Tergend langzame Transporter lijdt aan gebroken wervelklepje

Tergend langzame Transporter lijdt aan gebroken wervelklepje
Zo ziet een nieuwe wervelklep eruit.

De VW Transporter komt normaal best lekker van z'n plek, maar nu… tergend langzaam. Tijdens de check-up ziet de monteur dat de geleverde turbodruk achterblijft op de gewenste turbodruk. Hij controleert alles rondom de aansturing van de turbo en ziet dat de actuator schokkerig beweegt bij vacuüm loslaten. Wat nu?

Aangezien de monteur bij controle van de vacuümaansturing van de actuator geen fouten vindt en hij ook geen lekkage in het luchtsysteem waarneemt, vermoedt hij dat de turbo de oorzaak is voor het drukprobleem. Hij registreert de nieuwe turbo bij ons, dus bellen we hem voor technische support. 

Herhaalschade voorkomen

Het is goed dat de monteur signaleert dat de actuator schokkerig beweegt bij vacuüm loslaten. Dat is namelijk een belangrijke aanwijzing voor het achterhalen van de ware oorzaak voor de turboproblemen. Een turbo gaat eigenlijk nooit uit zichzelf kapot, het stuklopen wordt veroorzaakt door iets anders. Maar wat…? Daar gaan we nu samen met de monteur naar op zoek voordat hij een nieuwe turbo monteert. Dit om herhaalschade te voorkomen.

Een wervelklep met ‘gebruiksssporen’
Een wervelklep met gebruikssporen.

Overmatige koolafzetting

Bij zwaar lopende geometrie denken wij direct aan vervuiling of schade. Waarom? Nou… de ruimte tussen de vanen van de geometrie en het turbinehuis is minimaal. Je kunt je voorstellen dat overmatige koolafzetting of beschadiging door een vreemd deel uit de motor de beweging beperkt, met drukproblemen als gevolg.

Is het de DPF?

Het zou kunnen dat de DPF roet in het eten heeft gegooid. Want als het roetfilter verstopt is, kan de turbo de uitlaatgassen niet goed kwijt. De afdichtingen van de turbo, die hetzelfde werken als een zuigerveer, zijn niet sterk genoeg om die tegendruk te weerstaan waardoor de olie besmet wordt met uitlaatgassen in de turbo komen en de boel vervuilen.

In onderstaand filmpje zie je daar meer over. De monteur checkt de omgeving van de turbo op uitlaatgaslekkage en bekijkt het inlaatgedeelte inclusief EGR of daar overmatige vervuiling is.

Haperende geometrie door vervuiling of inslagschade

Maar nee, koppelt de monteur even later terug, geen uitlaatgaslekkage te zien. En hij heeft ook geen foutmelding op de DPF. Is er dan misschien sprake van inslag door een vreemd voorwerp? Voor een visuele inspectie aan de compressorkant haalt de monteur de luchtaanvoerslag los. En daar ziet hij inderdaad overmatige vervuiling vanuit het EGR-systeem. Nou, dan is wel duidelijk dat vervuiling de oorzaak is voor de haperende geometrie. Hij brengt de turbo langs, zodat we met een gedetailleerde diagnose deze oorzaak definitief kunnen bevestigen.

Zo zit de wervelklep gemonteerd.
Zo zit de wervelklep gemonteerd.

Het betere speurwerk door de monteur

Als wij in onze werkplaats de turbo demonteren, zien we inderdaad overmatige vervuiling. Maar we ontdekken nog iets anders! De variabele schoepen vertonen inslagschade. Dan is er dus tóch meer aan de hand dan alleen vervuiling van de EGR. Gesterkt met deze nieuwe kennis, bijt de monteur zich opnieuw vast in het betere speurwerk. Hij demonteert het hele inlaattraject om alles goed te kunnen schoonmaken. En dan stuit hij op kapotte wervelkleppen (swirl valves)*. Deze zijn door de vervuiling vastgelopen en daardoor afgebroken. De losse delen zijn via de motor door de turbo naar buiten gekomen en hebben de inslagschade veroorzaakt.

Vervuilde wervelkleppen.

Wervelkleppen vervangen

Naast een grondige schoonmaak moet de monteur dus ook de wervelkleppen vervangen. Maar dan weet hij ook zeker dat de kans op herhaalschade is uitgesloten. En dat is mooi, want niet alleen de turbo zelf is een prijzig onderdeel, het vervangen is ook nog eens een arbeidsintensieve klus. Nu heeft de eigenaar van de auto in ieder geval de zekerheid dat deze turbo er weer duizenden kilometers tegenaan kan.

Nozzle met inslagsporen.

* Wervelkleppen zijn kleine vlinderkleppen op het inlaatspruitstuk, vlak voor de inlaatopening van de cilinderkop. Hier wordt een werveling in de lucht gecreëerd om het lucht-brandstofmengsel en de emissies bij lage toerentallen te verbeteren. Bij een lage belasting zoals stationair draaiende motor, constante lage snelheid en schakelen worden de kleppen (gedeeltelijk) gesloten. Bij hogere belasting worden de kleppen weer volledig geopend om de hoeveelheid lucht en het vermogen te optimaliseren.

Dit artikel is gemaakt in samenwerking met Turbo's Hoet.

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

Veilig werken is een belangrijk thema in de autobranche, vooral nu elektrische auto's steeds meer voorkomen. Het onderhoud van deze vervoersmiddelen vereist specifieke vaardigheden en procedures. Daarnaast blijft het onderhoud van de grootste groep - de traditionele brandstofauto's - een essentieel onderdeel van het werk. Hoe zorg je ervoor dat je risico's vermijdt? En hoe breng je veilig en gezond werken onder de aandacht? Daarover gaat het komende OOMT-webinar.

