Generalist en toch merkspecialist dankzij Autovakmeester

Generalist en toch merkspecialist dankzij Autovakmeester
Naomie en Tim de Kruijf zijn Autovakmeesters geworden. "Wij weten precies wat een formule voor ons moet doen."

Tim en Naomie de Kruijf van Auto Zagato krijgen dagelijks Italiaanse auto's in hun autobedrijf. Maar het marktaandeel van Fiat, Alfa Romeo en Lancia loopt langzaam terug, dus wat doe je dan? Tim en Naomie hebben de oplossing: ze blijven specialist in Italiaanse auto's en zoeken een partner die hen helpt om ook andere merken binnen te halen. Die partner is Autovakmeester. Aan werk hebben Tim en Naomie inmiddels geen gebrek. "We zitten ramvol." Wat doet Autovakmeester voor Auto Zagato?

Het is iets dat veel autobedrijven overkomt: ze bouwen in een specifiek marktsegment een trouwe klantenkring op, maar door externe marktomstandigheden droogt (een deel van) het marktsegment op. Het laatste wat je wilt doen is je specialisatie opgeven, maar wat is het eerste wat je doet? Auto Zagato
belde met Autovakmeester. De klantenkring is nu veel breder, zonder dat het ten koste gaat van het specialisme in Italiaanse auto’s.

"Ik kan het beter zelf doen"

Tim de Kruijf had altijd al de ambitie om voor zichzelf te beginnen. Tim: "Ik werkte bij een Fiat/Alfa/Lancia-dealer als technicus en werkplaatschef. Maar toen het bedrijf in 2008 werd overgenomen en steeds meer klanten wegliepen, dacht ik bij mijzelf: 'volgens mij kan ik het beter zelf doen.' Dat moment kwam veertien jaar geleden." Auto Zagato, het autobedrijf van Tim (45), zijn vrouw Naomie en hun zoon Dino in Alphen aan den Rijn, is gespecialiseerd in onderhoud, reparatie en de verkoop van Italiaanse auto's. Naomie doet de receptie en Tim verkoopt zo'n 65 tot 70 auto's per jaar en helpt de drie technici in de werkplaats.

We kunnen op dit moment niet nog meer werk aan. De planning zit al zes, zeven weken ramvol.”

"Vertel ons niet wat wel of niet mag"

In mei 2023 sloot Auto Zagato zich aan bij Autovakmeester. Waarom? Tim: "De Italiaanse merken hebben de laatste jaren de boot gemist. Er komen te weinig nieuwe modellen en de oudere modellen worden uitgefaseerd. Je kunt op je vingers natellen dat ons klantenbestand inkrimpt bij het opdrogen van het modelgamma. Twee jaar geleden vonden we de oplossing: aansluiting bij een formule. Maar welke formule?" Een dealer- of erkend reparateurschap van Italiaanse merken hebben Tim en Naomie nooit geambieerd, want ze willen niets meer met importeurs te maken hebben. Tim: "Dat is door het verleden zo gegroeid. Ik wil niet dat iemand voor ons gaat bepalen wat wij moeten doen. Wij willen onze eigen koers varen."

Liefhebbers van Italiaanse auto's willen zich thuis voelen in 'hun' autobedrijf. Dat botst niet met de andere merken of kampeerauto's, die ook welkom zijn.
Liefhebbers van Italiaanse auto's willen zich thuis voelen in 'hun' autobedrijf. Dat botst niet met de andere merken of kampeerauto's, die ook welkom zijn.

Formules die elkaar niet bijten

Auto Zagato had zich jaren eerder al aangesloten bij Checkstar, een kleine formule van Magneti Marelli, dat zich in Nederland vooral richt op Italiaanse autospecialisten. Die formule past bij het wagenpark dat bij Auto Zagato komt: Italiaanse auto's van gemiddeld twee tot vijftien jaar oud met af en toe leuke klassieke auto's. Tim: "Wij willen een formule die samen kan en mag met Checkstar. Er vielen daardoor al een paar formules af. Wij weten precies wat een formule voor ons moet doen: het moet laagdrempelige zijn, ons ondersteuning bieden, een goede uitstraling hebben, een toevoeging zijn en bij ons passen. We zijn bij Autovakmeester uitgekomen."

