2020: Dit mag je niet gemist hebben!

2020: Dit mag je niet gemist hebben!
We maakten niet alleen elf dikke AMT's, online brachten we gave artikelen, video's, webinars, livestreams én podcasts.

Covid-19 gooide wereldwijd veel overhoop en helaas zijn we er ook in 2021 nog niet vanaf. Gelukkig, de autobedrijven mochten grotendeels doordraaien, maar gevolgen had en heeft het zeker. We kijken nog één keer terug op 2020. Natuurlijk schreven we veel over de gevolgen van en nieuwe initiatieven door Corona, maar ook over ontwikkelingen in de APK, hybride en EV's, en we brachten praktische problemen én oplossingen in beeld. Met Livestreams, webinars, podcasts en Online Magazines gaven je nog meer nieuwe kennis en inspiratie. Wat mag je niet gemist hebben van 2020?

Ontvang je de AMT Nieuwsbrief? Dan krijg je twee keer per week een overzicht in je mailbox met de belangrijkste artikelen op AMT.nl. Nieuw dit jaar was de AMT Zaterdag Nieuwsbrief. Een overzicht met de artikelen van de afgelopen week.

Daarnaast kon je elke maand een Update-nieuwsbrief ontvangen over de thema's Diagnose, Ondernemen, Hybride/EV, Airco en APK. Nog niet ingeschreven? Op deze pagina vind je het gehele overzicht. En in 2021? Dan blijven we je natuurlijk op de hoogte houden met op dinsdag en donderdag de AMT Nieuwsbrief, op zaterdag de terugblik en maandelijkse Updates.

De Corona-gevolgen

Natuurlijk had Covid-19 een enorme invloed op de statistieken van de meest gelezen artikelen in 2020 op AMT.nl. Het meest gelezen artikel is zelfs slechts twee weken oud. De op 15 december aangekondige lockdown gaf veel onduidelijkheid over de gevolgen voor autobedrijven. Als een van de weinige hielden we je tot in de avond op de hoogte over de gevolgen in dit artikel. Ruim 68.000 keer werd het artikel gelezen. Andere Corona-gerelateerde artikelen in de top 25 zijn:

Praktische artikelen

Laten we de Corona-artikelen buiten beschouwing, dan is duidelijk dat de meest gelezen artikelen veelal technische en praktische onderwerpen zijn. De CAN-bus problemen bij een BMW 650i cabrio werd bijvoorbeeld veel gelezen, maar ook de artikelen over bijmenging van biobrandstof, de smokkel van koudemiddelen in R134a het nieuwe coke? en een defecte turbo bij een Ford 1.0 Ecoboost. Verkeerde olie waardoor de riem oplost bleek de oorzaak. Het belang van de juiste motoroliespecs is wel weer duidelijk.

Verkeerde olie in een Ford 1.0 Ecoboost-motor kan grote gevolgen hebben. Alarmfase 1: olieaanzuigzeef verstopt met vezels. (Foto: BTS / Krafthand)

APK-veranderingen in 2021

Toch waren dat niet de meest gelezen artikelen buiten Corona om. Hoe verandert de APK in 2021? scoorde hoger. Sowieso was er veel te doen omtrent de APK. Ook de nieuwe eisen voor APK koplamptesters werd veel geraadpleegd en we schreven veelvuldig over de deeltjesteller. Van hoe de deeltjesteller werkt en meet tot het onlangs aangekondigde uitstel.
Vijf andere veel gelezen 2020-artikelen zijn:

Volop interactie op social media

Onze social media-kanalen groeiden weer flink. Al jaren populair is de AMT Facebook-pagina. Dagelijks delen we berichten van autobedrijven, autotechnici en van de AMT-redactie. Van vreemde slijtage, interessante diagnoses en leuke video’s. Waar we begin 2015 nog op ‘5100’ likes stonden verwelkomden we in 2020 de 31.000ste. Wat zijn de meest bekeken berichten?

