Jan Kraaijeveld: 'Je kunt met minder voorraad hetzelfde resultaat boeken'

Jan Kraaijeveld: 'Je kunt met minder voorraad hetzelfde resultaat boeken'
Met een slechte voorraad verspil je tijd, geld en energie.

Het hebben van een optimale voorraad is de moeite waard. Jan Kraaijeveld van Slimstock legt uit hoe je meer rendement met minder voorraad maakt.

Lege schappen, producten die retour komen en schreeuwende klanten aan de telefoon... Waarom is voorraadbeheer zo moeilijk? Volgens Jan Kraaijeveld van Slimstock is de complexiteit het gevolg van het feit dat iedereen op een andere manier naar de voorraad kijkt. De boekhouder ziet vooral het geld dat er in gaat, de afdeling inkoop let op de prijs, de verkoopafdeling kijkt naar de marge en de logistieke medewerker kijkt naar de magazijnruimte en de transportbewegingen.

Jan Kraaijeveld: “Dat verklaart ook waarom verbeteringen met betrekking tot de voorraad zo moeilijk zijn: elke medewerker bekijkt het vanuit een ander perspectief.”

Jan Kraaijeveld: “Elke medewerker bekijkt voorraad vanuit een ander perspectief.”

Minder voorraad is geen doel

Slimstock is sinds 1993 Europees marktleider. Het bedrijf staat te boek als een partij die vindt dat je best met minder voorraad uit kan. Volgens Jan Kraaijeveld is dat overigens geen doel op zich, maar het resultaat van goed voorraadbeheer. “Als je goed oplet kan je met minder voorraad hetzelfde resultaat boeken.”

Vooral bij familiebedrijven zit er volgens Jan Kraaijeveld vaak veel geld in de voorraad. “Men wil liever geen spullen weggooien, maar de boekhoudkundige waarde van een niet-verkochte voorraad is na 24 maanden nul. Zo’n afschrijving doet zeer. Er is overigens niets mis met een grote voorraad, maar wees je bewust van wat je doet.”

Wat voor bedrijf heb je?

Als je accuspecialist bent, dan kan het strategisch belangrijk zijn om altijd alle types accu’s op voorraad te hebben. Dat hangt volgens Jan Kraaijeveld van de bedrijfsstrategie af. “Ben je een totaalaanbieder of nichespeler? Ben je sterk in technische innovaties en is jouw bedrijf het beste in nieuwe producten? Of richt je je meer op service en een klanttevredenheid? Of levert jouw bedrijf altijd tegen de laagste prijs? "

"Als jij de voorraad van het bedrijf wilt verbeteren dan zul je eerst moeten weten wat voor bedrijf je hebt en je strategie daar op aan moeten passen.”

Alternatieve leveranciers

Er zijn veel factoren die van invloed zijn op de voorraad. Denk maar eens aan de bestelhoeveelheden (per stuk of per doos), aan de levertijden en aan de kosten versus de service en de impact die dat heeft op de marge. En wat denk je van de macro-factoren? Door corona of een schip dat het Suezkanaal blokkeert krijgt de autofabrikant ineens zijn chips niet meer op tijd.

Je zou regelmatig een artikel moeten aanwijzen dat niet goed loopt”

Jan Kraaijeveld: “Je kunt zorgen voor alternatieve leveranciers, want ook dat hoort bij voorraadbeheer. Een aantal aftermarketbedrijven in de truckwereld zoekt momenteel hun alternatieven niet meer in China, maar in Turkije. Dat scheelt ze een doorlooptijd van twee maanden. Andere bedrijven zoeken hun leveranciers nog dichter bij huis, lokaal zelfs, ook met het oog op duurzaamheid.”

Infaseren en uitfaseren

Het opnemen van nieuwe producten in je assortiment heet infaseren. Jan Kraaijeveld: “Infaseren is leuker dan uitfaseren, omdat het nu eenmaal veel leuker is om nieuwe producten in je assortiment op te nemen, dan om niet-goed lopende producten er uit te halen. Je zou regelmatig een artikel moeten aanwijzen dat niet goed loopt. Een tactisch voorraadbeheer houdt bijvoorbeeld rekening met de productlifecycle van een product: wanneer neemt de vraag toe en wanneer loopt de vraag terug? Bij tankstations vervangen ze wekelijks het minst presterende artikel voor een nieuw artikel. Zo optimaliseren ze het assortiment.”

Maak een beslisregel

Je hoeft natuurlijk niet altijd artikelen uit je assortiment te halen, want misschien is het niet goed geprijsd, staat het artikel niet goed op de website of moet de marketingafdeling ermee aan de slag. Maar dat is geen reden om niets aan die voorraad te veranderen.