Met marketing op andere paarden wedden

Bij Auto Zagato voelen de Alfa-, Fiat- en Lancia-klanten zich snel op hun gemak, maar Tim is niet vies van andere automerken en wil niet langer alleen op Italiaanse paarden wedden. Autovakmeester helpt om andere automerken binnen te halen. Hoe? Tim: "In principe met marketing. Daar heb ik gelukkig nauwelijks omkijken naar, want ik kan op de Marketing Portal snel dingen maken." De Marketing Portal helpt bij marketingactiviteiten, zoals het personaliseren van advertenties. Van een winterbanden- of airco-advertentie past Tim de teksten en prijzen met één klik aan en stuurt het door naar de sociale media of als pdf-bestandje naar het clubblad van een (sport)vereniging waarin Auto Zagato wil adverteren.

Speel jezelf in de kijker

Autovakmeester helpt autobedrijven ook bij de online vindbaarheid (via Youvia, inclusief actuele adresgegevens en openingstijden), met promotiemateriaal, regionale en landelijke marketingcampagnes en marketingondersteuning. Autovakmeesters krijgen een eigen website (inclusief occasionaanbod en contentbeheer) en een paar keer per maand stuurt Autovakmeester Facebook- en Instagram-berichten op de profielen van de individuele Autovakmeesters uit. Tim: "En aanstaande vrijdag komt er een krant uit, die bij alle postcodes in de buurt huis-aan-huis wordt verspreid. Daarmee halen we ook weer nieuwe klanten naar ons bedrijf."

Naomie en Tim verwelkomen dit jaar hun zestienjarige zoon Dino in het bedrijf. Dino is in opleiding tot technicus.
Naomie en Tim verwelkomen dit jaar hun zestienjarige zoon Dino in het bedrijf. Dino is in opleiding tot technicus.

"BOVAG heeft mij verrast"

Autovakmeesters genieten inkoopvoordelen bij Precisium- en PartsPoint-grossiers; beide zijn gelieerd aan de Alliance Automotive Benelux Group. Een jaar voordat Auto Zagato Autovakmeester werd, had Tim de overstap al naar een PartsPoint-grossier gemaakt, dus die voorwaarde kon hij direct afvinken. Maar een andere eis om Autovakmeester te worden, deed Tim even slikken. Tim: "Autovakmeesters moeten lid zijn van BOVAG en dat vond ik wel een dingetje. In mijn optiek was BOVAG er altijd voor consumenten en niet voor autobedrijven, maar ik kon er niet onderuit. Ik ben dat traject ingegaan en het heeft mij behoorlijk verrast. Sinds wij BOVAG-lid zijn geworden, zijn er links en rechts deuren voor ons geopend. Erg fijn."

Ondersteuning van TECH360

Tim de Kruijf heeft natuurlijk zelf ook eisen opgesteld. Hij moest gelijk denken aan TECH360, dat kosteloos is inbegrepen voor alle Autovakmeesters. TECH360 steunt op vier pijlers: het geven van praktijktrainingen, Remote Service, Pass thru-diensten en de technische helpdesk. Het uitgangspunt is dat universele autobedrijven niets uitbesteden aan dealerbedrijven, maar de omzet in de eigen werkplaats houden. Hoe eerder de technicus met TECH360 belt, des te eerder voorkomt hij verloren uren en des te sterker staat hij in de uitleg naar de klant. Autovakmeesters kunnen hun zoekuren altijd met een gerust hart doorberekenen.

Behalve Italiaanse auto's staan er nu geregeld andere merken in de werkplaats van Auto Zagato.
Behalve Italiaanse auto's staan er nu geregeld andere merken in de werkplaats van Auto Zagato.

