Turbo vervangen en speling op de wastegate klep: wat nu?

Turbo vervangen en speling op de wastegate klep: wat nu?

Een garagist vraagt Turbo's Hoet om raad. Hij heeft de turbo van een Peugeot 308 1.6THP uit 2012 vervangen, maar de auto heeft nog steeds geen vermogen. Alles wijst erop dat de turbo wel de oorzaak was voor deze storing. Wat nu?

De Garagist meldt de foutcodes P0299 (laaddrukregeling, regelgrens onderschreden), P2261 (drukregelventiel turbo, mechanische fout) en P2262 (laaddrukregeling, laaddruk niet gedetecteerd). Bovendien heeft hij geconstateerd dat er speling op de wastegate klep zit. Inderdaad kan speling op de wastegate klep de storing veroorzaken. Als de klep blijft hangen en niet geheel sluit, kan de maximale turbodruk niet worden behaald. Maar, met een nieuwe turbo is het probleem blijkbaar niet opgelost. het mysterie is dus nog niet ontrafeld.

De adviseur van Turbo denkt allereerst aan de vacuümaansturing van de turbo. Even wat theorie: als de motor gestart wordt, komt er vacuüm op de actuator van de turbo waardoor de wastegate klep gesloten wordt en de turbo op maximale opbrengst staat. Als er niet voldoende vacuüm wordt gegenereerd (of er is vacuümlekkage), dan kan de turbo nooit de maximale opbrengst behalen. De garagist geeft aan dat hij het vacuümsysteem al heeft gecontroleerd en de magneetklep heeft vervangen.

Advies

Maar de magneetklep op deze auto stuurt naast de turbo nog twee componenten aan. Om vacuümlekkage volledig uit te kunnen sluiten, adviseert Turbo hem om de actuator van de turbo te ontkoppelen van het vacuümsysteem en een voorzichtige proefrit te maken met handmatig vastgezet vacuüm, zodat de turbo op maximaal staat. Als het vacuümsysteem van de turbo de oorzaak is, moet de turbo in deze toestand nu voelbaar meer druk leveren. In het uiterste geval zal de motor zelfs in noodloop gaan met een fout op te hoge druk. Turbo zegt dus niet voor niets 'een voorzichtige proefrit': voordat je het weet ontstaat er meer schade.

Het loshalen van de lambdasensor

De garagist gaat aan de slag met de test en koppelt even later terug dat tijdens de test geen verschil voelbaar was. Nog steeds dus te weinig turbodruk. Hij geeft niet op en de volgende zet levert eindelijk resultaat. Hij draait de lambdasensor eruit die vlak achter de turbo zit. Op dat moment trekt de auto weer zoals het hoort. Bij verdere controle ziet hij dat de katalysator inwendig verstopt zit. Het loshalen van de lambdasensor zorgde ervoor dat de turbo zijn uitlaatgasdruk kwijt kon en weer 100% kon presteren.

Verstopt uitlaatgassysteem zonder stank

De functie van de lambdasonde is het regelen van de mengselsamenstelling op basis van het resterende zuurstofgehalte in het uitlaatgas. Hij heeft geen relatie tot deze storing, maar leidde de garagist wel naar de katalysator die verstopt was. Een bijzondere case, die ook ons verraste. De adviseur van Turbo hadd deze conclusie niet verwacht. Normaal gesproken verraadt een verstopt uitlaatsysteem zich door de foutcode, uitlaatgaslekkage en eventueel uitlaatgas- stank in het interieur is. Daar was in dit geval (nog) geen sprake van.

Conclusie

Garagist geeft aan dat hij de turbo niet voor niets heeft vervangen, aangezien de wastegate klep van de oude turbo defect was. Nu ook de katalysator vervangen is, rijdt de auto weer storingsvrij rond en levert de turbo de druk die gevraagd wordt. Turbo geeft hem nog wel een tip extra alert te zijn bij deze auto. Want speling op de wastegate klep en een verbrande of verstopte katalysator zijn de gevolgen van te hoge temperatuur. Het kan dus zijn dat er toch nog meer aan de hand is met deze motor.

Zelf een diagnose stellen? Dat gaat snel en eenvoudig via de turbo-kennisbank. Of download de app in de Google Play of Apple Store.

Dit artikel is gesponsord door Turbo's Hoet.

Naomie en Tim de Kruijf zijn Autovakmeesters geworden. "Wij weten precies wat een formule voor ons moet doen."

