'Bitech is een bijzonder bedrijf'

'Bitech is een bijzonder bedrijf'
Bert en Désiree van den Biggelaar met twee medewerkers: links Wietse en rechts hun zoon Martijn.

Autovakmeesters zijn lokale kampioenen. Sommige bedrijven zijn een beetje vreemd en sommige ondernemers een beetje eigenwijs, maar ze vertrouwen op hun eigen kracht, op hun formule en ze zijn de winnaars in hun eigen regio. Bitech uit Lieshout is zo'n bedrijf.

“Bitech is een vreemd bedrijf”, zegt Bert van den Biggelaar (60) over zijn bedrijf. Wat is er dan zo vreemd? “Wij zijn één van de weinige Autovakmeesters die APK I en II doen en behalve personenauto’s en vrachtwagens ook trekkers, motorfietsen en zelfs grasmaaiers onderhouden en repareren. Voor de autobedrijven om ons heen lossen we storingen op, vullen airco’s af, lijnen auto’s uit en we repareren 275 zeecontainers per jaar, onder andere voor Bavaria. Je moet er tijd en kennis voor hebben, maar volgens mij is dit de manier om te overleven.” Voor een universeel bedrijf met zulke uiteenlopende activiteiten is het kiezen van de juiste garageformule niet makkelijk. De eerste keer koos Bert dan ook verkeerd: een te dure formule en nog onbetrouwbaar ook. Bert: “Ik ben iemand van een man een man, een woord een woord. Ik zou de enige in mijn rayon zijn, maar ineens was er nog één. Ik was er snel mee klaar.”

De eerste keer koos Bitech verkeerd: een te dure formule en nog onbetrouwbaar ook.
De eerste keer koos Bitech verkeerd: een te dure formule en nog onbetrouwbaar ook.

Hoe scoor je een 9,6?

De tweede keer kozen Bert en Désiree voor Autoservice Totaal, de formule van kansen en weinig voorwaarden. In de drietrapsraket van Alliance Automotive is Autoservice Totaal de meest laagdrempelige formule, daarna volgt Autovakmeester en daarboven CarProf. Bert: “Ik vind Klantenvertellen heel belangrijk en Staadegaard, mijn grossier, wees ons erop dat Klantenvertellen een onderdeel van Autoservice Totaal is. We hebben ons in 2016 aangesloten.” Met Klantenvertellen, dat inmiddels nog makkelijker is geworden dankzij een QR-code, scoort Bitech na driehonderd beoordelingen gemiddeld een 9,6! Bert: “Ja, is dat niet goed genoeg dan?” Het is meer dan goed genoeg, Bert, maar hoe doe je dat? Bert: “Aandacht voor de klant! Praat met de klant als hij de auto brengt, vraag wat er moet gebeuren, leg uit wat je gedaan hebt en laat de oude onderdelen zien. Er zijn twee soorten klanten: de ene groep wil een veilige auto en de andere groep wil een apk. Die tweede groep is niet onze doelgroep, want wij zijn niet de allergoedkoopste. Wel is alles aan ons bedrijf netjes. Eigenlijk moet je de motorkap van een auto opendoen en dan zeggen: ja, dat is een typische ‘Bert’-auto. Netjes. Zoals het hoort.”

Bitech is één van de weinige Autovakmeesters die APK I en II doen en dus veel vrachtwagens binnenkrijgen.
Bitech is één van de weinige Autovakmeesters die APK I en II doen en dus veel vrachtwagens binnenkrijgen.

Van Autoservice Totaal naar Autovakmeester

Hoewel tevreden over Autoservice Totaal, wilde Bert meer aan marketing en opleidingen doen en misschien is NexDrive, het label van specialisten in hybride en elektrische auto’s, ook wel wat voor Bert. Hij stapte over naar Autovakmeester. Als ‘eigenwijze’ ondernemer - we bedoelen het respectvol - onderschrijft hij het doel van Autovakmeester: omzet binnenhalen voor de aangesloten bedrijven.

Bert: “Toen ik jong was vonden veel autobedrijven dat je accu’s, uitlaten en banden bij een bandenspecialist moest kopen. Ze gooiden hun omzet weg. Ik ben twaalf jaar Wegenwachter geweest en bracht regelmatig gestrande auto’s naar dealers. Maar sommige dealers hadden geen belang bij particuliere klanten. Zelfs dealermedewerkers lieten hun auto’s bij mij onderhouden. Als universele bedrijven profiteerden wij daarvan. Nu wil iedereen die particuliere klanten weer terug, ook als de auto’s op leeftijd zijn.”

