Bovag onderzoekt opkomst EV's: slecht nieuws voor dealers

Bovag onderzoekt opkomst EV's: slecht nieuws voor dealers

Bovag heeft een onderzoek uit 2018 geactualiseerd: 75 procent van alle nieuwe auto's zijn in 2030 elektrisch. Vooral dealers zien de komende jaren minder onderhoud. Voor autobedrijven die oudere auto's onderhouden valt het nog mee. Voorlopig.

Bovag heeft een onderzoek uit 2018 laten actualiseren. Gedacht werd toen dat in Nederland in 2020 zes procent van de nieuwe personenauto's elektrisch zou zijn. Dat is twintig procent geworden. Aan de andere kant is het wagenpark veel sterker gegroeid dan voorzien en die groei betrof vooral benzine- en dieselauto's (waarvan een deel hybride). Bovendien rijden mensen langer door met hun bestaande auto dan gedacht.

Het raakt vooral de merkdealers

Wat betekenen bovenstaande ontwikkelingen? Ze dempen de negatieve impact van elektrische auto's op de aftersales bij alle autobedrijven. Maar bij de autobedrijven die voornamelijk jonge auto's onderhouden - dat zijn vooral de merkdealers - zal de impact nog nadrukkelijker voelbaar worden dan eerder werd gedacht. Zij zullen in 2030 zo'n dertig procent minder margepotentieel hebben.

Onderhoud groeit nog vijf jaar

Maar dat geldt niet voor de andere autobedrijven. Door de toename van het totale wagenpark wordt voor de gehele aftersalesmarkt de komende jaren zelfs nog een toename van het onderhoudspotentieel verwacht. Pas over vijf jaar, vanaf 2026, zal de aftersales afnemen door de penetratie van de elektrische auto. Volgens het onderzoek rijden er in 2030 zo'n 1,75 miljoen elektrische auto's rond en dat is dan twintig procent van het totale wagenpark.

Politiek stuurt

De ontwikkelingen worden gevoed doordat autofabrikanten de laatste jaren fors hebben geïnvesteerd in het aanbod van elektrische auto's, mede door politieke druk. En politieke maatregelen hebben elektrische auto's heel aantrekkelijk gemaakt. Vooral in Nederland zijn EV's fiscaal aantrekkelijk voor zakelijke rijders. Daardoor zijn elektrische auto's in de leasemarkt zelfs de standaard geworden.

Wachten op de particuliere kopers

Particulieren ontdekken de elektrische auto's nog slechts mondjesmaat. Een doorbraak bij consumenten is grotendeels afhankelijk van de te verwachten kosten als de fabrieksgarantie is afgelopen. De onderhoudsbehoefte van een elektrische auto mag dan laag zijn, de Bovag-studie toont aan dat de typische EV-onderdelen - zoals de accu, elektromotor en aandrijving - vooralsnog relatief duur zijn.

Lees hier het hele onderzoek.

John Mulder

John Mulder

Freelance redacteur

Na IVA-Driebergen werkte John Mulder bij twee auto-importeurs, voordat hij autojournalist werd. Zijn belangstelling beperkt zich niet tot autotechniek, want ook (Nederlandse) autohistorie, -ontwerp en -design hebben zijn interesse. In 2013 schreef hij het jubileumboek: "VACO 75 jaar verenigd beter" en in 2015 een 'liber amicorum' voor Ruud Spuijbroek, secretaris van VACO. John is voorzitter van Conam (Contactgroep Nederlandse Auto- en Motorhistorie).

Email: john.mulder@wxs.nl

Zo moet ‘ie worden. Niet veel anders dan het allereerst Aptera model. Wel staan de stoelen nu naast elkaar.

Rijden op zonne-energie, lukt het Aptera wel?

Wat Lightyear niet lukte denkt het Amerikaanse Aptera met een tweede aanloop wel te bereiken: verkoop van een auto die rijdt op zonne-energie. Komend jaar zou de nu geteste PI 2 in productie moeten kunnen. Een driewielige dolfijn-auto die bij goed weer iedere dag dik 60 kilometer kan afleggen zonder tanken of laden.

Een prototype van één van de nieuwe solid state batterijen van Chery Automobile. Foto: Chery Automobile

Ultrasnel laden en 1500 km bereik met de solid-state batterij van...

Het Chinese Chery Automobile heeft een nieuwe accuserie ontwikkeld voor elektrisch vervoer. Onder de naam 'Kunpeng' komen er drie nieuwe solid state-batterijen op de markt, die dankzij een snellaadfunctie binnen vijf minuten voor een actieradius van 400 kilometer zouden kunnen zorgen.

FNV vindt dat het tijd is voor aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden.

Onderhandelingen cao gestart, bonden eisen 7% loonsverhoging

Deze week zijn de onderhandelingen over de nieuwe cao voor medewerkers van onder meer auto-, truck- en fietsbedrijven van start gegaan.

Dankzij de hoogpresterende ACC-batterijen kan de long-range versie van het STLA Medium platform langere reizen ondersteunen. Afbeelding: Stellantis

Optimale prestaties op het STLA Medium platform van Stellantis

De Peugeot E-3008, gebouwd op het STLA Medium platform, heeft aangetoond dat je met slechts twee oplaadstops van Parijs naar Nice kunt rijden. Dat is vergelijkbaar met de reis van een auto met verbrandingsmotor.

De batterij-recyclingfabriek in Kuppenheim combineert   mechanische scheiding met hydro-metalurgische. "De mijn van de toekomst", zegt Mercedes-Benz over deze fabriek.

Batterijrecycling: 'Mijn van de toekomst' volgens Mercedes-Benz

Mercedes-Benz CEO Ola Källenius is overtuigd: "De EV is de toekomst van de persoonlijke mobiliteit. En de HV-batterij is de kern van die mobiliteit." Logisch dus dat Mercedes economisch én milieu verantwoord over de grondstoffen voor batterijen wil beschikken. Gevolg: binnen 18 maanden verrees op Mercedes 'standort' Kuppenheim een recyclingfabriek. Hoe dat werkt, batterijrecycling? Kijk maar.

Rogier Roet, formulemanager van AutoFirst.

AutoFirst: topservice en efficiënte bedrijfsvoering

AutoFirst komt uit het BOVAG ROSA onderzoek als een van de best gewaardeerde garageformules van Nederland. Dankzij effectieve marketingondersteuning en een modulaire aanpak helpt AutoFirst autobedrijven met een hogere klanttevredenheid, een betere bedrijfsvoering en personeelswerving. Hoe doet AutoFirst dat?

Ze zijn het nog niet verleerd bij Renault, aansprekende modellen tekenen. Ook nog op een productieplatform. Plug-in met brandstofcel range-extender, recept voor de toekomst?

Renault Emblème bespaart 90 % CO2. Hoe?

Ook na de Olympische Spelen is er in Parijs altijd wat te doen. Neem het Autosalon van 14-20 oktober. Er zijn veel deelnemers en die brengen wereldprimeurs mee, zoals de lang verwachte elektrische Renault 4. Daarnaast toont een studiemodel hoe Renault vanaf 2040 in Europa koolstofneutraal wil worden.

Bovag Onafhankelijk Autobedrijf van het Jaar 2024 is… BIE OLTHOF!!!

Bie Olthof is Autobedrijf van het jaar 2024!

Bie Olthof uit Nijverdal is Bovag Onafhankelijk Autobedrijf van het jaar 2024. Dit Twentse familiebedrijf staat voor kwaliteit met een dorpse mentaliteit. Is dat het geheim van het succes van de winnaar?