Gastvrijheid - hoe pak je dat aan? Kijk het webinar terug

Gastvrijheid - hoe pak je dat aan? Kijk het webinar terug
Hoe kom je er als ondernemer achter dat jouw gastvrijheid niet meer aansluit bij huidige behoefte van klant?

Klanten worden steeds mondiger en kritischer. Bovendien is het lastiger om ze naar een jouw autobedrijf te krijgen. Ook medewerkers veranderen, ze zijn soms veeleisender en ze hebben verschillende verwachtingen. Hoe ga je daar als werkgever mee om?

Een belangrijke factor die bij klanttevredenheid meespeelt is het bieden van gastvrijheid. Of beter gezegd: zowel klanten als medewerkers een aangename en welkome ervaring bieden. Gastvrijheid werkt namelijk twee kanten op: het is goed voor jouw klant en voor jouw eigen bedrijf.


Bekijk hier het webinar terug over gastvrijheid:


Hoe voldoe je aan gastvrijheid?

Je herkent het vast wel. Bepaalde gewoontes slijten erin bij jouw bedrijf. Jullie aanpak is ooit bedacht, maar is de laatste tijd niet altijd meer zo succesvol. Misschien omdat de laatste tijd de veranderingen razendsnel gaan of door personeelstekort of vanwege drukte. Toch merk je die veranderingen in jouw autobedrijf niet altijd op. Hoe kom je er als ondernemer achter dat jouw beleid niet meer aansluit bij huidige behoefte van klant? En die van je van medewerkers? Die vraag stelden we aan OOMT-adviseur René Bestevaar. Hij ziet een aantal aanwijzingen wanneer jullie gastvrijheid niet aansluit bij de behoefte van de vandaag-de-dag. “Je merkt het vooral wanneer je klanten gaat verliezen. Daarnaast kun je het ook zien aan je reviews, maar ook als een verkoopgesprek vaak over de factor ‘prijs’ gaat. Dan wordt er namelijk minder toegevoegde waarde geleverd aan de voorkant.”

Hoe kom je er als ondernemer achter dat jouw beleid niet meer aansluit bij huidige behoefte van klant?”

Drukte is geen excuus

Het valt hem op dat veel autobedrijven het druk hebben. Daarbij zouden ze volgens hem meer alert moeten zijn op gastvrijheid en vriendelijkheid. “Het is deels een gevolg van de krapte op de arbeidsmarkt. Het tempo ligt daardoor hoog, waardoor klanten te snel geholpen worden of dat er te weinig wordt doorgevraagd.

Neem een storingslampje dat brand. Daarvoor kun je een klant naar de werkplaats laten komen, het vervolgens wegdrukken en zeggen: ‘ga maar weer rijden’. Maar je kunt er ook iets meer aandacht aan besteden door de auto uit te lezen, vertellen dat de klant gerust ermee kan doorrijden, maar dat er wel een nieuwe afspraak gemaakt moet worden. Dat laatste geeft veel meer vertrouwen. Als je er meer aandacht aan besteedt, dan wil een klant daar misschien ook wel voor betalen. En sluit de geboden gastvrijheid vanuit de ondernemer niet aan op de klant? Dan werkt dit ook door naar medewerkers.”

Communicatie is de start

Om te streven naar een betere gastvrijheid is een eerste waardevolle stap om als team bij elkaar te gaan zitten, adviseert René Bestevaar. “Wat betekent gastvrijheid voor onze klanten, wat verwacht je als werkgever van jouw team en van iedere medewerker? Dat zijn belangrijke vragen om over te spreken. Bekijk of een medewerker ook daadwerkelijk in staat is om die rol te kunnen vervullen. Of dat ze opleiding of begeleiding nodig hebben om in die positie te komen of om vertrouwen te krijgen.”

Hulp van een frisse blik

“Heb je hulp nodig voor een frisse blik van buiten? Dan kun je gebruikmaken van de OOMT Gastvrijheid Check. Een mystery shopper beoordeelt jouw bedrijf op tien verschillende onderwerpen en stelt daarbij de vraag: zou je klant willen zijn bij dit bedrijf? Hier kun je veel van leren, zowel als werkgever en ook als werknemer.”

Nieuwe medewerkers uit de horeca aantrekken, hun eventuele ontbrekende technische kennis werd aangevuld met trainingen ”

Bestevaar ziet dat Onafhankelijke Autobedrijven al slagen hebben gemaakt bij het invulling geven aan gastvrijheid. “Bijvoorbeeld door nieuwe medewerkers uit de horeca aan te trekken, hun eventuele ontbrekende technische kennis werd aangevuld met trainingen. Het centraal zetten van je klant? Dat is de kunst. Zo biedt een autobedrijf voor gebruikte auto’s een Grand Café, met gastvrouwen en met goede koffie. Zij gaan in gesprek met een klant, luisteren naar hun behoeften en inventariseren op die manier welke verkoper hierbij aansluit. Een goede zet.”

