Zo kun je geld verdienen met de deeltjesteller

Zo kun je geld verdienen met de deeltjesteller
De Continental DX280 DC Advanced als onderdeel van een compleet PC-gebaseerd emissiestation met roetmeter en viergastester.

Vanaf 1 juli mag je bij een apk I en II-keuring met de deeltjesteller tot maximaal één miljoen deeltjes per kubieke centimeter meten. Daar ligt voor de Euro 5- en 6-diesels de grens tussen goed- of afkeur. Maar wat moet je doen als je straks afkeur constateert zonder roetfilter-foutcode?

De Continental DX280 DC Advanced werkt volgens de principes van de ionisatie; deeltjes worden elektrisch geladen en in een meetcel geteld. Dat heet 'Diffusion Charging' (DC). Bij een normale DC-meting blijven de roetdeeltjes in de meetkamer hangen, waardoor vervuiling kan ontstaan. Bij de geavanceerde Continental DC-meting worden de uitlaatgassen niet in de meetkamer gezogen, maar door een venturi-werking erin geduwd. Dat levert een veel nauwkeuriger meetmethode op en amper vervuiling, zoals in een stresstest van twintigduizend testen is aangetoond.

Toekomstgericht met deeltjesteller

De meetmethode van deze DC Advanced-deeltjesteller is zo extreem nauwkeurig, dat het dicht bij de nauwkeurigheid van de veel duurdere Condensation Particle Counter (CPC)-techniek komt. In de toekomst kan dat wel eens heel belangrijk worden als de eisen worden aangescherpt en het aantal deeltjes per kubieke centimeter daalt.

Bovendien is er de mogelijkheid dat deeltjestellers in de toekomst ook voor benzinemotoren worden gebruikt en daar is de Continental al op voorbereid.

De deeltjesteller heeft de mogelijkheid om problemen op te lossen en geld te verdienen”

Geld verdienen

Met de roet‑ en viergastest, waarvan de meting ook verplicht is voor de apk, is het resultaat goed- of afkeur. Meer niet. Een deeltjesteller heeft echter de mogelijkheid om problemen op te lossen, waarmee geld te verdienen is, en is dus zeker niet alleen een onkostenpost.

De vrije test van de Continental-deeltjesteller meet constant en exact de deeltjesuitstoot en dat kun je gebruiken voor preventief onderhoud van het roetfilter en het vroegtijdig signaleren of er iets aan de hand is met het verbrandingsproces.

Diagnose stellen

Terlouw Diesel Center is diagnose- en revisiespecialist. Het bedrijf doet geen apk’s, maar heeft wel een deeltjesteller.
Terlouw Diesel Center is diagnose- en revisiespecialist. Het bedrijf doet geen apk’s, maar heeft wel een deeltjesteller.

En na de meting?

Peter Terlouw van Terlouw Diesel Center in Mijnsheerenland heeft de Continental-deeltjesteller al gekocht. Peter Terlouw: "Doorgebrande, gescheurde of beschadigde filters komen sowieso niet onder het miljoen deeltjes, maar misschien ligt in andere gevallen een apk-afkeur helemaal niet aan het roetfilter. Misschien moet het roetfilter gereinigd of vervangen worden. Misschien duiden de meetresultaten op problemen aan de injectoren, de turbo, de turboslangen of de EGR-klep. Wij kunnen de meetresultaten van de deeltjesteller dus ook gebruiken voor het vroegtijdig signaleren of er iets aan de hand is. Vergeet niet dat het stuurapparaat lang niet altijd een foutcode geeft. Bovendien kunnen de meetresultaten ook grafisch worden weergegeven."

Ja, wat gaat er straks na de meting gebeuren? Worden de roetfilters schoongemaakt? Vervangen? Of worden afgekeurde auto's geëxporteerd? Peter Terlouw: "Hoe de dieselrijders zullen reageren als het autobedrijf de auto afkeurt op te veel deeltjes weten we nog niet. Ik denk wel dat ze zich afvragen waarom er iets mis zou zijn met hun diesel of met het roetfilter, terwijl er geen diagnoselampje of foutcode is te zien. Dieselrijders zijn zich namelijk nog helemaal niet van de noodzaak tot deeltjestelling in de apk bewust, dus praat daar met je klanten over. Als het voor de komende apk geen kwestie is, dan is het dat voor de volgende apk in ieder geval wel."

Deeltjesteller makkelijk in gebruik

Autobedrijven kunnen wel wat ondersteuning gebruiken, want de deeltjesteller is nieuw. Het CLEVER DiagnostiX supportteam van AA‑Equipment Support staat daarom klaar voor ondersteuning en kan na de meting ook helpen met bijvoorbeeld het reinigen van roetfilters.

