[video] Klaar voor de toekomst? Haal je e-certificaat!

[video] Klaar voor de toekomst? Haal je e-certificaat!

Werken aan elektrische voertuigen is niet zonder gevaar. Om dit veilig te kunnen doen was een norm ontwikkeld, waarbij je nu ook een e-certificaat kunt behalen. De kosten hiervan worden tijdelijk door OOMT vergoed. Over veilig werken aan EV's en het belang van het e-certificaat hield OOMT op woensdagavond 19 juni een gratis webinar, waarbij kennis en ervaringen werden gedeeld.

De ontwikkeling van elektrische voertuigen gaat razendsnel en het aantal EV’s/elektrische fietsen dat de werkplaats binnenkomt neemt toe. Maar, werken aan zo’n elektrisch voertuig is letterlijk levensgevaarlijk. “Veilig werken aan een EV is daarom heel belangrijk. Zo voorkom je letsel – of erger”, zegt Arnoud Koedijk. Hij is adjunct-directeur bij OOMT en benadrukt de mogelijke risico’s: “Je werkt met hoge voltages, waardoor je een schok kunt krijgen. Of een vlamboog van meer dan een meter.” Koedijk signaleert dat vrijwel alle automerken inmiddels EV’s aanbieden, waardoor iedere technicus hiermee te maken krijgt.

E-certificaat zorgt voor geruststelling

Om te werken aan elektrische voertuigen is de NEN 9140 norm ontwikkeld. Hiermee neem je de gevaren van het werken aan elektrische voertuigen weg. Daarnaast biedt de norm voorschriften voor veilige opslag van (vermoedelijk) beschadigde e-voertuigen en elektrisch gevaarlijke onderdelen van e-voertuigen. “Maar een certificering om te kunnen werken met elektrische voertuigen is geen verplichting, terwijl dit wel heel waardevol kan zijn”, zegt Koedijk. “Veel leveranciers en importeurs bieden wel een NEN 9140 training aan, maar de opgedane kennis werd daarbij soms, of helemaal niet, afgetoetst bij cursisten. Met een e-certificaat heeft OOMT een uniform toetsdocument ontwikkeld dat geldt voor de mobiliteitsbranche, waarmee je laat zien dat je daadwerkelijk beschikt over de juiste kennis om veilig aan EV’s te werken.”

Procedures volgen

Met een e-certificaat laat je zien dat je procedures bij NEN 9140 juist op kunt volgen wanneer je aan een EV werkt. “Het is het eigenlijk het aflopen van een lijst, zodat je veilig aan een EV kunt werken”, legt Koedijk uit. “Dat is uiteraard ook in het belang van de werkgever, die verantwoordelijk is voor het goed opleiden van zijn mensen. Bij OOMT vinden we het belangrijk om veilig en gezond te werken, ook bij EV’s. En ondanks dat zo’n e-certificaat geen verplichting is, willen we stimuleren dat zoveel mogelijk technici zo’n certificaat halen. Het is een thema dat belangrijk is – en steeds belangrijker wordt.”

Tijdelijke vergoeding vanuit OOMT

Val je onder de cao van de Motorvoertuigen- en Tweewielerbranche? Dan vergoed OOMT grotendeels de kosten van het examen via de exameninstituten Ecarr en IBKI. Deze bieden na een trainingsdag de toets aan. Het examen bestaat uit 25 gesloten vragen. Wanneer je het examen haalt, dan heb je een bewijs dat je veilig kunt werken met EV’s. Heb je de kennis al in huis? Dan kun je ook alleen het examen aanvragen bij de twee exameninstituten. De e-certificering geldt momenteel voor personenauto’s, bedrijfswagens en gemotoriseerde tweewielers. Later wordt deze certificering uitgebreid.

“We gaan deze vergoeding vanuit OOMT de komende vijf jaar landelijk aanbieden, met een aanjaagfunctie”, zegt Koedijk. “Daarna verwachten wij dat de branche het zelf oppakt. De komende tijd willen we ook ervaringen opdoen. Bijvoorbeeld door te kijken hoe het gaat en waarbij we steekproefsgewijze controles gaan doen om de kwaliteit te waarborgen. Overigens zijn Ecarr en IBKI ook samen gaan werken waardoor een uniform examen afgenomen kan worden. Van de NEN 9140 wordt in de loop van dit jaar een opvolger verwacht. Die aanpassingen gebeuren trouwens in kleine stapjes. We adviseren om periodiek de kennis weer op te frissen, zodat je bijblijft met nieuwe ontwikkelingen bij EV.”

