Er zijn twee grote redenen die het succes van Autovakmeester Segers verklaren: allereerst de onvermoeibare inzet van Jelle Segers zelf. Hij heeft geen geld geleend, maar heeft zijn auto, motorfiets, crossmotor en quad verkocht om een aircomachine en een auto-ambulance te kopen. Zo is hij stapsgewijs aan het uitbreiden. Hij weet hoe zijn bedrijf er uit moet zien en heeft een duidelijke visie op service. De tweede verklaring is de aansluiting bij Autovakmeester. Jelle Segers: “Ik heb gekeken naar diverse concepten en vind dat het tijd is voor vernieuwing.” Daar heeft Jelle gelijk in. De laatste jaren zijn garageformules veel interessanter geworden. Autovakmeester is in juni 2018 geïntroduceerd door Alliance Automotive Group Benelux. Jelle Segers is ambitieus en verwacht van een formule hetzelfde. Hij wil een formule die mogelijkheden biedt. “Dus ook technische ondersteuning en landelijke bereikbaarheid.”
Werkaanbod verviervoudigd
Op school was Jelle snel afgeleid, maar de lol die hij had in het sleutelen aan brommertjes en crossauto’s deed hem besluiten automonteur te worden. Jelle Segers: “Ik werkte bij diverse universele autobedrijven en wilde doorgroeien, maar kon mijn ambitie nergens kwijt. Er zat maar één ding op: voor mijzelf beginnen.” Slechts één probleempje stond daarbij in de weg: Jelle durfde niet. “Ik vond het risico te groot. Mijn vrouw en ik hebben twee dochters en een eigen huis. Maar bij alles wat ik deed, kwam ik steeds weer terug bij het autovak. Ik kreeg ook steeds meer klanten voor mijn sleutelhobby.”
In januari 2021 huurde Jelle Segers een klein loodsje met twee bruggen achter elkaar, zodat hij dóór de tweekolommer moest rijden om bij de vierkolommer te komen. Het omslagpunt volgde in het laatste kwartaal van dat eerste jaar. “Ik heb een voormalig garagebedrijf in de Hoogstraat gehuurd en vanaf het moment dat ik de deur opende is het werkaanbod verviervoudigd.” Jelle werkt samen met Kevin, terwijl vader Leo (“een Handige Harry”) bijspringt.
Hulp van TECH360
Jelle Segers dacht de grossier van zijn voormalige werkgevers goed te kennen. “Maar toen ik voor mijzelf begon, zaten we niet op één lijn. Ik vond dat ik vanwege de toenemende professionaliteit van mijn bedrijf veel beter bij PartsPoint uit was. Ik keek daarbij ook naar de technische ondersteuning van TECH360. Die beslissing heeft mij veel goeds gebracht.”
Zoals dealers een beroep doen op hun importeurs, zo kunnen technici van universele bedrijven een beroep doen op dit standaardonderdeel van Autovakmeester. TECH360 kent vier pijlers: praktijktrainingen, Remote Service, Pass thru-diensten en de technische helpdesk, die ondersteuning geeft bij elke technische vraag. Het uitgangspunt is dat universele autobedrijven niets hoeven uit te besteden aan dealerbedrijven of dure specialisten. De omzet blijft in de eigen werkplaats.
Verspil geen zoekuren
De drempel naar TECH360 is volgens Segers laag: je kunt bellen, appen en/of mailen en elke keer helpen specialisten stap voor stap om een denkrichting te ontwikkelen die de storing oplost. "De basis van de hulp is een logisch stappenplan, want alleen met de juiste zoekvolgorde vergeet je niets, sla je niets over en ben je honderd procent zeker van de diagnose. Hoe eerder je met TECH360 belt, des te eerder voorkom je verloren en verspilde uren. Daardoor sta je ook sterk in de uitleg naar de klant en kun je de zoekuren met een gerust hart doorberekenen. De technische ondersteuning is heel sterk. Je kunt bij TECH360 cursussen volgen, de nieuwste technieken leren en je hebt toegang tot de technische data van diverse automerken.”
De kracht van 36 maanden garantie
Autovakmeesters geven 36 maanden garantie op alle reparaties. Ook als er niets in die 36 maanden kapot gaat, heeft Jelle Segers daar voordeel van. Het is volgens hem belangrijk om te onderbouwen waar de centen in gaan zitten en waarom dat nodig is. “Bij een reparatie of onderhoudsbeurt vragen mensen regelmatig of hun auto die investering nog waard is. Mijn antwoord is ‘ja’, want je weet dat slijtage en onderhoud doorgaan, maar op die reparatie heb je sowieso 36 maanden garantie. Ik verkoop die reparatie daardoor veel makkelijker. Het geeft vertrouwen en daardoor kan ik veel repareren. Dat is de kracht van 36 maanden garantie.”
