Gear Tronic III lost olieproblemen op

Gear Tronic III lost olieproblemen op
De volautomatische Gear Tronic III van LIQUI MOLY is een ideale klantenbinder. Je voorkomt er typische automaatklachten mee en lost er problemen mee op.

Bij een standaard ATF-verversing blijft zowat de helft van de ATF achter in de koppelomvormer, oliekoeler en -leidingen. Daardoor veroorzaakt het losgeweekte vuil nog meer leed. De oplossing is de professionele olieservice voor automatische transmissies met de volautomatische Gear Tronic III van LIQUI MOLY, want daarmee ververs je bijna honderd procent van de ATF.

ATF is hygroscopisch (vochtopnemend) en breekt af door thermische belasting. Dat vermindert de smerende eigenschappen en verhoogt de slijtage. Vuil en slib zetten zich af in de kleppen en oliekanaaltjes, en dat beïnvloedt de stuurventielen en andere componenten. De gevolgen zijn slecht en langzaam schakelen, resoneren, slippen, bonken, mechanische schade, klappen in de versnelling, trillingen en een hoger brandstofverbruik. Slechts zelden zijn versleten rembanden de oorzaak; het komt omdat de rembanden onvoldoende grip hebben door vervuilde ATF. De oplossing? Ververs de ATF.

Ververs op tijd

Er is een hoop ellende te besparen als de ATF tussen de 60.000 en 80.000 km zou worden ververst. Sommige transmissies kunnen met dezelfde olie tot 120.000 km afleggen. De aanbeveling of specificatie van de voertuig- en transmissiefabrikanten met betrekking tot de verversingsintervallen moeten echter altijd in acht worden genomen. Weliswaar rekken hoogwaardige synthetische ATF-producten en ‘longlife’ ATF de verversingstermijn op, maar vergeet niet dat de thermische belasting ook toeneemt, dat automaten steeds complexer worden en soms tot negen versnellingen hebben plus modi voor comfort, sport en winter. Met de Gear Tronic III van LIQUI MOLY kun je eenvoudig, snel en veilig automatische transmissies reinigen, spoelen en verversen. Je voorkomt niet alleen veel typische automaatklachten, maar je lost er ook problemen mee op. Het is repareren zonder sleutelen.

Hoe werkt het?

De database van de LIQUI MOLY Gear Tronic III wordt gratis geüpdatet, zodat je altijd met actuele gegevens werkt. Op het 7 inch touch-display kies je de juiste auto (merk, type, bouwjaar) en geef je aan wat je wilt doen: reinigen, spoelen, wel of niet het filter vervangen, ATF vullen en eventueel een additief toevoegen. Stap voor stap geeft de Gear Tronic III aan wat je nodig hebt, hoe je de twee slangen moet aansluiten (dat kan niet fout). Er zijn aparte reservoirs voor de oude en de nieuwe ATF, zodat vervuiling onmogelijk is. Ook bij een reiniging haalt de Gear Tronic III eerst minimaal 300 ml uit de oude ATF om pas daarna een identiek volume reinigingsvloeistof toe te voegen; twee weegschalen zorgen voor een nauwkeurige vloeistofuitwisseling.

Ideale klantenbinder

Negentig procent van alle automaatproblemen heeft te maken met vervuilde ATF. Na de verversing schakelt de automaat weer vlot, trillingvrij en zonder problemen. Dankzij het draadloos wifinetwerk kunnen de servicegegevens direct naar de printer of een e mailadres worden gestuurd of je slaat het op een usb-stick op. Bij de Gear Tronic III krijg je een 31-delige adapterset, waarmee je verreweg de meeste in Europa rondrijdende auto’s met automatische transmissies kunt servicen (meer adapters zijn verkrijgbaar). De Gear Tronic III is zowel te koop als te lease, laat zich snel terugverdienen en is ideaal gereedschap om tevreden klanten aan je bedrijf te binden.

Dit artikel is gesponsord door LIQUI MOLY.

Het Summa College gebruikt (van links naar rechts) de Launch ELT500 luchtdichtheidstester, de Launch ELB300 celequalizer en de Launch ELP400 HV-oplader/ontlader. Onder de werkbank staat de PicoScope gereed.