Tot vandaag plaatsten we 211 berichten op onze Facebookpagina. Met stipt bovenaan staat de video van Robert Potveer. Kijk mee in zijn werkplaats op Curaçao (!) waar bij een Nissan Almera het olielampje brandt. De aflatende 'olie' spreekt boekdelen in de video die ruim driekwart miljoen Facebookers langs zagen komen in de tijdlijn.

Tja, niet gek dat het olielampje brandt bij deze Nissan Almera op Curaçao. De olie is nog nét vloeibaar... (klik op de foto om naar de video te gaan)

Goede tweede zijn de foto's van Nelson van een 'custom made' uitlaat onder een BMW 320d. Dit zelfbaksel kon op niet veel waardering rekenen, want met ruim 2542 reacties maakte het vele tongen los om er wat van te vinden.

Knutselwerken van 'beunhazen' of particulieren. Deze sprong er bovenuit. (klik op de foto om naar Facebook te gaan en alle foto's te bekijken)

Volg ons ook op Instagram

Naast Facebook zijn we ook al enige tijd actief op Instagram eveneens onder de naam AMTautotechniek. Afgelopen jaar   nam het aantal volgers flink toe maar we willen meer. In 2021 gaan we vaker (technische) foto's delen van artikelen en een kijkje achter de schermen geven bij de redactie. Ons daar ook volgen? Bekijk de Instagram-profielpagina.

Elkaar helpen met het AMT Garageforum

Al sinds november 2007 helpen autotechnici elkaar op het AMT Garageforum. En ook dit jaar werd het forum veel geraadpleegd om zowel om een oplossing te zoeken, als om een vraag voor te leggen aan de leden.

Dit jaar bereikte we een mijlpaal want we zijn de 30.000 geverifieerde leden voorbij! Onze controle blijft streng, want zo kan er volop kennis gedeeld worden én de particulier (jouw klant) kijkt niet mee. De meest geraadpleegde merken zijn: Mercedes-Benz, Ford, Renault, Volkswagen en Peugeot. Opvallend is dat Ford flink is gestegen van de 6e naar 2e plaats. Maar of dat nou zo'n goed nieuws is ...

Elke maand kiest de AMT-redactie tevens een topic uit om in het vakblad te behandelen. Heb jij ze al gelezen?

De oorzaak bij de Peugeot 107 waarvan de startmotor aangestuurd bleef.

Nog veel meer interessante artikelen

AMT is niet alleen online actief, nee het vakblad bestaat als sinds 1937! Naast elf uitgaven en in totaal 900 pagina’s die op de deurmat vielen, maakten we ook nog vijf Online Magazines. Steengoede artikelen, maar dan als handig interactief online magazine. Een overzicht vind je hier. Of klik direct door op een van de onderstaande magazines. Je hoeft geen AMT-abonnee te zijn om deze te bekijken.

Handig jaaroverzicht

In het vakblad verschenen meer dan 260 artikelen, welke we in dit handige AMT-Jaaroverzicht 2020 (PDF) op een rij zetten. Vergeet ook niet mee te doen aan de AMT Eindejaarsquiz waarbij je een gave Lego Technic Land Rover Defender kan winnen!

AMT-ATC Livestreams

Corona bracht heel wat ongemakken, maar de AMT-redactie kon digitaal gelukkig door. Vele artikelen zijn gemaakt terwijl de bezetting op kantoor zo minimaal mogelijk was. Helaas moesten we wel AMT Diagnose Challenge uitstellen, maar het maken van hele gave artikelen kon door. Creativiteit werd daarnaast ook gestimuleerd om nieuwe digitale oplossingen te bedenken.

De maandelijkse regionale lezingen van de ATC konden niet meer doorgaan en zie daar, het ontstaan van de AMT-ATC Livestreams. Zes stuks zijn gepasseerd met uiteenlopende onderwerpen. Iwan Kennis trapte af en hield honderden kijkers meer dan een uur vast met een interessante presentatie hoe hij een lastige storing aanpakt. Vialle volgde in mei met uitleg over DirectBlue, een LPG-systeem voor vloeibare injectie bij direct ingespoten benzinemotoren.

