Werken voor Vakgarage betekent klanten bedienen. “Als een garagehouder op zondag gehackt wordt en zijn klantdata is gegijzeld en hij belt… natuurlijk neem ik dan de telefoon op en ga ik helpen”, vertelt Vishal Durgaram. Dat mag ook verwacht worden van een concept dat zegt: u bent goed in ondernemen, laat de rest aan ons over.”
Vishal Durgaram is de enthousiaste voorzitter van Stichting Vakgarage. Hij is de coronaperiode van bijna twee jaar zakelijk gezien fantastisch doorgekomen. “2020 was fantastisch voor ons en 2021 lijkt nog beter te worden. We weten natuurlijk niet hoe het zou zijn gegaan zonder corona, maar in de hele branche is het effect goed geweest.”
Nou is het wel zo dat het universele kanaal altijd wat minder last heeft van een crisis dan het dealerkanaal. Veel universele bedrijven doen het dankzij de APK heel goed of ze doen het in ieder geval minder slecht dan dealers. Onderhoud gaat immers altijd door.
Vishal Durgaram: “Er is in de afgelopen anderhalf jaar in het universele kanaal een groei gerealiseerd en Vakgarage is harder gegroeid dan de branche. De werkplaatsomzet is drie procent sneller gegroeid dan de branchegroei, onder andere door de bandenomzet.”
Effecten ouder wagenpark
Alle Vakgarages zijn aangesloten bij AutobandenPartner, een door
Fource opgericht garageconcept, dat niet bijt met andere formules
en dat autobedrijven helpt met uitstraling, zichtbaarheid en technische trainingen op het gebied van banden. Is die groei daar aan te danken? Vishal Durgaram: “Dat is lastig te bepalen. Ik denk dat het een samenloop van zaken is. In de eerste lockdownperiode hebben we veel onderhoud kunnen doen, omdat veel kleinzakelijke klanten het onderhoud naar voren trokken; ze wilden knallen zodra corona over was.”
Maar als er veel werk naar voren is gehaald, dan volgt er dus ook een dip? Durgaram: “Dat denken wij niet. Macro-economisch zijn alle branches - behalve retail en horeca - gegroeid. Er zijn veel bezorgers en koeriers bijgekomen en er zijn minder nieuwe auto’s afgeleverd; het chiptekort houdt aan en de leveringsproblemen van nieuwe auto’s blijven voortduren. Er zijn daardoor meer gebruikte auto’s geïmporteerd en er is langer doorgereden met oudere auto’s. Al die ontwikkelingen leveren onderhoud op. We hebben te maken met een ouder wordend wagenpark, waarvan we de effecten blijven voelen.”
Auto's met verbrandingsmotoren
Bij Vakgarage verwachten ze dat auto’s met verbrandingsmotoren nog lange tijd bij de Vakgarages zullen binnenkomen. Wanneer de elektrificatie komt zal dat aanvankelijk via de leasemaatschappijen gaan. Vishal Durgaram: “Leasemaatschappijen proberen het onderhoud zo efficiënt mogelijk onder te brengen. Die ontwikkelingen liepen al en hebben zich tijdens corona gewoon doorgezet. Er komt bij ons steeds meer gestuurd onderhoud binnen.”
We zagen het toch aankomen?
“Evolutie brengt kansen”, zegt Vishal Durgaram, nog even terugkomend op die elektrische auto’s, want als het gaat over de nieuwste ontwikkelingen in de branche, is er volgens hem geen sprake van een bedreiging of revolutie. “Dat we te maken zouden krijgen met elektrificatie en dat we van bezit naar gebruik zouden gaan en dat internet ervoor zou zorgen dat we vaker zouden thuiswerken, dat wisten we toch tien jaar geleden ook allemaal al? Sterker nog, we praten al bijna twintig jaar over elektrificatie. De Nissan Leaf en Tesla zijn in Nederland al elf jaar op de markt en de toename van lease-financieringsconcepten en autodelen is ook al jaren oud; GreenWheels bestaat notabene al vijfentwintig jaar. Het is dus geen revolutie, we hebben het allemaal aan zien
komen.”
Er is nog een andere ontwikkeling die al jaren gestaag doorzet: steeds meer onafhankelijke universele autobedrijven sluiten zich bij een formule aan. In 2012 waren dat er tweeduizend en nu zijn er al ruim drieënhalfduizend autobedrijven bij een formule aangesloten. Vakgarage heeft er momenteel 340 en constateert dat de groei van het aantal franchisenemers ook tijdens corona gewoon is doorgegaan. “Ze beginnen eindelijk naar ons te luisteren, haha. Toen ik hier begon, negen jaar geleden, had Vak garage een paar grote concurrenten, zoals Bosch Car Service en AutoCrew, James kwam net op, maar kijk eens hoeveel concepten er nu zijn en veel van die concepten zijn heel volwaardig! Daar worden steeds meer garages en toeleveranciers zich bewust van.”
Realistische prognoses
Durgaram prijst zich gelukkig dat hij al jaren realistische prognoses afgeeft wat betreft de groei van het aantal Vakgarage-vestigingen, maar dat komt ook - zo zegt hij - omdat Vakgarage geen groei nodig heeft om te overleven. Hoe ziet het er voor volgend jaar uit? “Wij vullen in naar behoefte. Jarenlang heb ik gezegd dat wij doorgroeien naar maximaal 350 franchisenemers in Nederland. Met 340 Vakgarages staan we op het punt om dat te bereiken, want die tien komen er dit jaar of anders begin 2022 wel bij. En toch hebben we nog steeds witte plekken. Er is ruimte voor 400 Vakgarages, maar het realiseren daarvan is geen doel op zich. En misschien, als de Nederlandse organisatie stevig staat, gaan we voorzichtig naar België kijken. Dat doen nu al. Voorzichtig.”
