In Nederland rijden een kleine 9 miljoen geregistreerde auto’s rond. Deze worden voor het grootste deel onderhouden door merkdealers of door garageformules en vrije garagisten. Voor de benodigde onderdelen worden de merkdealers veelal door de auto-importeur beleverd.
Het onafhankelijke kanaal wordt beleverd door grossiers/importeurs die vaak zijn aangesloten bij internationale inkoopcombinaties. De onderdelen worden ontwikkeld en geproduceerd door partsproducenten. Dit zijn vaak dezelfde bedrijven die ook de originele ingangsmaterialen voor de autoproducent leveren, maar er zijn ook fabrikanten die zich puur op de aftermarket richten.
In bovenstaande supply chain van auto-onderdelen is voorraadbeschikbaarheid een cruciale factor. Staat een auto eenmaal op de brug, dan moeten de benodigde onderdelen snel voorhanden zijn.
Automotive-sector: niet efficiënt, veel incourantie
De automotive-sector is heel effectief maar niet efficiënt, blijkt uit benchmarkonderzoek van specialist in voorraadbeheer Slimstock. Partsleveranciers hebben weinig inzicht in ketenvoorraad, in retouren en in lokaal verbruik. Ook ligt er vaak de verkeerde voorraad en is er veel incourantie. Dit alles leidt tot een hoge cost-to-serve. De marges in de automotive zijn weliswaar nog hoog, maar door prijsdruk zullen deze kosten een steeds groter probleem opleveren.
Mindmap met trends in automotive
In onderstaande mindmap zetten wij de belangrijkste trends op een rij (linksboven) en laten we zien hoe deze doorwerken op achtereenvolgens de strategie, de besturing en de operationele kan van het voorraadbeheer.
Van trends naar strategie
Een belangrijke trend op het gebied van voorraad management is de opkomst van telematica en de connected car. Nu auto’s sensoren bevatten die gebruik en slijtage van onderdelen kunnen meten en deze data ook kunnen communiceren met autobezitter, garagist, toeleverancier, etc., wordt de behoefte aan parts in de toekomst veel beter voorspelbaar.
Waar toeleveranciers momenteel nog enorme voorraden moeten aanhouden om binnen twee uur te kunnen leveren, zal de supply chain van de toekomst meer pull-gedreven zijn. Als snel uit voorraad leveren niet meer het belangrijkste is, moet ieder bedrijf gaan nadenken wat voor consequenties dit heeft voor zijn positie in de keten.
Ander assortiment
Momenteel rijden er in Nederland zo’n 150.000 elektrische of deel elektrische auto’s rond (bron: CBS), en dit aantal stijgt snel. De sterke opkomst van elektrische auto’s betekent dat importeurs en grossiers geleidelijk aan een wezenlijk ander assortiment moeten bieden.
Bedrijven moeten zich hier tijdig op voorbereiden. Hoe ziet mijn toekomstig assortiment eruit? Ga ik voor een totaalconcept of ga ik voor een niche? Ga ik alles zelf op voorraad leggen of ordergestuurd inkopen? Klantspecifiek is wellicht beter.
Door de opkomst van webwinkels, marktplaatsen en vergelijkingssites krijgen consumenten en garagisten steeds meer inzicht in het aanbod. Prijzen, locaties en levertijden van alle relevante leveranciers in de wereld zijn met een paar muisklikken beschikbaar. Dit kan een verdergaande prijsdruk tot gevolg hebben en iedere leverancier moet nagaan wat binnen een volledige transparante wereld de Unique Selling Points (USP’s) gaan zijn.
Van strategie naar besturing
Als toeleveranciers in de automotive hun nieuwe positie hebben bepaald, is het zaak om de bijbehorende voorraadstructuur neer te zetten en de business rules te bepalen. Dit zijn de kaders waarbinnen inkopers, planners, product managers, etc., hun dagelijks werk moeten doen. Hoe zorg je ervoor dat het assortiment gezond blijft? Hoe kom je tot een gedifferentieerde voorraadstrategie? Hoe ziet het proces voor in- en uitfaseren eruit? Wie is verantwoordelijk? Wordt een artikel voorraad- of ordergestuurd? Bij veel bedrijven zijn hier geen heldere procedures voor.
ABC-analyse
Een belangrijk instrument voor het nemen van tactische voorraadbeslissingen is het maken van een ABC-analyse. Wat zijn m’n A-klanten en hoe zorg ik dat voor hen de juiste voorraadbeschikbaarheid realiseer? Parallel hieraan moet een analyse voor artikelen worden gemaakt. Veel partsleveranciers zitten met een longtail aan artikelen waar nauwelijks vraag naar is maar die wel dure voorraadruimte innemen en uiteindelijk tot veel incourantie leiden. Wat kosten die C-artikelen en wil je ze als bedrijf überhaupt wel blijven voeren?
De markt wordt transpanter. Voor bestaande grossiers en toeleveranciers biedt transparantie niet alleen bedreigingen maar ook veel kansen. Samen met ketenpartners kunnen ze tot nieuwe proposities komen. Door samenwerking met ketenpartners en het afstemmen van planningsgegevens met toeleveranciers kunnen bedrijven een hogere beschikbaarheid realiseren tegen veel lagere (voorraad-)kosten en een concurrerende prijs.
Van besturing naar operatie
Zonder goede masterdata is het optimaliseren van voorraad een utopie. Hoe kun je bestellen als van een artikel de levertijd of de minimale bestelhoeveelheid niet is ingevuld? Het onderhouden van masterdata moet in de automotive een dagelijkse routine zijn: als iemand signaleert dat bij een artikel de verkeerde prijs staat, moet deze direct worden aangepast.
Ook parameters zijn cruciaal en vergen dagelijks aandacht. Een goed voorbeeld is de optimale bestelserie. Koop je een bougie per stuk, per omdoos of per meerdere omdozen tegelijk? Dit heeft invloed op de voorraad maar ook op inslag-, transport-, administratie- en kwaliteitscontrolekosten. De optimale parametersetting verandert gedurende de levenscyclus van een artikel. Bij de introductie van een nieuw model auto moeten de juiste voorraden worden opgebouwd, en die van het oude model juist afgebouwd.
Volledigheid of snelheid?
Voorraadbeschikbaarheid lijkt momenteel in de automotive-sector de leidende KPI te zijn, maar er zijn ook artikelen of klanten waarvoor andere KPI’s zeker zo belangrijk zijn. Verwacht een klant echt dat ieder longtail-artikel binnen 2 uur vanuit een regionaal dc wordt geleverd? En heeft het zin om vier van de vijf orderregels vandaag te leveren en de andere pas morgen?
Misschien is voor een klant volledigheid wel belangrijker dan snelheid. KPI’s moeten de afweging tussen leverprestatie en kosten inzichtelijk maken en een afspiegeling zijn van wat de klant echt wil.
Dit artikel is gesponsord door Slimstock.