Welke ondersteuning past?

Bitech is een Kentekenloket geworden, maakt gebruik van TECH360 en profiteert, zoals alle Autovakmeesters, van een eigen website, waarvan Youvia de vindbaarheid met actuele adres- en openingsgegevens op tientallen websites optimaliseert. Autovakmeester werkt met modules, zoals Garagevergelijker.nl, trekhaakofferte.nl en PrivateLease. Niet alle modules zijn verplicht, dus Bert kan kiezen. De optionele LeaseProf-module kost vijftig euro per maand, maar Bert laat het gaan, terwijl hij de module WESP voor geen goud wil missen. Waarom niet? Bert: “Als je tegen de bank zegt: ‘ik geloof dat ik een uitlijnbrug wil’, dan heb je geen verhaal. Dankzij WESP kan ik de bank precies uitleggen hoeveel stuurkogels, schokbrekers en fuseekogels ik op jaarbasis doe en dat ik voor al die onderdelen een uitlijnbrug en uitleenapparatuur nodig heb. Daarom wil ik WESP. Ik weet dan waar ik sta en stuur met mijn technici op die cijfers.”

“Nu wil iedereen die particuliere klanten weer terug, ook als de auto’s op leeftijd zijn.”
“Nu wil iedereen die particuliere klanten weer terug, ook als de auto’s op leeftijd zijn.”

Focus op kwaliteit en continuïteit

Verplichtingen kent Autovakmeester ook, zoals een minimale omzet van vijftigduizend euro aan automaterialen bij de PartsPoint- of Precisium-grossier (exclusief banden, olie en gereedschap). De maandelijkse lidmaatschapskosten bedragen vanaf 1 juli aanstaande 275 euro. Vorig jaar is het Autovakmeester-team uitgebreid en kwamen er maar liefst veertig autobedrijven bij. Nederland telt inmiddels 167 Autovakmeesters. Groei is mooi, maar geen doel op zich. Integendeel, de focus ligt op kwaliteit en continuïteit. In het komende BOVAG/ROSA formuleonderzoek wil Autovakmeester de eerste plaats halen. In die ambitie kan Bert zich goed vinden. Hij mag dan een vreemd bedrijf hebben, hij is ook de lokale kampioen met klanten voor het leven die allemaal kiezen voor vertrouwd onderhoud.

Dit artikel is gesponsord door Alliance Automotive Group Benelux.

Lees ook:

"Met deze aanhangwagen, die achter ieder ANWB-voertuig met een trekhaak kan worden gekoppeld, zijn we veel flexibeler.”

ANWB Wegenwacht-aanhanger helpt gestrande EV's met elektrische...

Pechgevallen veranderen bij de Wegenwacht, door de ontwikkeling van auto's. Elektrische auto's staan steeds vaker stil langs de weg met een lege accu. De Wegenwacht schiet onderweg te hulp met een bijzondere aanhanger. Wat kan die aanhanger eigenlijk? Jim Otjens, automotive engineer bij de ANWB, vertelt over zijn opvallende ontwerp.

6 aandachtspunten om een  aircosysteem in topconditie te houden

6 aandachtspunten om een aircosysteem in topconditie te houden

Met een klein beetje aandacht en de juiste onderdelen kun je aircosystemen lang in topconditie houden. Nissens geeft je tips hoe je dat kunt doen.

Het team van Valentijn.

'Zelfs als je veilig werkt, kan het een keer misgaan'

Bij CarProf Valentijn is Carissa Valentijn verantwoordelijk voor de boekhouding en de administratie. Naast haar dagelijkse werkzaamheden is ze ook een van de bedrijfshulpverleners (BHV'ers) van het onafhankelijke autobedrijf. "Natuurlijk hoop je dat er nooit iets ernstigs gebeurt. Maar als het gebeurt, zijn we goed voorbereid."

ESP-sensor onvindbaar? Waar is die toch gebleven?

ESP-sensor onvindbaar? Waar is die toch gebleven?

