Bovag Rosa-onderzoek 2020: Tevredenheid over garageformules neemt toe

Om de twee jaar doet Bovag onderzoek onder deelnemers van garageformules: het Relatie Onderzoek Samenwerkingsformules Autobedrijven (ROSA). Uit het onderzoek van 2020 blijkt ondermeer dat de formules gemiddeld een 7,8 scoren en technische- en marketingondersteuning de belangrijkste redenen zijn om aan te sluiten. Op welke punten scoren formules het best, welke het minst en welke garageformule krijgt het hoogste cijfer?

De gemiddelde waardering wordt uitgedrukt in een rapportcijfer van 7,8 en dat is een tiende punt hoger dan in 2018. De helft van de formules scoort minimaal een 8 en geen enkele formule wordt met een onvoldoende beoordeeld. Ondernemers zijn heel tevreden met hun formule.

Vrijwel alle garageformules hebben de vragenlijsten van ROSA 2020 onder al hun leden verspreidt. BOVAG heeft daardoor ook de beoordelingen kunnen inventariseren van autobedrijven die niet bij de branchevereniging zijn aangesloten. ROSA 2020 geeft een goed representatief beeld van het formulelandschap. 807 bij een formule aangesloten autobedrijven (een derde van de aangeschreven bedrijven) hebben mee gedaan aan het onderzoek, in absolute aantallen een hogere respons dan ooit tevoren.

Hoogste cijfer voor CarProf

Alle garageformules doen het goed en scoren tussen de ‘ruim voldoende’ en ‘zeer goed’, geen enkele formule behaalde een onvoldoende. CarProf is het hoogst gewaardeerd door haar deelnemers met een 8,6. Daarachter volgen vijf formules met een mooie 8,4: AutoFirst, Autovakmeester, Carteam, Requal Erkend Reparateur en Vakgarage.

 Zelfstandigheid

Van de 40 onderwerpen waarover autobedrijven door middel van stellingen hun waardering kenbaar konden maken, scoren er 38 gemiddeld een voldoende (6) of hoger. Formuledeelnemers zijn, evenals twee jaar geleden, over het algemeen het meest tevreden over het behoud van het zelfstandige ondernemerschap (8,3), de verplichtingen en eisen van de garageformule ten aanzien van hun pand, uitstraling en huisstijl (8,0) en de daarmee samenhangende waardering voor de uitstraling van de formule-aankleding van het pand (7,9). De waardering voor verplichtingen en eisen ten aanzien van opleidingen scoort evenals in 2018 een 7,9.

Zakelijke markt

Het minst tevreden zijn de formuledeelnemers over alle onderwerpen die te maken hebben met lease en de zakelijke markt (scores tussen 5,7 en 6,0). Veel formules zijn overigens niet actief op dit vlak, wat een verklaring is voor de beoordeling.

Lees ook: Het bord achter de gevel: CarProf Berenpas

Stijgers en dalers

De grootste vooruitgang werd geboekt op het gebied van naamsbekendheid van een formule, met plus 0,3 ten opzichte van 2018. De grootste dalingen tonen de tevredenheid over de mobiliteitsgarantie en over de accuraatheid van bestelsystemen (beide min 0,3). Ook het overleg met de mede-deelnemers van formules werd lager gewaardeerd dan twee jaar geleden (min 0,2). In de huidige tijden van algeheel minder fysiek contact, zal het een uitdaging blijven hierin collectief vooruitgang te boeken.

Ondersteuning op het gebied van techniek wordt door 91 procent van de respondenten gezien als de belangrijkste reden om zich aan te sluiten bij een formule, gevolgd door marketingondersteuning met 89 procent.