Kraaijeveld: “Het is belangrijk om te weten wanneer jij vindt dat een artikel succesvol is. Dat noemen we een beslisregel. Presteert het product onder het niveau van jouw beslisregel, dan haal je het uit je assortiment.”

Zorg voor marge

Maar er zijn toch ook redenen om zo’n product wel in het assortiment te houden, bijvoorbeeld omdat je een compleet assortiment wilt aanbieden? Jan Kraaijeveld: “Zo’n opmerking is meestal gebaseerd op een aanname. Als je dat echt denkt, neem dan de proef op de som en maak een analyse. Stel dat je dat onderdeel maar één keer per jaar verkoopt, wil je het dan nog steeds op voorraad hebben? Daar kan best een goede reden voor zijn, bijvoorbeeld uit strategische overwegingen. Maar zorg dan wel dat je marge daar ook naar is.”

Aantal topartikelen is beperkt

Slimstock gaat ervan uit dat 95 procent van de winst uit minder dan tien procent van het assortiment komt. Is het echt zo extreem? Jan Kraaijeveld: “Ja, het aantal echte topartikelen is beperkt. Twijfel daarom niet om slecht-presterende producten uit je assortiment te halen. Die producten kun je beter door je concurrent laten verkopen. Het kost alleen maar geld en meestal schrik je je rot wie die artikelen kopen. Vaak gaat het maar om één of twee klanten en bovendien worden die artikelen vaak gekocht bij een leverancier waar je ook je vraagtekens bij kunt zetten.”

Zo verbeter je de voorraad

  • Als het om strategie gaat: weet of je een totaalaanbieder of nichespeler bent. Ben je leverancier of dienstverlener?
  • Als het om uitvoering gaat: verbeter de kwaliteit van je data. Analyseer de prestaties van de top honderd of de bovenste tien procent of alle A-artikelen.
  • Controleer de beslisregels. Kloppen de huidige voorraad- en ordergestuurde artikelen volgens jouw eigen regels?
  • Herken de faseovergangen, zoals de productlifecycle en zorg voor een passende voorraadstrategie per fase.
  • Geef de belangrijkste artikelen meer aandacht en optimaliseer de prestaties.

Slechte voorraad is verspilling

Slimstock is kind aan huis bij veel auto-importeurs, bij de bekende grossiers en bij diverse distributiebedrijven van auto-onderdelen: van groot tot specialistisch.

Er is niets mis met een grote voorraad, maar wees je bewust van wat je doet”

Jan Kraaijeveld: “De autobranche is een interessante branche. De diversiteit aan assortimenten, klanten en leveranciers is groot: alles komt voorbij.”

De markt is wel veranderd. Autobedrijven hadden vroeger grote voorraden, maar inmiddels zijn al die magazijnen verdwenen. De grossier komt nu diverse keren per dag langs. Jan Kraaijeveld: “De voorraadbeschikbaarheid is momenteel belangrijker dan de bestel- of leveringskosten. Maar bedenk wel dat elke keer als er een bestelauto voor de deur staat met een spoedlevering, of elk artikel dat op de plank blijft liggen een verspilling van geld, energie en tijd is. Dat kan beter en daar kan Slimstock bij helpen.”

Dit artikel is gesponsord door Slimstock.

Jan Kraaijeveld: “De aantallen zijn in de autobranche verschrikkelijk groot, maar voorraadbeheerders ervaren dezelfde problemen als in andere branches.”

Voorraadbeheerder Slimstock traint autobranche via levendig spel

Bedrijven investeren in voorraadsystemen en -processen, maar hoe zit het met de investeringen in mensen? In tijden van crisis of economisch herstel is het trainen van mensen vaak het eerste wat afvalt. Dat kan anders, zegt Slimstock, maar hoe dan? En waarom speelt Slimstock graag het spel?

Rutger van Bolhuis: “De eerste keer werken aan een EV is het lastigst. Daarna gaat het steeds sneller”.

Rutger van Bolhuis: 'Elektrisch rijden hou je niet tegen; wij zijn er...

Wat betekent elektrisch rijden voor het werk van autotechnici? Bij Autobedrijf Boks in Apeldoorn weten ze daar alles van. Onder de naam EV-Auto Apeldoorn richtte het onafhankelijke autobedrijf een eigen EV-centrum op. Aftersalesspecialist Rutger van Bolhuis vertelt wat dat betekent voor zijn werk en dat van zijn collega's.

Dirk van Dooren en Edwin Karelsen.

Geevers Auto Parts verbetert beschikbaarheid met 2 miljoen minder...

Bij Geevers Auto Parts raakten de magazijnen vol en lagen de verkeerde onderdelen op voorraad. Om het tij te keren werd het volledige voorraadbeheerproces onder de loep werd genomen.

Trends in de automotive aftermarket, ben jij er klaar voor?