We de maand erop in de brandstofsystemen hangen, want Robby Camps gaf een bijzondere inkijk in de Formule-1 techniek met als focus het creatief manipuleren van de brandstofsensor. Absoluut het terugkijken waard!

Na de zomer stond Henk Hellegers, teambaas van HT Rally Raid voor de camera voor zijn verhaal over de Dakar op twee wielen. waarna je in oktober door diagnosetechnicus Asim Saglam uitleg kreeg over hoe hij systematisch een lastige storing te lijf gaat.

Kijkje in de toekomst met waterstofaandrijving én vliegende auto

In november en december namen we een je mee naar een kijkje in de toekomst tijdens de AMT-ATC Livestreams. Zo stond de waterstofauto van Green Team Twente centraal in hun lezing. Welke uitdagingen staan ze voor in de Shell Ecomarathon? Hoe werkt hun waterstofauto? En hoe kijken deze ambitieuze studenten naar de toekomstige mobiliteit? Terugkijken kan hier.

Enkele studenten van het ambitieuze Green Team Twente klaar voor de AMT-ATC Livestream over hun waterstofauto.

Tot slot stond 15 december CCO van Pal-V Marco van den Bosch in de AMT-videostudio met een presentatie over de eerste vliegende auto, de Pal-V. Wanneer zijn de eerste op de weg te zien? Welke uitdagingen heeft het Pal-V team overwonnen en welke liggen er nog? Eveneens absoluut het terugkijken waard.

Oh, en we maakten ook dit jaar verschillende video's, waaronder onderstaande spetterende promo voor de Autotechnicus- en Bedrijfsautotechnicus van de toekomst competitie waar opnieuw bijna 1200 studenten aan mee deden!

Veel kijkers voor onze Webinars

Ook dit jaar organiseerden we, in samenwerking met OOMT, webinars met uiteenlopende onderwerpen. Van Coachen op afstand tot Van werk naar werk. Het webinar Corona-protocol & Inspectie SZW-controle trok veel kijkers én vragen. Dat geldt ook voor het onlangs gehouden webinar ‘Het (functionerings)gesprek beter, makkelijker én leuker!

Alle webinars kun je nog eens rustig terugkijken via deze pagina.

Gave podcasts!

Nieuw dit jaar zijn onze AMT-podcasts over de leerling in de autobranche. Meer weten? Zoek op Spotify naar AMT, of klik door via dit artikel.

Klik op de afbeelding om direct naar Spotify te gaan.

Op naar 2021!

Ben je abonnee en wil je artikelen uit 2020 teruglezen? Als abonnee kun je alle uitgaven vinden in het Digitaal Magazine-overzicht. Oh, en download ook de AMT-app waarmee je als abonnee snel toegang hebt tot de artikelen op amt.nl. Ben je (nog) geen abonnee? Bekijk onze abonnements-mogelijkheden, van alleen digitaal tot compleet inclusief AMT Reparatiewijzer.

Wat staat er voor 2021 op de planning?

Tja, wat gaat 2021 ons brengen? Het liefst zijn we snel verlost van diverse maatregelen, lockdowns en als het even kan het Corona-virus. Op 15 en 16 april 2021 staat de AMT Diagnose Challenge gepland nadat we dit gave evenement (gepland in mei 2020) moesten verschuiven. Daarnaast zit kennis tanken in Gorinchem tijdens Auto Prof, waar we AMT Live organiseren, er niet in omdat de vakbeurs is verzet naar 2022 maar... we werken aan een heel gaaf alternatief om toch je kennis op peil te houden begin 2021. Hou AMT.nl in de gaten de komende tijd!

Tot slot wensen we je als AMT-redactie alle goeds voor 2021!