Betaalde service

“Gastvrijheid en klantvriendelijkheid hoeven geen geld te kosten, maar het moet juist geld opleveren”, sluit René Bestevaar af. “Ga eens na wat je allemaal weggeeft als service. Daarvoor gebruik ik tijdens trainingen een kwadrant: wat is goed/slecht voor het bedrijf en wat is goed/slecht voor de klant. Inventariseer dit eens en focus op wat goed is voor de klant en slecht is voor jouw bedrijf. Kun je dat verantwoorden? Dat steeds meer bedrijven hierbij nadenken over serviceabonnementen vind ik slim. Het is de ultieme vorm van het koppelen van gastvrijheid koppelen aan omzet.”

Dit artikel is gesponsord door OOMT. Ontdek hun partnerdossier…

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

Veilig werken is een belangrijk thema in de autobranche, vooral nu elektrische auto's steeds meer voorkomen. Het onderhoud van deze vervoersmiddelen vereist specifieke vaardigheden en procedures. Daarnaast blijft het onderhoud van de grootste groep - de traditionele brandstofauto's - een essentieel onderdeel van het werk. Hoe zorg je ervoor dat je risico's vermijdt? En hoe breng je veilig en gezond werken onder de aandacht? Daarover gaat het komende OOMT-webinar.

FNV vindt dat het tijd is voor aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden.

Onderhandelingen cao gestart, bonden eisen 7% loonsverhoging

Deze week zijn de onderhandelingen over de nieuwe cao voor medewerkers van onder meer auto-, truck- en fietsbedrijven van start gegaan.

Innovam en OOMT willen zich ook in 2025 en 2026 inzetten voor een sterkere regionale samenwerking tussen MBO-scholen en leerbedrijven. - Foto: ANP/Olaf Kraak

Samenwerking OOMT en Innovam focust op instroom jeugd en behoud van...

OOMT en Innovam werken ook de komende twee jaar intensief samen. Het opleidings- en ontwikkelingsfonds en de brancheopleider hebben dat nu formeel vastgelegd in een nieuwe samenwerkingsovereenkomst.

"OOMT biedt soms meer dan ik weet"

"OOMT biedt soms meer dan ik weet"

Ruth Lokhorst van Autobedrijf Lokhorst-Zoet in Elburg liet onlangs een gastvrijheidscheck via OOMT doen om te kijken wat hun klanten ervaren en waar de verbeterpunten zitten. Dat kan veel waardevolle inzichten opleveren, ook als je juist een heel fijn bedrijf weet te runnen. "Ik zie genoeg dingen die verbeterd kunnen worden."

OOMT begeleidt en adviseert leermeesters voor succesvolle studenten

OOMT begeleidt en adviseert leermeesters voor succesvolle studenten

Om studenten succesvol hun opleiding af te laten ronden is de rol van een leermeester essentieel. Sinds afgelopen jaar richt een BBL-adviseur van OOMT zich op deze groep, waarbij hij in een driehoek werkt met het leerbedrijf, de student en het ROC. "Als een leermeester succesvol is, dan is de kans groter dat een student dat ook is."

Een nieuwe lichting vakmensen is klaargestoomd voor de schadeherstelbranche. Foto: Innovam

Zij-instromers Innovam succesvol in schadeherstel

Innovam kondigt aan dat opnieuw alle 12 zij-instromers van de opleiding Basis Schadehersteller hun diploma hebben behaald. De helft van deze groep slaagde zelfs met uitstekende examenresultaten, wat hun inzet en talent benadrukt.

Foto: ACE Automotive

Carrièredag automotive & engineering brengt sector tot leven

Op 16 oktober kwamen honderden studenten van de automotive- en engineeringopleidingen van HAN en Fontys samen tijdens de Carrièredag in Arnhem.

Jaap Zwaan van IBKI over de Launch EVO van AA Equipment Support: "Het is de enige oplossing die zowel praktisch als betaalbaar was."

Hoe ga je efficiënt om met OBFCM?

Bij de APK2 is het meten en doorsturen van OBFCM brandstofgegevens essentieel. Om deze uitdaging aan te gaan, kiest exameninstituut IBKI voor een handscanner van Launch. Deze oplossing van AA Equipment Support ondersteunt de examenkandidaten.