Opgelost op Garageforum: Cilinderoverslag Audi A4 2.0 TFSI (2016), geen foutcodes

Opgelost op Garageforum: Cilinderoverslag Audi A4 2.0 TFSI (2016), geen foutcodes
Nieuwe stekkeraansluiting inclusief bedrading.

AMT Garageforumlid Martin van der Schoor krijgt te maken met een Audi met cilinderoverslag. De klant merkt het bij 2.000 tpm. De A4 Allroad met 2.0 TFSI (CVK) viercilinder uit 2016 produceert geen foutcodes, de viergasmeting is niet afwijkend, maar de KTS maakt melding van cilinderoverslag. En Van der Schoor hoort en voelt bij stationair toerental de overslag in de aanzuigbuis. Wat is de oorzaak?

Gelukkig staan op het AMT Garageforum behulpzame collega’s klaar. DocentHans adviseert een relatieve compressietest: “Dan weet je of het een mechanisch probleem is. Daarna doe je een rondlooptest.''

Technicus toont een scopebeeld van een arbeidsslagdiagram waarin hij uitlaatdruk en ontstekingssignaal heeft opgenomen. “Zo kun je nagaan welke cilinder de misfires heeft”, weet hij.

Riennoot zoekt het in de olieafscheider op het kleppendeksel: “Ik heb al vaker meegemaakt dat de motor onregelmatig loopt als er een lekkage in dat gedeelte van de carterventilatie zit”.
En Peter 9483 zoekt het in vervuiling: “Koolafzetting in inlaattraject? Ik zou even binnen kijken met een camera.”

Aan de slag

Martin gaat met de adviezen aan de slag en rapporteert terug dat de compressie in alle vier cilinders gelijk is en dat cilinders 1 en 4 last hebben van overslag: “Bougies gewisseld en bobines gewisseld, maar de overslag blijft op 1 en 4.”

Hem viel op dat er imitatiebougies in zitten: “Originele gemonteerd. Dat heeft een resultaat. Nu alleen overslag op cilinder 1.” Er valt hem nog iets op: “We maken een testrit van 20 km met verschillende rijsituaties. We komen terug in de werkplaats en laten de motor stationair draaien voor de viergasmeting. Correcte waardes. Geen storingen en ook geen cilinderoverslag.”

Maar dan: “Na vijf minuten stationair draaien in de werkplaats begint de cilinderoverslag in cilinder 1 weer. Dit hebben we drie keer uitgevoerd: testrit, retour in werkplaats, stationair draaien. En na vijf minuten begint de storing.”

Uiteindelijk komt Van der Schoor bij stekker G31 uit.
Uiteindelijk komt Van der Schoor bij stekker G31 uit.

Stap voor stap

Martin wil niet te veel kosten maken. Hij doet brandstofreiniger in de tank en bespreekt de situatie met de klant. Ze spreken af dat die een week met de auto rijdt en zich dan weer meldt.

De auto is al eerder terug. Nu is er wel een foutcode: ‘P02038, Turbodruk sensorwaarde te hoog’. Van der Schoor controleert de mechanische afstelling van de wastegate: “Waarde 3,9, moet zijn tussen 3,4 en 3,6”. Hij volgt de afstelprocedure in Odis en stelt af op 3,49.

Nu is de auto storingsvrij. Ook na testrit, viergasmeting en stationair draaien slaat de motor niet meer over.
“We wachten weer een week af”, zegt Martin. Daarna durft hij de auto pas aan de klant mee te geven.

Overslag bij zware voet

Gaat alles nu wel goed? Nee! Bij rustig rijden wel, maar als de voet van de klant wat zwaarder wordt, komt het overslaan weer terug.

Trekken en bewegen aan de bedrading net na de stekker geeft een reactie van de motor”

Martin vindt nu foutcode: ‘P0236 Turbodruksensorsignaal niet logisch’. Voor hem het signaal om de kabelboom te volgen: “Om de paar centimeter trekken, duwen, bewegen. Uiteindelijk komen we bij de sensor (G31) uit. Trekken en bewegen aan de bedrading net na de stekker geeft een reactie van de motor.

Ook de stelmotor van de wastegate reageert op het duw- en trekwerk. Niet één keer, telkens weer.” Dus vervangt Martin de zwarte stekkeraansluiting inclusief bedrading en penaansluitingen.

