Frank Schmidt: 'Ik heb het bedrijf altijd geleid vanuit de werkplaats'

Frank Schmidt: 'Ik heb het bedrijf altijd geleid vanuit de werkplaats'

Schmidt Oss is een snoepwinkel voor liefhebbers van het merk Porsche. Frank Schmidt en zijn team zijn gespecialiseerd in onderhoud, reparatie, restauratie en zelfs elektrificatie van de Duitse sportauto's. Hoe geeft hij leiding aan zijn team? Vier vragen aan Frank.

Hoe ben je met jouw bedrijf gekomen waar je nu bent?

“We zijn geen doorsnee autobedrijf. We zijn actief in een zeer specialistische markt en in die markt bezetten we ons eigen specialisme.

Naast onderhoud, reparatie en restauratie bouwen we bijvoorbeeld ook restomods onder de naam Von Schmidt. Dat zijn klassieke Porsches die we  helemaal op maat maken naar de wensen van een klant.”

Wie is Frank?

Naam Frank Schmidt
Leeftijd 51 jaar
Bedrijf Schmidt-Oss
Opleiding Werktuigbouwkunde, MTS Autotechniek, diverse aanvullende trainingen en opleidingen

Jullie hebben een klassieke Porsche omgebouwd naar elektrische aandrijving. Waarom?

“Klanten weten dat we verstand hebben van klassieke en moderne auto’s met een verbrandingsmotor. Maar we volgen ook trainingen voor hybride- en EV-techniek.

Met de 912 Blitz laten we de breedte en diepte van ons vakmanschap zien. We laten zien dat we klaar zijn voor de toekomst. Het is een perfect gerestaureerde klassieker met moderne elektrische aandrijving.”

Je hebt Schmidt-Oss twintig jaar geleden opgericht. Nu heb je vijf medewerkers. Wat betekent dat voor jouw positie?

“Ik heb het bedrijf altijd geleid vanuit de werkplaats'”

“Ik heb het bedrijf altijd geleid vanuit de werkplaats. Als iemand aan mij vroeg wat ik deed, dan was mijn antwoord ‘ik ben autotechnicus’ en niet ‘ik ben ondernemer’.

Omdat het team goed loopt, wil ik mijzelf meer gaan richten op mijn rol als werkgever en ondernemer. Ik merk dat ik het steeds leuker vind om aan het team en aan de cijfers te sleutelen. Daarom doe ik mee aan het project ‘Werken aan Winst’ van OOMT.”

Wat zijn jouw doelstellingen voor de lange termijn?

“Ons specialisme drijft op persoonlijke aandacht voor onze klanten en op onze vakkennis. Mijn team kan alles aan. Ze zijn goed in hun werk en ze werken goed samen. Dat wil ik zo houden. Daarom wil ik meer weten over strategisch personeelsbeleid.

Binnen ‘Werken aan Winst’ is er veel aandacht voor personeelsmanagement en opleidingsbeleid. Door te groeien in mijn rol als werkgever kan ik betere keuzes maken voor de toekomst van mijn bedrijf.”

Personeelsbeleid?

Wil je meer weten over strategisch personeelsbeleid? Of wil je weten hoe je zelf een opleidingsplan opstelt? OOMT helpt je op weg. Neem contact op met de OOMT Servicedesk via 0800-0155 of mail naar servicedesk@oomt.nl

Windmolens op de Thorntonbank (Foto Shutterstock)

Groene gekkies?

In plaats van nuttige dingen te doen, scrolt AMT adjunct-hoofdredacteur Erwin den Hoed op Facebook. En hij laat er zich nog door afleiden ook...

Het concept voor deze hypermoderne super-EV is ontworpen door het team van het London Advanced Design Centre van MG. foto: MG

MG viert 100-jarig jubileum met concept voor elektrische supercar

MG onthult tijdens de Beijing International Auto Show 2024 de EXE181 concept car. De spectaculaire, elektrische supercar is een eerbetoon aan snelheid en innovatie en vormt tegelijkertijd een brug tussen erfgoed en toekomst.

Het ontwikkelingscentrum voor batterijen van Mahle in Stuttgart. - Foto: Mahle

Mahle: focus op elektrificatie, maar geen ban op brandstofmotor

Toeleverancier voor de auto-industrie en aftermarket Mahle sloot 2023 af met een recordomzet. Daarmee kruipt het bedrijf uit een financieel dal. Elektrificatie moet dat versnellen. "Maar de verkoop van BEV's rechtvaardigt de investeringen nog niet", zegt CEO Arnd Franz. En dus: "De verbrandingsmotor blijft de krachtbron voor de nabije toekomst. Dus moeten we die milieuvriendelijker maken."

“De EV-rijder gaat voor duurzaamheid", zegt de VER. Maar wat zeggen de onderzoeksresultaten?

