Olietester van febi bilstein spoort slijtage op | VIDEO
febi bilstein lanceert een tester voor oliën en vloeistoffen. De werkplaats kan hiermee snel een analyse uitvoeren en slijtage aan motor of transmissie vroegtijdig herkennen.
febi bilstein lanceert een tester voor oliën en vloeistoffen. De werkplaats kan hiermee snel een analyse uitvoeren en slijtage aan motor of transmissie vroegtijdig herkennen.
Moderne motoren zijn kritisch. Verkeerde motorolie of te lang niet verversen kan vervelende gevolgen hebben. Ook klanten zijn kritisch. Het onderhoud aan hun auto mag niet (te) veel kosten, maar moet wel goed. Dat levert weleens spanning op. AMT is benieuwd hoe jij daar mee omgaat, én naar jouw ervaringen met motorolie.
"Audi TFSI-motoren geven nogal eens problemen. Is het verstandig het olieverversingsinterval te halveren?" Of: "Het oliepeil van deze Mitsubishi PHEV stijgt. Wat is er aan de hand?" Kan olieanalyse op dit soort vragen antwoord geven? En zo ja, is daar dan een analyse in een lab voor nodig of volstaat een oliedruppel op chromatografisch papier?
In ons artikel over olieanalyse vonden we het molybdeen uit de Millers Oil in de BMW M3 haarscherp terug. Dat konden we niet met zekerheid zeggen van de Fluid Titanium-technologie van Castrol in de Audi A5. Maar dit prikkelt wel de nieuwsgierigheid. Zou je toegevoegde additieven bij een olieanalyse kunnen terugvinden? En welke waarden beïnvloeden ze dan? Vervuiling, TBN, vlampunt, …?
Slechte verbranding? Versnelde motorslijtage? Lekke koppakking? Door analyse van de olie breng je het aan het licht. Maar hoe doe je zo'n olie-analyse? Laat je die in een laboratorium uitvoeren? Of is een test met chromatografisch papier van MotorCheckUP goed genoeg? En wanneer is zo'n test zinvol? AMT gaat op onderzoek uit, maar niet zonder jouw hulp…
Even terug in de tijd. In augustus vroegen we je naar olieproblemen in de werkplaats en je oplossingen daarvoor. Ondernemer en autotechnicus Kevin Veekens verdiende met zijn antwoorden een iDiA-box. Hoe je met zo'n apparaatje je olieservice verbetert? We zoeken het uit.
Een opgerekte ketting, opgevreten natte distributieriem of oliedrukprobleem, we zien het vaak in de werkplaats. Ook op de DDTSB-helpdesk komen deze klachten met regelmaat voorbij. Soms moet de distributieketting binnen de garantieperiode opnieuw vervangen worden, omdat die weer is opgerekt. Zijn er dan onderdelen van slechte kwaliteit gebruikt bij de reparatie? Of is er een andere oorzaak?
MOTORcheckUP lanceert iDiA, een systeem voor digitale analyse van motor- en versnellingsbakolie. Het grote voordeel ten opzichte van huidige methoden is dat je het testresultaat niet meer zelf hoeft te interpreteren. Het iDiA-systeem maakt een digitale evaluatie gebaseerd op kunstmatige intelligentie. Er zijn twee opties: De testkaart insturen óf... met de iDiA-testbox direct de analyse uitvoeren in jouw autobedrijf.
Een Nissan Qashqai 2.0 en VW Transporter T5 2.5 TDI staan vandaag in de werkplaatsplanning, voor een onderhoudsbeurt en APK. Bij de T5 brandt het DPF-lampje af en toe. Hoe staat het met de olie? En met de motor? Met MotorCheckUp stel je diagnose aan de hand van de motorolie. Wat kun je daaruit afleiden?
Feitje uit de praktijk van C&E Turbochargers: "Als een turbo in een PSA 1.6 HDi na vervanging opnieuw stukgaat, is dat gemiddeld na 5280 km". Niet veel. Maar om autobedrijven te helpen om stukgaan van vervangende turbo's helemaal te voorkomen, voegt C&E vanaf nu twee MotorCheckUp-tests bij iedere turbo. Helpt dat?