Autobedrijf Boks is een onafhankelijk autobedrijf. Hoe zijn jullie op het idee gekomen van een specialisme in hybride en elektrische auto’s?
“Autotechniek verschuift steeds meer van benzine en diesel naar hybride en elektrische aandrijving. Die ontwikkeling is al een tijd aan de gang. In 2019 hebben we de hoofden bij elkaar gestoken en samen de mobiliteitstrends van de toekomst in kaart gebracht. Vervolgens zijn we gaan nadenken hoe we daar als bedrijf mee om moeten gaan en welke kansen dat biedt. Vanuit die gedachte is EV-Auto Apeldoorn ontstaan.”
Wat betekent een EV-specialisatie voor de showroom?
“Bij een EV-specialisme denken de meeste mensen als eerste aan de werkplaats. Het klopt dat de aanpassingen daar het meest ingrijpend zijn. In de werkplaats hebben we een aparte EV-hoek ingericht met de voorgeschreven PBM’s en het vereiste speciaalgereedschap."
"Maar ook in de showroom is een duidelijke scheiding aangebracht tussen ‘traditionele’ auto’s en hybrides, plug-in hybrides en EV’s. Klanten die voor een elektrische auto komen, krijgen bij ons een speciale elektrische-auto-ervaring.”
Wat betekent elektrisch rijden voor het werk van een verkoopadviseur?
“Autotechnici zijn tegenwoordig halve ict’ers. Maar ook een verkoopadviseur moet alles van elektrisch rijden weten. Je moet zorgen dat je minstens zoveel productkennis hebt als een klant. Mijn salescollega’s en ik hebben allemaal een EV-opleiding gedaan. We weten niet alleen alles van de techniek, maar bijvoorbeeld ook van de fiscaliteit rondom elektrisch rijden. Wil je een klant goed en eerlijk over EV’s adviseren, dan moet je eerst je vakkennis opfrissen.”
Ben je zelf enthousiast over elektrisch rijden?
“Jazeker. Ik denk dat enthousiasme een voorwaarde is voor een EV-specialisme. Als je er zelf niets aan vindt, of er niet in gelooft, dan kan je het niet goed aan iemand anders verkopen. Enthousiasme is de basis voor ons specialisme. We zijn als team allemaal gemotiveerd om de schouders onder elektrificatie te zetten. Klanten die bij ons binnenkomen, voelen dat meteen.”
Wat verkoop je liever, een auto met een verbrandingsmotor of een elektrische auto?
“We verkopen het allebei, dus dat hangt helemaal van de klant af. Soms komt een klant dolenthousiast binnen omdat hij of zij een elektrische auto wil kopen. Maar als je doorvraagt, blijkt een elektrische auto niet altijd de beste keuze voor hun specifieke situatie te zijn. Dan adviseren we de klant liever om nu nog niet elektrisch te rijden, omdat een EV niet bij hun gebruiksstijl past."
Aan de andere kant zijn ook klanten die de showroom binnenkomen voor een benzineauto en die vervolgens weggaan met een plug-in hybride. Met goed advies maken we het verschil, en zorgen we ervoor dat klanten bij ons terugkomen.”
Met de OOMT-workshop ‘Klaar voor de toekomst’ ontdek je waar je goed in bent, welke wensen je hebt, en waar jouw ontwikkelkansen liggen. Dat doe je samen met collega’s onder begeleiding van een OOMT-coach.Ook voor leidinggevenden is de workshop interessant: je krijgt inzicht in de kwaliteiten, de kennis en de groeikansen van jouw team, en je legt een goede basis voor de gesprekscyclus. Nieuwsgierig geworden? Stuur een e-mail naar servicedesk@oomt.nl of bel de OOMT Servicedesk op 0800-0155.