CarGarantie: reparatiekosten lopen verder op

CarGarantie: reparatiekosten lopen verder op
Foto: Cargarantie

CG Car-Garantie Versicherungs-AG heeft een analyse van haar verzekeringsportefeuille gemaakt en ziet dat de gemiddelde reparatiekosten voor nieuwe en tweedehands auto's voor het vijfde achtereenvolgende jaar oplopen.

Een nieuwe auto blijft de eerste drie jaar bij de dealer in onderhoud, maar gaat daarna rap het universele circuit in. Na drie jaar is de helft van de klanten al bij de dealer weg.

CG Car-Garantie Versicherungs-AG biedt sinds 1971 de oplossing: als een klant bij zijn autobedrijf verlengde garantie van CarGarantie koopt, blijven die klanten terugkomen. De voorwaarde is namelijk dat de klant het onderhoud van zijn auto bij het autobedrijf laat uitvoeren.

Duurste defect: de motor

CG Car-Garantie Versicherungs-AG is marktleider in het verkopen van verlengde garantie en maakt elk jaar een analyse van zo'n miljoen garanties. Dat betreft alle merken en modellen en met garantie-looptijden variërend van 12 tot 36 maanden.

Bijna 30% van de defecten treedt op binnen 5.000 kilometer”

Uit die analyse blijkt dat bijna dertig procent van de defecten zich bij tweedehands auto's voordoen in de eerste 5.000 kilometer, terwijl twintig procent zich pas voordoet na 25.000 kilometer.

De duurste defecten treden op aan de motor, de brandstofinstallatie inclusief turbolader, daarna de transmissie, de elektrische installatie en de airconditioning. Die volgorde is al jaren hetzelfde. Ook bij nieuwe auto's is de volgorde grotendeels hetzelfde. Interessant is om te zien hoe lang dat zo blijft met de komst van elektrische aandrijvingen.

Bij nieuwe en tweedehands auto's is de motor al jarenlang het duurste defect. Hoe lang nog?

Vijftien procent in vijf jaar

Uit de analyse blijkt dat er in 2020 gemiddeld voor een reparatie 572 euro moest worden betaald. De reparatiekosten voor zowel nieuwe als tweedehands auto's stijgen al vijf jaar achter elkaar en zijn in die tijd gestegen met vijftien procent.

CarGarantie ziet daarin zowel voor auto-eigenaren als voor dealers een teken dat het loont zich tegen deze kosten te verzekeren.

John Mulder

John Mulder

Freelance redacteur

Na IVA-Driebergen werkte John Mulder bij twee auto-importeurs, voordat hij autojournalist werd. Zijn belangstelling beperkt zich niet tot autotechniek, want ook (Nederlandse) autohistorie, -ontwerp en -design hebben zijn interesse. In 2013 schreef hij het jubileumboek: "VACO 75 jaar verenigd beter" en in 2015 een 'liber amicorum' voor Ruud Spuijbroek, secretaris van VACO. John is voorzitter van Conam (Contactgroep Nederlandse Auto- en Motorhistorie).

Email: john.mulder@wxs.nl

Judith Laut en Joost Both weten dat de lezingen en demonstraties inspireren. "Maar Auto Prof 2024 is ook een gezellig dagje uit."

Auto Prof: al zeventig procent gevuld

Zeventig procent van de beursvloer in de Evenementenhal Gorinchem is al volgeboekt. Wat is er allemaal op Auto Prof 2024 te zien?

Tip voor de schrijvers van verkiezingsprogramma's: Hoe opmerkelijker je standpunten, hoe groter de kans op een eervolle vermelding in AMT's Opmerkelijke  Standpunten Top 3!

Tweede Kamer-verkiezingen 2023: Opmerkelijke Standpunten, Open Deuren...

22 november is verkiezingsdag. Grote vraag, wat ga je stemmen? AMT zet in de aanloop ernaartoe de mobiliteitsstandpunten van VVD, GL/PvdA, PVV, BBB en NCS op een rij. Vandaag in deel 3 als hoofdact: de Opmerkelijke Standpunten Top 3. In het voorprogramma: De Open Deuren Top 3 en de: Nu-ben-je-mij-echt-helemaal-kwijt Top 3.

Behalve een defect kan ook een eigenschap non-conform zijn. Als de verkoper zegt dat de actieradius van een EV 600 km is, maar in de praktijk blijkt dat maar 300 km, dan kan de klant zeggen: dat is een afwijking, dit is non-conform.

Garantietermijn naar 12 maanden: dubbel zo lang, dus dubbel ellende?

Vorig jaar is de wettelijke garantietermijn verlengd van zes naar twaalf maanden. Dubbel zo lang, dus dubbel zoveel ellende? De consument kan niet zomaar roepen dat hij zijn geld terug wil. De bewijslast ligt bij de consument en dat is een geruststelling voor verkopers.

Allparts, Wijlhuizen, BeneParts en MP zijn vanaf 1 januari 2023 'powered by Nexus'.

Allparts van GroupAuto naar Nexus: wat betekent dat?

Alle Allparts-grossiers stappen per 1 januari 2023 over van GroupAuto naar Nexus Automotive. AllParts Nederland gaat het autosegment invullen, Motor-Parts (MP) blijft als leverancier en partner verbonden aan AllParts. Wijlhuizen gaat samen met haar Belgische bedrijf Beneparts invulling geven aan de truck- en traileractiviteiten.

Heb je dit voertuig in onderhoud? Top! Helaas kan niet iedere klant rekenen op een salarisverhoging van een half miljoen. Hoe bereken je je stijgende kosten aan die minder fortuinlijke klanten door?

Hoe blijf je kostenstijgingen de baas? En wat zou de overheid kunnen...

Hoe ga je om met de stijgende kosten van vooral energie in je bedrijf? Doorberekenen in het uurtarief? Een aparte opslag op de factuur zetten? De kosten voor eigen rekening nemen? Of zijn er andere oplossingen om autobedrijf én klant tevreden te houden? En zou de overheid kunnen helpen?

De gemiddelde verkoopprijs van een nieuwe auto steeg met meer dan 12%, die van een occasion met ruim een vijfde.

Dealerrendement opnieuw hoog, maar stabiliseert

Uit de BOVAG Branche Barometer blijkt dat de gemiddelde nettowinst per autodealervestiging in de eerste helft van dit jaar precies 2% bedroeg. De recordhoogte van 2,11% in het eerste kwartaal zet dus niet verder door, maar stabiliseert.

FOCWA en BOVAG luiden gezamelijk de noodklok: "Opdrachtgevers, compenseer hoge kosten schadeherstellers!"

FOCWA en BOVAG luiden gezamelijk de noodklok: "Opdrachtgevers,...

Namens de schadebranche luiden FOCWA en BOVAG samen de noodklok over de sterk gestegen kosten voor schadeherstelbedrijven. Veilig en goed uitgevoerd schadeherstel komt in gevaar, tenzij deze gestegen kosten worden gecompenseerd door opdrachtgevers.

RDW maakt voertuigrapport online beschikbaar

RDW maakt voertuigrapport online beschikbaar

Sinds 1 augustus kunnen erkenninghouders het RDW-voertuigrapport koppelen aan online advertenties op occasionwebsites. Zo zien potentiële kopers de geregistreerde gegevens van het voertuig, zoals de tellerstanden.