AllParts is een onafhankelijke grossiersformule. "De enige", zegt Freek Blekxtoon, directeur van GroupAuto. "Onze grossiers hebben gezamenlijk bewust gekozen voor een harder, coöperatief model." Dat is volgens Blekxtoon de basis van het succes.
"We zijn namelijk het enige grossiersnetwerk dat niet wordt geregisseerd door een leverancier die met een eigen netwerk ook je concurrent is. Wij kiezen bij AllParts zelf voor eigen inhoud, eigen oplossingen en eigen ledenvergaderingen."
Alliance, Fource of AllParts?
De huidige markt, met twee grote partijen, vereist volgens Freek Blekxtoon dat je kiest. "In je eentje ga je het niet redden. Wij verwachten een terugtrekkende beweging van Doyen in Nederland en dan resteert: een Precisium-contract tekenen bij Alliance, een Full Fource Partner-contract bij LKQ of lid worden van onze zelfstandige grossiersgroep AllParts.
In de eerste twee gevallen wordt de formule geheel ingevuld door de leverancier en zit je individueel vast aan een persoonlijke overeenkomst, je wordt feitelijk wederverkoper."
Zoals Coop tussen AH en Jumbo
AllParts is van, voor en door de grossiers. Blekxtoon: "Daar waar de twee grote ketens vestigingen samenvoegen en callcenters oprichten, blijven wij dichter bij de universele garagist staan. Persoonlijk en klantgericht; familiebedrijven voor familiebedrijven. Wij zijn liever met onze klant bezig dan met onze beurswaarde."
Blekxtoon vergelijkt de positie van AllParts met die van Coop als zelfstandig netwerk tussen de grote netwerken van Albert Heyn en Jumbo. AllParts heeft een gezamenlijk eigen formule gebouwd, zoals ook de zelfstandige ondernemers van Profile Tyre dat hebben gedaan tussen de concurrenten Kwikfit en EuroMaster.
"We verwachten binnenkort nog meer nieuwe AllParts-leden, ook van buiten ons netwerk."