Bas Roelofs van Roelofs Car Service in Epe is merkspecialist van een niet voor de hand liggende combinatie van twee automerken: Renault en Land Rover. Die keuze komt voort uit zijn hobby (Land Rover) en zijn verleden: Bas Roelofs werkte dertien jaar bij de Renault-dealer in Epe. De nadruk van zijn universele autobedrijf ligt op apk, onderhoud en reparatie.
Bas: "De olie stroomt door mijn aderen, ik ben gek op sleutelen en daar wil ik mij op concentreren. Ik haal mijn passie uit onderhoud. Misschien is het voordeel geweest dat ik twee jaar als vestigingsmanager bij Renault heb gewerkt. Ik had dus al wat geproefd van het ondernemen. Ondernemen is het mooiste wat er is. Dat het af en toe zwaar is hoort bij de risico's die je neemt, maar ik heb veel goede mensen om mij heen die mij helpen en we zijn een jong team: ik ben 35 jaar, mijn collega's zijn 34 en 19."
Autoservice Totaal
Bas Roelofs bewijst dat het kan. Er zijn formules zonder veel voorwaarden, die vrijheid, inkoopvoordeel en zelfstandigheid bieden. Bas begon midden in de coronaperiode een eigen autobedrijf in Epe, sloot zich bij een formule aan en profiteert nu van de kracht van die formule.
Bas wilde zijn eigen bedrijfsnaam houden en heeft zich daarom sinds augustus 2022 aangesloten bij Autoservice Totaal, de formule van PartsPoint en Precisium (onderdeel van Alliance Automotive Group Benelux). "Ik wil geen andere leverancier. De samenwerking met PartsPoint is fantastisch; dat wil ik niet op het spel zetten."
Waarom een formule?
Door het veranderende consumentengedrag wordt marketingondersteuning steeds belangrijker. Consumenten zijn minder trouw, zoeken naar aanbiedingen en willen voorspelbaarheid, zowel in service als in kwaliteit. Consumenten schenken hun vertrouwen graag aan autobedrijven die aangesloten zijn bij een garageformule en zoeken dagelijks naar online informatie over autobedrijven in de buurt. Vooral kleinere autobedrijven en éénmanszaken krijgen van een formule extra kracht en uitstraling. Autoservice Totaal draagt bij aan het versterken van de online naamsbekendheid, het biedt een professioneel online visitekaartje.
Bas Roelofs beaamt dat: "Sinds wij aangesloten zijn merken we dat we online beter vindbaar zijn in Google. Het is niet zo dat de formule zelf de magneet is waar klanten op afkomen, maar het helpt met hetgeen ze voor ons doen. Met Google, Telefoongids.nl, Openingstijden.nl, Apple Kaarten, TomTom en Waze helpt Autoservice Totaal ons om onze online vindbaarheid met actuele adres- en openingsgegevens op tientallen websites te optimaliseren."
Nieuwe bedrijven die zich aanmelden krijgen standaard een online marketingscan hoe hun marketing ervoor staat.
Stoere start
Bas Roelofs is bij de Renault-dealer in Epe begonnen als leerling-monteur en groeide door tot vestigingsmanager. In 2018 besloot Renault een aantal dealerbedrijven samen te voegen en werd het bedrijf waar Bas werkte gesloten. Bas werkte daarna bij een specialist van luchtvaartonderdelen. "Maar toen er door de coronacrisis minder gevlogen werd, dacht ik: 'ik ga een eigen autobedrijf beginnen.' We zien wel hoe dat gaat."
Het was nogal stoer van Bas om midden in de coronatijd een autobedrijf te beginnen. Hij vestigde zijn bedrijf in hetzelfde pand als waar de Renault-dealer al die jaren had gezeten. Bas: "Het werd al snel druk. De klanten kennen de route naar het pand nog, zien een bekend gezicht en zeggen: 'wat leuk, je bent er weer.'"
Bang om identiteit te verliezen
Veel ondernemers zijn bang voor identiteitsverlies, want zodra de familienaam van de gevel verdwijnt of het woord 'groep' achter de bedrijfsnaam staat, groeit de afstand tot de klant. Bas heeft hard gewerkt aan de naamsbekendheid van zijn bedrijf. Veel klanten van het voormalige dealerbedrijf kennen Bas Roelofs nog als vestigingsmanager. Waarom zou hij zijn naamsbekendheid opgeven voor de anonimiteit van een franchiseorganisatie? Waarom zou hij zijn bedrijfsnaam of huisstijl opgeven? Zijn bedrijfsnaam heeft in de regio een vertrouwde klank en zijn bedrijf is een betrouwbaar adres.
Professionele uitstraling
Met Autoservice Totaal blijft Bas Roelofs zelfstandig, maar profiteert hij toch van de voordelen van een grote organisatie. Autoservice Totaal biedt lokale ondersteuning met landelijke uitstraling. Roelofs Car Service heeft een eigen pagina op de landelijke website van Autoservice Totaal en wordt geholpen met aanwezigheid op sociale media en online vindbaarheid. Dat levert nieuwe klanten op die Bas anders gemist zouden hebben. Zodra je bij het Autoservice Totaal netwerk hoort, ontvang je het officiële startpakket. Bas: "Je krijgt een vlag, een banier, een muurschild. Dat startpakket ziet er netjes uit en heeft een professionele uitstraling. Ik combineer het met mijn eigen kleuren en huisstijl, want die hoef ik niet aan te passen. Met Autoservice Totaal heb ik een mooie combinatie."