Gaan EV-rijders voor geld of duurzaamheid?

In de afgelopen jaren is de EV stevig fiscaal gestimuleerd. In de komende jaren dreigen die voordelen te verdwijnen. "Als dat gebeurt, keert 54 % van de particuliere en 38 % van de zakelijke EV-rijders terug naar conventionele brandstofauto's", zegt de VER na zijn jaarlijkse berijdersonderzoek. Zijn EV-rijders dan niet geïnteresseerd in duurzaamheid? En voor welke keuze stelt dit onderzoek het (oude of nieuwe) Kabinet?

Zo moet ‘ie worden. Niet veel anders dan het allereerst Aptera model. Wel staan de stoelen nu naast elkaar.

Rijden op zonne-energie, lukt het Aptera wel?

Wat Lightyear niet lukte denkt het Amerikaanse Aptera met een tweede aanloop wel te bereiken: verkoop van een auto die rijdt op zonne-energie. Komend jaar zou de nu geteste PI 2 in productie moeten kunnen. Een driewielige dolfijn-auto die bij goed weer iedere dag dik 60 kilometer kan afleggen zonder tanken of laden.

Jan-Paul Poldervaart, de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions: “Zolang de overheid een inconsistent beleid voert, zal het een uitdaging blijven om nieuwe en tweedehands EV’s aan de man te brengen.”

De klantreis moet kort en aangenaam zijn

Jan-Paul Poldervaart is de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions, bekend van occasionsites als AutoTrack, Gaspedaal.nl en AutoWereld.nl. Als schakel tussen het autobedrijf en de consument is het zijn missie om het koopproces zo goed mogelijk te stroomlijnen.

Wie niet beter weet, zou denken dat het in de moderne werkplaats vooral om EV en hybride draait. Maar hoe zit het in de praktijk? Dat leert het AMT Garageforum. En: welke storingen zien de forumleden voorbij komen? - Foto: Shutterstock

EV en hybride op AMT Garageforum: welke storingen zien we in de...

Wie niet beter weet, zou denken dat het in de moderne werkplaats vooral om EV en hybride draait. Maar hoe zit het in de praktijk? Dat leert het AMT Garageforum. En: welke storingen zien de forumleden voorbij komen?

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

Veilig werken is een belangrijk thema in de autobranche, vooral nu elektrische auto's steeds meer voorkomen. Het onderhoud van deze vervoersmiddelen vereist specifieke vaardigheden en procedures. Daarnaast blijft het onderhoud van de grootste groep - de traditionele brandstofauto's - een essentieel onderdeel van het werk. Hoe zorg je ervoor dat je risico's vermijdt? En hoe breng je veilig en gezond werken onder de aandacht? Daarover gaat het komende OOMT-webinar.

Een prototype van één van de nieuwe solid state batterijen van Chery Automobile. Foto: Chery Automobile

Ultrasnel laden en 1500 km bereik met de solid-state batterij van...

Het Chinese Chery Automobile heeft een nieuwe accuserie ontwikkeld voor elektrisch vervoer. Onder de naam 'Kunpeng' komen er drie nieuwe solid state-batterijen op de markt, die dankzij een snellaadfunctie binnen vijf minuten voor een actieradius van 400 kilometer zouden kunnen zorgen.

FNV vindt dat het tijd is voor aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden.

Onderhandelingen cao gestart, bonden eisen 7% loonsverhoging

Deze week zijn de onderhandelingen over de nieuwe cao voor medewerkers van onder meer auto-, truck- en fietsbedrijven van start gegaan.

Dankzij de hoogpresterende ACC-batterijen kan de long-range versie van het STLA Medium platform langere reizen ondersteunen. Afbeelding: Stellantis

Optimale prestaties op het STLA Medium platform van Stellantis

De Peugeot E-3008, gebouwd op het STLA Medium platform, heeft aangetoond dat je met slechts twee oplaadstops van Parijs naar Nice kunt rijden. Dat is vergelijkbaar met de reis van een auto met verbrandingsmotor.

De batterij-recyclingfabriek in Kuppenheim combineert   mechanische scheiding met hydro-metalurgische. "De mijn van de toekomst", zegt Mercedes-Benz over deze fabriek.

Batterijrecycling: 'Mijn van de toekomst' volgens Mercedes-Benz

Mercedes-Benz CEO Ola Källenius is overtuigd: "De EV is de toekomst van de persoonlijke mobiliteit. En de HV-batterij is de kern van die mobiliteit." Logisch dus dat Mercedes economisch én milieu verantwoord over de grondstoffen voor batterijen wil beschikken. Gevolg: binnen 18 maanden verrees op Mercedes 'standort' Kuppenheim een recyclingfabriek. Hoe dat werkt, batterijrecycling? Kijk maar.