Bouwstenenmodel: in vijf stappen naar een ideale voorraad

Bouwstenenmodel: in vijf stappen naar een ideale voorraad
In vijf stappen heb je met dit model een gestructureerd verbeterplan in handen voor een optimale voorraad.

Is een ideale voorraad moeilijk? Niet met het bouwstenenmodel van Slimstock. In vijf stappen heb je met dit model een gestructureerd verbeterplan in handen voor een optimale voorraad. Slimstock, een Nederlands bedrijf dat al sinds 1993 Europees marktleider is, ontwikkelde een bouwstenenmodel waarmee elke auto-importeur, grossier en distributeur van auto-onderdelen direct aan de slag kan.

Is een ideale voorraad moeilijk? Niet met het bouwstenenmodel van Slimstock. In vijf stappen heb je met dit model een gestructureerd verbeterplan in handen voor een optimale voorraad.

Slimstock, een Nederlands bedrijf dat al sinds 1993 Europees marktleider is, ontwikkelde een bouwstenenmodel waarmee elke auto-importeur, grossier en distributeur van auto-onderdelen direct aan de slag kan. Dat voorkomt lege schappen, producten die retour komen en schreeuwende klanten aan de telefoon. Het bouwstenenmodel bestaat uit vijf logische stappen, waarmee de hele voorraadketen te optimaliseren is.

Stap 1: assortiment

Het assortiment is de eerste bouwsteen; het fundament van elke voorraad. Het assortiment beslaat alles wat je bij een onderneming kunt kopen. Jan Kraaijveld: "Fonq.nl heeft een eigen voorraad, maar laat ook producten door anderen leveren. Weet jij ook wat je op voorraad moet hebben en wat je bij een leverancier vandaan kunt halen? Iedereen heeft bougies en H7-lampjes op voorraad, maar van een koplampunit van een Astra uit 1998 heeft misschien zelfs de importeur geen voorraad meer. Toch zit die koplampunit in het assortiment, maar wel met een langere levertijd. Zorg dat je weet wanneer je iets uit voorraad moeten leveren en wat je klantspecifiek inkoopt. Het optimaliseren van het assortiment - wanneer neemt de vraag toe en wanneer loopt de vraag terug - is het fundament van elke voorraad en de basis van supply chain management."

Stap 2: betrouwbare voorraaddata

Hiermee krijg je volgens Jan Kraaijeveld de lachers op de hand, want veel mensen herkennen dit. Volgens de voorraad liggen er nog twee exemplaren in de servicebus of in het magazijn. Maar ze liggen er niet. Hoe kan dat?

Jan Kraaijeveld: "Je ziet vaak dat mensen misgrijpen bij open magazijnen, bij slecht voorraadbeheer of wanneer werkbonnen te laat worden afgeboekt. Wanneer een voorraad online beschikbaar is, kunnen nét de laatste onderdelen verkocht zijn. Dat zorgt voor vele ingrepen, van backorders tot nabezorgingen. Zorg dat de aantallen kloppen, dan loop je niet achter de feiten aan."

'Het optimaliseren van het assortiment is het fundament van elke voorraad'”

Slimstock kent voorbeelden van bedrijven waar een paar honderdduizend euro aan voorraad er na inventarisatie niet blijkt te zijn. Er zijn meerdere oplossingen mogelijk. Je kunt beter, vaker en sneller afboeken, maar logistiek gezien kan een gesloten magazijn voor kostbare artikelen ook een oplossing zijn. Jan Kraaijeveld: "Behalve een normaal magazijn met een 'grijpvoorraad' heb je ook een gesloten magazijn dat alleen toegankelijk is als een werkorder is aangemaakt."

Jan Kraaijeveld.
Jan Kraaijeveld.

Stap 3: parameters

Aan elk product of artikel in het assortiment hangt een parameter, sterker nog: talrijke parameters, zoals prijs, marge, levertijd, minimale hoeveelheid te bestellen exemplaren, gewicht en de ruimte die het product inneemt in het magazijn. Het beheersen van deze parameters en beslisregels is een belangrijke stap naar een optimale voorraad. Hoe dan?

