Bij een ABC-analyse rangschik je alle artikelen. Voorbeeld: een A-artikel heeft een grote marge, een B-artikel een gemiddelde marge en een C-artikel een kleine marge. In plaats van marge kun je ook omzet, orderregels (dat zijn de verkoopaantallen) of iets anders kiezen.
Jan Kraaijeveld van Slimstock: “Een ABC-analyse is een goede manier om erachter te komen hoe jouw Pareto-principe in elkaar zit, beter bekend als de 80/20-regel. Tachtig procent van de artikelen doet twintig procent van de omzet.”
Halve voorraad is vijf procent omzet
Bij een bedrijf met vijfduizend artikelen maakte Jan Kraaijeveld een ABC-analyse. De laatste vijf procent van de omzet kwam uit de helft van het assortiment, anders gezegd: voor vijf procent waren vijfentwintighonderd artikelen nodig. Kraaijeveld: “Daar was dit bedrijf zich niet van bewust. Wat mij betreft hoef je die vijfentwintighonderd artikelen niet uit het assortiment te halen, als je maar weet dat de helft van alle bedrijfskosten wordt gebruikt voor slechts vijf procent omzet.”
Dure turbo’s en goedkope bougies
Een AB-analyse kan 80/20 zijn en een ABC-analyse 70/20/10, maar ook 75/15/10 of 72/18/10. De exacte indeling is niet belangrijk, maar het inzicht dat ontstaat wanneer je de ABC-analyse van de omzet vergelijkt met de orderregels en de marge wel.
Jan Kraaijeveld: “Je ziet snel dwarsverbanden. Een dure turbo is qua omzet duidelijk een A-artikel, maar als je kijkt naar het aantal orderregels dan is het een B- of C-artikel. Een goedkope bougie is daarentegen qua omzet waarschijnlijk een B- of C-artikel, maar qua orderregels een A-artikel. Pas als je omzet, marge en orderregels met elkaar vergelijkt, krijg je een goed inzicht van wat belangrijk is voor het bedrijf.”
Eerst inzicht, dan verbeteren
Volgens Jan Kraaijeveld zal het je verbazen welke artikelen bovenaan en onderaan staan. “Dat is ook het doel van de ABC-analyse: inzicht.”
Bij een ABC-analyse zag Kraaijeveld dat een bedrijf voor twee procent van de omzet maar liefst 38 procent van de voorraad nodig had. Andersom komt overigens ook voor: een bedrijf dat met de top honderd artikelen veel omzet en marge binnenhaalt, maar zich daar onvoldoende bewust van is.
Kraaijeveld: “Het gaat mij er niet om dat je het assortiment rationaliseert, maar dat je nadenkt over de consequenties. De eerste stap is inzicht, de tweede is verbeteren.”
Heb je echt tien varianten nodig?
Veel voorraad zit in de CC-categorie van omzet en orderregels. Kraaijeveld: “Dat zijn de ‘ja maar’-artikelen: ooit een goed idee, maar ze zijn voor de omzet onbelangrijk en ze verkopen nauwelijks. Veel bedrijven denken dat ze C-artikelen nodig hebben om A-artikelen te verkopen, maar dat is meestal slechts een gevoel. Heb je echt tien varianten remmenreiniger of kruipolie nodig? Met een ABC-analyse kun je dat verder uitdiepen. En als je het toch op voorraad wilt houden, zorg dan dat een CC-artikel qua marge een A-artikel is.”
Dit artikel is gesponsord door Slimstock.
Lees ook: