Online magazine Hybride & EV: praktische informatie voor toekomstbestendig autobedrijf

Online magazine Hybride & EV: praktische informatie voor toekomstbestendig autobedrijf

De opkomst van hybride/EV voertuigen is niet te stoppen. Wat gaat er veranderen in de showroom en werkplaats? Valt er nog wat te sleutelen en te verdienen aan hybride/EV? En wat moet je weten over de techniek en het laden? Dat en meer lees je in dit online magazine.

Wil je direct het hele magazine lezen? Dat kan hier! Hieronder zie je de inhoud.

Inhoud online magazine Hybride & EV

Werken aan EV's: welke apparatuur moet je in huis hebben?

Wat moet je in huis hebben aan kennis, vaardigheden, tools en equipment om hybride en volelektrische auto’s te kunnen servicen? Die vraag stelden we leveranciers van training en gereedschap voor EV’s.

Lees meer

Praktijkcase: Nissan Leaf laadt traag, wat nu?

Wat moet je weten, kunnen en in huis hebben als je elektrische auto’s gaat servicen? Die vraag stelden we aan een reeks opleiders en leveranciers van EV-opleidingen en tools. En we legden ze deze praktijkcase voor.

Lees meer

Wat kun je nog verdienen?

Ecotap leverde twee gewone en twee snelladers (voor externe klanten). Dankzij de zonnepanelen op het dak zijn de eigen laadsessies gratis.
Wat kun je nog aan een elektrische auto in de werkplaats verdienen? André Renses stelde zich die vraag en gooide het roer om. “Onze business verandert iedere dag en niet in het voordeel van het traditionele autobedrijf.”

Lees meer

(PH)EV's in werkplaats en showroom? Zes vragen die je verder helpen

Arjan van Doorn is er eerlijk over: de ideale HV-batterij bestaat nog niet.
Afgelopen maand nodigde Vereniging ATC Arjan van Doorn uit in de studio. Hij legde uit waar het autobedrijf zich op moet voorbereiden voor verkoop van en onderhoud aan EV’s en PHEV’s. Voor de verandering doen we geen verslag van de gehele uitzending, maar lichten we zes zaken uit waarmee je de klant beter kunt adviseren.

Lees meer

Rekenen aan het thuis opladen van een EV

In een Tesla Model 3 opent het handschoenenkastje elektrisch, gaaf! Toch is het oude techniek in een nieuw jasje. Hetzelfde kunstje zien we in iedere auto met centrale portiervergrendeling. Zo komen we veel sensoren, actuatoren en embedded systems (computers) uit ‘oude’ auto’s tegen in EV’s. Daarnaast bieden elektrische auto’s technieken die nieuw zijn voor autotechnici. In deze B2B: laden aan huis.

Lees meer

Omgaan met compressorolie bij aircoservice aan hybrides en EV’s

De meeste Hybrides en EV's vragen om specifieke aandacht als het gaat om aircoservice. Hoe zorg je ervoor dat de POE-oliën van een EV niet niet vermengd raken met de traditionele PAG-oliën?

Lees meer

Spanning over komst van EV’s in de werkplaats: hoe gaan AMT-lezers ermee om?

In de universele werkplaats is een hybrideauto geen uitzondering meer. Maar elektrisch? Kun jij ook al elektrische auto’s aan? We vroegen het AMT-lezers. Zij geven je praktische tips.

Lees meer

Lees meer over

Annemiek van de Heg

Annemiek van de Heg

Hoofdredacteur

Annemiek studeerde journalistiek aan de Hogeschool Windesheim. Ze had haar eigen autobedrijf, werkte voor 4WD Magazine en organiseerde 4WD-evenementen. Toen Annemiek in 2016 voor de eventsafdeling van AMT-uitgever Vakmedianet aan de slag ging, had ze als freelancer al diverse artikelen voor AMT geschreven. Sinds september 2017 doet ze dat full-time. Annemiek vulde lange tijd olie bij in haar Peugeot, maar rijdt nu haar droomauto. Een BMW 1 Serie.

Volvo Cars en Breathe slaan handen ineen voor nieuwe generatie snelladen

Volvo Cars en Breathe slaan handen ineen voor nieuwe generatie...

