Is een OEM-sensor beter dan een aftermarket-sensor? Deel jouw ervaring!

Is een OEM-sensor beter dan een aftermarket-sensor? Deel jouw ervaring!
Foto: Shutterstock

Tijd voor onderzoek! AMT duikt in de sensoren en zoekt antwoord op de vraag: Is een OEM-sensor beter dan een aftermarket-sensor? Jouw praktijkervaring met sensoren helpt ons daarbij op weg.

Voorbeeld van het AMT Garageforum: Een Opel Vivaro A 2.0 CDTi geeft foutcode P0100 ‘luchtmassameter signaal te laag’. De LMM wordt vervangen en adaptiewaarden gereset. Na korte tijd keert de storing terug in de meetwaarden... Wat is er aan de hand?

Voor- en tegenstanders reageren: van ‘goedkoop is duurkoop’ tot ‘nooit een probleem mee gehad’”

Vakbroeders schieten te hulp: “Heb je een originele of een aftermarket-sensor gemonteerd?" is de eerste vraag die gesteld wordt. Het blijkt een imitatie te zijn. Voor- en tegenstanders van aftermarket-sensoren reageren. Van ‘goedkoop is duurkoop’ en ‘imitatie is een slechte keuze’ tot ‘Ik heb er nooit een probleem mee gehad’.

Overigens is de storing bij de Opel Vivaro verdwenen na het monteren van een originele luchtmassameter...

Wil je jouw ervaring delen? Vul dan het formulier hieronder in.

Lees meer over

Als auto's slimmer worden moet de diagnoseapparatuur dat ook.

Slimme auto's, slimme diagnoseapparatuur

Diagnose is actueler dan ooit door de toenemende complexiteit van moderne auto's. Goede diagnoseapparatuur is cruciaal om auto's effectief en efficiënt te onderhouden en te repareren. We maken een rondje langs de leveranciers. Hoe gaan zij om met Pass-thru, remote diagnose, toegang tot Secure Gateway en wat zijn de trends?

Foto: Shutterstock

Column Hugo Claver: 'Maak van diagnose geen ding'

Diagnose is net zo bij auto-onderhoud gaan horen als olieservice. het verdient daarom realistische tarieven..

Meten met de multimeter. In de praktijk krijgt de multimeter de voorkeur boven de scope. - Foto: Shutterstock

Multimeter of scope: wat is in de praktijk onmisbaar?

Elke autotechnicus die diagnose stelt, weet: meten is weten. Maar welke tools gebruiken we daarvoor? Het AMT garageforum geeft antwoord.

Diagnosestellen. Hoe en waarmee doe je dat? Twintig diagnosetechnici geven antwoord.

Diagnose: tips van toppers

Een auto waarop iedereen zijn tanden heeft stukgebeten. Eindeloos veel uren én onderdelen zijn al in die hardnekkige storing gaan zitten en dan... Dan los jij de puzzel stap voor stap op. De diagnosedroom van iedere autotechnicus! Hoe maak je die waar? We vroegen het aan twintig diagnosespecialisten. Hoe stellen zij diagnose?

Autel-diagnosetesters hebben een app-gebaseerde interface. Technisch trainer Tom Weeber onthult het geheim van hun succes.

Waarom kiezen 11 van de 20 diagnosetechnici Autel?

Van de twintig diagnosetechnici die AMT ondervroeg hebben er elf een Autel-tester in hun toolbox. Waarom Autel? We vragen het aan Autel-trainer Tom Weeber.

Honda Insight met startproblemen | diagnose in de praktijk met AA-Equipment Support

Honda Insight met startproblemen | diagnose in de praktijk met...

AA-Equipment Support schiet te hulp bij een lastige diagnosecase: een Honda Insight met een langzaam startende motor. Kunnen de diagnosespecialisten deze slow starter sneller uit de startblokken krijgen?

Wie niet beter weet, zou denken dat het in de moderne werkplaats vooral om EV en hybride draait. Maar hoe zit het in de praktijk? Dat leert het AMT Garageforum. En: welke storingen zien de forumleden voorbij komen? - Foto: Shutterstock

EV en hybride op AMT Garageforum: welke storingen zien we in de...

Wie niet beter weet, zou denken dat het in de moderne werkplaats vooral om EV en hybride draait. Maar hoe zit het in de praktijk? Dat leert het AMT Garageforum. En: welke storingen zien de forumleden voorbij komen?

Iwan Kennis is diagnosetechnicus bij Autobedrijf Wout Bouman in Wijk en Aalburg. - Foto: Remco Lassche / Studio 38C

Column Iwan Kennis: 'Kennis is macht, maar niet gratis'

Diagnose blijft voor veel autobedrijven een lastig thema. Het kost tijd, je moet over veel kennis en de juiste tools beschikken, en het is lastig rendabel te maken. Gelukkig zijn er specialisten. Maar die moeten wel de kans krijgen hun investeringen in al die kennis en tools terug te verdienen, betoogt Iwan Kennis.