Jan Kraaijeveld: "In handelsbedrijven gaat het vaak om de prijs. Bij bulkorders krijg je forse korting, maar zo'n grote order kan genoeg zijn voor de komende negen maanden. Dat neemt veel ruimte en geld in beslag, omdat je ineens moet betalen. Vaak blijken leveranciers bereid om minder grote aantallen te leveren. Als je daar niet over kunt onderhandelen, zoek dan een alternatief."

Stap 4: uitmuntend voorraadbeheer

De essentie van voorraadbeheer is het maken van afwegingen. Het is het stokpaardje van Jan Kraaijeveld. Goed voorraadbeheer is alleen mogelijk met de drie eerder omschreven factoren: een goed assortiment, een betrouwbare voorraad en de juiste parameters. Maar wat weeg je dan af?

Jan Kraaijeveld: "Je maakt een afweging tussen de eigen voorraad, de levertijd en het moment dat je iets niet meer kunt leveren. Dat zorgt voor de correcte hoeveelheid en het juiste bestelmoment." Een voorbeeld. Je kunt in één keer de benodigde hoeveelheid WD40-busjes voor het hele jaar bestellen en betalen, maar het houden van voorraad kost geld (door kapitaalbeslag en aan magazijnruimte). Het andere uiterste is dat je elke keer een busje WD40 besteld als de oude bus op is, maar dat kost veel tijd aan transportbewegingen en handelingen, zoals bestellen, ontvangen, uitpakken en inboeken.

'Het optimaliseren van het assortiment is het fundament van elke voorraad'”

Kraaijeveld: "Goed voorraadbeheer zit ergens tussen deze twee uitersten in. Je houdt rekening met alle parameters: de historische omzet, de veiligheidsvoorraad zodat je nooit zonder zit, seizoenspatronen en levertijd. Het maken van afwegingen is de essentie van voorraadbeheer."

Stap 5: samenwerken

Inkopers en verkopers concentreren zich vaak op omzet, winst, marge en andere ratio's die niet aansluiten op de vier stappen hierboven. "Eigenlijk zouden dus niet de in- en verkopers met elkaar moeten praten, maar de logistieke specialisten. Die begrijpen elkaars taal", zegt Jan Kraaijeveld.

Als de verkopers en inkopers met elkaar praten over kwantumkorting bij grote hoeveelheden, dan zijn het de logistieke specialisten die zich realiseren hoeveel ruimte die bestelling in het magazijn inneemt. Samenwerken lijkt daarom een logische oplossing. Jan Kraaijeveld: "Ik ben een idealist en wil graag dat bedrijven elkaar helpen, want het is een feit dat bedrijven minder voorraad nodig hebben wanneer ze samenwerken."

Dit zijn de vijf stappen van het bouwstenenmodel: 

  1. Assortiment als fundament
  2. Betrouwbare voorraaddata
  3. Zorg voor de juiste paramaters
  4. Uitmuntend voorraadbeheer
  5. Samenwerken met klanten en leveranciers 

Elk van de vijf stappen is belangrijk. Hoe hoger je in het bouwstenenmodel komt, hoe groter de complexiteit is. Begin dus niet bij stap vijf -samenwerken - want daar kom je vanzelf als je de andere stappen onder controle hebt.

Samenwerken? Begin voorzichtig!

Het is beter om samenwerking te zoeken met leveranciers, dan met klanten. En dat is niet alleen vanuit een voorraadperspectief zo. Jan Kraaijeveld: “Als jij een keer niet bij je leverancier koopt is de impact veel groter, dan wanneer een klant een keer niet bij jou koopt.” Ketensamenwerking heeft volgens Jan Kraaijeveld met macht en positie te maken. Hij adviseert daarom om gesprekken over een betere samenwerking niet te beginnen bij jouw drie belangrijkste leveranciers.

“Begin met de nummers vijf tot en met vijfentwintig. De belangen zijn dan iets minder groot en je kunt makkelijker een verschil maken. Bovendien zijn die partijen ook meer geneigd je tegemoet te komen. Later kun je ook die eerste drie doen."

Dit artikel is gesponsord door Slimstock. 

Lees ook:

Jan-Paul Poldervaart, de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions: “Zolang de overheid een inconsistent beleid voert, zal het een uitdaging blijven om nieuwe en tweedehands EV’s aan de man te brengen.”