Sinds ESP in 1995 zijn intrede deed, is de ESP-sensor eigenlijk niet meer weg te denken. De computer van het ESP-systeem heeft immers actuele waarden nodig die vertellen welke beweging het voertuig precies maakt. Jarenlang waren deze sensoren vrij eenvoudig terug te vinden: ergens centraal op de bodem van het chassis, vaak onder de bestuurders- en/of bijrijdersstoel. Echter, in steeds meer moderne voertuigen lijkt de sensor ineens spoorloos verdwenen. Waar is die ESP-sensor toch gebleven?

Het team van Equipment services. - Foto: AAGB

AAG Equipment van Alliance is one-stop-shop voor equipment

Alliance Automotive Group Benelux introduceert een nieuwe divisie onder de naam AAG Equipment. Voor universele autobedrijven én schadeherstellers is het een one-stop-shop voor equipment.

Jan-Paul Poldervaart, de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions: “Zolang de overheid een inconsistent beleid voert, zal het een uitdaging blijven om nieuwe en tweedehands EV’s aan de man te brengen.”

De klantreis moet kort en aangenaam zijn

Jan-Paul Poldervaart is de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions, bekend van occasionsites als AutoTrack, Gaspedaal.nl en AutoWereld.nl. Als schakel tussen het autobedrijf en de consument is het zijn missie om het koopproces zo goed mogelijk te stroomlijnen.

Autobedrijf van den Bosch in Dronten is nu ook Tyres-On specialist.

Partspoint verwelkomt 100e Tyres-On deelnemer in Dronten

In juni 2023 lanceerde Partspoint het Tyres-On-programma om universele garages te ondersteunen bij het specialiseren in banden. Een jaar na de lancering verwelkomt Tyres-On zijn 100ste deelnemer: Autobedrijf van den Bosch uit Dronten.

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

Veilig werken is een belangrijk thema in de autobranche, vooral nu elektrische auto's steeds meer voorkomen. Het onderhoud van deze vervoersmiddelen vereist specifieke vaardigheden en procedures. Daarnaast blijft het onderhoud van de grootste groep - de traditionele brandstofauto's - een essentieel onderdeel van het werk. Hoe zorg je ervoor dat je risico's vermijdt? En hoe breng je veilig en gezond werken onder de aandacht? Daarover gaat het komende OOMT-webinar.

Niels Smelter: “De service van AA-Equipment Support is uitstekend; een betrouwbare partner.”

Launch X-431 optimaliseert werkplaats-efficiëntie

Niels en Saskia Smelter namen in 2017 het bedrijf van hun (schoon)vader over. Sindsdien concentreren zij zich als ervaren universele garagisten op het wagenpark van Hengelo en omgeving, én op kampeerauto's. Auto en Camper Smelter beschikt sinds 2019 zelfs over een eigen werkplaats en stallingsruimte voor campers. Waarom kiest Niels voor het Launch X-431 diagnoseapparaat?

"OOMT biedt soms meer dan ik weet"

"OOMT biedt soms meer dan ik weet"

Ruth Lokhorst van Autobedrijf Lokhorst-Zoet in Elburg liet onlangs een gastvrijheidscheck via OOMT doen om te kijken wat hun klanten ervaren en waar de verbeterpunten zitten. Dat kan veel waardevolle inzichten opleveren, ook als je juist een heel fijn bedrijf weet te runnen. "Ik zie genoeg dingen die verbeterd kunnen worden."

Zo ziet verontreiniging door koelvloeistof in een EGR-koeler eruit

Koelvloeistof in het uitlaatsysteem: een serieus probleem - maar wat...

Het probleem van koelvloeistof in het uitlaatsysteem is een serieuze kwestie, vooral als er een turbo in het spel is. Gewaarschuwd door eerdere berichten over dit onderwerp, vermoedt een ervaren monteur dat hij alert te werk moet gaan bij een Volkswagen Golf 1.5 TSI uit 2018. Bij een korte inspectie zag hij namelijk in het uitlaatsysteem sporen van vermoedelijk koelvloeistof. Hoe kan dat en nog belangrijker: hoe los je het op?

Harold van Gestel, Formulemanager van CarProf (links): "Met de combinatie van onze onderhoudsdiensten en hun verzekeringsoplossingen bieden we samen de meest complete autoverzekering van Nederland.” - Foto: CarProf

CarProf Autoverzekering moet zorgen voor volle werkplaatsen

Garageformule CarProf lanceert samen met Actua Groep de CarProf Autoverzekering. Met onder meer verlengde garantie en een uitgebreide EV-dekking is dit en klantenbinder voor CarProf-autobedrijven.