Bovag heeft een onderzoek uit 2018 laten actualiseren. Gedacht werd toen dat in Nederland in 2020 zes procent van de nieuwe personenauto's elektrisch zou zijn. Dat is twintig procent geworden. Aan de andere kant is het wagenpark veel sterker gegroeid dan voorzien en die groei betrof vooral benzine- en dieselauto's (waarvan een deel hybride). Bovendien rijden mensen langer door met hun bestaande auto dan gedacht.
Het raakt vooral de merkdealers
Wat betekenen bovenstaande ontwikkelingen? Ze dempen de negatieve impact van elektrische auto's op de aftersales bij alle autobedrijven. Maar bij de autobedrijven die voornamelijk jonge auto's onderhouden - dat zijn vooral de merkdealers - zal de impact nog nadrukkelijker voelbaar worden dan eerder werd gedacht. Zij zullen in 2030 zo'n dertig procent minder margepotentieel hebben.
Onderhoud groeit nog vijf jaar
Maar dat geldt niet voor de andere autobedrijven. Door de toename van het totale wagenpark wordt voor de gehele aftersalesmarkt de komende jaren zelfs nog een toename van het onderhoudspotentieel verwacht. Pas over vijf jaar, vanaf 2026, zal de aftersales afnemen door de penetratie van de elektrische auto. Volgens het onderzoek rijden er in 2030 zo'n 1,75 miljoen elektrische auto's rond en dat is dan twintig procent van het totale wagenpark.
Politiek stuurt
De ontwikkelingen worden gevoed doordat autofabrikanten de laatste jaren fors hebben geïnvesteerd in het aanbod van elektrische auto's, mede door politieke druk. En politieke maatregelen hebben elektrische auto's heel aantrekkelijk gemaakt. Vooral in Nederland zijn EV's fiscaal aantrekkelijk voor zakelijke rijders. Daardoor zijn elektrische auto's in de leasemarkt zelfs de standaard geworden.
Wachten op de particuliere kopers
Particulieren ontdekken de elektrische auto's nog slechts mondjesmaat. Een doorbraak bij consumenten is grotendeels afhankelijk van de te verwachten kosten als de fabrieksgarantie is afgelopen. De onderhoudsbehoefte van een elektrische auto mag dan laag zijn, de Bovag-studie toont aan dat de typische EV-onderdelen - zoals de accu, elektromotor en aandrijving - vooralsnog relatief duur zijn.