Betere relatie

Gerard ten Buuren, voorzitter van BOVAG Onafhankelijke Autobedrijven: “Al met al geeft ROSA 2020 uitkomsten waar zowel BOVAG als de garageformules tevreden over mogen zijn. Waar ikzelf ook zeer tevreden over ben, is dat we de afgelopen jaren een steeds betere relatie en samenwerking met vrijwel alle formules hebben opgebouwd. Dat stelt ons in staat om knelpunten van onze eigen leden direct te adresseren en op te lossen, maar ook om bijvoorbeeld hulp te bieden bij invulling van de franchisewet en het snel delen van correcte informatie over coronamaatregelen. Vice versa zorgt de goede relatie ervoor dat ook de formules snel een luisterend oor bij BOVAG vinden, waarna bijvoorbeeld een lobbytraject kan worden opgestart. De positieve én de negatieve punten uit ROSA 2020 gaan wij uiteraard uitvoerig bespreken met alle betrokkenen, zodat we bij een volgend onderzoek nog hogere cijfers kunnen rapporteren.”

Download het hele rapport

Wil je het hele ROSA 2020-rapport lezen? Klik hieronder op de afbeelding en download de PDF.

Rogier Roet, formulemanager van AutoFirst.

AutoFirst: topservice en efficiënte bedrijfsvoering

AutoFirst komt uit het BOVAG ROSA onderzoek als een van de best gewaardeerde garageformules van Nederland. Dankzij effectieve marketingondersteuning en een modulaire aanpak helpt AutoFirst autobedrijven met een hogere klanttevredenheid, een betere bedrijfsvoering en personeelswerving. Hoe doet AutoFirst dat?

Er is per vestiging voor 13.000 euro meer versleuteld en het afdelingsresultaat is gemiddeld met 2.300 euro gestegen. Dat is niet genoeg om de gestegen kosten te  compenseren. - Foto: ANP

Dalende winsten autodealers door stijgende kosten

Uit de Bovag Branche Barometer blijkt dat het gemiddelde rendement per autodealervestiging in het eerste kwartaal van 2024 is gedaald naar 1,45 procent. In dezelfde periode vorig jaar was dit nog 2,04 procent, wat neerkomt op een winstdaling van 27,5 procent.

Het team van Stolk Autoservice bij het winnen van de titel in 2023. Wie volgt hen op?

Dit zijn de 10 genomineerden voor Bovag Onafhankelijk Autobedrijf van...

Wie wordt in 2024 Bovag Onafhankelijk Autobedrijf van het Jaar? Dat weten we op 1 oktober van dit jaar. De jury heeft 10 bedrijven genomineerd.

Bovag rapporteert half miljoen EV's in Nederland

Bovag rapporteert half miljoen EV's in Nederland

Het aantal volledige elektrische personenauto's (EV's) in Nederland is deze maand de grens van 500.000 gepasseerd. Dat signaleert Bovag op basis van cijfers van RDC.

Foto: Shutterstock

Bovag Autowasbon als klantenbinder voor het autobedrijf

Bovag lanceert de Bovag Autowasbon. Autobedrijven kunnen die cadeau doen aan klanten na een APK of onderhoudsbeurt.

Foto: Shutterstock

Schadeherstelmarkt in 2030: complexe en meer gestuurde schade vraagt...

Hoe staat de schadeherstelmarkt ervoor in 2030? Het antwoord op die vraag was het belangrijkste ingrediënt van Bovags eerste schadeherstelcongres. Het leukste ingrediënt? De inspiratiesessie over samenwerken door ondernemer en oud-topscheidsrechter Björn Kuipers…

Foto: Jan Lieftink

Werkplaats verdiende in 2023 minder aan EV en plug-in hybride

Het aantal onderhoudsmomenten en het bedrag per onderhoudsmoment steeg in 2023, maar niet voor elektrische en plug-in hybride auto's. Bij die auto's daalde het gefactureerde bedrag per onderhoudsmoment. Dat blijkt uit de Aftersales Monitor 2023 van Bovag en Rai Vereniging.

Foto: Shutterstock

Nieuwe cao MvT is een feit

Zowel de leden van de vakbonden als de ondernemers in de Ledenraad van Bovag hebben ingestemd met het cao-akkoord dat de onderhandelaars in de laatste weken van januari op tafel legden.