Concurrenten worden collega’s
Alle Autovakmeester hebben eigen specialismes en hun eigen markt. Hoezeer ze ook van elkaar verschillen, het zijn allemaal lokale kampioenen met dezelfde uitdagingen en kansen. Veel ondernemers ervaren door Autovakmeester de kracht van een samenwerkingsverband, waarin concurrenten collega’s worden en collega’s vrienden. Voorbeeldje: een Autovakmeester op twee uren rijden van Jelle, belt hem op omdat een klant met een storing in de buurt van Jelle is stilgevallen. Jelle: “Of ik die klant wil helpen. Het bleek een kleinigheidje te zijn, waarna die Autovakmeester mij vraagt om hem de rekening te sturen. Dat doe ik niet, want de volgende keer doet hij vast en zeker iets voor mij.”
Veel Autovakmeesters hebben contact via de B2B-app, waar ook actief gehandeld wordt in auto’s. Jelle: “Je leert elkaar trouwens ook op de provinciale bijeenkomsten kennen en daardoor durf je elkaar in dit soort gevallen ook te bellen.”
Excellent Occasiongarantie
Wanneer je een occasion verkoopt met zes of twaalf maanden garantie, kun je het garantierisico zelf nemen. Autovakmeesters kunnen die garantie ook heel eenvoudig met de ‘Excellent Occasiongarantie’ onderbrengen bij Autotrust: vul kenteken en kilometerstand in (maximaal twaalf jaar en 200.000 km), kies de garantietermijn en je ziet per omgaande wat de kosten zijn. Dat bedrag betaal je aan Autotrust. De eindgebruiker krijgt een officieel garantiebewijs en kan bij elke Autovakmeester terecht voor garantie.
Jelle Segers: “Ik verkocht recentelijk een Citroën C3 aan een mevrouw buiten mijn regio. Zij wilde zekerheid en dat is precies wat ik met de Autotrust-garantie voor haar geregeld heb.” Autovakmeesters kunnen hun klanten ook helpen met een Europese Pechhulpkaart (via AA-Team). De ene Autovakmeester verkoopt die kaart voor 39,95 euro per jaar, de ander overhandigt het bij de afleveringsbeurt of een grote onderhoudsbeurt. Met de Klantenkaart kun je de klanten een gratis zomer- en wintercontrole aanbieden.
Communicatie en marketing
Lokale kampioenen moeten het hebben van mond-tot-mond reclame. Jelle: “Online vindbaarheid is in klein dorpjes minder belangrijk, al optimaliseert Autovakmeester de vindbaarheid van mijn bedrijf met actuele adres- en openingsgegevens via Youvia op tientallen websites. Autovakmeester plaatst ook Facebook- en Instagram-berichten op mijn profielen.”
Autovakmeester verzorgt voor Jelle ook de website (inclusief occasionaanbod en contentbeheer), waarop klanten dan weer via Klantenvertellen een beoordeling op kunnen achterlaten. Het Marketing Portal helpt met brieven, POS-materiaal, flyers, acties en promotiemateriaal. Dat kan gepersonaliseerd, zodat je je eigen airco-advertentie als pdf-bestand kunt doorsturen naar de sociale media of naar het clubblad van de sportvereniging. Jelle Segers wil nog meer ondersteuning en heeft een beroep gedaan op twee opties. “Ik gebruik de Rendementsservice van WESP en binnenkort komen ze te schouwen voor LeaseProf.”
Vertrouwen
Alliance Automotive investeert veel tijd en moeite om van Autovakmeester een sterk merk te maken, zoals bijvoorbeeld met huis-aan-huisbladen en met radiospots. Jelle Segers: “Ik vind het heel bijzonder dat klanten tegen mij zeggen dat ze een radiospotje van Autovakmeester hebben gehoord. Die mensen hebben misschien helemaal geen kennis van zaken, maar ze vertrouwen mijn bedrijf, omdat er Autovakmeester op de gevel staat. Dankzij dit soort aspecten beoordelen de Autovakmeesters hun formule met een 8,9 in het BOVAG/ROSA-onderzoek en daarmee is Autovakmeester de beste garageformule van Nederland."
Dit artikel is gesponsord door Alliance Automotive Group en Autovakmeester.