Eind goed al goed?

Komt de klant nu nog terug? Ja, om Martin te bedanken. De Audi loopt als een zonnetje.

Erwin den Hoed

Erwin den Hoed

Adjunct Hoofdredacteur

Erwin deed HTS Autotechniek, werkte bij DAF Trucks en werd bedrijfseconoom in Tilburg. Hij maakte een uitstapje naar de bakkerijwereld en kwam in 2001 naar AMT. Zijn doel toen: "Artikelen maken waar ik trots op ben". Zijn doel nu: "Mijn lezers en websitegebruikers blij maken." Eigenlijk is er in al die jaren dus niets veranderd...

Email: erwindenhoed@vmnmedia.nl

De vijfde generatie van Audi's 2.0 TFSI (150 kW). - Foto's: Audi

Zo houdt de nieuwe Audi 2.0 TFSI de eer van de verbrandingsmotor hoog

Volgens elke voorspelling zullen zelfs in Europa verbrandingsmotoren nodig blijven voordat een eventueel verbod ingaat. Daarvoor ontwikkelde Audi een weer verbeterde versie van zijn 2.0 TFSI.

De Potenza Sport A-band is een wereldwijd goedgekeurde OE-band. Foto: Bridgestone

Bridgestone Potenza Sport A-band voldoet aan strenge eisen van Audi

Audi heeft Bridgestone gevraagd om op maat gemaakte ultra-high-performance banden te ontwikkelen voor de nieuwe Audi e-tron GT-familie. En dat heeft de bandenproducent gedaan. Het resultaat? De Potenza Sport A premium band.

Foto: Audi

Oog voor Techniek: Audi PPC-platform voor verbrandingsmotoren

In deze Oog voor Techniek ontleden we het Audi PPC-platform. Dit platform is exclusief ontwikkeld voor verbrandingsmotoren.

Foto: Porsche

Opgelost op Garageforum: Porsche 997 met fantoompijn

Het motormanagement van een Porsche 997 wil een luchtpomp aansturen terwijl de software-configuratie zegt dat die er niet is... Wat nu? kan de werkplaats het probleem oplossen met behulp van het AMT garageforum?

Door de vloeiende lijnvoering, aerodynamische elementen, perfecte afwerking van de vlakke wagenvloer én aandacht voor details zijn de A6 e-tron-modellen zeer gestroomlijnd.

750 km rijbereik en ultrasnel laden met de nieuwe Audi A6 e-tron...

De Audi A6 e-tron heeft een 100 kWh (94,4 kWh netto) accupakket. In de A6 Sportback e-tron is deze accu goed voor een range van ruim 750 kilometer. Met een systeemvermogen van 270 kW (367 pk) accelereert de achterwielaangedreven Audi A6 e-tron performance in 5,4 seconden van 0-100 km/u en is een topsnelheid van 210 km/u mogelijk. Laten we de specs eens nader bekijken.

Dankzij het ontwerp van de carrosserie van de Q6 e-tron kan de nieuwe verlichting visueel in twee gebieden worden verdeeld. Foto: Hella

Koplampen personaliseren? Het kan, met het nieuwe concept van Forvia...

Forvia Hella ontwikkelde onlangs in samenwerking met Audi een compleet nieuw koplampconcept voor de Q6 e-tron.

800 volt aandrijflijn van de Audi Q6 e-tron quattro. - Foto's: Audi

Waarom Audi kiest voor aparte platformen voor elektrisch en...

In deze Oog voor Techniek nemen we de PPE- en PPC-platformen van Audi onder de loep. PPE staat voor Premium Platform Electric, PPC is de afkorting voor Premium Platform Combustion. Daarmee kiest voor Audi voor afzonderlijke platformen voor elektrische aandrijving en verbrandingsmotoren. Waarom?

Accurate foutcodes: de EGR klep zit vast en reageert niet op stuursignalen. Dat klopt precies.

Opgelost op Garageforum: Opel Corsa met EGR-problemen

Een Opel Corsa met hardnekkige EGR-problemen stelt de autotechnicus voor een raadsel. Kan hij het probleem met hulp van collega's op het AMT garageforum oplossen?