EuroRepar is de enige franchiseformule die van een autofabrikant is. PSA omarmt zodoende alle autobedrijven: de universele bedrijven met een werkplaatsformule, de erkende reparateurs en de dealers.
Die laatste slagen er moeilijk in om oudere auto's vast te houden, maar dat trucje kennen de garageformules juist heel goed. Daarom zie je in veel landen Citroën- en Peugeot-dealers met een EuroRepar-bordje aan de gevel.
Succesvol met eigen label
Toch is het doel van EuroRepar niet om de eigen Citroëns, Peugeots en Opels binnen te houden. EuroRepar bestaat sinds 2002, maar deed in Nederland weinig stof opwaaien. Sinds de herintroductie in 2015 weet EuroRepar ook in Nederland heel goed te scoren.
De oorzaak ligt in het feit dat EuroRepar een multimerkenstrategie voert als soft franchise-formule. Er is een eigen onderdelenlabel met een garantie van 24 maanden op onderdelen en arbeid en dat slaat blijkbaar aan.
Elf vestigingen erbij
In het eerste kwartaal van 2021 kwamen er elf nieuwe autobedrijven bij, waardoor het totaal nu op 111 vestigingen komt. Daarmee valt EuroRepar nog maar net buiten de top 10 van de grootste garageformules. Op dit moment telt EuroRepar ruim 3.600 vestigingen in Europa. EuroRepar zal de komende maanden met diverse concepten worden uitgebreid en daarmee hoopt het dat de leden de markt nog beter kunnen bewerken.