Autobedrijf Boks kiest voor specialisme in hybride en elektrisch

Autobedrijf Boks kiest voor specialisme in hybride en elektrisch
Verkoopleider Antoine Ooteman van Autobedrijf Boks en EV-Auto Apeldoorn.

Ook in de showroom heeft elektrificatie van auto's steeds meer invloed op het dagelijkse werk. Verkoopleider Antoine Ooteman van Autobedrijf Boks en EV-Auto Apeldoorn weet tegenwoordig alles van EV's - van de aandrijftechniek tot de fiscale kant. Hij vertelt waarom het slim is om elektrisch rijden nu al te omarmen.

Autobedrijf Boks is een onafhankelijk autobedrijf. Hoe zijn jullie op het idee gekomen van een specialisme in hybride en elektrische auto’s?

“Autotechniek verschuift steeds meer van benzine en diesel naar hybride en elektrische aandrijving. Die ontwikkeling is al een tijd aan de gang. In 2019 hebben we de hoofden bij elkaar gestoken en samen de mobiliteitstrends van de toekomst in kaart gebracht. Vervolgens zijn we gaan nadenken hoe we daar als bedrijf mee om moeten gaan en welke kansen dat biedt. Vanuit die gedachte is EV-Auto Apeldoorn ontstaan.”

Wat betekent een EV-specialisatie voor de showroom?

“Bij een EV-specialisme denken de meeste mensen als eerste aan de werkplaats. Het klopt dat de aanpassingen daar het meest ingrijpend zijn. In de werkplaats hebben we een aparte EV-hoek ingericht met de voorgeschreven PBM’s en het vereiste speciaalgereedschap."

Wil je succesvol elektrische voertuigen verkopen, dan moet je eerst je kennis opfrissen”

"Maar ook in de showroom is een duidelijke scheiding aangebracht tussen ‘traditionele’ auto’s en hybrides, plug-in hybrides en EV’s. Klanten die voor een elektrische auto komen, krijgen bij ons een speciale elektrische-auto-ervaring.”

Wat betekent elektrisch rijden voor het werk van een verkoopadviseur?

“Autotechnici zijn tegenwoordig halve ict’ers. Maar ook een verkoopadviseur moet alles van elektrisch rijden weten. Je moet zorgen dat je minstens zoveel productkennis hebt als een klant. Mijn salescollega’s en ik hebben allemaal een EV-opleiding gedaan. We weten niet alleen alles van de techniek, maar bijvoorbeeld ook van de fiscaliteit rondom elektrisch rijden. Wil je een klant goed en eerlijk over EV’s adviseren, dan moet je eerst je vakkennis opfrissen.”

Ben je zelf enthousiast over elektrisch rijden?

“Jazeker. Ik denk dat enthousiasme een voorwaarde is voor een EV-specialisme. Als je er zelf niets aan vindt, of er niet in gelooft, dan kan je het niet goed aan iemand anders verkopen. Enthousiasme is de basis voor ons specialisme. We zijn als team allemaal gemotiveerd om de schouders onder elektrificatie te zetten. Klanten die bij ons binnenkomen, voelen dat meteen.”

Wat verkoop je liever, een auto met een verbrandingsmotor of een elektrische auto?

“We verkopen het allebei, dus dat hangt helemaal van de klant af. Soms komt een klant dolenthousiast binnen omdat hij of zij een elektrische auto wil kopen. Maar als je doorvraagt, blijkt een elektrische auto niet altijd de beste keuze voor hun specifieke situatie te zijn. Dan adviseren we de klant liever om nu nog niet elektrisch te rijden, omdat een EV niet bij hun gebruiksstijl past."

Soms adviseren we een klant om nog niet elektrisch te rijden”

Aan de andere kant zijn ook klanten die de showroom binnenkomen voor een benzineauto en die vervolgens weggaan met een plug-in hybride. Met goed advies maken we het verschil, en zorgen we ervoor dat klanten bij ons terugkomen.”

De mobiliteitsbranche verandert snel. Dat heeft ook invloed op jouw werk. Wil je weten of je klaar bent voor morgen?
Met de OOMT-workshop ‘Klaar voor de toekomst’ ontdek je waar je goed in bent, welke wensen je hebt, en waar jouw ontwikkelkansen liggen. Dat doe je samen met collega’s onder begeleiding van een OOMT-coach.Ook voor leidinggevenden is de workshop interessant: je krijgt inzicht in de kwaliteiten, de kennis en de groeikansen van jouw team, en je legt een goede basis voor de gesprekscyclus. Nieuwsgierig geworden? Stuur een e-mail naar servicedesk@oomt.nl of bel de OOMT Servicedesk op 0800-0155.

Windmolens op de Thorntonbank (Foto Shutterstock)

Groene gekkies?

In plaats van nuttige dingen te doen, scrolt AMT adjunct-hoofdredacteur Erwin den Hoed op Facebook. En hij laat er zich nog door afleiden ook...

Het concept voor deze hypermoderne super-EV is ontworpen door het team van het London Advanced Design Centre van MG. foto: MG

MG viert 100-jarig jubileum met concept voor elektrische supercar

MG onthult tijdens de Beijing International Auto Show 2024 de EXE181 concept car. De spectaculaire, elektrische supercar is een eerbetoon aan snelheid en innovatie en vormt tegelijkertijd een brug tussen erfgoed en toekomst.

