In het BOVAG ROSA‑onderzoek beoordelen autobedrijven hun eigen garageformule op verschillende aspecten. De gemiddelde scores stijgen geleidelijk: van een 7,8 in 2020, naar een 7,9 in 2022, tot een 8,1 in 2024. Met een 8,9 scoort AutoFirst ver boven het gemiddelde en behaalt daarmee zelfs een top 3 positie. Rogier Roet, formulemanager van AutoFirst, is trots dat AutoFirst tot de best gewaardeerde garageformules behoort. "Onze hoge score op marketingondersteuning en het versterken van ondernemerschap bevestigen dat onze strategie werkt," zegt hij.
Marketing kost tijd en geld
Marketing vraagt veel tijd en middelen, iets wat niet elke ondernemer eenvoudig zelf kan realiseren. AutoFirst ontzorgt ondernemers op het gebied van reclame en regionale online en offline marketing, waaronder web banners en zichtbaarheid op Facebook, Instagram en TikTok. Rogier Roet: "We hanteren een lokale insteek, waarbij AutoFirst‑ondernemers zelf online zichtbaar zijn. Dit zorgt ervoor dat klanten hetzelfde warme gevoel ervaren als wanneer ze het autobedrijf binnenstappen." De klantgerichtheid van AutoFirst‑ondernemers blijkt uit de nummer 1 positie op Klantenvertellen.nl, waar ze een 9,6 scoren op basis van meer dan zesduizend beoordelingen. "Dit sluit naadloos aan bij de BOVAG ROSA‑resultaten: een tevreden ondernemer straalt dit uit naar zijn klanten, wat leidt tot een hoge klanttevredenheid."
Efficiëntie door modulaire oplossingen
AutoFirst richt zich op het verbeteren van de efficiëntie in de bedrijfsvoering. Dit wordt ondersteund door slimme oplossingen, zoals WESP, deelname in Moobi (elektrische auto's), of GRIP Expert (banden en remsystemen). Rogier Roet: "Onze formule is modulair opgebouwd. Het ene autobedrijf profiteert van samenwerking met MPM oliespecialist of Brembo Expert, terwijl een ander zich richt op werkzaamheden voor leasemaatschappijen via Lease Service Partner. Zo kunnen ondernemers kosten besparen, hun bedrijfsvoering optimaliseren en tegelijkertijd hun omzet verhogen en meer rust ervaren."
Personeel vinden en behouden
Zelfs nu de werkplaatsen vol zitten, blijft AutoFirst zichtbaar voor consumenten, want bedrijven zijn altijd op zoek naar nieuw personeel. "Wij ondersteunen AutoFirst‑bedrijven met gerichte wervingscampagnes op sociale media, radio en via RTL Autowereld," vertelt Rogier Roet. Om autobedrijven te helpen hun personeel te behouden, organiseert AutoFirst evenementen zoals de Ladies Night voor vrouwelijke medewerkers en de jaarlijkse Pitstop Challenge. "Met karten en een wielenwisselwedstrijd, gepresenteerd door Tim Coronel, creëren we een traditie die medewerkers laat zien hoe leuk het is om bij een AutoFirst‑bedrijf te werken."
Een hoge professionele standaard draagt bij aan de hoge scores in het BOVAG ROSA-onderzoek en de nummer 1 positie op Klantenvertellen.nl. Daarom zijn AutoFirst-ondernemers lid van BOVAG en hebben zij twee fulltime autotechnici in dienst, waarvan één keurmeester.
Dit artikel is gesponsord door LKQ Fource.