Training en opleiding van personeel

De Autovakmeesters hebben toegang tot technische data van diverse automerken en krijgen van TECH360 praktijktrainingen. Tim: "Eerst heeft TECH360 vastgesteld wat het niveau van onze technici is en daarna worden ze regelmatig bijgespijkerd, inclusief een NEN-9140 certificaat voor hybride en elektrische auto's. We hebben een laadpaal voor de deur gekregen en het EV-gereedschap ligt klaar. Je kunt dat maar beter omarmen. We zijn er klaar voor." Autovakmeesters bepalen zelf waar ze gebruik van maken: Klantenvertellen (beoordeling door klanten) is een populair onderdeel van de Autovakmeester-formule, net als Europese pechhulp, het offertesysteem van Garagevergelijker.nl en Kentekenloket. Tim: "Naomie heeft Kentekenloket.nl opgepakt. Je krijgt daardoor mensen binnen die je normaal hier niet ziet."

"WESP heeft ons bedrijf completer gemaakt"

Als Autovakmeester heeft Auto Zagato ook toegang tot een paar opties, zoals NexDrive, Tyres-On en LeaseProf, maar Tim heeft ze geparkeerd. "We kunnen op dit moment niet nog meer werk aan. De planning zit al zes, zeven weken ramvol." Wel maakt Tim gebruik van de WESP Rendementservice, een veel gekozen optie. Tim: "Ik werk al met WESP sinds 2019, eigenlijk dankzij AMT, en het heeft mij veel gebracht. WESP analyseert onze data en daar heb ik met name in het begin veel informatie uit gehaald. Inmiddels gebruiken we WESP vooral voor controle, omdat wij ons nu veel meer bewust zijn van wat we doen: accu's testen we ook in de zomer. WESP heeft ons bedrijf completer gemaakt. Ik kan het iedereen aanraden om inzicht in je bedrijf te krijgen."

Landelijke garantie

Om de loyaliteit van klanten aan de Autovakmeesters te bevorderen is er een Pechhulpkaart via AA-Team en een Klantenkaart met gratis zomer- en wintercontroles. Klanten krijgen van Autovakmeesters 36 maanden garantie op reparaties (inclusief onderdelen én arbeidsloon), waardoor klanten heel vaak besluiten om een reparatie toch maar uit te laten voeren. Tim: "Ik geloof niet dat mensen rondkijken waar ze het meeste garantie kunnen krijgen, maar als ze twijfelen of ze een reparatie laten uitvoeren, dan trekt die 36 maanden garantie hen over de streep." Autovakmeesters kunnen ook garantie aanbieden op de auto's die ze verkopen. Ze kunnen het garantierisico van hun occasions (maximaal 12 jaar oud en 200.000 km) onderbrengen bij AutoTrust. De klant krijgt dan zes of twaalf maanden garantie en kan daarvoor terecht bij elke Autovakmeester in Nederland. Ideaal voor klanten die 'van ver' komen.

Kom in actie!

Auto Zagato is als Autovakmeester niet ineens een ander bedrijf geworden. Tim: "Wij zijn nog steeds Alfa-liefhebbers. Onze technici rijden allemaal in Italiaanse auto's, maar ze vinden het ook leuk om zich te verbreden. Er staan nu regelmatig anderen automerken in de werkplaats." Autovakmeesters kopen hun onderdelen bij de Precisium- of PartsPoint-grossier en zijn lid van BOVAG en het lidmaatschap kost 300 euro per maand. Wil je meer informatie? Autovakmeester heeft twee accountmanagers: Ton Sieljes (Noordwest-Nederland) en Angelo Mulder (Zuidoost- Nederland). Tim de Kruijf: "Je mag Ton Sieljes zeker noemen. Fijne vent. Hij staat dag en nacht klaar en geeft ons het idee dat wij hem altijd kunnen bellen om iets voor ons te regelen. De samenwerking is heel fijn. Super!"

Dit artikel is gesponsord door Alliance Automotive Group en Autovakmeester.

Turbo vervangen en speling op de wastegate klep: wat nu?

Turbo vervangen en speling op de wastegate klep: wat nu?

Een garagist vraagt Turbo's Hoet om raad. Hij heeft de turbo van een Peugeot 308 1.6THP uit 2012 vervangen, maar de auto heeft nog steeds geen vermogen. Alles wijst erop dat de turbo wel de oorzaak was voor deze storing. Wat nu?