De klantreis moet kort en aangenaam zijn

Jan-Paul Poldervaart is de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions, bekend van occasionsites als AutoTrack, Gaspedaal.nl en AutoWereld.nl. Als schakel tussen het autobedrijf en de consument is het zijn missie om het koopproces zo goed mogelijk te stroomlijnen.

Een particulier biedt op Marktplaats twee koplampunits van een Porsche Cayenne. Hoe weet je dat ze niet van diefstal afkomstig zijn?

Geen DOL? Burgemeester berispt autobedrijf

Eerst een bezoekje van twee BOA's, daarna een 'Bestuurlijke waarschuwing' van de gemeente op de mat. Het overkwam een klein autobedrijf in de omgeving Rotterdam. Reden: geen inschrijving in het 'Digitaal Opkopers Loket'. In het wat? Wat is hier aan de hand? En wat betekent dat voor autobedrijven?

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

Veilig werken is een belangrijk thema in de autobranche, vooral nu elektrische auto's steeds meer voorkomen. Het onderhoud van deze vervoersmiddelen vereist specifieke vaardigheden en procedures. Daarnaast blijft het onderhoud van de grootste groep - de traditionele brandstofauto's - een essentieel onderdeel van het werk. Hoe zorg je ervoor dat je risico's vermijdt? En hoe breng je veilig en gezond werken onder de aandacht? Daarover gaat het komende OOMT-webinar.

In een proefproductiefaciliteit in Herzogenaurach produceert Schaeffler platen in series van tienduizenden voor prototypes en kleine series van internationale voertuigfabrikanten. De faciliteit is onderdeel van Schaefflers waterstofexpertisecentrum, met uitgebreide testapparatuur. Foto: Schaeffler/Daniel Karmann

Schaeffler AG schrapt banen en zet in op kostenbesparingen

Schaeffler AG kondigt ingrijpende maatregelen aan om de concurrentiekracht te verbeteren, inclusief banenverlies en capaciteitsaanpassingen.

Niels Smelter: “De service van AA-Equipment Support is uitstekend; een betrouwbare partner.”

Launch X-431 optimaliseert werkplaats-efficiëntie

Niels en Saskia Smelter namen in 2017 het bedrijf van hun (schoon)vader over. Sindsdien concentreren zij zich als ervaren universele garagisten op het wagenpark van Hengelo en omgeving, én op kampeerauto's. Auto en Camper Smelter beschikt sinds 2019 zelfs over een eigen werkplaats en stallingsruimte voor campers. Waarom kiest Niels voor het Launch X-431 diagnoseapparaat?

"OOMT biedt soms meer dan ik weet"

"OOMT biedt soms meer dan ik weet"

Ruth Lokhorst van Autobedrijf Lokhorst-Zoet in Elburg liet onlangs een gastvrijheidscheck via OOMT doen om te kijken wat hun klanten ervaren en waar de verbeterpunten zitten. Dat kan veel waardevolle inzichten opleveren, ook als je juist een heel fijn bedrijf weet te runnen. "Ik zie genoeg dingen die verbeterd kunnen worden."

Foto: Shutterstock

Autodoc Pro belooft meer marge op onderdelen - hoe?

Een magazijn in een universeel autobedrijf? Niet nodig. De grossier levert razendsnel. Als het moet zelfs zes keer per dag. Geweldige service! Maar niet gratis. Biedt Autodoc Pro een goedkoper alternatief voor een deel van de onderdelen?

Zo ziet verontreiniging door koelvloeistof in een EGR-koeler eruit

Koelvloeistof in het uitlaatsysteem: een serieus probleem - maar wat...

Het probleem van koelvloeistof in het uitlaatsysteem is een serieuze kwestie, vooral als er een turbo in het spel is. Gewaarschuwd door eerdere berichten over dit onderwerp, vermoedt een ervaren monteur dat hij alert te werk moet gaan bij een Volkswagen Golf 1.5 TSI uit 2018. Bij een korte inspectie zag hij namelijk in het uitlaatsysteem sporen van vermoedelijk koelvloeistof. Hoe kan dat en nog belangrijker: hoe los je het op?