Wie kent ze niet? De universele garageketens CarProf, Autovakmeester en Autoservice Totaal. Grossierketens als PartsPoint en Precisium, allemaal namen die rechtstreeks verbonden zijn aan AAGB. Het is dus niet gek dat de winnaar van de AMT Awards van vorig jaar, Karel de Munnik afkomstig was van één van de garageformules van AAGB, CarProf Moerman Jansen. In de finale streed hij overigens om de winst met zijn directe collega Stefan Baks, destijds werkzaam bij hetzelfde bedrijf. Mooi voor AAGB, maar ook tekenend voor de band die het bedrijf al jaren heeft met de AMT Awards.
Zonder aandacht voor het talent van de toekomst geen geschoolde autotechnici in de garages. Wat AAGB betreft moeten bedrijven niet alles af laten hangen van de onderwijsinstellingen, maar ook zélf in actie komen.
Nieuwsbrieven
Bij AAGB doen ze dat via nieuwsbrieven, waarbij ze binnen het eigen netwerk aandacht vragen voor het aannemen van stagiairs. De reden daarvoor is simpel: de markt heeft te maken met een flink tekort aan ervaren personeel, maar studenten autotechniek komen bij diezelfde bedrijven vaak maar moeilijk binnen. Daar zit dus een gat tussen en er is maar één manier om dat op te lossen: stagiairs in zoveel mogelijk bedrijven de kans geven om aan de brug te staan, waardoor ze vanzelf die ervaring opbouwen. Een systeem waar óók de oudere werknemers hun voordeel uit kunnen halen.
Een woordvoerder van AAGB legt het als volgt uit: “Iedere generatie brengt weer eigen expertise met zich mee. Bij jongeren zie je dat ze heel handig zijn met het ophalen van informatie. Of dat nou ‘live’ is bij een ervaren monteur, of via een Youtube-filmpje of via de website van de fabrikant: ze gaan ervan uit dat er altijd verschillende manieren mogelijk zijn om tot een oplossing te komen. Wat ze missen is praktische sleutelervaring, die kunnen ze nergens anders beter opdoen dan bij een garagebedrijf. Als ik hoor over een personeelsgebrek, stel ik vaak eerst de vraag: “Hoeveel stageplekken heb jij dan gecreëerd of hoeveel stagiaires zijn er bij jullie blijven plakken? Dan blijkt vaak dat daar nog wel wat
winst te behalen is.”
Toekomstgericht
Juist in een veranderende wereld is die jonge aanwas noodzakelijk. Daarom houdt het bedrijf zich ook bezig met de toekomst: “Het wordt steeds complexer in de werkplaats nu ook elektrische en hybride auto’s zich melden bij de universele garage. Dan moet je vooraan kunnen staan als het gaat om kennis en ervaring.”
Met TECH360 en Pass Thru is alle kennis meteen beschikbaar, van onafhankelijk technisch specialist tot direct van de bron bij de fabrikant. AAGB neemt daar een toppositie in en maakt zo de toekomst nu al realiteit. Het is mooi om te zien dat een nieuwe generatie technisch specialisten zich opmaakt om in deze wereld aan de slag te gaan. Daarin speelt AAGB graag een voortrekkersrol.
Als het gaat om de nieuwe generatie voertuigen biedt het bedrijf niet alleen op technisch vlak, maar ook op het gebied van marketing uitgebreide ondersteuning. Zo weet de consument met een EV of hybride voertuig dankzij de inzet van NexDrive de weg naar de universele garage gemakkelijker te vinden.
Dit artikel is gesponsord door Alliance Automotive Group Benelux