Nissens breidt aanbod uit met duurzame EGR-koelers voor trucks

Nissens breidt aanbod uit met duurzame EGR-koelers voor trucks
Nissens paste diverse ontwerpverbeteringen toe in de EGR-modules. - Foto: Nissens

Nissens Automotive lanceert nieuwe aftermarket EGR-koelers voor trucks. Die zijn extra duurzaam door diverse ontwerpverbeteringen.

Nissens Automotive heeft zijn aftermarket-assortiment uitgebreid met nieuwe EGR-koelers voor trucks. Het EGR-systeem (uitlaatgasrecirculatiesysteem) is essentieel om de uitstoot van stikstofoxide (NOx) door dieselmotoren te verminderen. De nieuwe koelers van Nissens zijn ontworpen om te functioneren onder de zware omstandigheden waaraan trucks dagelijks worden blootgesteld. Ze zorgen voor lagere verbrandingstemperaturen door uitlaatgassen terug te leiden naar de motorinlaat, wat de NOx-uitstoot aanzienlijk vermindert.

Testen van EGR-kleppen in het lab van Nissens. - Foto: Nissens
Testen van EGR-kleppen in het lab van Nissens. - Foto: Nissens

De EGR-koelers van Nissens zijn onderdeel van het bredere EGR-programma van het bedrijf, dat ook EGR-kleppen en -modules omvat. Het doel van dit programma is om betrouwbare oplossingen te bieden voor schadeherstellers en monteurs in de aftermarket.

Nissens EGR-koelers geoptimaliseerd

De EGR-koelers zijn bestand tegen hoge temperatuurschommelingen en verontreinigingen zoals roet, die vaak ontstaan door onvolledige verbranding. Bovendien zijn de koelers geoptimaliseerd met ontwerpverbeteringen die de levensduur verlengen. Zo is het interne lagersysteem verbeterd en is de wrijving in de kleponderdelen verminderd, wat slijtage en vroegtijdige defecten tegengaat.

Lees meer over

Hugo Claver

Hugo Claver

Hoofdredacteur AMT

Hugo deed de hogeschool voor journalistiek, en rolde via een korte carrière in de dagbladjournalistiek in de autojournalistiek. Voor diverse automagazines vervulde hij verschillende functies, van redacteur tot hoofdredacteur, én die van eindredacteur van AMT. Na dit acht jaar als zelfstandig ondernemer te hebben gedaan, kwam Hugo in 2023 in vaste dienst bij AMT als hoofdredacteur.

Aircocompressorgarantiecases: als het leergeld toch al betaald is, kunnen we er maar beter van leren

Aircocompressor vervangen? Voorkom herhalingsbezoek. Deel 3:...

Vaak gaat het goed, maar soms gaat het mis in de montage van de aircocompressor. Vervelend, maar als het leergeld toch al betaald is, kunnen we er maar beter van leren. Nissens-garantiespecialist Marcel van der Cruijsen bespreekt vier garantiecases.

Trainer Marcel van der Cruijsen beoordeelt de garantieclaims van aircocomponenten bij Nissens.

Aircocompressor vervangen? Voorkom herhalingsbezoek! Deel 1: het...

Als je de aircocompressor vervangt kan je één keer een factuur maken. Reparaties aan het aircosysteem doe je dus maar beter in één keer goed. Nissens-garantie-expert Marcel van der Cruijsen geeft praktische tips in drie delen.

Flinke uitbreiding reserve-onderdelen Nissens voor EV's en hybride

Uitbreiding reserve-onderdelen van Nissens voor NEV's

Nissens heeft het aanbod reserve-onderdelen voor hybride en EV's flink uitgebreid. Deze NEV's (New Energy Vehicle) hebben bij service, onderhoud en reparaties specifieke aandacht nodig. Met de extra onderdelen garandeer je in ieder geval een langere levensduur van de batterij. En er is meer.

Met regelmatig onderhoud op de juiste manier en met de juiste tools zijn veel problemen met de aircocompressor te voorkomen.

Aircoleveranciers over hun ervaringen en adviezen

Op het AMT-garageforum zien we steeds vaker vragen over defecte aircocompressoren. Zo'n compressor wordt vervangen, daarna zou de airco weer goed moeten werken. Maar dat blijkt niet altijd zo te zijn. We vroegen een aantal leveranciers om hun ervaringen en adviezen.

Storing op de turbodrukregeling door koelvloeistof in uitlaatsysteem

Storing op de turbodrukregeling door koelvloeistof in uitlaatsysteem

Binnen 15.000 kilometer wéér de turbo kapot? Balen! Want een jaar geleden had de auto, een Audi A4 2.0TDI CJC uit 2015, dezelfde storingen: P0234 en P2563. Toen was vervanging van de turbo (1104111) de oplossing. Om helemaal zeker te zijn, belt de monteur ons: 'is er iets mis met de turbo?'

Rico Noijen van Den Engelse Bedrijfswagens laat zien hoe je stap voor stap de EGR spoelt. Een klus die je meer tijd kost dan het vervangen van de EGR, maar veel geld scheelt. Het vervangen van de EGR kost al gauw drie keer zoveel als spoelen.

EGR Spoelen, zo doe je dat stap voor stap

Exhaust Gas Recirculation houdt in dat er uitlaatgas van de uitlaat naar de luchtinlaat wordt teruggevoerd om het ontstaan van NOx tegen te gaan. Dit uitlaatgas wordt via een doseerklep gevoerd, vaak wordt het gas ook nog gekoeld om de verbrandings-eindtemperatuur nog verder naar beneden te krijgen. Uitlaatgas bevat echter ook partikels en roet. Dat zet zich af in de EGR-kanalen, de doseerklep, de EGR-koeler en het inlaatkanaal. Dat kan daardoor verstoppen. De oplossing: spoelen. Hoe werkt dat?

Zo ziet een nieuwe wervelklep eruit.

Tergend langzame Transporter lijdt aan gebroken wervelklepje

De VW Transporter komt normaal best lekker van z'n plek, maar nu… tergend langzaam. Tijdens de check-up ziet de monteur dat de geleverde turbodruk achterblijft op de gewenste turbodruk. Hij controleert alles rondom de aansturing van de turbo en ziet dat de actuator schokkerig beweegt bij vacuüm loslaten. Wat nu?

Frans van Rijckevorsel: "Als er dunne laagjes vervuiling zijn, kun je dat via additieven nog oplossen."

Frans van Rijckevorsel: 'Voorkom dat de motor vervuiling opbouwt'

Frans van Rijckevorsel werkt al decennia in de additievenbranche. In 2013 begon hij met TEC4 een eigen additievenlijn die een oplossing biedt voor de vervuilingsproblemen van moderne automotoren. Frans verkoopt alleen producten die werken, want gebakken lucht, dat verkoopt maar kort…