Hoe hou jij de garantiekosten beheersbaar?

Hoe hou jij de garantiekosten beheersbaar?
Anton Diender (links) van de Dupag Group en Leon Gjaltema van Autotrust zijn enthousiast over hun samenwerking.

Het is een dilemma van iedere occasionverkoper: hoe voorkom ik dat kosten in de garantieperiode de marge tenietdoen, of erger, dat er geld achteraan moet? En hoe ga ik om met een storing als de koper van ver buiten de regio komt? Een uitdaging die nog groter wordt nu de wettelijke garantie wordt verlengd van 6 naar 12 maanden.

Zorg voor een kwalitatief goede aflevering en dek het financiële risico af”

De vraagstelling lijkt complex en toch zijn de antwoorden simpel: zorg voor een kwalitatief goede aflevering en dek het financiële risico af. “Dat dit werkt, blijkt wel uit de data die we afgelopen jaren hebben opgebouwd”, vertelt Leon Gjaltema van Autotrust. Dit bedrijf is al jaren actief als aanbieder van autogaranties en onderhoudsabonnementen.

“We bieden de garage verschillende mogelijkheden en pakketten om het risico van garanties af te dekken of te beperken.”

Blijven ontwikkelen

De basis bij het bedrijf is de ‘Instap Garantie’ die afhankelijk van de leeftijd of kilometerstand van de auto uitgebreid kan worden naar ‘Uitgebreid’ of ‘Excellent’. Als extra is daaraan nog de ‘Accugarantie’ toe te voegen die defecten en overmatige degeneratie van de aandrijfaccu dekt. Ook bieden ze ‘Eigen label’ voor bijvoorbeeld garageformules aan en ‘Open Warranty’ waarbij ze voor vele, vaak grotere occasiondealers de garantie beheren en de verkopers ontzorgen.

Gjaltema: “We blijven onszelf en onze producten ontwikkelen om bij te blijven in de behoefte van de markt en transparantie is daarbij heel belangrijk. Zo benoemen we niet alleen wat onder garantie valt, maar ook duidelijk (en dus niet in de kleine lettertjes) wat daarbuiten valt. Kwaliteit en klanttevredenheid
zijn voor ons erg belangrijk en dit vertaalt zich in langdurige en prettige klantrelaties. Voor veel klanten vanuit onze beginperiode mogen wij nog steeds de garantie verzorgen.”

Beheersbare kosten

Kosten beheersbaar houden (hoge kosten leiden uiteindelijk tot hogere premies) en tegelijk kwalitatief goede oplossingen bieden, is een uitdaging. Gjaltema: “In dit proces is de samenwerking met de Dupag Group ontstaan. In de garagewereld is bekend dat vervuiling van de systemen kan leiden tot disfunctioneren en storingen. En als vervuiling het probleem is, dan is reinigen
de oplossing.

Onze reparatiepartners die zich in het hele land bevinden en ook graag oplossingsgericht met ons meedenken komen na diagnose vaak met een advies om te reinigen.”

Samen met de klant bepalen welke vorm van garantie het beste past.
Samen met de klant bepalen welke vorm van garantie het beste past.

Dit kan betrekking hebben op brandstofsysteem, motorolie gerelateerd zijn, of te maken hebben met de uitlaatgassen. “Iedereen kent de voorbeelden wel: ‘injector buiten bereik’, 'werking roetfilter’, ‘nokkenasverstelling’, ‘olieverbruik’, ‘omzettingsgraad katalysator’, ‘storing AdBlue’, ‘doorstroming EGR’ en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Onze verzamelde data worden regelmatig geanalyseerd en hieruit blijkt dat reinigen met de Mécatech-producten van de Dupag Group bovengemiddeld goede resultaten opleveren.”

Niet alleen de producten, ook het deskundige advies van de specialisten van de Dupag Group blijken waardevol zoals ‘Als je reinigt, doe dat dan wel op de juiste manier’, maar soms ook: ‘Reinig maar niet, dit heeft een andere oorzaak’. Leon Gjaltema: “In dergelijk advies herkenden wij de zaken die voor ons ook zo belangrijk zijn: kwaliteit en transparantie.”

