Is jouw autobedrijf klaar voor de toekomst? Stel jezelf deze vragen

Is jouw autobedrijf klaar voor de toekomst? Stel jezelf deze vragen
‘Regeren is vooruitzien’ - Hoe ziet de toekomst van jouw bedrijf eruit en wat betekent dat voor jouw medewerkers?

Hoe maak je jouw autobedrijf toekomstbestendig? Door in te spelen op ontwikkelingen en jouw medewerkers hierin mee te nemen, blijft jouw organisatie aantrekkelijk voor klanten én medewerkers. Regeren is vooruitzien, maar niet iedere werkgever neemt de tijd om hierover na te denken. Hoe je zorg je ervoor dat je voor deze essentiële vragen de noodzakelijke antwoorden formuleert in de hectiek van alledag? Je leest het in dit artikel.

Ondernemen in deze tijd betekent dat je te maken hebt met grote uitdagingen. Neem bijvoorbeeld de schaarste op de arbeidsmarkt, waardoor het lastig is om personeel te vinden. Daarbij zorgen de verschillen tussen generaties om passende communicatie en moet je daarbij voldoende uitdagingen en begeleiding aan kunnen bieden. Bijvoorbeeld bij technologische ontwikkelingen, die steeds sneller doorgevoerd worden. En ook aan leverancierszijde merk je waarschijnlijk dat het gemoedelijke steeds meer naar de achtergrond verdwijnt en plaats maakt voor zakelijke relaties. Tenslotte is de consument mondiger en veeleisender geworden.

Tijd maken om na te denken

De noodzaak om na te denken over de toekomst van je bedrijf is momenteel dus hoog. “Maar vaak hebben werkgevers geen tijd om hierover na te denken of kunnen ze geen tijd hiervoor vrijmaken”, zegt OOMT-adviseur René Bestevaar. “Dan heb ik het vooral over de kleine en middelgrote zelfstandige bedrijven, zoals universele autobedrijven. Je moet in kunnen spelen op de toekomstige markt en mobiliteit. Dus jezelf als werkgever de vraag stellen: ‘Hoe ziet mijn bedrijf er over vijf jaar uit?’” Bestevaar ziet dat veel werkgevers daar in de praktijk vaak niet aan toekomen.

Concreet gaat het om de volgende vraagstukken:

  • Hoe wil je je autobedrijf toekomstbestendig maken?
  • Wat moeten je medewerkers kunnen om in te spelen op alle ontwikkelingen?
  • Welke vaardigheden en kennis hebben ze daarbij nodig?
  • Welke stijl van leidinggeven hoort hierbij?
  • Hoe betrek je jouw medewerkers bij de toekomst van je organisatie? En bij beslissingen?
  • De antwoorden? Kijk hier het webinar terug van september (OOMT/AMT)

“Dat tijd vrijmaken en daarmee prioriteit geven is dan ook de belangrijkste rol van een OOMT-adviseur werkgeverschap”, benadrukt hij. “Een werkgever moet in relatieve rust hierover na kunnen denken. Daarbij kan een OOMT-adviseur helpen. Ons werk zit vooral in het betrekken en meekrijgen van medewerkers en ze vervolgens begeleiden bij hun ontwikkeling. Dat is in een notendop de hoofdtaak van strategisch personeelsbeleid.”

Vragen stellen en mee laten denken

Verwacht overigens niet dat een OOMT-adviseur bij zo’n traject een werkgever vertelt hoe je op belangrijke vraagstukken kunt inspelen. René Bestevaar: “Ik zit niet aan tafel om te vertellen wat ik denk dat dat er gebeuren moet of wat je moet doen. Maar ik help juist door vragen stellen.”

De centrale vraag is hoe je met jouw bedrijf kunt inspelen op toekomstige ontwikkelingen”

Zo’n traject bestaat uit meerdere sessies met een werkgever. Uiteindelijk volgt daaruit een teamsessie, waarin een duidelijk plaatje wordt geschetst hoe de onderneming stapsgewijs naar hun doelen komt.

