Het is iets dat veel autobedrijven overkomt: ze bouwen in een specifiek marktsegment een trouwe klantenkring op, maar door externe marktomstandigheden droogt (een deel van) het marktsegment op. Het laatste wat je wilt doen is je specialisatie opgeven, maar wat is het eerste wat je doet? Auto Zagato
belde met Autovakmeester. De klantenkring is nu veel breder, zonder dat het ten koste gaat van het specialisme in Italiaanse auto’s.
"Ik kan het beter zelf doen"
Tim de Kruijf had altijd al de ambitie om voor zichzelf te beginnen. Tim: "Ik werkte bij een Fiat/Alfa/Lancia-dealer als technicus en werkplaatschef. Maar toen het bedrijf in 2008 werd overgenomen en steeds meer klanten wegliepen, dacht ik bij mijzelf: 'volgens mij kan ik het beter zelf doen.' Dat moment kwam veertien jaar geleden." Auto Zagato, het autobedrijf van Tim (45), zijn vrouw Naomie en hun zoon Dino in Alphen aan den Rijn, is gespecialiseerd in onderhoud, reparatie en de verkoop van Italiaanse auto's. Naomie doet de receptie en Tim verkoopt zo'n 65 tot 70 auto's per jaar en helpt de drie technici in de werkplaats.
"Vertel ons niet wat wel of niet mag"
In mei 2023 sloot Auto Zagato zich aan bij Autovakmeester. Waarom? Tim: "De Italiaanse merken hebben de laatste jaren de boot gemist. Er komen te weinig nieuwe modellen en de oudere modellen worden uitgefaseerd. Je kunt op je vingers natellen dat ons klantenbestand inkrimpt bij het opdrogen van het modelgamma. Twee jaar geleden vonden we de oplossing: aansluiting bij een formule. Maar welke formule?" Een dealer- of erkend reparateurschap van Italiaanse merken hebben Tim en Naomie nooit geambieerd, want ze willen niets meer met importeurs te maken hebben. Tim: "Dat is door het verleden zo gegroeid. Ik wil niet dat iemand voor ons gaat bepalen wat wij moeten doen. Wij willen onze eigen koers varen."
Formules die elkaar niet bijten
Auto Zagato had zich jaren eerder al aangesloten bij Checkstar, een kleine formule van Magneti Marelli, dat zich in Nederland vooral richt op Italiaanse autospecialisten. Die formule past bij het wagenpark dat bij Auto Zagato komt: Italiaanse auto's van gemiddeld twee tot vijftien jaar oud met af en toe leuke klassieke auto's. Tim: "Wij willen een formule die samen kan en mag met Checkstar. Er vielen daardoor al een paar formules af. Wij weten precies wat een formule voor ons moet doen: het moet laagdrempelige zijn, ons ondersteuning bieden, een goede uitstraling hebben, een toevoeging zijn en bij ons passen. We zijn bij Autovakmeester uitgekomen."
Met marketing op andere paarden wedden
Bij Auto Zagato voelen de Alfa-, Fiat- en Lancia-klanten zich snel op hun gemak, maar Tim is niet vies van andere automerken en wil niet langer alleen op Italiaanse paarden wedden. Autovakmeester helpt om andere automerken binnen te halen. Hoe? Tim: "In principe met marketing. Daar heb ik gelukkig nauwelijks omkijken naar, want ik kan op de Marketing Portal snel dingen maken." De Marketing Portal helpt bij marketingactiviteiten, zoals het personaliseren van advertenties. Van een winterbanden- of airco-advertentie past Tim de teksten en prijzen met één klik aan en stuurt het door naar de sociale media of als pdf-bestandje naar het clubblad van een (sport)vereniging waarin Auto Zagato wil adverteren.
Speel jezelf in de kijker
Autovakmeester helpt autobedrijven ook bij de online vindbaarheid (via Youvia, inclusief actuele adresgegevens en openingstijden), met promotiemateriaal, regionale en landelijke marketingcampagnes en marketingondersteuning. Autovakmeesters krijgen een eigen website (inclusief occasionaanbod en contentbeheer) en een paar keer per maand stuurt Autovakmeester Facebook- en Instagram-berichten op de profielen van de individuele Autovakmeesters uit. Tim: "En aanstaande vrijdag komt er een krant uit, die bij alle postcodes in de buurt huis-aan-huis wordt verspreid. Daarmee halen we ook weer nieuwe klanten naar ons bedrijf."
"BOVAG heeft mij verrast"
Autovakmeesters genieten inkoopvoordelen bij Precisium- en PartsPoint-grossiers; beide zijn gelieerd aan de Alliance Automotive Benelux Group. Een jaar voordat Auto Zagato Autovakmeester werd, had Tim de overstap al naar een PartsPoint-grossier gemaakt, dus die voorwaarde kon hij direct afvinken. Maar een andere eis om Autovakmeester te worden, deed Tim even slikken. Tim: "Autovakmeesters moeten lid zijn van BOVAG en dat vond ik wel een dingetje. In mijn optiek was BOVAG er altijd voor consumenten en niet voor autobedrijven, maar ik kon er niet onderuit. Ik ben dat traject ingegaan en het heeft mij behoorlijk verrast. Sinds wij BOVAG-lid zijn geworden, zijn er links en rechts deuren voor ons geopend. Erg fijn."