Generalist en toch merkspecialist dankzij Autovakmeester

Tim en Naomie de Kruijf van Auto Zagato krijgen dagelijks Italiaanse auto's in hun autobedrijf. Maar het marktaandeel van Fiat, Alfa Romeo en Lancia loopt langzaam terug, dus wat doe je dan? Tim en Naomie hebben de oplossing: ze blijven specialist in Italiaanse auto's en zoeken een partner die hen helpt om ook andere merken binnen te halen. Die partner is Autovakmeester. Aan werk hebben Tim en Naomie inmiddels geen gebrek. "We zitten ramvol." Wat doet Autovakmeester voor Auto Zagato?

Turbo underboost door vervuild lagedruk EGR systeem

Turbo underboost door vervuild lagedruk EGR systeem

Een monteur belt Turbo's Hoet met de vraag of we even kunnen meedenken. Hij leest code P0299 bij een Volkswagen Polo 1.4 TDI. Underboost, oftewel de inlaatdruk blijft achter ten opzichte van de verwachte waarden. Hij heeft het roetfilter vervangen, omdat de roetmeting aangaf dat dat nodig was. Helaas gaat daarmee de melding P0299 niet weg. Wat nu… turbo vervangen?

Autospecialist wordt mobiliteitsspecialist - hoe verliep dat?

Autospecialist wordt mobiliteitsspecialist - hoe verliep dat?

Elektrische voertuigen bepalen steeds meer het straatbeeld. Service-adviseur en partsmanager Jack Tinnemans ziet deze verandering vooral als een uitdaging. "Vroeger was ik autospecialist. Nu ben ik mobiliteitsspecialist. Ik weet alles van auto's, elektrische auto's, e-bikes en laadpalen."

Storing op de turbodrukregeling door koelvloeistof in uitlaatsysteem

Storing op de turbodrukregeling door koelvloeistof in uitlaatsysteem

Binnen 15.000 kilometer wéér de turbo kapot? Balen! Want een jaar geleden had de auto, een Audi A4 2.0TDI CJC uit 2015, dezelfde storingen: P0234 en P2563. Toen was vervanging van de turbo (1104111) de oplossing. Om helemaal zeker te zijn, belt de monteur ons: 'is er iets mis met de turbo?'

Zero Emission | Ecomobiel toont duurzame vernieuwing in mobiliteit

Zero Emission | Ecomobiel toont duurzame vernieuwing in mobiliteit

Energietekorten, prijsstijgingen en leveringsonzekerheid. Woningnood en de stikstofcrisis. Hardnekkige maatschappelijke vraagstukken die van invloed...

Foto: Axalta

Axalta Nimbus: één platform voor alle tools voor de schadehersteller

Axalta introduceert Nimbus: een cloudplatform waarmee het schadeherstelbedrijf toegang heeft tot alle diensten van Axalta en zo tijd en geld kan...

2024 Axalta Production

Axalta Irus Scan spectrofotometer bekent snel en accuraat kleur

Axalta Irus Scan is de nieuwste spectrofotometer voor de schadeherstelbranche. Axalta belooft zeer nauwkeurige kleurovereenkomsten in watergedragen...

De volautomatische Gear Tronic III van LIQUI MOLY is een ideale klantenbinder. Je voorkomt er typische automaatklachten mee en lost er problemen mee op.

Gear Tronic III lost olieproblemen op

Bij een standaard ATF-verversing blijft zowat de helft van de ATF achter in de koppelomvormer, oliekoeler en -leidingen. Daardoor veroorzaakt het...

OOMT begeleidt en adviseert leermeesters voor succesvolle studenten

OOMT begeleidt en adviseert leermeesters voor succesvolle studenten

Om studenten succesvol hun opleiding af te laten ronden is de rol van een leermeester essentieel. Sinds afgelopen jaar richt een BBL-adviseur van...

Annemiek van de Heg: "Laten we niet vergeten dat de meerderheid van de auto's nog steeds een verbrandingsmotor heeft."

Dankzij TECH360 krijgt Robert Visser een gratis training

Robert Visser is derde geworden in de AMT Kennistest. Hij mag van TECH360 een Pro-training volgen. Maar welke?

Evolutie van accutechnologie in de AMT Kennistest: wat speelt er in de markt?

Evolutie van accutechnologie in de AMT Kennistest: wat speelt er in...

In tien rondes heeft de AMT Kennistest een kans geboden aan technici om hun vakkennis te testen en te verdiepen. VARTA was één van de sponsors en gaf...

Syntium X is beschikbaar in vaten van 200 liter en in vijf liter verpakking. Mogelijk komt Syntium X later dit jaar beschikbaar als bulkolie.

De strijd om de klant: nieuwe Syntium X van Petronas

Consumenten worden prijsbewuster, terwijl het gemiddelde Europese wagenpark al twaalf jaar oud is en de elektrificatie (verschillend per EU-land)...