Tom, Erwin, Annemiek, Elco

Tom Polman

Tom Polman

Product Owner AMT

Tom studeerde HTS-Autotechniek aan de Hogeschool Arnhem-Nijmegen en specialiseerde zich in Automotive Services. Met zijn afstudeeropdracht stond hij aan de basis van het AMT Garageforum. Hierna groeide hij door binnen AMT. Eerst enkele jaren als redacteur en sinds mei 2013 naar hoofdredacteur van AMT.

Tom rijdt Renault, heeft een vrouw en twee dochters en zijn interesses liggen in snelle vierwielers en alles met vooruitstrevende techniek in zich.

Email: tompolman@vakmedianet.nl
Telefoon: (0)88-5840 706

Meten met de multimeter. In de praktijk krijgt de multimeter de voorkeur boven de scope. - Foto: Shutterstock

Multimeter of scope: wat is in de praktijk onmisbaar?

Elke autotechnicus die diagnose stelt, weet: meten is weten. Maar welke tools gebruiken we daarvoor? Het AMT garageforum geeft antwoord.

Verbrandingsmotoren spelen nog de hoofdrol in de universele werkplaats. Welke problemen komen het vaakst voor? - Foto: Shutterstock

Emissie en efficiency brandstofmotoren houdt de werkplaats bezig

Auto's met reguliere aandrijflijnen staan centraal in bijna 99% van alle onderwerpen op het AMT Garageforum. In ongeveer de helft van de gevallen is de motor het onderwerp van het topic, hierbij spelen nieuwe technieken een belangrijke rol. Nieuwe technieken die de emissies en het verbruik moeten terugdringen, welteverstaan.

Opel Vivaro (Combi Plus) op archiefbeeld. - Foto: Opel

Opgelost op Garageforum: Opel Vivaro met groot turbogat

Een Opel Vivaro met twee turbo's, en tóch een turbogat... Pas bij 3.500 tpm wordt de krachtbron wakker. Wat is hier aan de hand? Kan het AMT Garageforum uitkomst bieden?

AMT vernieuwt: nieuwe uitstraling met opgefrist logo

AMT vernieuwt: nieuwe uitstraling met opgefrist logo

AMT.nl heeft een frisse restyling ondergaan, inclusief een nieuw logo en lettertype. Deze vernieuwingen vormen het startschot voor een grondige onderhoudsbeurt, waarmee we zorgen dat AMT dé kennisbron voor autotechnici blijft.

Lees AMT 6, thema handgereedschap, nu online

Lees AMT 6, thema handgereedschap, nu online

Handgereedschap is het thema in AMT 6 van 2024. Met de komst van nieuwe technologie is het arsenaal handgereedschap veranderd, en gegroeid. Wat mag er in het moderne autobedrijf niet ontbreken in de gereedschapskar? En welk gereedschap kan eruit? En wat treffen we aan in de gereedschapswagen bij een dealer, een universeel, een klassiekerspecialist en een motorfietsbedrijf? AMT zocht het uit.

Lees AMT 5, thema APK, nu online

Lees AMT 5, thema APK, nu online

APK is het thema in AMT 5 van 2024. Het APK-examen bevoegdheidsverlenging staat bol van de onduidelijke formuleringen, instinkers en complexe, suggestieve vragen. Wat toetsen we eigenlijk: taalkunde of APK-kennis? AMT duikt in de materie en bevraagt opleiders én examinatoren.

Foto: Shutterstock

AMT online magazine: Essentials voor de autotechnicus

Het nieuwe online magazine van AMT staat in het teken van leren. We hebben een serie artikelen verzameld waarmee je kennis kunt tanken. Kennis die je vandaag nog in je autobedrijf en werkplaats toe kunt passen.

Lees AMT 4, thema revisie, nu online

Lees AMT 4, thema revisie, nu online

Revisie is het thema in AMT 4 van 2024. Het wagenpark veroudert. Dat biedt kansen voor autobedrijven om gereviseerde onderdelen aan te bieden. Hoe? Ook bezoeken we revisiespecialist HRW Hijnekamp in Wageningen, kijken we in de werkplaats van Van Kronenburg Engines en leren we hoe scheepsmotoren gereviseerd worden.