Turbo vervangen en speling op de wastegate klep: wat nu?

Turbo vervangen en speling op de wastegate klep: wat nu?

Een garagist vraagt Turbo's Hoet om raad. Hij heeft de turbo van een Peugeot 308 1.6THP uit 2012 vervangen, maar de auto heeft nog steeds geen vermogen. Alles wijst erop dat de turbo wel de oorzaak was voor deze storing. Wat nu?

De Garagist meldt de foutcodes P0299 (laaddrukregeling, regelgrens onderschreden), P2261 (drukregelventiel turbo, mechanische fout) en P2262 (laaddrukregeling, laaddruk niet gedetecteerd). Bovendien heeft hij geconstateerd dat er speling op de wastegate klep zit. Inderdaad kan speling op de wastegate klep de storing veroorzaken. Als de klep blijft hangen en niet geheel sluit, kan de maximale turbodruk niet worden behaald. Maar, met een nieuwe turbo is het probleem blijkbaar niet opgelost. het mysterie is dus nog niet ontrafeld.

De adviseur van Turbo denkt allereerst aan de vacuümaansturing van de turbo. Even wat theorie: als de motor gestart wordt, komt er vacuüm op de actuator van de turbo waardoor de wastegate klep gesloten wordt en de turbo op maximale opbrengst staat. Als er niet voldoende vacuüm wordt gegenereerd (of er is vacuümlekkage), dan kan de turbo nooit de maximale opbrengst behalen. De garagist geeft aan dat hij het vacuümsysteem al heeft gecontroleerd en de magneetklep heeft vervangen.

Advies

Maar de magneetklep op deze auto stuurt naast de turbo nog twee componenten aan. Om vacuümlekkage volledig uit te kunnen sluiten, adviseert Turbo hem om de actuator van de turbo te ontkoppelen van het vacuümsysteem en een voorzichtige proefrit te maken met handmatig vastgezet vacuüm, zodat de turbo op maximaal staat. Als het vacuümsysteem van de turbo de oorzaak is, moet de turbo in deze toestand nu voelbaar meer druk leveren. In het uiterste geval zal de motor zelfs in noodloop gaan met een fout op te hoge druk. Turbo zegt dus niet voor niets 'een voorzichtige proefrit': voordat je het weet ontstaat er meer schade.

Het loshalen van de lambdasensor

De garagist gaat aan de slag met de test en koppelt even later terug dat tijdens de test geen verschil voelbaar was. Nog steeds dus te weinig turbodruk. Hij geeft niet op en de volgende zet levert eindelijk resultaat. Hij draait de lambdasensor eruit die vlak achter de turbo zit. Op dat moment trekt de auto weer zoals het hoort. Bij verdere controle ziet hij dat de katalysator inwendig verstopt zit. Het loshalen van de lambdasensor zorgde ervoor dat de turbo zijn uitlaatgasdruk kwijt kon en weer 100% kon presteren.

Verstopt uitlaatgassysteem zonder stank

De functie van de lambdasonde is het regelen van de mengselsamenstelling op basis van het resterende zuurstofgehalte in het uitlaatgas. Hij heeft geen relatie tot deze storing, maar leidde de garagist wel naar de katalysator die verstopt was. Een bijzondere case, die ook ons verraste. De adviseur van Turbo hadd deze conclusie niet verwacht. Normaal gesproken verraadt een verstopt uitlaatsysteem zich door de foutcode, uitlaatgaslekkage en eventueel uitlaatgas- stank in het interieur is. Daar was in dit geval (nog) geen sprake van.

Conclusie

Garagist geeft aan dat hij de turbo niet voor niets heeft vervangen, aangezien de wastegate klep van de oude turbo defect was. Nu ook de katalysator vervangen is, rijdt de auto weer storingsvrij rond en levert de turbo de druk die gevraagd wordt. Turbo geeft hem nog wel een tip extra alert te zijn bij deze auto. Want speling op de wastegate klep en een verbrande of verstopte katalysator zijn de gevolgen van te hoge temperatuur. Het kan dus zijn dat er toch nog meer aan de hand is met deze motor.

Zelf een diagnose stellen? Dat gaat snel en eenvoudig via de turbo-kennisbank. Of download de app in de Google Play of Apple Store.

Dit artikel is gesponsord door Turbo's Hoet.

Naomie en Tim de Kruijf zijn Autovakmeesters geworden. "Wij weten precies wat een formule voor ons moet doen."

Generalist en toch merkspecialist dankzij Autovakmeester

Tim en Naomie de Kruijf van Auto Zagato krijgen dagelijks Italiaanse auto's in hun autobedrijf. Maar het marktaandeel van Fiat, Alfa Romeo en Lancia loopt langzaam terug, dus wat doe je dan? Tim en Naomie hebben de oplossing: ze blijven specialist in Italiaanse auto's en zoeken een partner die hen helpt om ook andere merken binnen te halen. Die partner is Autovakmeester. Aan werk hebben Tim en Naomie inmiddels geen gebrek. "We zitten ramvol." Wat doet Autovakmeester voor Auto Zagato?

Turbo underboost door vervuild lagedruk EGR systeem

Turbo underboost door vervuild lagedruk EGR systeem

Een monteur belt Turbo's Hoet met de vraag of we even kunnen meedenken. Hij leest code P0299 bij een Volkswagen Polo 1.4 TDI. Underboost, oftewel de inlaatdruk blijft achter ten opzichte van de verwachte waarden. Hij heeft het roetfilter vervangen, omdat de roetmeting aangaf dat dat nodig was. Helaas gaat daarmee de melding P0299 niet weg. Wat nu… turbo vervangen?

