Test jij elke accu in de werkplaats? Deel je ervaring en maak kans op een Midtronics accutester!

Test jij elke accu in de werkplaats? Deel je ervaring en maak kans op een Midtronics accutester!
Accu’s worden steeds slimmer en complexer om de moderne auto van spanning te blijven voorzien. Hoe voer je juiste service uit? Wat zijn jouw ervaringen met de moderne accu?

Vroeger had een accu na het starten van de auto niet zo heel veel meer te doen. Dat is nu, met al die moderne systemen in een voertuig, wel anders. Door die systemen neemt de stroomvraag toe en is de juiste accu belangrijker dan ooit. Hoe ziet jouw 'batterijmanagement' eruit?

De klant vraagt meestal pas om een nieuwe accu als de oude ‘dood’ is. Het testen van elke accu in voertuigen die in jouw werkplaats verschijnen is een verkoopkans. Attendeer jij je klant tijdig op een moegestreden accu?

Onder alle inzenders verloten we deze splinternieuwe Midtronics CPX-900 accutester. Hiermee test je moderne voertuig- en batterijtechnologieën die bijvoorbeeld problemen hebben met reservecapaciteit (RC).

En als je de klant een accu adviseert, is het opletten geblazen: welke is de juiste? Een auto met een start-stopsysteem kan je meestal niet voorzien van een conventionele startaccu. Vooral niet als de 12 V-accu ook regeneratieve remenergie moet kunnen opslaan of de aandrijving moet ondersteunen met een elektrische ‘boost’. Zeker als zulke systemen aan boord zijn, is de accu onderdeel geworden van het managementsysteem en moet een nieuwe accu ingeleerd worden.

De accu speelt ook een belangrijke rol bij het stellen van diagnoses en Pass-thru. Een goede spanningsregelaar is onmisbaar in de werkplaats om de auto van stroom te kunnen blijven voorzien tijdens deze klussen.

In het februarinummer van 2021 besteedt AMT aandacht aan het thema accuservice. Jouw praktijkervaring helpt daarbij. Deel je ervaring en win een door Midtronics beschikbaar gestelde accutester t.w.v. € 1.028,50!

Annemiek van de Heg

Annemiek van de Heg

Hoofdredacteur

Annemiek studeerde journalistiek aan de Hogeschool Windesheim. Ze had haar eigen autobedrijf, werkte voor 4WD Magazine en organiseerde 4WD-evenementen. Toen Annemiek in 2016 voor de eventsafdeling van AMT-uitgever Vakmedianet aan de slag ging, had ze als freelancer al diverse artikelen voor AMT geschreven. Sinds september 2017 doet ze dat full-time. Annemiek vulde lange tijd olie bij in haar Peugeot, maar rijdt nu haar droomauto. Een BMW 1 Serie.

Een prototype van één van de nieuwe solid state batterijen van Chery Automobile. Foto: Chery Automobile

Ultrasnel laden en 1500 km bereik met de solid-state batterij van...

Het Chinese Chery Automobile heeft een nieuwe accuserie ontwikkeld voor elektrisch vervoer. Onder de naam 'Kunpeng' komen er drie nieuwe solid state-batterijen op de markt, die dankzij een snellaadfunctie binnen vijf minuten voor een actieradius van 400 kilometer zouden kunnen zorgen.

Foto: CATL

Hybride accu van CATL met snelle laadtijd en grote actieradius

CATL introduceert de Freevoy Super Hybrid Battery met een elektrische actieradius van meer dan 400 kilometer en snelle 4C-oplaadtechnologie, speciaal voor hybride voertuigen.

Foto: Valeo

Valeo introduceert chillers voor EV-batterijreparaties

Valeo lanceert chillers voor EV- en hybride batterijkoeling, speciaal voor onafhankelijke garages.

Hella Gutmann en VARTA Automotive willen samen de efficiëntie van werkplaatsen op het gebied van batterijservice te verbeteren. - Foto: Hella

Accudiagnose in de werkplaats sneller en beter door samenwerking...

VARTA en Hella Gutmann Solutions bundelen krachten om de accudiagnose in werkplaatsen te optimaliseren. Samen ontwikkelen ze diagnose-oplossingen die de efficiëntie en nauwkeurigheid van batterijservice verhogen.

Rick Neeleman (links) en Alex Stamos. - Foto: VARTA Automotive

VARTA Automotive versterkt team in de Benelux

VARTA Automotive heeft flinke groei-ambities in de Benelux. Om die groei extra vaart te geven, is het team in de Benelux versterkt.

Afbeelding: Chalmers University of Technology | 3D Vision

Actieradius EV mogelijk tot 70 procent groter met nieuwe...

Een onderzoeksgroep van de Chalmers University of Technology in Zweden presenteert een wereldprimeur op het gebied van zogenaamde massaloze energieopslag - een structurele batterij die het rijbereik van een elektrische auto met wel 70 procent kan vergroten bij één keer opladen. Hoe zit dat?

Brandweertrainer Frank van der Laak bij Energy Planet: “Laden in een parkeergarage gevaarlijk? Nee, zet bij elke lader een brandalarm en zorg dat ze allemaal uitvallen als er wat is. Jammer genoeg is daar nog geen regelgeving voor.”

Hoe brandveilig zijn elektrische auto's?

Hoe zit het met de brandveiligheid van elektrische auto's? Brandweertrainer Frank van der Laak geeft antwoord bij Energy Planet in Pesse aan de ATC-leden van Groningen, Friesland, Drenthe en Zwolle.

100 % SoC is niet helemaal vol en 0 % SoC niet helemaal leeg. Zowel aan de boven- als aan de onderkant is een buffer. Een gedeelte van de buffer aan de onderkant is bruikbare reservecapaciteit. Hoe groot dat deel is? Dat verschilt per automerk en -type.

Hoe lang rijdt een EV door met een lege batterij?

"Hoe groot is de actieradius?" Het is de eerste vraag die autoconsumenten stellen bij een EV. In de praktijk gebruiken EV-rijders de volledige actieradius maar zelden. Maar als je dat nou wel doet, wat gebeurt er dan bij 0 % ladingstoestand van de batterij? Valt de auto stil of kan je nog een heel stuk verder?