Olieanalyse, heeft dat zin? Met jouw hulp zoekt AMT 't uit

Olieanalyse, heeft dat zin? Met jouw hulp zoekt AMT 't uit
Olieanalyse kan met een druppel op een kaartje...

Slechte verbranding? Versnelde motorslijtage? Lekke koppakking? Door analyse van de olie breng je het aan het licht. Maar hoe doe je zo'n olie-analyse? Laat je die in een laboratorium uitvoeren? Of is een test met chromatografisch papier van MotorCheckUP goed genoeg? En wanneer is zo'n test zinvol? AMT gaat op onderzoek uit, maar niet zonder jouw hulp…

Zoals een buisje bloed veel zegt over de gezondheidstoestand van een patiënt, doet een flesje motorolie dat over de gezondheid van een motor. Bij industrie- en scheepvaartmotoren is olieanalyse vaste prik. Ook bij trucks zien we het regelmatig. Begrijpelijk. Ongeplande stilstand van die motoren heeft enorme (financiële) gevolgen.

Of je tapt een flesje af met een slangetje en een pompje.
Of je tapt een flesje af met een slangetje en een pompje.

Bij personenauto’s en lichte bestellers mogen de consequenties dan kleiner zijn, als autobedrijf wil je toch al het mogelijke doen om de auto’s van je klanten een lang, gezond en storingsarm leven te garanderen.

De vraag is, kan olieanalyse daar aan bijdragen? En zo ja, op welke momenten zou je die dan moeten (laten) doen? Bij de inkoop van een auto? Bij onderhoud aan verdachte of gekende probleemauto’s? Of zelfs bij iedere oliewissel? Bijkomende vraag: hoe doe je een olieanalyse? Is een druppeltest met chromatografisch papier voldoende of biedt een test in een heus olielab meerwaarde?

En je stuurt dat flesje naar een olielab, zoals dit van Bureau Veritas in Rotterdam. Grote vraag: Biedt dat meerwaarde?
En je stuurt dat flesje naar een olielab, zoals dit van Bureau Veritas in Rotterdam. Grote vraag: Biedt dat meerwaarde?

Doe mee!

We gaan op zoek naar de antwoorden op al die vragen. In de praktijk! Doe je mee? En wil je op de motorolie van één of enkele van jouw klanten- of voorraadauto’s (gratis) analyses laten uitvoeren? Vul dan het formulier hieronder in. We kijken uit naar je reactie!

Erwin den Hoed

Erwin den Hoed

Adjunct Hoofdredacteur

Erwin deed HTS Autotechniek, werkte bij DAF Trucks en werd bedrijfseconoom in Tilburg. Hij maakte een uitstapje naar de bakkerijwereld en kwam in 2001 naar AMT. Zijn doel toen: "Artikelen maken waar ik trots op ben". Zijn doel nu: "Mijn lezers en websitegebruikers blij maken." Eigenlijk is er in al die jaren dus niets veranderd...

Email: erwindenhoed@vmnmedia.nl

OOMT webinar: direct aan de slag met je RI&E

OOMT webinar: direct aan de slag met je RI&E

Een Risico-Inventarisatie en -Evaluatie (RI&E) brengt de risico's op de werkvloer in kaart. Voor werkgevers en medewerkers biedt dit waardevolle inzichten en voordelen. Volgens Mirjam van der Kooij, adviseur arbeidsomstandigheden voor OOMT is een RI&E niet alleen een wettelijke verplichting, maar vooral een investering in betere arbeidsomstandigheden.

QR-code scannen en je hebt meteen toegang tot alle mogelijke montage-info. - Foto: DRiV

DRiV biedt technici snelle toegang tot technische info

Met de nieuwe QR-codes op verpakkingen van Monroe, Ferodo, Jurid en MOOG krijgen autotechnici direct toegang tot technische tekeningen en montage-instructies.

Salah Ouchen wil geen mengeling van oude en nieuwe apparatuur. "Als ik alles in één keer vervang, werk ik de komende vijftien jaar zorgeloos." - Foto's: John

AutoGarage Uithoorn investeert in nieuw pand, inrichting én...

Salah Ouchen, eigenaar van AutoGarage Uithoorn, heeft de afgelopen vijftien jaar hard gewerkt om zijn garagebedrijf op te bouwen. Nu zet hij de volgende grote stap met een gloednieuw pand en nieuwe apparatuur. Hoe betaalt deze forse investering zich terug? Salah Ouchen legt uit waarom vernieuwing onvermijdelijk was.

Werken met waterstof vergt kennis, maar ook de juiste werkplaatsinrichting. - Foto's: Gert te Lintelo

Werken met waterstof vereist aangepaste werkplaats en veel...

Hoewel bij het emissievrij rijden de 'stekkerauto' het pleidooi voorlopig lijkt te winnen, krijgt waterstof bij zwaar transport de meeste kansen toegedicht. Zowel bij personenauto's als bij trucks en bussen vraagt waterstoftractie om een aangepaste werkplaats en kundige autotechnici. Op bezoek bij TB Truck & Trailer Service in Breda en bij de Toyota Mirai-werkplaats van Louwman & Parqui in Raamsdonksveer.

Licht en ruimte. Mooie werkplekken, verwarmde vloer, alle equipment onder handbereik en ruitensproeiervloeistof, twee typen olie en perslucht op iedere werkplek beschikbaar.

Van garage naar mobiliteitscentrum: zo bouwde De Beijer nieuw op...

Droom even mee. Stel je eens voor dat je helemaal nieuw kon bouwen. Hoe zou dat er dan uitzien? Autobedrijf De Beijer maakte die droom waar, ging van een C-locatie in Randwijk naar een A-locatie bij knooppunt Valburg en bouwde daar een heus mobiliteitscentrum. Wat dat inhoudt? Kijk maar.

MahaExplora Truck & Bus groeide uit zijn jasje in Gorinchem en bouwde nieuw in buurgemeente Vuren. Even binnenkijken.

Kijkje in de nieuwbouw van MahaExplora Truck & Bus

Feestje in Vuren. MahaExplora Truck & Bus groeide uit zijn jasje in Gorinchem, en verhuisde naar een splinternieuw dubbel zo groot pand in de buurgemeente. Alle reden voor een housewarming. Ga je mee?

Ron Koek is de Werkplaatsmanager Bus bij HTM Den Haag. Gaat hij de diesels missen? “Kleppen stellen, zo'n motor weer mooi laten lopen, dat blijft toch mooi werk. Maar ja, die elektrische motoren lopen allemaal mooi. Dat is dan toch vooruitgang.” - Foto's: Andrew Walkinshaw

Zo schakelt de werkplaats van HTM Den Haag over op stroom

Olie verversen, kleppen stellen... Binnenkort is dat allemaal verleden tijd in de werkplaats van openbaarvervoerbedrijf HTM in Den Haag. De dieselbussen worden vervangen door elektrische. Wat betekent dat voor de werkplaats?

Als je een aircocompressor vervangt kan je één keer een factuur maken. Nissens-garantiespecialist Marcel van der Cruijsen helpt te voorkomen dat die nieuwe compressor er na korte tijd zo uitziet.

Aircocompressor vervangen? Voorkom herhalingsbezoek! Deel 2:...

Als je de aircocompressor vervangt kan je één keer een factuur maken. Reparaties aan het aircosysteem doe je dus maar beter in één keer goed. Nissens-garantie-expert Marcel van der Cruijsen geeft praktische tips. In deel 2 bespreekt hij de analyse van de defecte aircocompressor.