Autospecialist wordt mobiliteitsspecialist - hoe verliep dat?

Autospecialist wordt mobiliteitsspecialist - hoe verliep dat?

Elektrische voertuigen bepalen steeds meer het straatbeeld. Service-adviseur en partsmanager Jack Tinnemans ziet deze verandering vooral als een uitdaging. "Vroeger was ik autospecialist. Nu ben ik mobiliteitsspecialist. Ik weet alles van auto's, elektrische auto's, e-bikes en laadpalen."

Storing op de turbodrukregeling door koelvloeistof in uitlaatsysteem

Storing op de turbodrukregeling door koelvloeistof in uitlaatsysteem

Binnen 15.000 kilometer wéér de turbo kapot? Balen! Want een jaar geleden had de auto, een Audi A4 2.0TDI CJC uit 2015, dezelfde storingen: P0234 en P2563. Toen was vervanging van de turbo (1104111) de oplossing. Om helemaal zeker te zijn, belt de monteur ons: 'is er iets mis met de turbo?'

Jan-Paul Poldervaart, de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions: “Zolang de overheid een inconsistent beleid voert, zal het een uitdaging blijven om nieuwe en tweedehands EV’s aan de man te brengen.”

De klantreis moet kort en aangenaam zijn

Jan-Paul Poldervaart is de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions, bekend van occasionsites als AutoTrack, Gaspedaal.nl en AutoWereld.nl. Als schakel tussen het autobedrijf en de consument is het zijn missie om het koopproces zo goed mogelijk te stroomlijnen.

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

Veilig werken is een belangrijk thema in de autobranche, vooral nu elektrische auto's steeds meer voorkomen. Het onderhoud van deze vervoersmiddelen vereist specifieke vaardigheden en procedures. Daarnaast blijft het onderhoud van de grootste groep - de traditionele brandstofauto's - een essentieel onderdeel van het werk. Hoe zorg je ervoor dat je risico's vermijdt? En hoe breng je veilig en gezond werken onder de aandacht? Daarover gaat het komende OOMT-webinar.

Niels Smelter: “De service van AA-Equipment Support is uitstekend; een betrouwbare partner.”

Launch X-431 optimaliseert werkplaats-efficiëntie

Niels en Saskia Smelter namen in 2017 het bedrijf van hun (schoon)vader over. Sindsdien concentreren zij zich als ervaren universele garagisten op het wagenpark van Hengelo en omgeving, én op kampeerauto's. Auto en Camper Smelter beschikt sinds 2019 zelfs over een eigen werkplaats en stallingsruimte voor campers. Waarom kiest Niels voor het Launch X-431 diagnoseapparaat?

"OOMT biedt soms meer dan ik weet"

"OOMT biedt soms meer dan ik weet"

Ruth Lokhorst van Autobedrijf Lokhorst-Zoet in Elburg liet onlangs een gastvrijheidscheck via OOMT doen om te kijken wat hun klanten ervaren en waar de verbeterpunten zitten. Dat kan veel waardevolle inzichten opleveren, ook als je juist een heel fijn bedrijf weet te runnen. "Ik zie genoeg dingen die verbeterd kunnen worden."

Zo ziet verontreiniging door koelvloeistof in een EGR-koeler eruit

Koelvloeistof in het uitlaatsysteem: een serieus probleem - maar wat...

Het probleem van koelvloeistof in het uitlaatsysteem is een serieuze kwestie, vooral als er een turbo in het spel is. Gewaarschuwd door eerdere berichten over dit onderwerp, vermoedt een ervaren monteur dat hij alert te werk moet gaan bij een Volkswagen Golf 1.5 TSI uit 2018. Bij een korte inspectie zag hij namelijk in het uitlaatsysteem sporen van vermoedelijk koelvloeistof. Hoe kan dat en nog belangrijker: hoe los je het op?

Hoe AD Garage de groei van Bergmans Auto's versnelt

Hoe AD Garage de groei van Bergmans Auto's versnelt

Stel je een krachtig trio voor van distributeur, grossier en garagebedrijf. Samen vormen ze een drietrapsraket naar succes en dat is precies wat Doyen Auto, Autodistribution en AD Garage doen. Tom Bergmans van Bergmans Auto's in Veldhoven legt uit hoe AD Garage hem helpt groeien.

Rogier Roet, formulemanager van AutoFirst.

AutoFirst: topservice en efficiënte bedrijfsvoering

AutoFirst komt uit het BOVAG ROSA onderzoek als een van de best gewaardeerde garageformules van Nederland. Dankzij effectieve marketingondersteuning en een modulaire aanpak helpt AutoFirst autobedrijven met een hogere klanttevredenheid, een betere bedrijfsvoering en personeelswerving. Hoe doet AutoFirst dat?

Mariëlle denkt dat het nog mooier en beter zou kunnen werken als er meer dames actief zouden zijn in deze branche. Foto: Bert Jansen.

Trots op mijn bedrijf: Autoschade Nistelrode gelooft in transparantie

In deze editie van Trots op mijn bedrijf bezoeken we Autoschade Nistelrode. Aan het roer van dit bedrijf staat de 48-jarige Mariëlle Hurkmans. Doet de naam een belletje rinkelen? Dat kan kloppen...