Snap-on staat voor veel spelers in de Automotive bekend als een grote speler. Wie kent ze niet? Dat bedrijf van Amerikaanse origine, met die rode kasten, dat glimmende gereedschap en niet te vergeten, die rijdende magazijnen die naar de werkplaats toekomen? Met die naamsbekendheid zit het dus wel goed zou je denken, maar wat Marc Kwekkeboom van Snap-on betreft is dat echt niet vanzelfsprekend het geval.
Sleutelen aan brommertjes
‘We vergeten als branche soms wel eens dat de huidige generatie techniekstudent echt heel anders is dan die van 10 jaar of langer geleden. Neem nou alleen maar het ‘sleutelen aan brommertjes’. Natuurlijk zijn er nog steeds jongeren die dat doen, maar de mobiele telefoon en de gamewereld heeft flink wat terrein afgesnoept van de beschikbare vrije tijd voor kinderen. Dat merken ook de typische technische ambachtsopleidingen; er zijn veel meer opleidingen en banen bijgekomen waarbij je je handen niet vies hoeft te maken. Heel jammer natuurlijk, want wij weten als geen ander hoe mooi het werk als voertuigtechnicus is. Maar ook voor nieuwe generaties technici is het niet meer vanzelfsprekend dat Snap-on een bekende naam is. Gelukkig ligt AMT zo ongeveer bij elk autobedrijf en worden de AMT Awards volledig voor onze doelgroep georganiseerd. Daar wil je als grootste gereedschapsspecialist ter wereld natuurlijk bij zijn.’
Red Bull Powertrains
Er is meer werk aan de winkel om jongeren weer enthousiast te krijgen voor techniek. En speciaal dus autotechniek, want ook studenten in die sector kiezen volgens Marc nog te vaak voor een loopbaan buiten de Automotive. Marc: ‘We moeten vanuit de branche zelf in actie komen en jonge mensen enthousiast maken. Wij werken bijvoorbeeld samen met het TT-instituut van het Drenthe college. Dat is niet alleen om jonge technici kennis te laten maken met ons gereedschap, maar ook om zelf in contact te blijven met de volgende generaties. Waar hebben ze behoefte aan? Wat vinden ze interessant? Daar leren wij een hoop van.’
Bijblijven
Bijblijven is dus essentieel, ook als het gaat om nieuwe technologie en bijbehorend gereedschap. Marc legt uit: ‘Wij zijn wereldwijd de grootste specialist in gereedschappen en we zitten dus bovenop nieuwe ontwikkelingen. Daarom zijn we bijvoorbeeld ook betrokken bij Red Bull Powertrains, als exclusieve gereedschapspartner. In de Formule 1 worden vandaag nieuwe technologieën ontwikkeld, die we over een aantal jaar gegarandeerd terug gaan zien in elektrische en hybride auto’s. Hoogstaande technologie, die echter ook gewoon onderhouden en gerepareerd moet kunnen worden. Dan staan wij al klaar met het juiste gereedschap.’
Kundige specialisten nodig
Die nieuwe technologie verandert momenteel het autolandschap behoorlijk. Heeft dat consequenties voor gereedschap? Zijn al die ratels nog wel nodig straks? Marc is hiervan overtuigd. ‘Een auto zal altijd de nodige mechanische componenten hebben, met elektronica alleen krijg je die wielen niet in beweging. Maar ook elektrische componenten moeten worden gesmeerd, gekoeld, ingepakt, steeds vaker zelfs gerepareerd worden, en op de juiste plek terechtkomen. Je ontkomt niet aan gereedschap. Gek genoeg gebeurt dat ook met ons bestaande gereedschap. Dat gaat een leven lang mee, maar toch blijft de vraag door de jaren heen gewoon bestaan en dat verandert nauwelijks. En neem bijvoorbeeld ontwikkelingen in vrachtverkeer. Je ziet daar inmiddels technisch enorm hoogstaande technologie ontstaan. Alternatieve brandstoffen, hybride, elektrificatie van het wagenpark, dat vraag straks zowel om speciaal gereedschap als kundige specialisten die daarmee overweg kunnen. Voor dat eerste kunnen wij zorgen, voor die goede specialisten doen we ook ons best. Actief partner zijn van de AMT Awards is daar een mooi voorbeeld van!’
Dit artikel is gesponsord door Snap-on Tools