Turbo underboost door vervuild lagedruk EGR systeem

Turbo underboost door vervuild lagedruk EGR systeem

Een monteur belt Turbo's Hoet met de vraag of we even kunnen meedenken. Hij leest code P0299 bij een Volkswagen Polo 1.4 TDI. Underboost, oftewel de inlaatdruk blijft achter ten opzichte van de verwachte waarden. Hij heeft het roetfilter vervangen, omdat de roetmeting aangaf dat dat nodig was. Helaas gaat daarmee de melding P0299 niet weg. Wat nu… turbo vervangen?

Autospecialist wordt mobiliteitsspecialist - hoe verliep dat?

Autospecialist wordt mobiliteitsspecialist - hoe verliep dat?

Elektrische voertuigen bepalen steeds meer het straatbeeld. Service-adviseur en partsmanager Jack Tinnemans ziet deze verandering vooral als een uitdaging. "Vroeger was ik autospecialist. Nu ben ik mobiliteitsspecialist. Ik weet alles van auto's, elektrische auto's, e-bikes en laadpalen."

Storing op de turbodrukregeling door koelvloeistof in uitlaatsysteem

Storing op de turbodrukregeling door koelvloeistof in uitlaatsysteem

Binnen 15.000 kilometer wéér de turbo kapot? Balen! Want een jaar geleden had de auto, een Audi A4 2.0TDI CJC uit 2015, dezelfde storingen: P0234 en P2563. Toen was vervanging van de turbo (1104111) de oplossing. Om helemaal zeker te zijn, belt de monteur ons: 'is er iets mis met de turbo?'

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

Veilig werken is een belangrijk thema in de autobranche, vooral nu elektrische auto's steeds meer voorkomen. Het onderhoud van deze vervoersmiddelen...

Foto: Car Service Partner

Car Service Partner breidt uit met drie nieuwe deelnemers

Car Service Partner heeft recent haar concept uitgebreid met de toevoeging van drie nieuwe garagebedrijven. Deze nieuwe deelnemers zijn aangesloten...

Bezoek de garage van de toekomst tijdens Auto Prof 2025

Bezoek de garage van de toekomst tijdens Auto Prof 2025

Heb je ooit nagedacht over hoe de garage van de toekomst eruitziet? Tijdens Auto Prof 2025 krijg je de kans om deze toekomst te verkennen. Met een...

Jaap Zwaan van IBKI over de Launch EVO van AA Equipment Support: "Het is de enige oplossing die zowel praktisch als betaalbaar was."

Hoe ga je efficiënt om met OBFCM?

Bij de APK2 is het meten en doorsturen van OBFCM brandstofgegevens essentieel. Om deze uitdaging aan te gaan, kiest exameninstituut IBKI voor een...

Als je een aircocompressor vervangt kan je één keer een factuur maken. Nissens-garantiespecialist Marcel van der Cruijsen helpt te voorkomen dat die nieuwe compressor er na korte tijd zo uitziet.

Aircocompressor vervangen? Voorkom herhalingsbezoek! Deel 2:...

Als je de aircocompressor vervangt kan je één keer een factuur maken. Reparaties aan het aircosysteem doe je dus maar beter in één keer goed....

Gaël Navinel van Bosch meent: "Autobedrijven leggen de prijs van onderdelen vaak niet uit aan de klant. Dat moeten ze wel doen."  Foto: Bosch.

De onderdelenmarkt verandert - Deel 2: Omgaan met onderdelen in de...

Onderdelen spelen een cruciale rol in de economie van de werkplaats en vormen een belangrijk deel van de werkplaatsfactuur. Maar hoe beïnvloeden de...

Het eerste exemplaar van de Aumacon Garageformule Top-40 Editie 2024
werd onlangs in ontvangst genomen door Angelo Mulder (rechts) uit handen van Rogier Roet - de
winnaar van vorig jaar. Foto: Aumacon

Aumacon Garageformule Top-40 scoort weer een hit

Kennisbureau voor de mobiliteitsector Aumacon presenteerde onlangs de veertiende uitgave van het Garageformule Top-40 onderzoek. Interessante...

Foto: ANP/Dijkstra BV

Hoe ziet jouw ideale werkplaats eruit?

Als autotechnicus breng je waarschijnlijk een groot deel van je dag door in de werkplaats. Maar wat maakt een werkplaats voor jou een fijne plek om...