Het gebruiksgemak van de deeltjesteller zal veel gebruikers verbazen. De Continental weegt maar zeven kilo, dus je pakt 'm zo op en loopt ermee naar de achterkant van de auto, steekt de stekker in het stopcontact, de sonde in de uitlaat en meten maar! De verbinding met de laptop of tablet is draadloos. Je kunt de deeltjesteller dus ook mee naar buiten nemen om de uitstoot van een auto op het parkeerterrein te meten. Inclusief nul-kalibratie duurt de meting niet langer dan dertig seconden.

Peter Terlouw en zijn nieuwe Continental deeltjesteller. Je pakt ‘m op en 
loopt ermee naar de achterkant van de auto.
Peter Terlouw en zijn nieuwe Continental deeltjesteller. Je pakt ‘m op en loopt ermee naar de achterkant van de auto.

Emissie analyse‑station

De Continental is los verkrijgbaar met of zonder een werkplaatsbestendige tablet of laptop (Windows), maar ook als onderdeel van het Continental CCP800 Emissie Analyse‑station. Dit station (met deeltjesteller, roet- en viergasmeter) is uit te breiden tot een compleet diagnosestation inclusief een PicoScope en moderne diagnose‑software (Autocom ICON voor personenauto's en Jaltest voor vrachtwagens). AA-Equipment Support heeft voor de Continental DX280 DC Advanced een typegoedkeuringscertificaat van het Nederlands Meetinstituut (NMi) en mag als onderzoeksgerechtigde de deeltjesteller ook onderhouden en herkeuren.

Bekijk ook deze video:

Dit artikel is gesponsord door AA Equipment Support.

Het team van Equipment services. - Foto: AAGB

AAG Equipment van Alliance is one-stop-shop voor equipment

Alliance Automotive Group Benelux introduceert een nieuwe divisie onder de naam AAG Equipment. Voor universele autobedrijven én schadeherstellers is het een one-stop-shop voor equipment.

Jan-Paul Poldervaart, de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions: “Zolang de overheid een inconsistent beleid voert, zal het een uitdaging blijven om nieuwe en tweedehands EV’s aan de man te brengen.”

De klantreis moet kort en aangenaam zijn

Jan-Paul Poldervaart is de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions, bekend van occasionsites als AutoTrack, Gaspedaal.nl en AutoWereld.nl. Als schakel tussen het autobedrijf en de consument is het zijn missie om het koopproces zo goed mogelijk te stroomlijnen.

Autobedrijf van den Bosch in Dronten is nu ook Tyres-On specialist.

Partspoint verwelkomt 100e Tyres-On deelnemer in Dronten

In juni 2023 lanceerde Partspoint het Tyres-On-programma om universele garages te ondersteunen bij het specialiseren in banden. Een jaar na de lancering verwelkomt Tyres-On zijn 100ste deelnemer: Autobedrijf van den Bosch uit Dronten.

Honda Insight met startproblemen | diagnose in de praktijk met AA-Equipment Support

Honda Insight met startproblemen | diagnose in de praktijk met...

AA-Equipment Support schiet te hulp bij een lastige diagnosecase: een Honda Insight met een langzaam startende motor. Kunnen de diagnosespecialisten deze slow starter sneller uit de startblokken krijgen?

Foto: Bridgestone

Bridgestone introduceert nieuwe all-season bestelwagenband

Bridgestone introduceert een nieuwe premium all-season bestelwagenband. De Duravis All Season EVO vervangt de huidige Duravis All Season en is speciaal ontwikkeld om de efficiëntie voor bestelwagengebruikers en wagenparken te maximaliseren.

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

Veilig werken is een belangrijk thema in de autobranche, vooral nu elektrische auto's steeds meer voorkomen. Het onderhoud van deze vervoersmiddelen vereist specifieke vaardigheden en procedures. Daarnaast blijft het onderhoud van de grootste groep - de traditionele brandstofauto's - een essentieel onderdeel van het werk. Hoe zorg je ervoor dat je risico's vermijdt? En hoe breng je veilig en gezond werken onder de aandacht? Daarover gaat het komende OOMT-webinar.

De Bugatti Bolide. Met 1.600 pk bepaald geen boodschappenkarretje. Het Motorsports ABS van Continental moet de beul helpen beheersen. - Foto: Continental

Continental remsysteem voor Bugatti Bolide hypercar combineert ESC...

Continental ontwikkelt speciaal race-remsysteem voor de Bugatti Bolide, een hypercar van 1.600 pk. In dit systeem wordt voor het eerst ESC met koolstofvezel schijven gecombineerd.

Foto: MS Motorservice

Nieuwe TPMS-sensoren van MS Motorservice voor de aftermarket

MS Motorservice breidt zijn aanbod uit met 30 nieuwe TPMS-sensoren. Deze sensoren zijn eenvoudig te installeren en direct klaar voor gebruik.