De Continental DX280 DC Advanced werkt volgens de principes van de ionisatie; deeltjes worden elektrisch geladen en in een meetcel geteld. Dat heet 'Diffusion Charging' (DC). Bij een normale DC-meting blijven de roetdeeltjes in de meetkamer hangen, waardoor vervuiling kan ontstaan. Bij de geavanceerde Continental DC-meting worden de uitlaatgassen niet in de meetkamer gezogen, maar door een venturi-werking erin geduwd. Dat levert een veel nauwkeuriger meetmethode op en amper vervuiling, zoals in een stresstest van twintigduizend testen is aangetoond.
Toekomstgericht met deeltjesteller
De meetmethode van deze DC Advanced-deeltjesteller is zo extreem nauwkeurig, dat het dicht bij de nauwkeurigheid van de veel duurdere Condensation Particle Counter (CPC)-techniek komt. In de toekomst kan dat wel eens heel belangrijk worden als de eisen worden aangescherpt en het aantal deeltjes per kubieke centimeter daalt.
Bovendien is er de mogelijkheid dat deeltjestellers in de toekomst ook voor benzinemotoren worden gebruikt en daar is de Continental al op voorbereid.
Geld verdienen
Met de roet‑ en viergastest, waarvan de meting ook verplicht is voor de apk, is het resultaat goed- of afkeur. Meer niet. Een deeltjesteller heeft echter de mogelijkheid om problemen op te lossen, waarmee geld te verdienen is, en is dus zeker niet alleen een onkostenpost.
De vrije test van de Continental-deeltjesteller meet constant en exact de deeltjesuitstoot en dat kun je gebruiken voor preventief onderhoud van het roetfilter en het vroegtijdig signaleren of er iets aan de hand is met het verbrandingsproces.
Diagnose stellen
En na de meting?
Peter Terlouw van Terlouw Diesel Center in Mijnsheerenland heeft de Continental-deeltjesteller al gekocht. Peter Terlouw: "Doorgebrande, gescheurde of beschadigde filters komen sowieso niet onder het miljoen deeltjes, maar misschien ligt in andere gevallen een apk-afkeur helemaal niet aan het roetfilter. Misschien moet het roetfilter gereinigd of vervangen worden. Misschien duiden de meetresultaten op problemen aan de injectoren, de turbo, de turboslangen of de EGR-klep. Wij kunnen de meetresultaten van de deeltjesteller dus ook gebruiken voor het vroegtijdig signaleren of er iets aan de hand is. Vergeet niet dat het stuurapparaat lang niet altijd een foutcode geeft. Bovendien kunnen de meetresultaten ook grafisch worden weergegeven."
Ja, wat gaat er straks na de meting gebeuren? Worden de roetfilters schoongemaakt? Vervangen? Of worden afgekeurde auto's geëxporteerd? Peter Terlouw: "Hoe de dieselrijders zullen reageren als het autobedrijf de auto afkeurt op te veel deeltjes weten we nog niet. Ik denk wel dat ze zich afvragen waarom er iets mis zou zijn met hun diesel of met het roetfilter, terwijl er geen diagnoselampje of foutcode is te zien. Dieselrijders zijn zich namelijk nog helemaal niet van de noodzaak tot deeltjestelling in de apk bewust, dus praat daar met je klanten over. Als het voor de komende apk geen kwestie is, dan is het dat voor de volgende apk in ieder geval wel."
Deeltjesteller makkelijk in gebruik
Autobedrijven kunnen wel wat ondersteuning gebruiken, want de deeltjesteller is nieuw. Het CLEVER DiagnostiX supportteam van AA‑Equipment Support staat daarom klaar voor ondersteuning en kan na de meting ook helpen met bijvoorbeeld het reinigen van roetfilters.
Het gebruiksgemak van de deeltjesteller zal veel gebruikers verbazen. De Continental weegt maar zeven kilo, dus je pakt 'm zo op en loopt ermee naar de achterkant van de auto, steekt de stekker in het stopcontact, de sonde in de uitlaat en meten maar! De verbinding met de laptop of tablet is draadloos. Je kunt de deeltjesteller dus ook mee naar buiten nemen om de uitstoot van een auto op het parkeerterrein te meten. Inclusief nul-kalibratie duurt de meting niet langer dan dertig seconden.
Emissie analyse‑station
De Continental is los verkrijgbaar met of zonder een werkplaatsbestendige tablet of laptop (Windows), maar ook als onderdeel van het Continental CCP800 Emissie Analyse‑station. Dit station (met deeltjesteller, roet- en viergasmeter) is uit te breiden tot een compleet diagnosestation inclusief een PicoScope en moderne diagnose‑software (Autocom ICON voor personenauto's en Jaltest voor vrachtwagens). AA-Equipment Support heeft voor de Continental DX280 DC Advanced een typegoedkeuringscertificaat van het Nederlands Meetinstituut (NMi) en mag als onderzoeksgerechtigde de deeltjesteller ook onderhouden en herkeuren.
Bekijk ook deze video:
Dit artikel is gesponsord door AA Equipment Support.