De Garagist meldt de foutcodes P0299 (laaddrukregeling, regelgrens onderschreden), P2261 (drukregelventiel turbo, mechanische fout) en P2262 (laaddrukregeling, laaddruk niet gedetecteerd). Bovendien heeft hij geconstateerd dat er speling op de wastegate klep zit. Inderdaad kan speling op de wastegate klep de storing veroorzaken. Als de klep blijft hangen en niet geheel sluit, kan de maximale turbodruk niet worden behaald. Maar, met een nieuwe turbo is het probleem blijkbaar niet opgelost. het mysterie is dus nog niet ontrafeld.
De adviseur van Turbo denkt allereerst aan de vacuümaansturing van de turbo. Even wat theorie: als de motor gestart wordt, komt er vacuüm op de actuator van de turbo waardoor de wastegate klep gesloten wordt en de turbo op maximale opbrengst staat. Als er niet voldoende vacuüm wordt gegenereerd (of er is vacuümlekkage), dan kan de turbo nooit de maximale opbrengst behalen. De garagist geeft aan dat hij het vacuümsysteem al heeft gecontroleerd en de magneetklep heeft vervangen.
Advies
Maar de magneetklep op deze auto stuurt naast de turbo nog twee componenten aan. Om vacuümlekkage volledig uit te kunnen sluiten, adviseert Turbo hem om de actuator van de turbo te ontkoppelen van het vacuümsysteem en een voorzichtige proefrit te maken met handmatig vastgezet vacuüm, zodat de turbo op maximaal staat. Als het vacuümsysteem van de turbo de oorzaak is, moet de turbo in deze toestand nu voelbaar meer druk leveren. In het uiterste geval zal de motor zelfs in noodloop gaan met een fout op te hoge druk. Turbo zegt dus niet voor niets 'een voorzichtige proefrit': voordat je het weet ontstaat er meer schade.
Het loshalen van de lambdasensor
De garagist gaat aan de slag met de test en koppelt even later terug dat tijdens de test geen verschil voelbaar was. Nog steeds dus te weinig turbodruk. Hij geeft niet op en de volgende zet levert eindelijk resultaat. Hij draait de lambdasensor eruit die vlak achter de turbo zit. Op dat moment trekt de auto weer zoals het hoort. Bij verdere controle ziet hij dat de katalysator inwendig verstopt zit. Het loshalen van de lambdasensor zorgde ervoor dat de turbo zijn uitlaatgasdruk kwijt kon en weer 100% kon presteren.
Verstopt uitlaatgassysteem zonder stank
De functie van de lambdasonde is het regelen van de mengselsamenstelling op basis van het resterende zuurstofgehalte in het uitlaatgas. Hij heeft geen relatie tot deze storing, maar leidde de garagist wel naar de katalysator die verstopt was. Een bijzondere case, die ook ons verraste. De adviseur van Turbo hadd deze conclusie niet verwacht. Normaal gesproken verraadt een verstopt uitlaatsysteem zich door de foutcode, uitlaatgaslekkage en eventueel uitlaatgas- stank in het interieur is. Daar was in dit geval (nog) geen sprake van.
Conclusie
Garagist geeft aan dat hij de turbo niet voor niets heeft vervangen, aangezien de wastegate klep van de oude turbo defect was. Nu ook de katalysator vervangen is, rijdt de auto weer storingsvrij rond en levert de turbo de druk die gevraagd wordt. Turbo geeft hem nog wel een tip extra alert te zijn bij deze auto. Want speling op de wastegate klep en een verbrande of verstopte katalysator zijn de gevolgen van te hoge temperatuur. Het kan dus zijn dat er toch nog meer aan de hand is met deze motor.
Zelf een diagnose stellen? Dat gaat snel en eenvoudig via de turbo-kennisbank. Of download de app in de Google Play of Apple Store.
Dit artikel is gesponsord door Turbo's Hoet.