Het ontwikkelingscentrum voor batterijen van Mahle in Stuttgart. - Foto: Mahle

Mahle: focus op elektrificatie, maar geen ban op brandstofmotor

Toeleverancier voor de auto-industrie en aftermarket Mahle sloot 2023 af met een recordomzet. Daarmee kruipt het bedrijf uit een financieel dal. Elektrificatie moet dat versnellen. "Maar de verkoop van BEV's rechtvaardigt de investeringen nog niet", zegt CEO Arnd Franz. En dus: "De verbrandingsmotor blijft de krachtbron voor de nabije toekomst. Dus moeten we die milieuvriendelijker maken."

“De EV-rijder gaat voor duurzaamheid", zegt de VER. Maar wat zeggen de onderzoeksresultaten?

Gaan EV-rijders voor geld of duurzaamheid?

In de afgelopen jaren is de EV stevig fiscaal gestimuleerd. In de komende jaren dreigen die voordelen te verdwijnen. "Als dat gebeurt, keert 54 % van de particuliere en 38 % van de zakelijke EV-rijders terug naar conventionele brandstofauto's", zegt de VER na zijn jaarlijkse berijdersonderzoek. Zijn EV-rijders dan niet geïnteresseerd in duurzaamheid? En voor welke keuze stelt dit onderzoek het (oude of nieuwe) Kabinet?

Zo moet ‘ie worden. Niet veel anders dan het allereerst Aptera model. Wel staan de stoelen nu naast elkaar.

Rijden op zonne-energie, lukt het Aptera wel?

Wat Lightyear niet lukte denkt het Amerikaanse Aptera met een tweede aanloop wel te bereiken: verkoop van een auto die rijdt op zonne-energie. Komend jaar zou de nu geteste PI 2 in productie moeten kunnen. Een driewielige dolfijn-auto die bij goed weer iedere dag dik 60 kilometer kan afleggen zonder tanken of laden.

Jan-Paul Poldervaart, de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions: “Zolang de overheid een inconsistent beleid voert, zal het een uitdaging blijven om nieuwe en tweedehands EV’s aan de man te brengen.”

De klantreis moet kort en aangenaam zijn

Jan-Paul Poldervaart is de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions, bekend van occasionsites als AutoTrack, Gaspedaal.nl en AutoWereld.nl. Als schakel tussen het autobedrijf en de consument is het zijn missie om het koopproces zo goed mogelijk te stroomlijnen.

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

Veilig werken is een belangrijk thema in de autobranche, vooral nu elektrische auto's steeds meer voorkomen. Het onderhoud van deze vervoersmiddelen vereist specifieke vaardigheden en procedures. Daarnaast blijft het onderhoud van de grootste groep - de traditionele brandstofauto's - een essentieel onderdeel van het werk. Hoe zorg je ervoor dat je risico's vermijdt? En hoe breng je veilig en gezond werken onder de aandacht? Daarover gaat het komende OOMT-webinar.

Een prototype van één van de nieuwe solid state batterijen van Chery Automobile. Foto: Chery Automobile

Ultrasnel laden en 1500 km bereik met de solid-state batterij van...

Het Chinese Chery Automobile heeft een nieuwe accuserie ontwikkeld voor elektrisch vervoer. Onder de naam 'Kunpeng' komen er drie nieuwe solid state-batterijen op de markt, die dankzij een snellaadfunctie binnen vijf minuten voor een actieradius van 400 kilometer zouden kunnen zorgen.

FNV vindt dat het tijd is voor aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden.

Onderhandelingen cao gestart, bonden eisen 7% loonsverhoging

Deze week zijn de onderhandelingen over de nieuwe cao voor medewerkers van onder meer auto-, truck- en fietsbedrijven van start gegaan.

Dankzij de hoogpresterende ACC-batterijen kan de long-range versie van het STLA Medium platform langere reizen ondersteunen. Afbeelding: Stellantis

Optimale prestaties op het STLA Medium platform van Stellantis

De Peugeot E-3008, gebouwd op het STLA Medium platform, heeft aangetoond dat je met slechts twee oplaadstops van Parijs naar Nice kunt rijden. Dat is vergelijkbaar met de reis van een auto met verbrandingsmotor.

De batterij-recyclingfabriek in Kuppenheim combineert   mechanische scheiding met hydro-metalurgische. "De mijn van de toekomst", zegt Mercedes-Benz over deze fabriek.

Batterijrecycling: 'Mijn van de toekomst' volgens Mercedes-Benz

Mercedes-Benz CEO Ola Källenius is overtuigd: "De EV is de toekomst van de persoonlijke mobiliteit. En de HV-batterij is de kern van die mobiliteit." Logisch dus dat Mercedes economisch én milieu verantwoord over de grondstoffen voor batterijen wil beschikken. Gevolg: binnen 18 maanden verrees op Mercedes 'standort' Kuppenheim een recyclingfabriek. Hoe dat werkt, batterijrecycling? Kijk maar.

Innovam en OOMT willen zich ook in 2025 en 2026 inzetten voor een sterkere regionale samenwerking tussen MBO-scholen en leerbedrijven. - Foto: ANP/Olaf Kraak

Samenwerking OOMT en Innovam focust op instroom jeugd en behoud van...

OOMT en Innovam werken ook de komende twee jaar intensief samen. Het opleidings- en ontwikkelingsfonds en de brancheopleider hebben dat nu formeel vastgelegd in een nieuwe samenwerkingsovereenkomst.