Tot slot: in de praktijk ziet Koedijk dat veel werkgevers wel het besef hebben dat hun medewerkers de skills moeten hebben om veilig aan EV te kunnen werken. “Het is een no-brainer om je medewerkers goed op te opleiden. Daarmee voldoe je ook aan de wetgeving en verklein je de kans op eventuele calamiteiten.”

Webinar terugkijken

Tijdens het webinar van woensdagavond 19 juni is specifiek gesproken over veilig werken aan elektrische voertuigen en e-certificering. Kijk het hier terug:

Dit artikel is gesponsored door OOMT

Jan-Paul Poldervaart, de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions: “Zolang de overheid een inconsistent beleid voert, zal het een uitdaging blijven om nieuwe en tweedehands EV’s aan de man te brengen.”

De klantreis moet kort en aangenaam zijn

Jan-Paul Poldervaart is de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions, bekend van occasionsites als AutoTrack, Gaspedaal.nl en AutoWereld.nl. Als schakel tussen het autobedrijf en de consument is het zijn missie om het koopproces zo goed mogelijk te stroomlijnen.

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

Veilig werken is een belangrijk thema in de autobranche, vooral nu elektrische auto's steeds meer voorkomen. Het onderhoud van deze vervoersmiddelen vereist specifieke vaardigheden en procedures. Daarnaast blijft het onderhoud van de grootste groep - de traditionele brandstofauto's - een essentieel onderdeel van het werk. Hoe zorg je ervoor dat je risico's vermijdt? En hoe breng je veilig en gezond werken onder de aandacht? Daarover gaat het komende OOMT-webinar.

FNV vindt dat het tijd is voor aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden.

Onderhandelingen cao gestart, bonden eisen 7% loonsverhoging

Deze week zijn de onderhandelingen over de nieuwe cao voor medewerkers van onder meer auto-, truck- en fietsbedrijven van start gegaan.

Innovam en OOMT willen zich ook in 2025 en 2026 inzetten voor een sterkere regionale samenwerking tussen MBO-scholen en leerbedrijven. - Foto: ANP/Olaf Kraak

Samenwerking OOMT en Innovam focust op instroom jeugd en behoud van...

OOMT en Innovam werken ook de komende twee jaar intensief samen. Het opleidings- en ontwikkelingsfonds en de brancheopleider hebben dat nu formeel vastgelegd in een nieuwe samenwerkingsovereenkomst.

Niels Smelter: “De service van AA-Equipment Support is uitstekend; een betrouwbare partner.”

Launch X-431 optimaliseert werkplaats-efficiëntie

Niels en Saskia Smelter namen in 2017 het bedrijf van hun (schoon)vader over. Sindsdien concentreren zij zich als ervaren universele garagisten op het wagenpark van Hengelo en omgeving, én op kampeerauto's. Auto en Camper Smelter beschikt sinds 2019 zelfs over een eigen werkplaats en stallingsruimte voor campers. Waarom kiest Niels voor het Launch X-431 diagnoseapparaat?

"OOMT biedt soms meer dan ik weet"

"OOMT biedt soms meer dan ik weet"

Ruth Lokhorst van Autobedrijf Lokhorst-Zoet in Elburg liet onlangs een gastvrijheidscheck via OOMT doen om te kijken wat hun klanten ervaren en waar de verbeterpunten zitten. Dat kan veel waardevolle inzichten opleveren, ook als je juist een heel fijn bedrijf weet te runnen. "Ik zie genoeg dingen die verbeterd kunnen worden."

Zo ziet verontreiniging door koelvloeistof in een EGR-koeler eruit

Koelvloeistof in het uitlaatsysteem: een serieus probleem - maar wat...

Het probleem van koelvloeistof in het uitlaatsysteem is een serieuze kwestie, vooral als er een turbo in het spel is. Gewaarschuwd door eerdere berichten over dit onderwerp, vermoedt een ervaren monteur dat hij alert te werk moet gaan bij een Volkswagen Golf 1.5 TSI uit 2018. Bij een korte inspectie zag hij namelijk in het uitlaatsysteem sporen van vermoedelijk koelvloeistof. Hoe kan dat en nog belangrijker: hoe los je het op?

Hoe AD Garage de groei van Bergmans Auto's versnelt

Hoe AD Garage de groei van Bergmans Auto's versnelt

Stel je een krachtig trio voor van distributeur, grossier en garagebedrijf. Samen vormen ze een drietrapsraket naar succes en dat is precies wat Doyen Auto, Autodistribution en AD Garage doen. Tom Bergmans van Bergmans Auto's in Veldhoven legt uit hoe AD Garage hem helpt groeien.