Trends in de automotive aftermarket, ben jij er klaar voor?

De logistiek van auto-onderdelen zit in een transitiefase. Automotive-bedrijven moeten opnieuw hun positie bepalen en goed voorraadbeheer speelt daarin een belangrijke rol. In dit expertartikel presenteert Slimstock een mindmap met de belangrijkste automotive trends en de maatregelen die je kunt nemen om hier met jouw eigen voorraad op in te spelen.

Jan-Paul Poldervaart, de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions: “Zolang de overheid een inconsistent beleid voert, zal het een uitdaging blijven om nieuwe en tweedehands EV’s aan de man te brengen.”

De klantreis moet kort en aangenaam zijn

Jan-Paul Poldervaart is de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions, bekend van occasionsites als AutoTrack, Gaspedaal.nl en AutoWereld.nl. Als schakel tussen het autobedrijf en de consument is het zijn missie om het koopproces zo goed mogelijk te stroomlijnen.

Een particulier biedt op Marktplaats twee koplampunits van een Porsche Cayenne. Hoe weet je dat ze niet van diefstal afkomstig zijn?

Geen DOL? Burgemeester berispt autobedrijf

Eerst een bezoekje van twee BOA's, daarna een 'Bestuurlijke waarschuwing' van de gemeente op de mat. Het overkwam een klein autobedrijf in de omgeving Rotterdam. Reden: geen inschrijving in het 'Digitaal Opkopers Loket'. In het wat? Wat is hier aan de hand? En wat betekent dat voor autobedrijven?

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

Veilig werken is een belangrijk thema in de autobranche, vooral nu elektrische auto's steeds meer voorkomen. Het onderhoud van deze vervoersmiddelen vereist specifieke vaardigheden en procedures. Daarnaast blijft het onderhoud van de grootste groep - de traditionele brandstofauto's - een essentieel onderdeel van het werk. Hoe zorg je ervoor dat je risico's vermijdt? En hoe breng je veilig en gezond werken onder de aandacht? Daarover gaat het komende OOMT-webinar.

In een proefproductiefaciliteit in Herzogenaurach produceert Schaeffler platen in series van tienduizenden voor prototypes en kleine series van internationale voertuigfabrikanten. De faciliteit is onderdeel van Schaefflers waterstofexpertisecentrum, met uitgebreide testapparatuur. Foto: Schaeffler/Daniel Karmann

Schaeffler AG schrapt banen en zet in op kostenbesparingen

Schaeffler AG kondigt ingrijpende maatregelen aan om de concurrentiekracht te verbeteren, inclusief banenverlies en capaciteitsaanpassingen.

Niels Smelter: “De service van AA-Equipment Support is uitstekend; een betrouwbare partner.”

Launch X-431 optimaliseert werkplaats-efficiëntie

Niels en Saskia Smelter namen in 2017 het bedrijf van hun (schoon)vader over. Sindsdien concentreren zij zich als ervaren universele garagisten op het wagenpark van Hengelo en omgeving, én op kampeerauto's. Auto en Camper Smelter beschikt sinds 2019 zelfs over een eigen werkplaats en stallingsruimte voor campers. Waarom kiest Niels voor het Launch X-431 diagnoseapparaat?

"OOMT biedt soms meer dan ik weet"

"OOMT biedt soms meer dan ik weet"

Ruth Lokhorst van Autobedrijf Lokhorst-Zoet in Elburg liet onlangs een gastvrijheidscheck via OOMT doen om te kijken wat hun klanten ervaren en waar de verbeterpunten zitten. Dat kan veel waardevolle inzichten opleveren, ook als je juist een heel fijn bedrijf weet te runnen. "Ik zie genoeg dingen die verbeterd kunnen worden."

Foto: Shutterstock

Autodoc Pro belooft meer marge op onderdelen - hoe?

Een magazijn in een universeel autobedrijf? Niet nodig. De grossier levert razendsnel. Als het moet zelfs zes keer per dag. Geweldige service! Maar niet gratis. Biedt Autodoc Pro een goedkoper alternatief voor een deel van de onderdelen?

Zo ziet verontreiniging door koelvloeistof in een EGR-koeler eruit

Koelvloeistof in het uitlaatsysteem: een serieus probleem - maar wat...

Het probleem van koelvloeistof in het uitlaatsysteem is een serieuze kwestie, vooral als er een turbo in het spel is. Gewaarschuwd door eerdere berichten over dit onderwerp, vermoedt een ervaren monteur dat hij alert te werk moet gaan bij een Volkswagen Golf 1.5 TSI uit 2018. Bij een korte inspectie zag hij namelijk in het uitlaatsysteem sporen van vermoedelijk koelvloeistof. Hoe kan dat en nog belangrijker: hoe los je het op?