Communicatie is een belangrijk onderdeel van je dagelijkse werk. Tegen welke problemen liep je aan?
“Ik had moeite om aan te geven wat ik wilde. Iedereen legde briefjes met opdrachten voor me neer. ‘Het komt goed’, riep ik dan, maar ik raakte het overzicht kwijt. Mijn emmer liep vol en ik zag door de bomen het bos niet meer. Het is moeilijk om communicatieproblemen zelf op te lossen. Dus ging ik maar gewoon op dezelfde manier door met werken. Alleen is dat geen duurzame oplossing. Zo ben ik in contact gekomen met een coach van OOMT.”
Waarom heb je voor coaching gekozen? Wat heb je ervan geleerd?
“De OOMT-coach komt van buitenaf en is onpartijdig. De eerste tip die ik van coach Judith kreeg, was om te stoppen met de briefjes. Ze adviseerde ons om vaker met elkaar te praten. Als je niet met elkaar praat, ontstaat er ruis. Daarom zijn we begonnen met tienminutengesprekjes. Dat zijn korte gesprekken waarin we samen bespreken wat niet goed gaat en wat wel goed gaat. Het laatste is nog belangrijker dan het eerste. Als je het positieve van elkaar ziet en benoemt, maakt dat het werk leuker.”
Heb je nog meer tips die je met andere mensen in de branche wilt delen?
“Onze branche mag denk ik meer aandacht besteden aan communicatie. We zijn over het algemeen geen praters. Toch is praten belangrijk. Mijn tip is: praat regelmatig met elkaar. Vraag door als je iets niet begrijpt en zeg dan: ‘wat bedoel je?’
Verder heb ik geleerd dat ik niet meteen een antwoord hoef te geven als een collega iets vraagt. Je kan ook zeggen dat je nadenkt over een antwoord en er dan later op terugkomen. Als je wilt leren om beter te communiceren, kan ik iedereen aanraden om met een OOMT-coach te praten.
Dit artikel is gesponsord door OOMT. Ontdek hun partnerdossier…
Lees ook: