GroupAuto-grossiers worden AllParts

GroupAuto-grossiers worden AllParts
Nieuw in het AllParts-netwerk is Autoplex in Zevenaar.

Zeven GroupAuto-grossiers sluiten zich bij AllParts aan. Er zijn nu 35 AllParts-grossiers met meer dan 40 vestigingen. Vanwaar die groei en interesse?

AllParts is een onafhankelijke grossiersformule. "De enige", zegt Freek Blekxtoon, directeur van GroupAuto. "Onze grossiers hebben gezamenlijk bewust gekozen voor een harder, coöperatief model." Dat is volgens Blekxtoon de basis van het succes.

"We zijn namelijk het enige grossiersnetwerk dat niet wordt geregisseerd door een leverancier die met een eigen netwerk ook je concurrent is. Wij kiezen bij AllParts zelf voor eigen inhoud, eigen oplossingen en eigen ledenvergaderingen."

Alliance, Fource of AllParts?

De huidige markt, met twee grote partijen, vereist volgens Freek Blekxtoon dat je kiest. "In je eentje ga je het niet redden. Wij verwachten een terugtrekkende beweging van Doyen in Nederland en dan resteert: een Precisium-contract tekenen bij Alliance, een Full Fource Partner-contract bij LKQ of lid worden van onze zelfstandige grossiersgroep AllParts.

In de eerste twee gevallen wordt de formule geheel ingevuld door de leverancier en zit je individueel vast aan een persoonlijke overeenkomst, je wordt feitelijk wederverkoper."

Zoals Coop tussen AH en Jumbo

AllParts is van, voor en door de grossiers. Blekxtoon: "Daar waar de twee grote ketens vestigingen samenvoegen en callcenters oprichten, blijven wij dichter bij de universele garagist staan. Persoonlijk en klantgericht; familiebedrijven voor familiebedrijven. Wij zijn liever met onze klant bezig dan met onze beurswaarde."

Blekxtoon vergelijkt de positie van AllParts met die van Coop als zelfstandig netwerk tussen de grote netwerken van Albert Heyn en Jumbo. AllParts heeft een gezamenlijk eigen formule gebouwd, zoals ook de zelfstandige ondernemers van Profile Tyre dat hebben gedaan tussen de concurrenten Kwikfit en EuroMaster.

"We verwachten binnenkort nog meer nieuwe AllParts-leden, ook van buiten ons netwerk."

John Mulder

John Mulder

Freelance redacteur

Na IVA-Driebergen werkte John Mulder bij twee auto-importeurs, voordat hij autojournalist werd. Zijn belangstelling beperkt zich niet tot autotechniek, want ook (Nederlandse) autohistorie, -ontwerp en -design hebben zijn interesse. In 2013 schreef hij het jubileumboek: "VACO 75 jaar verenigd beter" en in 2015 een 'liber amicorum' voor Ruud Spuijbroek, secretaris van VACO. John is voorzitter van Conam (Contactgroep Nederlandse Auto- en Motorhistorie).

Email: john.mulder@wxs.nl

Tyres-On: Klanten win je met banden

Tyres-On: Klanten win je met banden

Banden worden steeds belangrijker voor de werkplaatsomzet. Tyres-On, het nieuwe bandenconcept van PartsPoint, gaat daarom autobedrijven helpen om specialist in banden te worden. Hoe dat werkt en wat dat oplevert, wordt uitgelegd door Michael Claassen (foto).

Stephan Haaker is de derde generatie in het familiebedrijf. Hij kiest voor een dealerschap én CarProf.

Fiat-dealer kiest voor CarProf

Stephan Haaker is zowel dealer als universeel garagist. Hij heeft zich aangesloten bij CarProf, want daarmee combineert hij ondersteuning op importeursniveau met de vrijheid van het onafhankelijke autobedrijf.

Bas Roelofs: "Als ik een extern bedrijf zou moeten inschakelen dat alle marketingdiensten uitvoert die ik nu bij Autoservice Totaal geniet, dan ben ik waarschijnlijk het dubbele kwijt."

De kracht van een formule mét jouw naam op de gevel

De juiste garageformule kan een geweldige stimulans voor het autobedrijf zijn. Maar wat nou als je wilt vasthouden aan de identiteit van je eigen bedrijf en geen bemoeienissen van een ander wilt? Kan je dan toch profiteren van de voordelen van een garageformule? Bas Roelofs bewijst dat het kan.

Velgherstel is een ander specialisme, van repareren en richten tot poedercoaten en CNC-frezen.

Waarom koos DENI Wheelstyling voor bandenformule Premio?

Sinds 2022 is DENI Wheelstyling aangesloten bij Premio Banden + Autoservice. De combinatie van goede marketingondersteuning, inkoopvoordelen en toegang tot de fleetmarkt waren voor oprichter en eigenaar Niek Aarsman hoofdredenen om voor Premio te kiezen. "We willen graag samenwerken, maar dat mag onze specialismen niet in de weg staan."

Allparts, Wijlhuizen, BeneParts en MP zijn vanaf 1 januari 2023 'powered by Nexus'.

Allparts van GroupAuto naar Nexus: wat betekent dat?

Alle Allparts-grossiers stappen per 1 januari 2023 over van GroupAuto naar Nexus Automotive. AllParts Nederland gaat het autosegment invullen, Motor-Parts (MP) blijft als leverancier en partner verbonden aan AllParts. Wijlhuizen gaat samen met haar Belgische bedrijf Beneparts invulling geven aan de truck- en traileractiviteiten.

Het eerste exemplaar van de AUMACON Garageformule Top-40 Editie 2022 wordt in ontvangst genomen door Ton Sieljes (rechts) uit handen van ceo Martijn Pfeiffer van Eurol, de winnaar van 2021.

Garageformule Top-40: "Nu gaat het vaker om de keuze voor de juiste...

De tijd van spectaculaire groei van het aantal garageformuledeelnemers ligt achter ons. In nogal wat gevallen is er zelfs sprake van afname. Dat is één van de conclusies van het jaarlijkse Garageformule Top-40 onderzoek door onafhankelijk kennisbureau voor de mobiliteitsector Aumacon.

In de ruim opgezette werkplaats werken Joris van Went en zijn medewerkers aan alle mogelijke merken, modellen en bouwjaren.

Bord aan de gevel: "Met TurboPartner gaat de reparatie in één keer...

Autoservice Van Went is een universeel autobedrijf in de meest pure betekenis van het woord. 'Universeel' betekent dat alles met wielen welkom is in de werkplaats. Ondernemer Joris van Went is aangesloten bij verschillende technische deelconcepten, waaronder TurboPartner 2.0. "Turbo's vervangen we niet dagelijks. Met TurboPartner gaat de reparatie in één keer goed."

AutoFirst geeft klanten twee jaar garantie op onderdelen én arbeid

AutoFirst geeft klanten twee jaar garantie op onderdelen én arbeid

Garageformule AutoFirst breidt zijn dienstenpakket uit met twee jaar garantie op reparatie. Rogier Roet, Landelijk Formulemanager bij AutoFirst, legt uit waarom zij samen met formuleleden deze stap hebben genomen.