Vader Corné werkt met zoon en dochter: 'Generatiekloof niet erg diep'

Vader Corné werkt met zoon en dochter: 'Generatiekloof niet erg diep'
Corné (49) werkt intensief samen met dochter Tes (18) en zoon Luc (22). “Als je elkaar respecteert, speelt leeftijdsverschil eigenlijk geen rol.”

In de meeste automotive bedrijven werken beginnende en ervaren vakmensen naast elkaar op de werkvloer. Dat leeftijdsverschillen niet altijd voor een generatiekloof zorgen, bewijst Van Empel Mobiele Service in Cromvoirt. Oprichter en vader Corné (49) werkt sinds kort intensief samen met dochter Tes (18) en zoon Luc (22). "Als je elkaar respecteert speelt leeftijdsverschil eigenlijk geen rol."

Corné, sinds kort werk je met Luc en Tes samen in het familiebedrijf. Daarvoor werkte je alleen. Hoe bevalt dat?

“Samenwerken met familie is altijd even spannend. Met Tes en Luc ging het vanaf het begin goed. Het is een voordeel dat ze met het bedrijf zijn opgegroeid. Ze weten wat het werk inhoudt en ze hebben zelf gekozen om in te stappen. Ik heb daar nooit druk op gelegd. Luc en Tes hebben altijd alle vrijheid gehad om hun eigen richting te bepalen. Dat ze allebei voor techniek hebben gekozen, en nu bij mij in het bedrijf werken, vind ik natuurlijk wel heel erg leuk.”

Luc en Tes, waarom hebben jullie voor een loopbaan in de techniek gekozen? Wanneer zijn jullie in het familiebedrijf gestapt?

(Tes) “Op mijn vijftiende twijfelde ik tussen machinetechniek en autotechniek. Ik vond auto’s altijd al leuk dus ik heb voor autotechniek gekozen. Ik heb de verkorte opleiding Tweede Autotechnicus en Eerste Autotechnicus gedaan en sinds kort ben ik APK Keurmeester. Het stond voor mij al vroeg vast dat ik bij mijn vader in het bedrijf wilde gaan. In 2021 heb ik de overstap gemaakt.”

Samenwerken en jezelf ontwikkelen heeft niets met leeftijd of generatie te maken”

(Luc) “Ik heb wel gekozen voor machinetechniek. Na mijn beroepsopleiding bij het SOMA College in Harderwijk heb ik een paar jaar bij een ander bedrijf gewerkt als monteur mobiele werktuigen. In februari 2022 ben ik bij mijn vader in het bedrijf gegaan. Nu werken we allemaal samen in dezelfde werkplaats, maar we hebben allemaal ons eigen specialisme.”

Hoe gaat het samenwerken? Hebben jullie last van generatieverschillen?

(Corné)  “We zijn geen doorsnee bedrijf. Het werk is geen dag hetzelfde. We doen van alles, van nieuwe auto’s, oldtimers en lichte bedrijfswagens tot aanhangers, hoogwerkers, heftrucks, quads kettingzagen en tractors. We hebben ook een eigen vrachtwagen met een mobiele werkplaats voor service en pechhulp onderweg. Dat gaat Luc straks doen. Vroeger deed ik alles alleen. Nu verdelen we het werk met z’n drieën. We hebben allemaal ons eigen specialisme. We vullen elkaar aan en we ondersteunen elkaar.”

(Luc) “Mijn vader heeft heel veel vakkennis vanuit de praktijk. Hij doet dit werk al tientallen jaren en hij weet overal wel wat van. Als ik vastloop met een klus dan helpt hij altijd, maar hij geeft mij ook de ruimte om het werk op mijn eigen manier te doen. Ook al kost hem dat wel eens moeite, want soms is hij een beetje ongeduldig, haha.”

We helpen elkaar om beter te worden in wat we doen”

(Tes) “In de praktijk leer je andere dingen dan op school. Omdat we verschillende soorten voertuigen onderhouden, komt er regelmatig iets langs wat ik niet eerder heb gedaan. Mijn vader staat altijd klaar om mij te helpen vanuit zijn ervaring. Andersom leert hij ook nieuwe dingen van mij. Samenwerken in een werkplaats is geen wedstrijd. We helpen elkaar om beter te worden in wat we doen.”

