Rutger van Bolhuis: 'Elektrisch rijden hou je niet tegen; wij zijn er klaar voor'

Rutger van Bolhuis: 'Elektrisch rijden hou je niet tegen; wij zijn er klaar voor'
Rutger van Bolhuis: “De eerste keer werken aan een EV is het lastigst. Daarna gaat het steeds sneller”.

Wat betekent elektrisch rijden voor het werk van autotechnici? Bij Autobedrijf Boks in Apeldoorn weten ze daar alles van. Onder de naam EV-Auto Apeldoorn richtte het onafhankelijke autobedrijf een eigen EV-centrum op. Aftersalesspecialist Rutger van Bolhuis vertelt wat dat betekent voor zijn werk en dat van zijn collega's.

Waarom zijn jullie als onafhankelijk autobedrijf een eigen EV-center gestart?

Of je het nou leuk vindt of niet, elektrisch rijden is er en het gaat niet meer weg. Mijn werkgever ziet kansen in de elektrische revolutie. Daarom hebben we sinds kort een eigen afdeling binnen het bedrijf waar we ons volledig richten op de verkoop van elektrische en hybride auto’s. Ook de werkplaats is aangepast voor onderhoud, reparatie en diagnose aan EV’s en hybrides.”

Hoe hebben jullie dat allemaal aangepakt?

“Een EV-centrum oprichten is veel werk. Er komt meer bij kijken dan alleen een paar elektrische auto’s in de showroom neerzetten. Een EV-specialisme heeft invloed op alles wat wij hier in het bedrijf doen. Van de werkprocessen en de veiligheidsprocedures tot het sleutelen in de werkplaats. Iedereen volgt trainingen, cursussen en bijscholing, van de verkoopadviseurs tot de autotechnici.”

Wat vind je zelf van elektrisch rijden?

'Eerlijk gezegd vond ik elektrisch rijden helemaal niets'”

“Ik ben een echte petrolhead. Eerlijk gezegd vond ik elektrisch rijden helemaal niets. Totdat ik zelf een keer met een EV mocht rijden. Het enorme koppel, de grip, de rust en stilte: ik ben om. Bij mijn collega’s zie ik hetzelfde. Als ze zelf voelen hoe een elektrische auto rijdt, worden ze enthousiast.”

Wat doet jouw werkgever aan training en opleiding?

“Doorleren en bijscholen is bij ons geen keuze. Het is een gegeven. Regelmatig trainen deden we al voordat we begonnen met elektrische auto’s. Omdat we grondig getraind zijn, is het werken aan elektrische auto’s helemaal niet spannend. Door onze up-to-date vakkennis kunnen we er veilig en snel aan werken.”

Wat betekent elektrisch rijden voor de toekomst van jouw vak?

“In de werkplaats onderhouden we veel lease-auto’s. Daar zitten steeds vaker hybrides, plug-in hybrides en EV’s tussen. De eerste keer dat je aan een elektrische auto werkt, is het lastigst. Dan moet je goed kijken, zoeken en nadenken hoe alles in elkaar zit. Daarna gaat het steeds gemakkelijker. Het is precies hetzelfde als bij een auto met een verbrandingsmotor. Daar moet je bij een nieuw model de eerste keer ook uitzoeken hoe alles precies zit.”

Hoe was het om voor de eerste keer aan een EV te werken?

“Iedereen zegt dat elektrische auto’s weinig onderhoud nodig hebben en dat automonteurs straks niet meer nodig zijn. Ik zie dat anders. Ik denk dat het werk verschuift. In plaats van olie verversen moeten we straks lastige storingen oplossen. Met ons EV-specialisme bereiden we ons daar nu alvast op voor. We maken samen met elkaar de omslag naar elektrisch. We zijn klaar voor de toekomst.”

Ben jij klaar voor morgen? Check het zelf met de workshop ‘Klaar voor de Toekomst’
De mobiliteitsbranche verandert snel. Dat heeft ook invloed op jouw werk. Wil je weten of je klaar bent voor morgen? Met de OOMT-workshop ‘Klaar voor de toekomst’ ontdek je waar je goed in bent, welke wensen je hebt, en waar jouw ontwikkelkansen liggen. Dat doe je samen met collega’s onder begeleiding van een OOMT-coach.Ook voor leidinggevenden is de workshop interessant: je krijgt inzicht in de kwaliteiten, de kennis en de groeikansen van jouw team, en je legt een goede basis voor de gesprekscyclus.De OOMT-workshop ‘Klaar voor de toekomst’ wordt op locatie in jouw bedrijf georganiseerd. Dat kan zowel binnen als buiten werktijd. Nieuwsgierig geworden? Stuur een e-mail naar servicedesk@oomt.nl of bel de OOMT Servicedesk op 0800-0155. Meer informatie over de workshop vind je op de website van OOMT via deze link.

