Hoe is jouw werk als service-adviseur de afgelopen 30 jaar veranderd?
“Vroeger zat ik de hele dag aan de telefoon en afspraken schreef ik op papier. Tegenwoordig gaat alles digitaal. Contact met klanten gebeurt steeds meer via e-mail en WhatsApp, in het bedrijf werken we met garagesoftware en de werkplaatsplanning is digitaal. De afgelopen 30 jaar zijn klanten mondiger geworden. Ze willen precies weten wat we doen en waarom een bepaalde reparatie nodig is. Bellen over meerwerk en reparaties uitleggen en verkopen is een groter deel van mijn werk geworden.”
Naast auto’s verkopen en onderhouden jullie elektrische auto’s en fietsen. Wat betekent dat voor jouw vakkennis?
“We hebben de omslag gemaakt naar een breed mobiliteitscentrum. Onder de naam ‘Green2Go’ verkopen en onderhouden we ev’s, e-bikes, e-scooters en scootmobielen. Als service-adviseur ben ik verantwoordelijk voor de autowerkplaats en de tweewielerwerkplaats. Ik wist veel van auto’s en weinig van fietsen. Ik vond het interessant om meer over fietstechniek te leren. Met de ondersteuning van mijn werkgever heb ik verschillende trainingen en cursussen gevolgd. Nu weet ik er alles van. Je kan mij alles vragen over auto’s en fietsen, maar ook over elektrische auto’s en laadpalen.”
Wat doe je om jouw vakkennis bij te houden? Hoe blijf je op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen?
“Ik vind dat ik minimaal hetzelfde moet weten als onze klanten. Als service-adviseur hoef ik niet te weten hoe je een auto of fiets repareert, zoals een auto- of fietstechnicus. Maar ik wil genoeg weten om klanten uit te leggen wat een bepaald onderdeel precies is en wat het doet. Ik houd mijn vakkennis bij met vakbladen en trainingen. De techniek van een elektrische fiets lijkt op de techniek van een elektrische auto. Als je het één snapt, dan snap je het andere ook. Gelukkig krijg ik hier de ruimte om mijzelf te ontwikkelen. In het begin vond ik alle veranderingen soms lastig. Nu ben ik eraan gewend. Het maakt mijn werkdag afwisselender en uitdagender.”
Dit artikel is gesponsord door OOMT. Ontdek hun partnerdossier…