Ondersteuning van TECH360
Tim de Kruijf heeft natuurlijk zelf ook eisen opgesteld. Hij moest gelijk denken aan TECH360, dat kosteloos is inbegrepen voor alle Autovakmeesters. TECH360 steunt op vier pijlers: het geven van praktijktrainingen, Remote Service, Pass thru-diensten en de technische helpdesk. Het uitgangspunt is dat universele autobedrijven niets uitbesteden aan dealerbedrijven, maar de omzet in de eigen werkplaats houden. Hoe eerder de technicus met TECH360 belt, des te eerder voorkomt hij verloren uren en des te sterker staat hij in de uitleg naar de klant. Autovakmeesters kunnen hun zoekuren altijd met een gerust hart doorberekenen.
Training en opleiding van personeel
De Autovakmeesters hebben toegang tot technische data van diverse automerken en krijgen van TECH360 praktijktrainingen. Tim: "Eerst heeft TECH360 vastgesteld wat het niveau van onze technici is en daarna worden ze regelmatig bijgespijkerd, inclusief een NEN-9140 certificaat voor hybride en elektrische auto's. We hebben een laadpaal voor de deur gekregen en het EV-gereedschap ligt klaar. Je kunt dat maar beter omarmen. We zijn er klaar voor." Autovakmeesters bepalen zelf waar ze gebruik van maken: Klantenvertellen (beoordeling door klanten) is een populair onderdeel van de Autovakmeester-formule, net als Europese pechhulp, het offertesysteem van Garagevergelijker.nl en Kentekenloket. Tim: "Naomie heeft Kentekenloket.nl opgepakt. Je krijgt daardoor mensen binnen die je normaal hier niet ziet."
"WESP heeft ons bedrijf completer gemaakt"
Als Autovakmeester heeft Auto Zagato ook toegang tot een paar opties, zoals NexDrive, Tyres-On en LeaseProf, maar Tim heeft ze geparkeerd. "We kunnen op dit moment niet nog meer werk aan. De planning zit al zes, zeven weken ramvol." Wel maakt Tim gebruik van de WESP Rendementservice, een veel gekozen optie. Tim: "Ik werk al met WESP sinds 2019, eigenlijk dankzij AMT, en het heeft mij veel gebracht. WESP analyseert onze data en daar heb ik met name in het begin veel informatie uit gehaald. Inmiddels gebruiken we WESP vooral voor controle, omdat wij ons nu veel meer bewust zijn van wat we doen: accu's testen we ook in de zomer. WESP heeft ons bedrijf completer gemaakt. Ik kan het iedereen aanraden om inzicht in je bedrijf te krijgen."
Landelijke garantie
Om de loyaliteit van klanten aan de Autovakmeesters te bevorderen is er een Pechhulpkaart via AA-Team en een Klantenkaart met gratis zomer- en wintercontroles. Klanten krijgen van Autovakmeesters 36 maanden garantie op reparaties (inclusief onderdelen én arbeidsloon), waardoor klanten heel vaak besluiten om een reparatie toch maar uit te laten voeren. Tim: "Ik geloof niet dat mensen rondkijken waar ze het meeste garantie kunnen krijgen, maar als ze twijfelen of ze een reparatie laten uitvoeren, dan trekt die 36 maanden garantie hen over de streep." Autovakmeesters kunnen ook garantie aanbieden op de auto's die ze verkopen. Ze kunnen het garantierisico van hun occasions (maximaal 12 jaar oud en 200.000 km) onderbrengen bij AutoTrust. De klant krijgt dan zes of twaalf maanden garantie en kan daarvoor terecht bij elke Autovakmeester in Nederland. Ideaal voor klanten die 'van ver' komen.
Kom in actie!
Auto Zagato is als Autovakmeester niet ineens een ander bedrijf geworden. Tim: "Wij zijn nog steeds Alfa-liefhebbers. Onze technici rijden allemaal in Italiaanse auto's, maar ze vinden het ook leuk om zich te verbreden. Er staan nu regelmatig anderen automerken in de werkplaats." Autovakmeesters kopen hun onderdelen bij de Precisium- of PartsPoint-grossier en zijn lid van BOVAG en het lidmaatschap kost 300 euro per maand. Wil je meer informatie? Autovakmeester heeft twee accountmanagers: Ton Sieljes (Noordwest-Nederland) en Angelo Mulder (Zuidoost- Nederland). Tim de Kruijf: "Je mag Ton Sieljes zeker noemen. Fijne vent. Hij staat dag en nacht klaar en geeft ons het idee dat wij hem altijd kunnen bellen om iets voor ons te regelen. De samenwerking is heel fijn. Super!"
Dit artikel is gesponsord door Alliance Automotive Group en Autovakmeester.