Specialist

Anton Diender van de Dupag Group haakt in: “Toen we door Autotrust werden benaderd, zijn we eerst met hen in gesprek gegaan om samen te kijken bij welke claims wij wellicht iets zouden kunnen betekenen. Dat waren er meer dan verwacht. Omdat we een landelijk dekkend netwerk van specialisten hebben, zijn we in staat om snel te reageren als er ergens een ‘probleem’ opduikt.

Bij een melding vanuit Autotrust wordt onze specialist gevraagd om contact op te nemen met het garagebedrijf waar de klant zich heeft gemeld. Vervolgens wordt er indien nodig een aanvullende diagnose gesteld en al dan niet een reinigingsprocedure voorgesteld. Dit klinkt spannender dan dat het vaak is, omdat we streven naar simpele oplossingen die duidelijk zijn omschreven in stap-voor-stap reparatiemethoden.”

Effectiviteit

Diender: “Dat we zo succesvol zijn, hebben we voor het grootste deel te danken aan de effectiviteit van de Mécatech-producten. Maar de juiste wijze van gebruik is natuurlijk ook erg belangrijk. En dat kan per geval verschillen. Een goed voorbeeld is onze Oil Flush. Dit is een op oliebasis gebaseerd detergentenpakket en bevat geen solvents. Dat betekent dat er veilig mee gereden mag worden, ook onder zware belasting. Er mag mee gereden worden,
het hoeft niet.”

De katalysator wordt met schuim gereinigd.
De katalysator wordt met schuim gereinigd.

Wanneer de flush gebruikt wordt om preventief het systeem te reinigen of bij vermoeden van lichte vervuiling is 15 tot 30 minuten de motor laten draaien voldoende.

Wanneer – in geval van bijvoorbeeld olieverbruik – het vermoeden bestaat dat de zuigerveergroeven vervuild zijn, is het belangrijk om langer de tijd te nemen en enkele honderden kilometers te rijden. Een ander voorbeeld zijn de hydraulische klepbedieningssystemen waarbij in sommige kanalen alleen olie wordt toegelaten bij decelereren. Dus, alleen rijdend op te lossen.

“Naast Mécatech hebben we ook de producten van ‘Fuchs olie’ en ‘Cobra Clean’ in ons productpakket. Vooral de laatste kun je ook tegenkomen in onze reparatieadviezen.”

Vanaf de start van de Dupag Group nemen beide bedrijven het begrip ‘samenwerken’ erg letterlijk, dit vanuit de overtuiging dat een samenwerking pas echt vruchtbaar is als alle betrokken partijen zowel inspanning leveren als voordelen ervaren. “Zo gaan wij om met onze leveranciers, onze dealers, onze klanten en natuurlijk ook met andere partijen zoals Autotrust. En dit werkt erg prettig. Ook bij Autotrust heerst een ‘beide benen op de grond’ mentaliteit wat leidt tot klantgericht en oplossingsgericht denken.”

Data verzamelen

“Voor ons betekent deze samenwerking meer dan alleen omzet. Samen nog beter dan alleen zijn we in staat om data te verzamelen. In het geval van reparaties zien we – om een voorbeeld te noemen – dat we de storing ‘P0420’ ‘omzettingsgraad katalysator onvoldoende’ vaak met een reiniging kunnen oplossen. De kostenbesparing is dan al snel rond de €700.”

Storig P0420 ‘omzettingsgraad katalysator onvoldoende’ kan vaak met een reiniging worden opgelost”

Een ander voorbeeld waarbij het verzamelen van data nog belangrijker is, is het in kaart brengen van de voordelen (lees: kostenbesparing door minder claims en klanttevredenheid) door preventief reinigen. “Samen met grote occasiondealers zijn we enkele pilots gestart waarbij tijdens de afleverbeurt het motoroliesysteem, het brandstofsysteem – en indien aanwezig – het AdBlue systeem gereinigd wordt. Simpel maar doeltreffend.

