Online Magazine: Een autobedrijf starten, stoppen of overnemen

Online Magazine: Een autobedrijf starten, stoppen of overnemen

Je eigen autobedrijf beginnen... Kwestie van pandje huren en brug erin, of komt er meer bij kijken? En wat als je een bestaande onderneming wil overnemen of wil stoppen met je autobedrijf? Lees in dit AMT Online Magazine start-, overname en stopervaringen van ondernemers uit de branche. Daarnaast helpen de tips van bedrijfsadviseurs je op weg naar een goed begin of afsluiting van je eigen autobedrijf!

In navolging van de Online Magazines 'The next generation' en Diagnosestellen in 2020 (een overzicht van de vijf eerdere uitgaven vind je onderaan), kun je nu alles lezen over een autobedrijf starten, stoppen of overnemen. Er komt namelijk heel wat bij kijken.

Hoe vind je een geschikte overname kandidaat? Wat zijn de valkuilen? En wat moet je vooral niet doen? Ondernemer Peter waarom het hem maar niet lukt zijn goed lopende autobedrijf te verkopen. Ondernemer Edwin van der Gracht nam juist een autobedrijf over en zette het naar zijn hand.

Waar vind ik een opvolger?

Van elke honderd familiebedrijven blijven er na de tweede generatie nog maar zestig over, na de derde generatie 32 en na de vierde generatie nog maar zestien. Dat is bijna een halvering per generatie. Binnen familiebedrijven gaat het vaak mis omdat de beoogde opvolger simpelweg niet de juiste capaciteiten heeft. In het overnameproces zelf gaat ook veel mis. De beoogde opvolger leunt uit loyaliteit op de boekhouder van zijn ouders of loopt te hard van stapel.

Degene die het bedrijf moet overdoen trapt op de rem of blijft zich met de zaak bemoeien, waardoor de opvolger zich niet kan ontwikkelen. En dan zijn er nog de familieleden, die niet op de hoogte worden gebracht of het er niet mee eens zijn. Nee, het is geen wonder dat slechts de helft van de familiebedrijven een volgende generatie haalt.

Lees het artikel

Waarom lukt het Peter niet om zijn goedlopende autobedrijf te verkopen?"

Drie jaar geleden heeft Peter iets op sociale media gepost. Wat stond er in dat bericht? "Dat ik op zoek was naar een overnamekandidaat voor mijn autoreparatiebedrijf. Het liefst zou ik eerst met iemand 2,5 jaar samenwerken, zodat de klanten en de koper tijd hebben om elkaar te leren kennen. Het is fiscaal ook aantrekkelijk om de tijd te nemen."

"Achteraf is het makkelijk om te oordelen wat ik fout heb gedaan. Ik had in dat bericht natuurlijk nooit mijn eigen naam en bedrijfsnaam moeten noemen. De reacties vielen mij heel erg tegen."

Lees het artikel

Bedrijfsovernames en fusies: wat kan je zelf doen?

Wat kun je zelf doen bij een bedrijfsovername en wat moet je vooral niet doen? Geert van Rooij, Roland Mooren en Joost de Wind werken bij Inter Actus in Waalwijk. Dit bedrijfseconomisch en bedrijfsorganisatorische adviesbureau bestaat dertig jaar en is gespecialiseerd in fusies en overnames en in herstel en ontwikkeling.

Joost de Wind: "Die combinatie is bijzonder, omdat we in hersteltrajecten dikwijls constateerden dat er in het verleden fusies en overnames hebben plaatsgevonden, waarbij de gedachte was dat één plus één drie zou zijn. In de praktijk was het vaak maar anderhalf. Wij kijken daarom ook naar de 'zachte' kant van de materie, zoals naar de bedrijfscultuur en we onderzoeken de motivatie om te verkopen."

Lees het artikel

De overname die niet doorging

Meer dan vijftig jaar zat Jos Dekkers in de banden, sinds 1991 zelfs met een eigen bedrijf. Tot vreugde van Jos en Elly Dekkers wilde hun zoon Joachim de zaak graag overnemen. Maar toch lukte het niet. Wat ging er mis?

Lees het artikel

Wel het pand en de inventaris, maar niet het bedrijf

Edwin van der Gracht heeft net bij een ander garagebedrijf het pand en de inventaris opgekocht, maar niet het bedrijf. Hoe zit dat?

"De werkplaats gaat er tachtig vierkante meter op vooruit. Er kunnen nu drie bruggen naast elkaar staan. Plus dat er een nette receptie en kantine is. Ik ga van nummer 47j naar 27a. In dezelfde straat. Dat was makkelijk." Edwin van der Gracht begon als zzp'er en zette een eigen autobedrijf op. "Ik keek al een tijdje om mij heen. Mijn werkplaats van 150 vierkante meter en de bovenverdieping van 75 vierkante meter waren mij net even te krap. Te smal vooral. Nieuwbouw is lastig, de grond is duur en ik kwam niet verder."

