Behalve dat 'Stichting Duurzaam' de handschoen oppakt, hebben de eisen voor het keurmerk ('Qualified Modern Car Repair') niets met 'Duurzaam repareren' te maken. Ze kunnen natuurlijk wel overlappen. Het doel van het Qualified-keurmerk is dat het de deuren opent voor autobedrijven naar fleetowners en leasemaatschappijen.
Mag je doen wat je doet?
Met het technische 'Qualified Basis' certificaat kunnen de consumenten en opdrachtgevers erop vertrouwen dat een autobedrijf een onderhoudsbeurt of reparatie correct kan uitvoeren volgens de fabrieksrichtlijn. De fabrieksgarantie blijft dan ook van kracht. Dat betekent dus dat de beschikbaarheid van data en informatie, opleidingen en trainingen, apparatuur en gereedschappen, connectiviteit en de aansprakelijkheid worden getoetst. Het 'Qualified Premium' voldoet aan alle bovenstaande eisen, maar voegt daar gastvrijheid, service en integriteit aan toe.
Iedereen mag meedoen
Er is al een handjevol bedrijven met het keurmerk actief, waaronder een paar vestigingen van de autoglasformule 123-Ruit. Op termijn zullen alle vestigingen van 123-Ruit zich aansluiten. Het platform Lease Service Partners van Denis van Altena stelt het keurmerk ook als voorwaarde tot deelname, maar autobedrijven hoeven niet bij een formule of brancheorganisatie aangesloten te zijn. Het maakt ook niet uit wie leverancier of klant is.
U krijgt bezoek
Wie mee wil doen vraagt op qualifiedautobedrijf.nl/aanmelden een nulmeting aan. Invullen kost een uur en dan heb je al een beeld of je aan de eisen voldoet. De beoordeling wordt gedaan door een interne auditeur, die een verbeterplan opstelt. Daarna volgt een fysieke audit. Eenmalig kost de intrede 300 euro, daarna 395 (basis) of 495 euro (premium) per jaar. Wie al een GroenGedaan-certificaat heeft hoeft geen intrede te betalen en krijgt korting op de jaarcontributie. Eind mei moet de uitrol van het keurmerk plaatsvinden en daarna hoopt 'Qualified' dat er zich binnen een jaar tweehonderd bedrijven aansluiten.