“Personeel is hierbij een belangrijke factor, dus worden zij hierbij betrokken. Hoe denken zij erover? Wat kunnen en willen zij erin betekenen? Zij zijn blij dat ze ervaren dat hun werkgever bezig is met de toekomst van het bedrijf én met hun toekomst. Voor alle individuele medewerkers stellen we vervolgens een Persoonlijk Ontwikkelings Plan (POP) op. Dat is overigens het ultieme doel, niet alle werkgevers zijn daaraan toe. Bewustwording is daarom belangrijk en vaak een eerste activiteit.”

Meer vraag in deze tijden

Hij merkt dat er veel informeel werkgeverschap bij universele autobedrijven is. “Werkgevers gaan niet direct met medewerkers om tafel zitten. Maar juist met dat formele stukje, daar willen meer bedrijven iets mee doen. Daarbij zoeken ze hulp en begeleiding. Dat is ook belangrijk om de achterdeur dicht te houden, om personeelsverloop tegen te gaan.” De coronaperiode heeft ervoor gezorgd dat werkgevers meer na zijn gaan denken over de toekomst van hun autobedrijf. ‘Ik moet daar toch iets mee gaan doen’, is een veelgehoorde opmerking. “En er zijn ook werkgevers die zich afvragen of ze nog wel iets willen. Dat ze misschien willen stoppen op termijn. Dat kan natuurlijk ook. Mijn vraag is dan: ‘wat betekent dit voor de mensen binnen jouw autobedrijf?’ Want je moet er ook voor zorgen dat ze courant blijven voor de branche.”

“Sommige werkgevers denken dat het zo’n vaart niet zal lopen. Maar de ontwikkelingen gaan momenteel snel en je moet in ieder geval onderzoeken of en wat je daar mee moet doen. Door kennis met elkaar te delen ontstaat bewustwording. Aan de andere kant is er de neiging om vanuit de bestaande bedrijfsvoering te redeneren. En soms vergeten werkgevers wel eens hoe een consument op veranderingen zal reageren.”

Elektrische en fossiele voertuigen kunnen prima naast elkaar bestaan binnen een bedrijf. Dus een apart gedeelte voor EV en voor fossiele brandstoffen”

Maak tijd vrij

Een eerste stap om na te denken over de toekomst van jouw bedrijf is door contact op te nemen met een adviseur van OOMT. René Bestevaar: “Dat werkt twee kanten op. Een adviseur kan je begeleiden, door te klankborden of met een team erover te gaan praten. En ten tweede is zo’n afspraak vaak een stok achter de deur. Dat is tegelijk ook mijn tip waarmee je morgen aan de slag kunt: steek je kop niet in het zand. Stap uit de dagelijkse drukte en hectiek en denk na over de ontwikkelingen waar je dagelijks mee te maken hebt.”

Dit artikel is gesponsord door OOMT. Ontdek hun partnerdossier…

Lees ook:

[video] Oudere medewerkers: een gouden kans voor werkgevers

[video] Oudere medewerkers: een gouden kans voor werkgevers

Het potentieel van medewerkers boven de 50 en 60 jaar is onmiskenbaar. Ze dragen waardevolle kennis en ervaring met zich mee, zijn vaak de cultuurdragers van je bedrijf en begrijpen de bedrijfsfilosofie als geen ander. Toch moet je als werkgever ervoor zorgen dat deze groep mee kan blijven komen. Daarover gaat het webinar van OOMT/AMT op 7 december.

Medewerkers met geldzorgen? Dit kun je er aan doen!

Medewerkers met geldzorgen? Dit kun je er aan doen!

Steeds meer Nederlanders hebben moeite met rondkomen. Financiële problemen hebben grote invloed op je privéleven en op je werk. Medewerkers zonder geldzorgen voelen zich beter, zijn productiever en melden zich minder vaak ziek. Het OOMT-webinar over geldzorgen bij medewerkers geeft tips om het probleem aan te pakken.

Ferry van Dongen en Leendert Verweij (OOMT).

