Voorraad verbeteren? Je hebt niet altijd dure consultants nodig

Voorraad verbeteren? Je hebt niet altijd dure consultants nodig
Jan Kraaijeveld met het Slimstock-team én de Nationale Logistiek Prijs.

Voorraadbeheerder Slimstock heeft net enkele klantendagen achter de rug. Daar heeft het bedrijf de klanten beter leren kennen, maar de klanten hebben ook van elkaar geleerd. Soms is de beste adviseur iemand die hetzelfde doet in een andere branche. Jan Kraaijeveld: 'Het winnen van een prijs schept verantwoordelijkheid'.

Een verkoper weet wel ongeveer wat hij wil verkopen en aan wie, maar voorraadbeheerders hebben veel meer informatie nodig. Om welke artikelen gaat het? Koopt de klant alle artikelen of alleen de hardlopers en in welke regio’s? Jan Kraaijeveld van Slimstock: “De reactie van de verkoper is dan: ‘Geen idee, maar als jij zorgt dat die voorraad er ligt, ga ik het wel verkopen.’ Logisch, want dan hoeft die verkoper nooit meer ‘nee’ te verkopen. Voorraad kost geld of veel voorraad zit vast in werkkapitaal. Het is de taak van de voorraadbeheerder om geld en beschikbaarheid met elkaar af te wegen.”

Verkoper ziet belang juiste voorraad

Jan Kraaijeveld heeft een technische groothandelaar als klant, die momenteel de transitie van cv-ketels naar warmtepompen maakt. Op één pallet staan acht cv-ketels, terwijl één warmtepomp op twee pallets staat. “En dan begrijpt de verkoper ook dat er een verschuiving plaatsvindt in het assortiment. Probeer samen met de verkoper of je in het assortiment een groep of categorie of een
aantal artikelen kunt selecteren, waar je het samen over eens bent en waar je iets mee kunt. Denk aan de omzet in een groep of het aantal artikelen per maand.”

Prijs schept verantwoordelijkheid

Je hebt niet altijd dure consultants nodig om erachter te komen hoe andere bedrijven met dit soort problemen om gaan. Jan Kraaijeveld probeert mensen met dezelfde achtergrond bij elkaar te brengen. “Iets wat jij nog onmogelijk acht, heeft een ander misschien al opgelost.” Slimstock heeft vorig jaar de Nederlandse Logistiek Prijs gewonnen en staat nu in een lijstje van gerenommeerde en prominente winnaars, zoals CoolBlue, ASML, Nike Europe en Philips. Jan Kraaijeveld: “Die prijs schept ook een verantwoordelijkheid om mensen met elkaar in contact te brengen.”

Hoe pakt een ander problemen aan?

Hoe jij in contact komt met andere vakgenoten weet Jan Kraaijeveld ook. Slimstock heeft net twee klantendagen achter de rug, waar vierhonderd mensen kwamen. “Dat zijn allemaal klanten van uiteenlopende bedrijven, die met elkaar gemeen hebben dat ze met voorraad bezig zijn. Iedereen zet de deur voor logistieke collega’s open.”

Dan krijgt de verkoper ook begrip dat er voor hem geen onbeperkte voorraad klaarligt ”

De ervaring leert dat logistieke specialisten willen weten hoe anderen de problemen hebben aangepakt waar zij mee worstelen, zonder eerst een cursus te doen en zonder over concurrentiegevoelige informatie te praten.

Zo krijgt ook de verkoper begrip

Slimstock stimuleert om die gesprekken ook intern te voeren, zoals met je eigen verkopers. “Dan krijgt de verkoper ook begrip dat er voor hem geen onbeperkte voorraad klaarligt.” Kraaijeveld adviseert om die gesprekken zo praktisch mogelijk te houden, dus geen memo’s of rapporten, geen uitgebreide e-mails of ellenlange sessies, maar simpelweg tijd voor elkaar nemen. En voor wie dan ook nog graag met een vakgenoot uit een andere branche praat, organiseert Slimstock eind september 2022 de Nationale Voorraaddag. Daar zullen meer dan 250 logistieke specialisten uit alle branches bij elkaar komen.