Nieuwe concepten
Autorijden wordt duurder door de hoge brandstofprijzen, doordat het bezit zwaarder belast wordt en doordat auto’s zelf ook duurder worden; niet alleen de nieuwe auto’s als gevolg van het chiptekort, maar ook gebruikte auto’s door een grotere vraag. “Ik hoop dat het schaarse aanbod en de grote vraag ook wat doen met de marges,” zegt Durgaram. Het is zijn stellige overtuiging dat er de komende jaren veel gaat veranderen, waarbij corona als een aanjager van allerlei ontwikkelingen kan werken. “Veel veranderingen in de wereld komen nu duidelijker naar voren. Mensen zijn zich nu bewust dat thuiswerken inderdaad werkt en dat we anders moeten omgaan met het werken op kantoorlocaties, waar we grote groepen mensen op dezelfde tijdstippen bij elkaar laten komen met files als gevolg.”
Maar dat is woon-werk. Ook tijdens vakanties denkt Durgaram dat er een versnelling zal plaatsvinden in de manier waarop mensen hun mobiliteitsbehoefte gaan invullen. Dat blijft voor een belangrijk deel met eigen privé-auto’s gebeuren, maar anderen zullen naar deelauto’s, private lease en andere flexibele oplossingen gaan. “Als jij jouw klant private lease aanbiedt, wat doet die klant dan met wintersport, zomervakantie of een kinderfeestje naar De Efteling? Wij zijn bezig om daar oplossingen voor aan te bieden.”
Samenwerking met Actua
Vakgarage is een samenwerking aangegaan met Actua, dat gebruikte auto’s in een private lease-contract aanbiedt. Actua noemt het PLU, private lease used. Vakgarages en klanten moeten nog wat aan het concept wennen, het is immers een nieuwe propositie, maar er is interesse zegt Vishal Durgaram. “Het groeit gestaag. Stel je het volgende voor: als je in jouw voorraad een Espace hebt staan, zou je dan niet de klant met een private lease used-contract tijdelijk die Espace aanbieden? Dan neemt de klant die Espace voor zijn vakantie mee tegen een kleine meerprijs en ondertussen kan jij zijn auto drie weken inzetten als huurauto."
Sterk in samenwerkingen
Waarom zouden autobedrijven eigenlijk niet tegen een gereduceerd tarief hun eigen voorraad aanbieden? Dat is beter dan de klant in de zomer naar een externe verhuurder sturen. Durgaram wil dat autobedrijven veel meer bezig zijn met dit soort concepten. Of de vraag naar dit soort oplossingen groot genoeg is om het aantrekkelijk te laten zijn voor autobedrijven, is niet iets waar hij zorgen over heeft. “Autobedrijven zijn nog niet gewend aan die markt; de meeste autobedrijven beginnen met het aanbieden van een Mondeo station. Wij moeten ze helpen en zijn dus zelf verantwoordelijk voor het creëren van die markt. Het verdienmodel van autobedrijven zal veranderen en autobedrijven kunnen zich niet meer alleen op de werkplaats en de verkoop richten.”
Nou vooruit, als we dan toch nieuwe concepten ontwikkelen en aanbieden, waarom trekken we dan mobiliteit niet wat breder en gaan we bijvoorbeeld elektrische fietsen aanbieden? Vishal Durgaram: “Ik denk dat zoiets best zou kunnen werken, maar het is niet iets dat Vakgarage nu gaat doen. Wij zijn sterk in samenwerkingen, dus misschien gaan we samenwerken met een partij die zo’n concept heeft bedacht of een leverancier van elektrische fietsen ofzo. Ik zie in het netwerk dat Vakgarages openstaan om nieuwe concepten op te pakken, maar als je gaat pionieren moet je dat niet met 340 Vakgarages tegelijk doen. Misschien kunnen we beginnen met tien en als het goed gaat kunnen we doorgroeien.”
Laadoplossingen horen erbij
Voorlopig dus geen elektrische fietsen, maar elektrische auto’s toch wel? Binnen het netwerk zijn er 160 Vakgarage Professionals, dat zijn bedrijven die ook voor leasemaatschappijen werken; bij die bedrijven zal het aantal elektrische auto’s dus snel kunnen groeien. “We zijn bezig om alle monteurs in het Vakgarage Professional netwerk op te leiden tot volwaardige EVmonteurs.” Die technische opleiding loopt via Automotive Academy en heeft voor Vakgarage nogal wat consequenties, want in al die bedrijven moeten ook alle gereedschappen en data aanwezig zijn en dat is nog maar stap één. Vakgarage wil voor deze bedrijven namelijk ook een commerciële EV-training.
Vishal Durgaram: “Elektrische auto’s vragen specifieke kennis, maar wij willen dat Vakgarages klanten ook oplossingen bieden voor het laden van auto’s. Waarom zouden we wel gebruikte elektrische auto’s verkopen, maar klanten voor een laadoplossing naar externe partijen doorverwijzen? Wij vinden dat het bij elkaar hoort. We zullen laadoplossingen meenemen in het assortiment en in de EV-trainingen.” Wie die commerciële opleidingen gaat geven is nog niet helemaal duidelijk. Wellicht kan Vakgarage samenwerken met Fource, want Fource heeft met Moobi al een EV-concept in handen. Andere EV-concepten zijn EdgeMobility (onafhankelijk) en Nexdrive (Alliance). Vishal Durgaram: “Wij vinden het belangrijk dat autoverkopers leren praten over auto’s, laadoplossingen voor thuis en laadpalen.”
Dit artikel is gemaakt in samenwerking met Stichting Vakgarage.