunt tanken. Kennis die je vandaag nog in je autobedrijf en werkplaats toe kunt passen.