Dit artikel is gesponsord door OOMT - bekijk hier het partnerdossier. 

Foto: ANP / Hollandse Hoogte / Stock Images Zeeland

Valeo Tech Academy schoolt je bij op gebied van EV en ADAS

Valeo Tech Academy biedt technici trainingen in EV- en ADAS-reparaties met digitale modules en praktijkgerichte simulatoren.

Zo moet ‘ie worden. Niet veel anders dan het allereerst Aptera model. Wel staan de stoelen nu naast elkaar.

Rijden op zonne-energie, lukt het Aptera wel?

Wat Lightyear niet lukte denkt het Amerikaanse Aptera met een tweede aanloop wel te bereiken: verkoop van een auto die rijdt op zonne-energie. Komend jaar zou de nu geteste PI 2 in productie moeten kunnen. Een driewielige dolfijn-auto die bij goed weer iedere dag dik 60 kilometer kan afleggen zonder tanken of laden.

Jan-Paul Poldervaart, de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions: “Zolang de overheid een inconsistent beleid voert, zal het een uitdaging blijven om nieuwe en tweedehands EV’s aan de man te brengen.”

De klantreis moet kort en aangenaam zijn

Jan-Paul Poldervaart is de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions, bekend van occasionsites als AutoTrack, Gaspedaal.nl en AutoWereld.nl. Als schakel tussen het autobedrijf en de consument is het zijn missie om het koopproces zo goed mogelijk te stroomlijnen.

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

Veilig werken is een belangrijk thema in de autobranche, vooral nu elektrische auto's steeds meer voorkomen. Het onderhoud van deze vervoersmiddelen vereist specifieke vaardigheden en procedures. Daarnaast blijft het onderhoud van de grootste groep - de traditionele brandstofauto's - een essentieel onderdeel van het werk. Hoe zorg je ervoor dat je risico's vermijdt? En hoe breng je veilig en gezond werken onder de aandacht? Daarover gaat het komende OOMT-webinar.

Een prototype van één van de nieuwe solid state batterijen van Chery Automobile. Foto: Chery Automobile

Ultrasnel laden en 1500 km bereik met de solid-state batterij van...

Het Chinese Chery Automobile heeft een nieuwe accuserie ontwikkeld voor elektrisch vervoer. Onder de naam 'Kunpeng' komen er drie nieuwe solid state-batterijen op de markt, die dankzij een snellaadfunctie binnen vijf minuten voor een actieradius van 400 kilometer zouden kunnen zorgen.

FNV vindt dat het tijd is voor aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden.

Onderhandelingen cao gestart, bonden eisen 7% loonsverhoging

Deze week zijn de onderhandelingen over de nieuwe cao voor medewerkers van onder meer auto-, truck- en fietsbedrijven van start gegaan.

Dankzij de hoogpresterende ACC-batterijen kan de long-range versie van het STLA Medium platform langere reizen ondersteunen. Afbeelding: Stellantis

Optimale prestaties op het STLA Medium platform van Stellantis

De Peugeot E-3008, gebouwd op het STLA Medium platform, heeft aangetoond dat je met slechts twee oplaadstops van Parijs naar Nice kunt rijden. Dat is vergelijkbaar met de reis van een auto met verbrandingsmotor.

De batterij-recyclingfabriek in Kuppenheim combineert   mechanische scheiding met hydro-metalurgische. "De mijn van de toekomst", zegt Mercedes-Benz over deze fabriek.

Batterijrecycling: 'Mijn van de toekomst' volgens Mercedes-Benz

Mercedes-Benz CEO Ola Källenius is overtuigd: "De EV is de toekomst van de persoonlijke mobiliteit. En de HV-batterij is de kern van die mobiliteit." Logisch dus dat Mercedes economisch én milieu verantwoord over de grondstoffen voor batterijen wil beschikken. Gevolg: binnen 18 maanden verrees op Mercedes 'standort' Kuppenheim een recyclingfabriek. Hoe dat werkt, batterijrecycling? Kijk maar.