Hoe gaan jullie als oudere en jongere generatie om met nieuwe technische ontwikkelingen?

(Corné) “Ik leer veel over nieuwe techniek door het in de praktijk te doen. Ik volg ook bijscholingen en trainingen. Tes is bezig met een training over veilig werken aan elektrische voertuigen. Dat vind ik interessant. Ik kijk nu vanaf de zijkant met haar mee, maar misschien ga ik de opleiding later zelf ook wel doen. In dit vak ben je nooit klaar met leren.”

Ik kijk nu vanaf de zijkant met haar mee, maar misschien ga ik de opleiding later zelf ook wel doen. In dit vak ben je nooit klaar met leren.”
Ik kijk nu vanaf de zijkant met haar mee, maar misschien ga ik de opleiding later zelf ook wel doen. In dit vak ben je nooit klaar met leren.”

(Luc) “We delen dezelfde kijk op techniek. We zijn alle drie flexibel en creatief en bereid om nieuwe dingen te leren. Er zijn altijd verschillen tussen generaties maar dat staat onze samenwerking niet in de weg. Bij de bedrijven waar ik eerder heb gewerkt, waren de verschillen veel groter. In ons bedrijf is de generatiekloof niet diep.”

(Tes) “Iedereen in de werkplaats krijgt te maken met nieuwe techniek. Zelf vind ik verbrandingsmotoren leuker dan elektromotoren, maar ik wil wel alles van elektrische aandrijving weten. Dat heb ik nodig om mijn werk goed te doen. Op een goede manier samenwerken en doorgroeien in  je werk heeft niets met leeftijd of generatie te maken. Het zit vooral in jezelf.”

Zelf aan de slag met generatiemanagement

Verschillende generaties beter laten samenwerken. Meer begrip kweken tussen jongere en oudere medewerkers. Met generatiemanagement haal je het beste uit jouw team. OOMT helpt je op weg. Bijvoorbeeld met de in-company workshop Generatiehelden. Meer weten? Ga naar www.oomt.nl of neem contact op met de OOMT Servicedesk via 0800-0155 of servicedesk@oomt.nl.

Dit artikel is gesponsord door onze partner OOMT. Lees ook van OOMT:

Michiel van Koeverden: “De gedachte achter het nieuwe label is niet alleen betere voorlichting, maar ook het terugdringen van de CO2-emissie."

Bandenlabel kost branche miljoenen (maak er dan ook gebruik van)

Het bandenlabel heeft vorig jaar mei haar eerste grote revisie gekregen. Michiel van Koeverden van Apollo Vredestein is er gelukkig mee en hoopt dat banden- en autoverkopers er enthousiast mee aan de slag gaan. Niet omdat de overheid gaat controleren, maar omdat bedrijven en consumenten op het label sturen.

De Continental DX280 DC Advanced als onderdeel van een compleet 
PC-gebaseerd emissiestation met roetmeter en viergastester.

Zo kun je geld verdienen met de deeltjesteller

Vanaf 1 juli mag je bij een apk I en II-keuring met de deeltjesteller tot maximaal één miljoen deeltjes per kubieke centimeter meten. Daar ligt voor de Euro 5- en 6-diesels de grens tussen goed- of afkeur. Maar wat moet je doen als je straks afkeur constateert zonder roetfilter-foutcode?

Bert en Désiree van den Biggelaar met twee medewerkers: links Wietse en rechts hun zoon Martijn.

'Bitech is een bijzonder bedrijf'

Autovakmeesters zijn lokale kampioenen. Sommige bedrijven zijn een beetje vreemd en sommige ondernemers een beetje eigenwijs, maar ze vertrouwen op hun eigen kracht, op hun formule en ze zijn de winnaars in hun eigen regio. Bitech uit Lieshout is zo'n bedrijf.

"Met deze aanhangwagen, die achter ieder ANWB-voertuig met een trekhaak kan worden gekoppeld, zijn we veel flexibeler.”

ANWB Wegenwacht-aanhanger helpt gestrande EV's met elektrische...

Pechgevallen veranderen bij de Wegenwacht, door de ontwikkeling van auto's. Elektrische auto's staan steeds vaker stil langs de weg met een lege accu. De Wegenwacht schiet onderweg te hulp met een bijzondere aanhanger. Wat kan die aanhanger eigenlijk? Jim Otjens, automotive engineer bij de ANWB, vertelt over zijn opvallende ontwerp.