Summa College traint met EV-apparatuur van AA-Equipment

Elektrificering maakt diagnose en reparatie van auto's steeds complexer, mede door een gebrek aan ervaring. Summa College en AA-Equipment Support trainen daarom hun professionals met innovatieve apparatuur.

OOMT webinar: direct aan de slag met je RI&E

OOMT webinar: direct aan de slag met je RI&E

Een Risico-Inventarisatie en -Evaluatie (RI&E) brengt de risico's op de werkvloer in kaart. Voor werkgevers en medewerkers biedt dit waardevolle inzichten en voordelen. Volgens Mirjam van der Kooij, adviseur arbeidsomstandigheden voor OOMT is een RI&E niet alleen een wettelijke verplichting, maar vooral een investering in betere arbeidsomstandigheden.

Eurol introduceert de Ultrance HMB 0W-40, een volsynthetische motorolie speciaal ontwikkeld voor hybride voertuigen van Mercedes-Benz.

Volsynthetische motorolie van Eurol voor Mercedes-benz hybrides

Eurol introduceert de Ultrance HMB 0W-40, een volsynthetische motorolie speciaal ontwikkeld voor hybride voertuigen van Mercedes-Benz.

Jan-Paul Poldervaart, de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions: “Zolang de overheid een inconsistent beleid voert, zal het een uitdaging blijven om nieuwe en tweedehands EV’s aan de man te brengen.”

De klantreis moet kort en aangenaam zijn

Jan-Paul Poldervaart is de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions, bekend van occasionsites als AutoTrack, Gaspedaal.nl en AutoWereld.nl. Als schakel tussen het autobedrijf en de consument is het zijn missie om het koopproces zo goed mogelijk te stroomlijnen.

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

Veilig werken is een belangrijk thema in de autobranche, vooral nu elektrische auto's steeds meer voorkomen. Het onderhoud van deze vervoersmiddelen vereist specifieke vaardigheden en procedures. Daarnaast blijft het onderhoud van de grootste groep - de traditionele brandstofauto's - een essentieel onderdeel van het werk. Hoe zorg je ervoor dat je risico's vermijdt? En hoe breng je veilig en gezond werken onder de aandacht? Daarover gaat het komende OOMT-webinar.

Niels Smelter: “De service van AA-Equipment Support is uitstekend; een betrouwbare partner.”

Launch X-431 optimaliseert werkplaats-efficiëntie

Niels en Saskia Smelter namen in 2017 het bedrijf van hun (schoon)vader over. Sindsdien concentreren zij zich als ervaren universele garagisten op het wagenpark van Hengelo en omgeving, én op kampeerauto's. Auto en Camper Smelter beschikt sinds 2019 zelfs over een eigen werkplaats en stallingsruimte voor campers. Waarom kiest Niels voor het Launch X-431 diagnoseapparaat?

"OOMT biedt soms meer dan ik weet"

"OOMT biedt soms meer dan ik weet"

Ruth Lokhorst van Autobedrijf Lokhorst-Zoet in Elburg liet onlangs een gastvrijheidscheck via OOMT doen om te kijken wat hun klanten ervaren en waar de verbeterpunten zitten. Dat kan veel waardevolle inzichten opleveren, ook als je juist een heel fijn bedrijf weet te runnen. "Ik zie genoeg dingen die verbeterd kunnen worden."

Zo ziet verontreiniging door koelvloeistof in een EGR-koeler eruit

Koelvloeistof in het uitlaatsysteem: een serieus probleem - maar wat...

Het probleem van koelvloeistof in het uitlaatsysteem is een serieuze kwestie, vooral als er een turbo in het spel is. Gewaarschuwd door eerdere berichten over dit onderwerp, vermoedt een ervaren monteur dat hij alert te werk moet gaan bij een Volkswagen Golf 1.5 TSI uit 2018. Bij een korte inspectie zag hij namelijk in het uitlaatsysteem sporen van vermoedelijk koelvloeistof. Hoe kan dat en nog belangrijker: hoe los je het op?