Olie verversen, moet dat?

Olie verversen, moet dat?
Olie verversen, moet dat?

Moderne motoren zijn kritisch. Verkeerde motorolie of te lang niet verversen kan vervelende gevolgen hebben. Ook klanten zijn kritisch. Het onderhoud aan hun auto mag niet (te) veel kosten, maar moet wel goed. Dat levert weleens spanning op. AMT is benieuwd hoe jij daar mee omgaat, én naar jouw ervaringen met motorolie.

“Olie verversen? Een onderhoudsbeurt? Nee, doe maar alleen APK.” Of: “Moet dat echt, zulke dure olie?” Niet iedere klant neemt het onderhoudsvoorschrift van de autofabrikant even serieus.

Gevaarlijk, want soms gaat het al mis als je je er wél netjes aan houdt. Heb je daar ervaring mee? En met olie-analyse? Of milieuvriendelijke olie? Deel je ervaring én mening in de AMT-motorolie mini-enquête!

Erwin den Hoed

Erwin den Hoed

Adjunct Hoofdredacteur

Erwin deed HTS Autotechniek, werkte bij DAF Trucks en werd bedrijfseconoom in Tilburg. Hij maakte een uitstapje naar de bakkerijwereld en kwam in 2001 naar AMT. Zijn doel toen: "Artikelen maken waar ik trots op ben". Zijn doel nu: "Mijn lezers en websitegebruikers blij maken." Eigenlijk is er in al die jaren dus niets veranderd...

Email: erwindenhoed@vmnmedia.nl

Foto: Eurol

Volsynthetische motorolie van Eurol voor Mercedes-benz hybrides

Eurol introduceert de Ultrance HMB 0W-40, een volsynthetische motorolie speciaal ontwikkeld voor hybride voertuigen van Mercedes-Benz.

Foto: Liqui Moly

Bag-in-Box-verpakking van Liqui Moly: duurzaam doen zonder moeite

Liqui Moly komt met een nieuwe, milieuvriendelijke Bag-in-Box verpakking. Deze innovatie bespaart tot 90 procent kunststof vergeleken met de traditionele 20-liter jerrycan en past moeiteloos in bestaande oliekasten, zonder dat werkplaatsen hun inrichting hoeven aan te passen.

Foto: Eurol

CO2-neutrale smeermiddelen van Eurol, hoe zit dat?

Eurol introduceert onder de naam 'Carbon Neutral' een lijn smeermiddelen die volledig CO₂-neutraal zijn. Kan dat dan? Is motorolie niet altijd gebaseerd op aardolie?

De producten van Wolf Oil uit Hemiksem onder Antwerpen vinden hun weg naar meer dan 100 landen in de wereld.

Wolf Oil: 'Motorolie is een auto-onderdeel'

Olie is olie, toch? "Nee", zegt Stefan Viguurs van Wolf Oil. "Als je de verkeerde remschijf bestelt, past ie niet. Zo is motorolie ook een onderdeel geworden. Heb je de verkeerde olie, dan past ie niet." Hij legt uit hoe dat zit én toont de alsmaar groeiende motorolieproductie van zijn werkgever.

Foto: Kroon-Oil

Nog sneller de juiste olie vinden op vernieuwde website Kroon-Oil

Met de nieuwe kentekenscanfunctie kan de werkplaats op de website van Kroon-Oil razendsnel productadvies krijgen

Je vindt Champion Lubricants dit jaar op Automechanika in hall 12 op stand B21. Foto: Champion Lubricants

Champion Lubricants lanceert nieuwe producten op Automechanika 2024

De nieuwste innovaties van Champion Lubricant omvatten het E-Pulse-assortiment voor elektrische voertuigen, een nieuw assortiment koelvloeistoffen en antivries, een nieuw assortiment milieuvriendelijke watervrije calciumsmeervetten en een duurzame racinglijn.

Syntium X is beschikbaar in vaten van 200 liter en in vijf liter verpakking. Mogelijk komt Syntium X later dit jaar beschikbaar als bulkolie.

De strijd om de klant: nieuwe Syntium X van Petronas

Consumenten worden prijsbewuster, terwijl het gemiddelde Europese wagenpark al twaalf jaar oud is en de elektrificatie (verschillend per EU-land) versnelt of vertraagt. Dat vraagt om een andere benadering van de smeeroliemarkt. Samen met Stephan Dergent van Petronas bespreken we de laatste trends.

Het TwinAir-systeem van Fiat heeft kleine olieboringen, die door vervuiling geblokkeerd kunnen raken.

Dupag lost vervuilingsproblemen op

Door de milieueisen, downsizing, biobrandstoffen en lange onderhoudsintervallen hebben moderne automotoren meer last van storingen door inwendige vervuiling. Repareren is niet altijd nodig, soms is reinigen genoeg. Repareren zonder reinigen is vaak ook zinloos. Reinigen is het specialisme van de Dupag Group, groot in additieven.