Olieanalyse, heeft dat zin? Met jouw hulp zoekt AMT 't uit
Slechte verbranding? Versnelde motorslijtage? Lekke koppakking? Door analyse van de olie breng je het aan het licht. Maar hoe doe je zo'n olie-analyse? Laat je die in een laboratorium uitvoeren? Of is een test met chromatografisch papier van MotorCheckUP goed genoeg? En wanneer is zo'n test zinvol? AMT gaat op onderzoek uit, maar niet zonder jouw hulp…
Zoals een buisje bloed veel zegt over de gezondheidstoestand van een patiënt, doet een flesje motorolie dat over de gezondheid van een motor. Bij industrie- en scheepvaartmotoren is olieanalyse vaste prik. Ook bij trucks zien we het regelmatig. Begrijpelijk. Ongeplande stilstand van die motoren heeft enorme (financiële) gevolgen.
Bij personenauto’s en lichte bestellers mogen de consequenties dan kleiner zijn, als autobedrijf wil je toch al het mogelijke doen om de auto’s van je klanten een lang, gezond en storingsarm leven te garanderen.
De vraag is, kan olieanalyse daar aan bijdragen? En zo ja, op welke momenten zou je die dan moeten (laten) doen? Bij de inkoop van een auto? Bij onderhoud aan verdachte of gekende probleemauto’s? Of zelfs bij iedere oliewissel? Bijkomende vraag: hoe doe je een olieanalyse? Is een druppeltest met chromatografisch papier voldoende of biedt een test in een heus olielab meerwaarde?
Doe mee!
We gaan op zoek naar de antwoorden op al die vragen. In de praktijk! Doe je mee? En wil je op de motorolie van één of enkele van jouw klanten- of voorraadauto’s (gratis) analyses laten uitvoeren? Vul dan het formulier hieronder in. We kijken uit naar je reactie!
Erwin deed HTS Autotechniek, werkte bij DAF Trucks en werd bedrijfseconoom in Tilburg. Hij maakte een uitstapje naar de bakkerijwereld en kwam in 2001 naar AMT. Zijn doel toen: "Artikelen maken waar ik trots op ben". Zijn doel nu: "Mijn lezers en websitegebruikers blij maken." Eigenlijk is er in al die jaren dus niets veranderd...