Want wat blijkt is dat deze strategie werkt en leidt tot minder claims en kosten. Met het verlengen van de garantietermijn naar 12 maanden in het vooruitzicht is dit voor alle partijen een
zeer welkome conclusie.”

Dit artikel is gesponsord door Dupag Group

Jan-Paul Poldervaart, de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions: “Zolang de overheid een inconsistent beleid voert, zal het een uitdaging blijven om nieuwe en tweedehands EV’s aan de man te brengen.”

De klantreis moet kort en aangenaam zijn

Jan-Paul Poldervaart is de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions, bekend van occasionsites als AutoTrack, Gaspedaal.nl en AutoWereld.nl. Als schakel tussen het autobedrijf en de consument is het zijn missie om het koopproces zo goed mogelijk te stroomlijnen.

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

Veilig werken is een belangrijk thema in de autobranche, vooral nu elektrische auto's steeds meer voorkomen. Het onderhoud van deze vervoersmiddelen vereist specifieke vaardigheden en procedures. Daarnaast blijft het onderhoud van de grootste groep - de traditionele brandstofauto's - een essentieel onderdeel van het werk. Hoe zorg je ervoor dat je risico's vermijdt? En hoe breng je veilig en gezond werken onder de aandacht? Daarover gaat het komende OOMT-webinar.

De daling van de verkoop van volledig elektrische auto's in Europa was vooral te merken in Duitsland. Foto: Shutterstock

Ford wil kortere werktijden in Keulen om lage vraag EV's

Amerikaanse autofabrikant Ford wil de werktijden in zijn vestiging in Keulen verkorten. Aanleiding is de tegenvallende vraag naar elektrische auto's, die in Duitsland volgens Ford "aanzienlijk lager is dan verwacht".

Niels Smelter: “De service van AA-Equipment Support is uitstekend; een betrouwbare partner.”

Launch X-431 optimaliseert werkplaats-efficiëntie

Niels en Saskia Smelter namen in 2017 het bedrijf van hun (schoon)vader over. Sindsdien concentreren zij zich als ervaren universele garagisten op het wagenpark van Hengelo en omgeving, én op kampeerauto's. Auto en Camper Smelter beschikt sinds 2019 zelfs over een eigen werkplaats en stallingsruimte voor campers. Waarom kiest Niels voor het Launch X-431 diagnoseapparaat?

Foto: ANP/Rob Engelaar

Verkoop gebruikte EV stijgt met bijna 40 procent

De verkoop van occasions laat weer groei zien. In oktober werden flink meer occasions verkocht dan in dezelfde maand een jaar geleden. En: het aantal gebruikte EV's dat verkocht werd, steeg in de afgelopen 10 maanden met maar liefst 36,9 procent.

Foto: ANP / Hollandse Hoogte / Gerard Til

Vraag naar hybride en EV stuwt autoverkoop in Nederland

De Nederlandse autoverkoop is in oktober verder aangetrokken. Opnieuw werden er vooral hybride personenauto's verkocht, maar ook naar volledig elektrische auto's was relatief veel vraag, komt naar voren uit cijfers van brancheorganisaties Bovag en RAI Vereniging.

"OOMT biedt soms meer dan ik weet"

"OOMT biedt soms meer dan ik weet"

Ruth Lokhorst van Autobedrijf Lokhorst-Zoet in Elburg liet onlangs een gastvrijheidscheck via OOMT doen om te kijken wat hun klanten ervaren en waar de verbeterpunten zitten. Dat kan veel waardevolle inzichten opleveren, ook als je juist een heel fijn bedrijf weet te runnen. "Ik zie genoeg dingen die verbeterd kunnen worden."

Zwart blijft de populairste kleur bij occasions, maar grijs is in opmars. - Foto: ANP / Hollandse Hoogte / Harold Versteeg

Zoekprijs elektrische auto's en diesels daalt op occasionmarkt

In oktober 2024 daalde de zoekprijs van elektrische auto's opnieuw. Grijze auto's werden populairder dan witte, terwijl stationwagens hun koppositie onder carrosserieën behouden.