Volvo Cars gaat samenwerken met Breathe Battery Technologies (Breathe). Hiermee wordt het Zweedse merk het eerste autobedrijf dat toegang krijgt tot de nieuwste versie van de gepatenteerde, algoritme gestuurde laadsoftware van Breathe, voor gebruik in de nieuwe generatie volledig elektrische auto's.

LKQ Fource zoekt Moobi Centers en GRIP Experts. Dennis van Eijkelenborg: "Je gaat in de werkplaats gewoon geld verdienen aan elektrische auto's."

Nieuwe invulling Moobi en GRIP Expert

Moobi en GRIP Expert zijn twee workshop solutions van LKQ Fource. Ze zijn voor iedereen toegankelijk en ook zeer geschikt als aanvulling op reeds bestaande garageconcepten. Beide formules zjin onlangs herzien en hebben een bredere invulling gekregen.

Naast regulier onderhoud ontstaan bij hybrides en EV’s ook storingen. Weet jij dan raad? En mág je er aan werken?

Servicen van hybride & EV, hoe doe jij dat? Deel je ervaringen en win...

Een hybride-aandrijving is in de universele werkplaats geen uitzondering meer. Hoe zit dat met EV's, kan jij deze voertuigen aan? En hoe pak jij die nieuwe omzetkansen?

epoxy floor in interior car-care center. The electric lift for cars in the service

Terugkijken: Livestream EV en PHEV in werkplaats en showroom, hoe ga...

Arjan van Doorn, werkzaam bij SAIC Mobility Europe, vertelt in deze livestream over de veranderingen in de werkplaats door elektrische en hybride voertuigen. Deze AMT-ATC Livestream is interessant voor autotechnici, verkopers, eigenaren en managers. Kortom, voor iedereen in en rond het autobedrijf. Kijk 'm nu terug!

Goed herkenbaar een Renault 5, maar dan moderner. En elektrisch natuurlijk. Maar geen nadere gegevens, of dit een van de veertien beloofde nieuwtjes zal zijn.

Verrassende Renaulution: Stekker, SUV en Lotus moeten Renault redden

Met een leuke woordspeling presenteerde de Renault Groep zijn 'Renaulution', een bedrijfsplan tot aan 2025. De vorig jaar aangestelde chef Luca de Meo gooit het roer om. Er moet geld verdiend worden, dat is belangrijker dan bedrijfsomvang en marktaandeel. Daarvoor moeten vier poten onder het bedrijf gaan zorgen: Renault, de combinatie Dacia/Lada, Alpine, en het nieuwe Mobilize.

Autoconcerns moeten met hun verkoop aan 95 g/km CO2 vlootgemiddelde komen. Diesel lijkt de strijd om te helpen echt te verliezen. Plug-in is niet gewild. Dus moeten voldoende kopers verleid worden met (al of niet mild) hybride, en met elektrisch.

Slechte nieuwverkoop, record occasionverkoop in 2020: goed nieuws?

Een jaar geleden sloten we de vooruitblik op het verkoopjaar 2020 in zalige onwetendheid af met "wordt weer een bewogen jaar, 2020". Hoewel er nog geen virus aan de lucht was. Zachtjesaan moet 2021 virusarm worden, klimt de autoverkoop dan uit een diep dal? Of zal het post-COVID-nieuwe-normaal zijn dat vooral onze occasionmarkt bloeit, niet de nieuwverkoop?

Column: "Leaserijders zijn onvolwassen"

'Mercedes komt met een waar offensief aan plug-in hybrides", schreef ik in AMT 7/8 en op AMT.nl. Het merk gebruikte een livestream met de pers om af te rekenen met drie mythes rond plug-in hybrides. Welke? Dat je maar een kippeneindje komt op de batterij, dat er een extra zware en onzuinige auto resteert als de batterij leeg is, en dat goed gebruik maken van beide aandrijflijnen een hoop gedoe is. Die mythes komen niet helemaal uit de lucht vallen.

Tesla Tilburg is uitgereassembleerd

"De assemblage in de Tesla-fabriek in Tilburg ligt nagenoeg stil", kopte het FD onlangs. Sluit die fabriek binnenkort zijn deuren? En zou dat erg zijn?