Lees het artikel

Familiefeestje vieren!

Investeren in de allerbeste werkplaatsapparatuur? Zodat je binnen een paar minuten schokdempers en remmen kunt testen, de wielstanden kan controleren en het storingsgeheugen kan uitlezen? Hartstikke goed natuurlijk. Het wordt nog beter als je je klanten laat zien welk voordeel al dat moois hen biedt. Dat is precies wat  Autobedrijf Wijnne in Doornspijk deed.

Lees het artikel

Nog veel meer interessante Online Magazines

Vorig jaar verschenen vijf Online Magazines met verschillende thema's. Een overzicht vind je hier. Of klik direct door op een van de onderstaande magazines. Je hoeft geen AMT-abonnee te zijn om deze te bekijken.

Tom Polman

Tom Polman

Product Owner AMT

Tom studeerde HTS-Autotechniek aan de Hogeschool Arnhem-Nijmegen en specialiseerde zich in Automotive Services. Met zijn afstudeeropdracht stond hij aan de basis van het AMT Garageforum. Hierna groeide hij door binnen AMT. Eerst enkele jaren als redacteur en sinds mei 2013 naar hoofdredacteur van AMT.

Tom rijdt Renault, heeft een vrouw en twee dochters en zijn interesses liggen in snelle vierwielers en alles met vooruitstrevende techniek in zich.

Email: tompolman@vakmedianet.nl
Telefoon: (0)88-5840 706

"OOMT biedt soms meer dan ik weet"

"OOMT biedt soms meer dan ik weet"

Ruth Lokhorst van Autobedrijf Lokhorst-Zoet in Elburg liet onlangs een gastvrijheidscheck via OOMT doen om te kijken wat hun klanten ervaren en waar de verbeterpunten zitten. Dat kan veel waardevolle inzichten opleveren, ook als je juist een heel fijn bedrijf weet te runnen. "Ik zie genoeg dingen die verbeterd kunnen worden."

Foto: ACE Automotive

Carrièredag automotive & engineering brengt sector tot leven

Op 16 oktober kwamen honderden studenten van de automotive- en engineeringopleidingen van HAN en Fontys samen tijdens de Carrièredag in Arnhem.

Ach, zestig euro, moet kunnen toch?

Wat kost diagnosetool Carly?

Eenvoudige vraag toch? Carly bestel je (mocht je dat echt willen) op mycarly.com. Bij de knop 'Koop nu' staat een prijs: € 59,90. Duidelijk toch? Nou, niet helemaal…

De auto is APK-goedgekeurd. Moet je nu BTW over de afmeldkosten rekenen?

Moet je BTW afdragen over APK-afmeldkosten?

Vraagje: reken je BTW over APK-afmeldkosten? Ja? Waarom? Op de factuur die je van de RDW of je provider krijgt voor je afmeldingen staat toch ook geen BTW. Hoe zit dat?

TECH360 begint bij de basis: welke systemen zijn er, wat is hun functie?

Training en opleiding: wat moet je echt kennen en kunnen?

Bijna tien jaar geleden vonden veel AMT-lezers de belangrijkste ontwikkeling in de autotechniek de verschuiving van mechanische techniek naar elektronica. Sindsdien lijkt alles te versnellen. Wat vinden de opleiders de belangrijkste technologische ontwikkelingen in de autobranche? Wat moet je echt kennen en kunnen?

Judith Laut en Joost Both weten dat de lezingen en demonstraties inspireren. "Maar Auto Prof 2024 is ook een gezellig dagje uit."

Auto Prof: al zeventig procent gevuld

Zeventig procent van de beursvloer in de Evenementenhal Gorinchem is al volgeboekt. Wat is er allemaal op Auto Prof 2024 te zien?

Van 30 januari tot en met 1 februari 2024 ontmoeten 7.500 werkplaatschefs, leveranciers, autotechnici en managers elkaar op Auto Prof.

Auto Prof: drie leerzame, inspirerende en leuke dagen

Terwijl de lijst met exposanten die op Auto Prof aanwezig zijn blijft groeien, is het nu al duidelijk dat het drie leerzame, inspirerende en vooral leuke dagen gaan worden. Waar mogen de bezoekers zich op verheugen?

2Drive geeft receptionist en monteur controle terug

2Drive geeft receptionist en monteur controle terug

Gebrek aan tijd en personeel is waar elk autobedrijf vandaag de dag mee te maken heeft. Wat als er één softwareplatform zou bestaan waarin alle verkoop- en werkplaatsprocessen samenkomen? Een platform dat met één klik ook nog eens communiceert met RDW-providers, CRM-systemen en remarketingportals?