In navolging van de Online Magazines 'The next generation' en Diagnosestellen in 2020 (een overzicht van de vijf eerdere uitgaven vind je onderaan), kun je nu alles lezen over een autobedrijf starten, stoppen of overnemen. Er komt namelijk heel wat bij kijken.
Hoe vind je een geschikte overname kandidaat? Wat zijn de valkuilen? En wat moet je vooral niet doen? Ondernemer Peter waarom het hem maar niet lukt zijn goed lopende autobedrijf te verkopen. Ondernemer Edwin van der Gracht nam juist een autobedrijf over en zette het naar zijn hand.
Waar vind ik een opvolger?
Van elke honderd familiebedrijven blijven er na de tweede generatie nog maar zestig over, na de derde generatie 32 en na de vierde generatie nog maar zestien. Dat is bijna een halvering per generatie. Binnen familiebedrijven gaat het vaak mis omdat de beoogde opvolger simpelweg niet de juiste capaciteiten heeft. In het overnameproces zelf gaat ook veel mis. De beoogde opvolger leunt uit loyaliteit op de boekhouder van zijn ouders of loopt te hard van stapel.
Degene die het bedrijf moet overdoen trapt op de rem of blijft zich met de zaak bemoeien, waardoor de opvolger zich niet kan ontwikkelen. En dan zijn er nog de familieleden, die niet op de hoogte worden gebracht of het er niet mee eens zijn. Nee, het is geen wonder dat slechts de helft van de familiebedrijven een volgende generatie haalt.
Waarom lukt het Peter niet om zijn goedlopende autobedrijf te verkopen?"
Drie jaar geleden heeft Peter iets op sociale media gepost. Wat stond er in dat bericht? "Dat ik op zoek was naar een overnamekandidaat voor mijn autoreparatiebedrijf. Het liefst zou ik eerst met iemand 2,5 jaar samenwerken, zodat de klanten en de koper tijd hebben om elkaar te leren kennen. Het is fiscaal ook aantrekkelijk om de tijd te nemen."
"Achteraf is het makkelijk om te oordelen wat ik fout heb gedaan. Ik had in dat bericht natuurlijk nooit mijn eigen naam en bedrijfsnaam moeten noemen. De reacties vielen mij heel erg tegen."
Bedrijfsovernames en fusies: wat kan je zelf doen?
Wat kun je zelf doen bij een bedrijfsovername en wat moet je vooral niet doen? Geert van Rooij, Roland Mooren en Joost de Wind werken bij Inter Actus in Waalwijk. Dit bedrijfseconomisch en bedrijfsorganisatorische adviesbureau bestaat dertig jaar en is gespecialiseerd in fusies en overnames en in herstel en ontwikkeling.
Joost de Wind: "Die combinatie is bijzonder, omdat we in hersteltrajecten dikwijls constateerden dat er in het verleden fusies en overnames hebben plaatsgevonden, waarbij de gedachte was dat één plus één drie zou zijn. In de praktijk was het vaak maar anderhalf. Wij kijken daarom ook naar de 'zachte' kant van de materie, zoals naar de bedrijfscultuur en we onderzoeken de motivatie om te verkopen."
De overname die niet doorging
Meer dan vijftig jaar zat Jos Dekkers in de banden, sinds 1991 zelfs met een eigen bedrijf. Tot vreugde van Jos en Elly Dekkers wilde hun zoon Joachim de zaak graag overnemen. Maar toch lukte het niet. Wat ging er mis?
Wel het pand en de inventaris, maar niet het bedrijf
Edwin van der Gracht heeft net bij een ander garagebedrijf het pand en de inventaris opgekocht, maar niet het bedrijf. Hoe zit dat?
"De werkplaats gaat er tachtig vierkante meter op vooruit. Er kunnen nu drie bruggen naast elkaar staan. Plus dat er een nette receptie en kantine is. Ik ga van nummer 47j naar 27a. In dezelfde straat. Dat was makkelijk." Edwin van der Gracht begon als zzp'er en zette een eigen autobedrijf op. "Ik keek al een tijdje om mij heen. Mijn werkplaats van 150 vierkante meter en de bovenverdieping van 75 vierkante meter waren mij net even te krap. Te smal vooral. Nieuwbouw is lastig, de grond is duur en ik kwam niet verder."
Familiefeestje vieren!
Investeren in de allerbeste werkplaatsapparatuur? Zodat je binnen een paar minuten schokdempers en remmen kunt testen, de wielstanden kan controleren en het storingsgeheugen kan uitlezen? Hartstikke goed natuurlijk. Het wordt nog beter als je je klanten laat zien welk voordeel al dat moois hen biedt. Dat is precies wat Autobedrijf Wijnne in Doornspijk deed.
Nog veel meer interessante Online Magazines
Vorig jaar verschenen vijf Online Magazines met verschillende thema's. Een overzicht vind je hier. Of klik direct door op een van de onderstaande magazines. Je hoeft geen AMT-abonnee te zijn om deze te bekijken.