Marketing ondersteuning
Autoservice Totaal helpt ondernemers met apk-, winter- of zomeracties, met banners en spiegelhangers. Autoservice Totaal maakt alles op maat: posters, advertenties, berichten op sociale media en andere uitingen. Bas Roelofs: "Mijn logo en kleuren zijn ingevoerd en komen terug in de promotiematerialen, zoals advertenties en sociale mediaberichten. Ik pas alleen de teksten aan en kan het naar drukwerkdeal.nl sturen, die het drukwerk print of het staat via een koppeling zo op Facebook." Autoservice Totaal biedt een Facebook-pakket aan waarmee bestaande en nieuwe klanten via Facebook-campagnes online zijn te bereiken.
Eigen marketingmedewerker
Autoservice Totaal helpt ondernemers ook met webinars en trainingen. Bas Roelofs: "Ik heb een paar webinars gevolgd over praktische onderwerpen: hoe je meer met Facebook en Google kunt doen en beter gevonden wordt. Dit soort zaken zijn voor mij de reden geweest om mij bij Autoservice Totaal aan te sluiten. Als je voor deze hulp externe bedrijven moet inschakelen, kost je dat veel geld; nu hoort het bij het lidmaatschap." Eigenlijk heeft Bas Roelofs nu een volwaardige marketingmedewerker binnen handbereik en zo ziet hij het ook. "De marketingondersteuning is heel goed, ik ben er heel tevreden over."
Klantenvertellen
Klantenvertellen vergroot de zichtbaarheid van autobedrijven in hun regio, zodat ze nieuwe klanten bereiken. Klantenvertellen is een standaard onderdeel van Autoservice Totaal. Potentiële klanten lezen de waarderingen van echte klanten, die een cijfer aan hun ervaring met het autobedrijf hebben gegeven. Roelofs Car Service scoort een hele mooie 9,8. Bas: "Ik ben daar trots op, dat moeten we vasthouden. Klantenvertellen op een website staat heel professioneel. Mensen zien wat andere mensen van mij vinden en het is waterdicht: ik kan niet zomaar een slecht cijfer verwijderen of aanpassen. Dat maakt het geloofwaardig en daar hecht ik veel waarde aan."
Klantenvertellen zorgt voor ambassadeurs en aan online vindbaarheid. Bas Roelofs profiteert ook veel van mond-tot-mond reclame en van Garagevergelijker.nl. Daarmee kunnen mensen eenvoudig en snel zoeken naar een passend autobedrijf in de buurt. "Veel mensen willen weten wat een onderhoudsbeurt kost. Op het moment dat ze het kenteken, de kilometerstand en hun postcode invullen, kunnen ze mij in de regio vinden met alle diensten die ik aanbied. Ze zien wat de kosten van die onderhoudsbeurt zijn en kunnen gelijk een afspraak inschieten."
Lichte garageformule zwaarder maken
Wie klant is bij PartsPoint of Precisium kan de 'zwaarte' van de formule aanpassen door er modules, zoals TECH360, NexDrive of LeaseProf, bij te nemen. Bas is gestart met TECH360, dat biedt technische ondersteuning, trainingen en een volledig pass thru-traject van aanmelding tot toegang bij de autofabrikant. Bas Roelofs: "Ik ben technisch specialist en heb voor Renault Nederland veel betekent qua storingen. We zijn gespecialiseerd in complexe storingen, dus voor een storing in een Renault of Land Rover ben ik niet zo bang. Maar een Tesla werkt nu eenmaal anders dan een Renault. Kennis verloopt, techniek verandert en wij willen graag bij blijven. Het is ook leuk om te leren."
Bas Roelofs wil ook met de modules NexDrive en LeaseProf aan de slag. "Als de ontwikkelingen van de laatste jaren doorzetten, dan wordt de markt van hybride en elektrische auto's groot. We hebben niet het idee dat veel bedrijven in onze omgeving daar al mee bezig zijn, dus dat willen wij oppakken."
Wat kost Autoservice Totaal?
Autoservice Totaal is geen franchise en kost slechts 75 euro per maand en dat is inclusief alle marketingondersteuning en de online marketingscan bij de start. Daarnaast profiteer je van het inkoopvoordeel bij PartsPoint of Precisium. Bas Roelofs vindt het een goede prijs-/kwaliteitverhouding. "De rekensom die ik heb gemaakt is deze: we hebben een contract voor twee jaar getekend, dus ik betaal in die twee jaar 1.800 euro lidmaatschapskosten. Als ik een extern bedrijf zou moeten inschakelen dat alle marketingdiensten uitvoert die ik nu bij Autoservice Totaal geniet, dan ben ik waarschijnlijk het dubbele kwijt van die 1.800 euro. Bovendien is 75 euro voor de beginnende en gemiddelde garagist een goed bedrag. Ik vind dit dus perfect."
Dit artikel is gesponsord door Autoservice Totaal (Alliance Alliance Automotive Group Benelux).