De ontwikkeling van elektrische voertuigen gaat razendsnel en het aantal EV’s/elektrische fietsen dat de werkplaats binnenkomt neemt toe. Maar, werken aan zo’n elektrisch voertuig is letterlijk levensgevaarlijk. “Veilig werken aan een EV is daarom heel belangrijk. Zo voorkom je letsel – of erger”, zegt Arnoud Koedijk. Hij is adjunct-directeur bij OOMT en benadrukt de mogelijke risico’s: “Je werkt met hoge voltages, waardoor je een schok kunt krijgen. Of een vlamboog van meer dan een meter.” Koedijk signaleert dat vrijwel alle automerken inmiddels EV’s aanbieden, waardoor iedere technicus hiermee te maken krijgt.
E-certificaat zorgt voor geruststelling
Om te werken aan elektrische voertuigen is de NEN 9140 norm ontwikkeld. Hiermee neem je de gevaren van het werken aan elektrische voertuigen weg. Daarnaast biedt de norm voorschriften voor veilige opslag van (vermoedelijk) beschadigde e-voertuigen en elektrisch gevaarlijke onderdelen van e-voertuigen. “Maar een certificering om te kunnen werken met elektrische voertuigen is geen verplichting, terwijl dit wel heel waardevol kan zijn”, zegt Koedijk. “Veel leveranciers en importeurs bieden wel een NEN 9140 training aan, maar de opgedane kennis werd daarbij soms, of helemaal niet, afgetoetst bij cursisten. Met een e-certificaat heeft OOMT een uniform toetsdocument ontwikkeld dat geldt voor de mobiliteitsbranche, waarmee je laat zien dat je daadwerkelijk beschikt over de juiste kennis om veilig aan EV’s te werken.”
Procedures volgen
Met een e-certificaat laat je zien dat je procedures bij NEN 9140 juist op kunt volgen wanneer je aan een EV werkt. “Het is het eigenlijk het aflopen van een lijst, zodat je veilig aan een EV kunt werken”, legt Koedijk uit. “Dat is uiteraard ook in het belang van de werkgever, die verantwoordelijk is voor het goed opleiden van zijn mensen. Bij OOMT vinden we het belangrijk om veilig en gezond te werken, ook bij EV’s. En ondanks dat zo’n e-certificaat geen verplichting is, willen we stimuleren dat zoveel mogelijk technici zo’n certificaat halen. Het is een thema dat belangrijk is – en steeds belangrijker wordt.”
Tijdelijke vergoeding vanuit OOMT
Val je onder de cao van de Motorvoertuigen- en Tweewielerbranche? Dan vergoed OOMT grotendeels de kosten van het examen via de exameninstituten Ecarr en IBKI. Deze bieden na een trainingsdag de toets aan. Het examen bestaat uit 25 gesloten vragen. Wanneer je het examen haalt, dan heb je een bewijs dat je veilig kunt werken met EV’s. Heb je de kennis al in huis? Dan kun je ook alleen het examen aanvragen bij de twee exameninstituten. De e-certificering geldt momenteel voor personenauto’s, bedrijfswagens en gemotoriseerde tweewielers. Later wordt deze certificering uitgebreid.
“We gaan deze vergoeding vanuit OOMT de komende vijf jaar landelijk aanbieden, met een aanjaagfunctie”, zegt Koedijk. “Daarna verwachten wij dat de branche het zelf oppakt. De komende tijd willen we ook ervaringen opdoen. Bijvoorbeeld door te kijken hoe het gaat en waarbij we steekproefsgewijze controles gaan doen om de kwaliteit te waarborgen. Overigens zijn Ecarr en IBKI ook samen gaan werken waardoor een uniform examen afgenomen kan worden. Van de NEN 9140 wordt in de loop van dit jaar een opvolger verwacht. Die aanpassingen gebeuren trouwens in kleine stapjes. We adviseren om periodiek de kennis weer op te frissen, zodat je bijblijft met nieuwe ontwikkelingen bij EV.”
Tot slot: in de praktijk ziet Koedijk dat veel werkgevers wel het besef hebben dat hun medewerkers de skills moeten hebben om veilig aan EV te kunnen werken. “Het is een no-brainer om je medewerkers goed op te opleiden. Daarmee voldoe je ook aan de wetgeving en verklein je de kans op eventuele calamiteiten.”
Webinar terugkijken
Tijdens het webinar van woensdagavond 19 juni is specifiek gesproken over veilig werken aan elektrische voertuigen en e-certificering. Kijk het hier terug:
Dit artikel is gesponsored door OOMT