Een nieuwe auto blijft de eerste drie jaar bij de dealer in onderhoud, maar gaat daarna rap het universele circuit in. Na drie jaar is de helft van de klanten al bij de dealer weg.
CG Car-Garantie Versicherungs-AG biedt sinds 1971 de oplossing: als een klant bij zijn autobedrijf verlengde garantie van CarGarantie koopt, blijven die klanten terugkomen. De voorwaarde is namelijk dat de klant het onderhoud van zijn auto bij het autobedrijf laat uitvoeren.
Duurste defect: de motor
CG Car-Garantie Versicherungs-AG is marktleider in het verkopen van verlengde garantie en maakt elk jaar een analyse van zo'n miljoen garanties. Dat betreft alle merken en modellen en met garantie-looptijden variërend van 12 tot 36 maanden.
Uit die analyse blijkt dat bijna dertig procent van de defecten zich bij tweedehands auto's voordoen in de eerste 5.000 kilometer, terwijl twintig procent zich pas voordoet na 25.000 kilometer.
De duurste defecten treden op aan de motor, de brandstofinstallatie inclusief turbolader, daarna de transmissie, de elektrische installatie en de airconditioning. Die volgorde is al jaren hetzelfde. Ook bij nieuwe auto's is de volgorde grotendeels hetzelfde. Interessant is om te zien hoe lang dat zo blijft met de komst van elektrische aandrijvingen.
Vijftien procent in vijf jaar
Uit de analyse blijkt dat er in 2020 gemiddeld voor een reparatie 572 euro moest worden betaald. De reparatiekosten voor zowel nieuwe als tweedehands auto's stijgen al vijf jaar achter elkaar en zijn in die tijd gestegen met vijftien procent.
CarGarantie ziet daarin zowel voor auto-eigenaren als voor dealers een teken dat het loont zich tegen deze kosten te verzekeren.