VIDEO | Van autotechnicus naar ondernemer, zo doe je dat

Een autotechnicus die ineens ondernemer met personeel wordt. Dat is best een stap. Een waarvan je af en toe met je handen in het haar zit. Het overkwam Ferry van Dongen van Autocentrum Bommelerwaard. Hoe schakelde hij om van autotechnicus naar ondernemer? En: hoe bereid je samen met je medewerkers je bedrijf voor op een veranderende toekomst?

Gratis lesmateriaal van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Gratis lesmateriaal elektrische auto's

Stichting EV Kenniscentrum heeft gratis lesmateriaal voor een MBO doelgroep gemaakt dat ook bruikbaar is voor middelbare en basisscholen. Kennisachterstand brengt de energietransitie in gevaar.

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

Veilig werken is een belangrijk thema in de autobranche, vooral nu elektrische auto's steeds meer voorkomen. Het onderhoud van deze vervoersmiddelen vereist specifieke vaardigheden en procedures. Daarnaast blijft het onderhoud van de grootste groep - de traditionele brandstofauto's - een essentieel onderdeel van het werk. Hoe zorg je ervoor dat je risico's vermijdt? En hoe breng je veilig en gezond werken onder de aandacht? Daarover gaat het komende OOMT-webinar.

FNV vindt dat het tijd is voor aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden.

Onderhandelingen cao gestart, bonden eisen 7% loonsverhoging

Deze week zijn de onderhandelingen over de nieuwe cao voor medewerkers van onder meer auto-, truck- en fietsbedrijven van start gegaan.

Innovam en OOMT willen zich ook in 2025 en 2026 inzetten voor een sterkere regionale samenwerking tussen MBO-scholen en leerbedrijven. - Foto: ANP/Olaf Kraak

Samenwerking OOMT en Innovam focust op instroom jeugd en behoud van...

OOMT en Innovam werken ook de komende twee jaar intensief samen. Het opleidings- en ontwikkelingsfonds en de brancheopleider hebben dat nu formeel vastgelegd in een nieuwe samenwerkingsovereenkomst.

"OOMT biedt soms meer dan ik weet"

"OOMT biedt soms meer dan ik weet"

Ruth Lokhorst van Autobedrijf Lokhorst-Zoet in Elburg liet onlangs een gastvrijheidscheck via OOMT doen om te kijken wat hun klanten ervaren en waar de verbeterpunten zitten. Dat kan veel waardevolle inzichten opleveren, ook als je juist een heel fijn bedrijf weet te runnen. "Ik zie genoeg dingen die verbeterd kunnen worden."

OOMT begeleidt en adviseert leermeesters voor succesvolle studenten

OOMT begeleidt en adviseert leermeesters voor succesvolle studenten

Om studenten succesvol hun opleiding af te laten ronden is de rol van een leermeester essentieel. Sinds afgelopen jaar richt een BBL-adviseur van OOMT zich op deze groep, waarbij hij in een driehoek werkt met het leerbedrijf, de student en het ROC. "Als een leermeester succesvol is, dan is de kans groter dat een student dat ook is."

Foto: Vidiphoto

Nieuwe cao Metaal & Techniek: 13% loonsverhoging

FNV en werkgevers Metaal & Techniek hebben een akkoord bereikt over een nieuwe cao. Werknemers krijgen 13% loonsverhoging over 22 maanden.

Foto: Shutterstock

Cao-overleg Metaal en Techniek hervat; stakingen mogelijk

Werkgevers van schadeherstel- en carrosseriebedrijven en vakbonden onderhandelen verder over een nieuwe cao voor de sector Metaal & Techniek. Als er geen akkoord wordt bereikt, dreigen nieuwe stakingen.

Met een VR bril beleef je in een virtuele realiteit hoe de wereld van het autobedrijf er in de toekomst uit kan zien.

Opladen voor de toekomst: OOMT en innovatie in de AMT Kennistest

Nu de AMT Kennistest er op zit en de winnaars bekend zijn, blikken we terug met OOMT op hun ervaringen. Jessica Spithoven: "Wij vinden het leuk om met de AMT Kennistest mensen te prikkelen over onderwerpen waar ze misschien niet elke dag over nadenken."