Jan Kraaijeveld: “Iedereen gaat na zo’n gesprek tevreden naar huis. Misschien ben je blij dat je niet bij dat andere bedrijf werkt, maar je bent ook blij dat je iets geleerd hebt.”

Dit artikel is gesponsord door Slimstock. 

Lees ook:

Foto: ANP / Rob Engelaar

Waardevastheid EV daalt flink ten opzichte van benzine of hybride

De waardevastheid van elektrische auto's is de afgelopen twee jaar flink gedaald. EV's verliezen nu gemiddeld 15% meer waarde dan benzine- en hybrideauto's.

Jan-Paul Poldervaart, de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions: “Zolang de overheid een inconsistent beleid voert, zal het een uitdaging blijven om nieuwe en tweedehands EV’s aan de man te brengen.”

De klantreis moet kort en aangenaam zijn

Jan-Paul Poldervaart is de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions, bekend van occasionsites als AutoTrack, Gaspedaal.nl en AutoWereld.nl. Als schakel tussen het autobedrijf en de consument is het zijn missie om het koopproces zo goed mogelijk te stroomlijnen.

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

Veilig werken is een belangrijk thema in de autobranche, vooral nu elektrische auto's steeds meer voorkomen. Het onderhoud van deze vervoersmiddelen vereist specifieke vaardigheden en procedures. Daarnaast blijft het onderhoud van de grootste groep - de traditionele brandstofauto's - een essentieel onderdeel van het werk. Hoe zorg je ervoor dat je risico's vermijdt? En hoe breng je veilig en gezond werken onder de aandacht? Daarover gaat het komende OOMT-webinar.

De daling van de verkoop van volledig elektrische auto's in Europa was vooral te merken in Duitsland. Foto: Shutterstock

Ford wil kortere werktijden in Keulen om lage vraag EV's

Amerikaanse autofabrikant Ford wil de werktijden in zijn vestiging in Keulen verkorten. Aanleiding is de tegenvallende vraag naar elektrische auto's, die in Duitsland volgens Ford "aanzienlijk lager is dan verwacht".

Niels Smelter: “De service van AA-Equipment Support is uitstekend; een betrouwbare partner.”

Launch X-431 optimaliseert werkplaats-efficiëntie

Niels en Saskia Smelter namen in 2017 het bedrijf van hun (schoon)vader over. Sindsdien concentreren zij zich als ervaren universele garagisten op het wagenpark van Hengelo en omgeving, én op kampeerauto's. Auto en Camper Smelter beschikt sinds 2019 zelfs over een eigen werkplaats en stallingsruimte voor campers. Waarom kiest Niels voor het Launch X-431 diagnoseapparaat?

Foto: ANP/Rob Engelaar

Verkoop gebruikte EV stijgt met bijna 40 procent

De verkoop van occasions laat weer groei zien. In oktober werden flink meer occasions verkocht dan in dezelfde maand een jaar geleden. En: het aantal gebruikte EV's dat verkocht werd, steeg in de afgelopen 10 maanden met maar liefst 36,9 procent.

Foto: ANP / Hollandse Hoogte / Gerard Til

Vraag naar hybride en EV stuwt autoverkoop in Nederland

De Nederlandse autoverkoop is in oktober verder aangetrokken. Opnieuw werden er vooral hybride personenauto's verkocht, maar ook naar volledig elektrische auto's was relatief veel vraag, komt naar voren uit cijfers van brancheorganisaties Bovag en RAI Vereniging.

Zwart blijft de populairste kleur bij occasions, maar grijs is in opmars. - Foto: ANP / Hollandse Hoogte / Harold Versteeg

Zoekprijs elektrische auto's en diesels daalt op occasionmarkt

In oktober 2024 daalde de zoekprijs van elektrische auto's opnieuw. Grijze auto's werden populairder dan witte, terwijl stationwagens hun koppositie onder carrosserieën behouden.