Jan-Paul Poldervaart, de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions: “Zolang de overheid een inconsistent beleid voert, zal het een uitdaging blijven om nieuwe en tweedehands EV’s aan de man te brengen.”

De klantreis moet kort en aangenaam zijn

Jan-Paul Poldervaart is de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions, bekend van occasionsites als AutoTrack, Gaspedaal.nl en AutoWereld.nl. Als schakel tussen het autobedrijf en de consument is het zijn missie om het koopproces zo goed mogelijk te stroomlijnen.

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

Veilig werken is een belangrijk thema in de autobranche, vooral nu elektrische auto's steeds meer voorkomen. Het onderhoud van deze vervoersmiddelen vereist specifieke vaardigheden en procedures. Daarnaast blijft het onderhoud van de grootste groep - de traditionele brandstofauto's - een essentieel onderdeel van het werk. Hoe zorg je ervoor dat je risico's vermijdt? En hoe breng je veilig en gezond werken onder de aandacht? Daarover gaat het komende OOMT-webinar.

FNV vindt dat het tijd is voor aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden.

Onderhandelingen cao gestart, bonden eisen 7% loonsverhoging

Deze week zijn de onderhandelingen over de nieuwe cao voor medewerkers van onder meer auto-, truck- en fietsbedrijven van start gegaan.

Innovam en OOMT willen zich ook in 2025 en 2026 inzetten voor een sterkere regionale samenwerking tussen MBO-scholen en leerbedrijven. - Foto: ANP/Olaf Kraak

Samenwerking OOMT en Innovam focust op instroom jeugd en behoud van...

OOMT en Innovam werken ook de komende twee jaar intensief samen. Het opleidings- en ontwikkelingsfonds en de brancheopleider hebben dat nu formeel vastgelegd in een nieuwe samenwerkingsovereenkomst.

Niels Smelter: “De service van AA-Equipment Support is uitstekend; een betrouwbare partner.”

Launch X-431 optimaliseert werkplaats-efficiëntie

Niels en Saskia Smelter namen in 2017 het bedrijf van hun (schoon)vader over. Sindsdien concentreren zij zich als ervaren universele garagisten op het wagenpark van Hengelo en omgeving, én op kampeerauto's. Auto en Camper Smelter beschikt sinds 2019 zelfs over een eigen werkplaats en stallingsruimte voor campers. Waarom kiest Niels voor het Launch X-431 diagnoseapparaat?

"OOMT biedt soms meer dan ik weet"

"OOMT biedt soms meer dan ik weet"

Ruth Lokhorst van Autobedrijf Lokhorst-Zoet in Elburg liet onlangs een gastvrijheidscheck via OOMT doen om te kijken wat hun klanten ervaren en waar de verbeterpunten zitten. Dat kan veel waardevolle inzichten opleveren, ook als je juist een heel fijn bedrijf weet te runnen. "Ik zie genoeg dingen die verbeterd kunnen worden."

Zo ziet verontreiniging door koelvloeistof in een EGR-koeler eruit

Koelvloeistof in het uitlaatsysteem: een serieus probleem - maar wat...

Het probleem van koelvloeistof in het uitlaatsysteem is een serieuze kwestie, vooral als er een turbo in het spel is. Gewaarschuwd door eerdere berichten over dit onderwerp, vermoedt een ervaren monteur dat hij alert te werk moet gaan bij een Volkswagen Golf 1.5 TSI uit 2018. Bij een korte inspectie zag hij namelijk in het uitlaatsysteem sporen van vermoedelijk koelvloeistof. Hoe kan dat en nog belangrijker: hoe los je het op?

Hoe AD Garage de groei van Bergmans Auto's versnelt

Hoe AD Garage de groei van Bergmans Auto's versnelt

Stel je een krachtig trio voor van distributeur, grossier en garagebedrijf. Samen vormen ze een drietrapsraket naar succes en dat is precies wat Doyen Auto, Autodistribution en AD Garage doen. Tom Bergmans van Bergmans Auto's in Veldhoven legt uit hoe AD Garage hem helpt groeien.