Zo ziet verontreiniging door koelvloeistof in een EGR-koeler eruit

Koelvloeistof in het uitlaatsysteem: een serieus probleem - maar wat...

Het probleem van koelvloeistof in het uitlaatsysteem is een serieuze kwestie, vooral als er een turbo in het spel is. Gewaarschuwd door eerdere berichten over dit onderwerp, vermoedt een ervaren monteur dat hij alert te werk moet gaan bij een Volkswagen Golf 1.5 TSI uit 2018. Bij een korte inspectie zag hij namelijk in het uitlaatsysteem sporen van vermoedelijk koelvloeistof. Hoe kan dat en nog belangrijker: hoe los je het op?

Opel Vivaro (Combi Plus) op archiefbeeld. - Foto: Opel

Opgelost op Garageforum: Opel Vivaro met groot turbogat

Een Opel Vivaro met twee turbo's, en tóch een turbogat... Pas bij 3.500 tpm wordt de krachtbron wakker. Wat is hier aan de hand? Kan het AMT Garageforum uitkomst bieden?

Turbo vervangen en speling op de wastegate klep: wat nu?

Turbo vervangen en speling op de wastegate klep: wat nu?

Een garagist vraagt Turbo's Hoet om raad. Hij heeft de turbo van een Peugeot 308 1.6THP uit 2012 vervangen, maar de auto heeft nog steeds geen vermogen. Alles wijst erop dat de turbo wel de oorzaak was voor deze storing. Wat nu?

Jan-Paul Poldervaart, de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions: “Zolang de overheid een inconsistent beleid voert, zal het een uitdaging blijven om nieuwe en tweedehands EV’s aan de man te brengen.”

De klantreis moet kort en aangenaam zijn

Jan-Paul Poldervaart is de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions, bekend van occasionsites als AutoTrack, Gaspedaal.nl en AutoWereld.nl. Als schakel tussen het autobedrijf en de consument is het zijn missie om het koopproces zo goed mogelijk te stroomlijnen.

Niels Smelter: “De service van AA-Equipment Support is uitstekend; een betrouwbare partner.”

Launch X-431 optimaliseert werkplaats-efficiëntie

Niels en Saskia Smelter namen in 2017 het bedrijf van hun (schoon)vader over. Sindsdien concentreren zij zich als ervaren universele garagisten op het wagenpark van Hengelo en omgeving, én op kampeerauto's. Auto en Camper Smelter beschikt sinds 2019 zelfs over een eigen werkplaats en stallingsruimte voor campers. Waarom kiest Niels voor het Launch X-431 diagnoseapparaat?

Ook bij e-auto’s met motor voorin actueel: een pop-up motorkap. Die al net voor een aanrijding plaatsvindt kan activeren, en weer terugtrekt als het gevaar voorbij is. - Foto: Volkswagen

Pop-up motorkap en automatisch uitwijken: zo werkt VW aan...

Volkswagen werkt aan nieuwe, slimme technologie om voetgangers en fietsers beter te beschermen. Onder meer met een pop-up motorkap. Hoe werkt dat?

"OOMT biedt soms meer dan ik weet"

"OOMT biedt soms meer dan ik weet"

Ruth Lokhorst van Autobedrijf Lokhorst-Zoet in Elburg liet onlangs een gastvrijheidscheck via OOMT doen om te kijken wat hun klanten ervaren en waar de verbeterpunten zitten. Dat kan veel waardevolle inzichten opleveren, ook als je juist een heel fijn bedrijf weet te runnen. "Ik zie genoeg dingen die verbeterd kunnen worden."

Hoe AD Garage de groei van Bergmans Auto's versnelt

Hoe AD Garage de groei van Bergmans Auto's versnelt

Stel je een krachtig trio voor van distributeur, grossier en garagebedrijf. Samen vormen ze een drietrapsraket naar succes en dat is precies wat Doyen Auto, Autodistribution en AD Garage doen. Tom Bergmans van Bergmans Auto's in Veldhoven legt uit hoe AD Garage hem helpt groeien.

Rogier Roet, formulemanager van AutoFirst.

AutoFirst: topservice en efficiënte bedrijfsvoering

AutoFirst komt uit het BOVAG ROSA onderzoek als een van de best gewaardeerde garageformules van Nederland. Dankzij effectieve marketingondersteuning en een modulaire aanpak helpt AutoFirst autobedrijven met een hogere klanttevredenheid, een betere bedrijfsvoering en personeelswerving. Hoe doet AutoFirst dat?

OOMT begeleidt en adviseert leermeesters voor succesvolle studenten

OOMT begeleidt en adviseert leermeesters voor succesvolle studenten

Om studenten succesvol hun opleiding af te laten ronden is de rol van een leermeester essentieel. Sinds afgelopen jaar richt een BBL-adviseur van OOMT zich op deze groep, waarbij hij in een driehoek werkt met het leerbedrijf, de student en het ROC. "Als een leermeester succesvol is, dan is de kans groter dat een student dat ook is."

Nissens paste diverse ontwerpverbeteringen toe in de EGR-modules. - Foto: Nissens

Nissens breidt aanbod uit met duurzame EGR-koelers voor trucks

Nissens Automotive lanceert nieuwe aftermarket EGR-koelers voor trucks. Die zijn extra duurzaam door diverse ontwerpverbeteringen.