ANWB Wegenwacht-aanhanger helpt gestrande EV's met elektrische jerrycan

ANWB Wegenwacht-aanhanger helpt gestrande EV's met elektrische jerrycan
"Met deze aanhangwagen, die achter ieder ANWB-voertuig met een trekhaak kan worden gekoppeld, zijn we veel flexibeler.”

Pechgevallen veranderen bij de Wegenwacht, door de ontwikkeling van auto's. Elektrische auto's staan steeds vaker stil langs de weg met een lege accu. De Wegenwacht schiet onderweg te hulp met een bijzondere aanhanger. Wat kan die aanhanger eigenlijk? Jim Otjens, automotive engineer bij de ANWB, vertelt over zijn opvallende ontwerp.

In vier Wegenwacht-voertuigen is  inmiddels een laadstation voor elektrische voertuigen ingebouwd. "Om wat flexibeler te zijn hebben we een vijfde laadstation in een aanhangwagen geplaatst", vertelt Jim Otjens.

“Iedere Wegenwacht heeft zijn eigen voertuig. Als de Wegenwacht geen dienst heeft, staat zijn of haar auto stil en is een EV-laadstation niet beschikbaar. Met deze aanhangwagen, die achter ieder ANWB-voertuig met een trekhaak kan worden gekoppeld, zijn we veel flexibeler."

De aanhanger staat op het Wegenwacht-station in Utrecht, waardoor er zo'n zestig collega’s van gebruik kunnen maken.

Eigen ontwikkeling

De ANWB heeft op Ypenburg  in Den Haag een eigen Technisch Expertise Centrum, een onderzoeks- en ontwikkelingsafdeling en bouwt daar ook auto’s om tot Wegenwacht-voertuigen. Jim Otjens is één van de technici. De voormalige automonteur heeft HTS Luchtvaarttechniek en TU Werktuigbouwkunde gestudeerd en bekostigde zijn studie door bij de Wegenwacht te werken.

"Zo ben ik op Ypenburg terechtgekomen. Daar was de ANWB net begonnen met het ontwikkelen van Smart Driver, het delen van voertuiginformatie via een app. Ik ontwikkelde een algoritme dat op afstand de ‘gezondheid’ van de startaccu inschat, studeerde erop af en mocht het implementeren."

Wegenwachter Gilbert de Rover heeft nu altijd vier jerrycans met elektriciteit bij zich.

Universele oplossing

Jim werkt ook aan een universele oplossing om de  conditie van een EV-accu te beoordelen, zodat consumenten straks bij de aankoop van een EV-occasion inzicht krijgen in de kwaliteit van het accupakket. Jim: "Als je bij de ANWB een goed idee hebt, krijg je alle kans om het te ontwikkelen. Dat motiveert ons allemaal."

Een stroompunt op wielen

De aanhanger die Jim ontwikkelde heeft een robuust frame om de accu's te dragen. De aanhanger heeft een rolluik met daarachter ruimte voor afzet-pilonnen. Het laadstation is standaard voorzien van een type 2-stekker en een adapter voor de oudere type 1-stekkers (zoals de Nissan Leaf), zodat alle auto's geladen kunnen worden. De accu's worden bewaakt door een batterij managementsysteem, dat energie van het accupakket gebruikt. Communicatie gaat via CAN-bus.

Juice Booster 2 boordlader

Jim: "Ik wilde zoveel mogelijk gestandaardiseerde, reeds goedgekeurde onderdelen gebruiken en ben uitgekomen op de Juice Booster 2 boordlader, want we gebruiken wisselstroom. Daarmee kunnen we 32 ampère laden. Eigenlijk is de aanhanger gewoon een stroompunt: wisselstroom, één fase en 230 Volt. Normaliter is een stroombron voorzien van een aardlekschakelaar die in verbinding staat met de aarde, maar de Wegenwacht-voertuigen en de aanhanger staan op banden, dus dat werkt niet. Ik heb daarom een isolatiebewaker gemonteerd. Zoals de aardlekschakelaar een verschil in stroom meet en er dan uitklapt, zo meet de isolatiebewaker een verschil in weerstand tussen de fasen."

"Het doel is om auto's naar de eerstvolgende laadpaal te helpen."

Elektrische aanhanger

Het accupakket van 15 kWh is niet heel groot, maar volgens Wegenwacht Gilbert de Rover, die de aanhanger  geregeld achter zijn elektrische ID.4 trekt, is het genoeg. "Je moet het vergelijken met een jerrycan. Ik heb altijd vijf liter benzine en diesel bij me. Als het accupakket van de aanhanger vol zit, kan ik vier elektrische auto's laden: vier jerrycans met elektriciteit. Het doel is namelijk niet om onderweg alle lege elektrische auto's vol te laden, maar om die auto's naar de eerstvolgende laadpaal te helpen."

Niet op snelweg

Een stilgevallen (elektrische) auto wordt op de snelweg altijd voor het andere verkeer beveiligd door een Wegenwacht of een weginspecteur. Een berger brengt de auto vervolgens naar een veilige plek, bijvoorbeeld onderaan de volgende afrit. Daar staat natuurlijk geen laadpaal. Gilbert: "Dan komen wij en na een kwartiertje laden kan de klant de eerstvolgende laadpaal halen. We gebruiken de aanhanger niet op de snelweg, want daar willen we liever niet te lang staan."

Dit is nog maar het begin

Gilbert de Rover werkt al 24 jaar bij de Wegenwacht en heeft ervaring met een Polo, Touran, Caddy, T5. Hij valt in het centrum van Utrecht wel eens in met een Wegenwacht-bakfiets. Sinds een jaartje rijdt hij met een Volkswagen ID.4. Gilbert: "We gebruiken de aanhanger één tot twee keer per week. Dat is nog weinig, maar er komen steeds meer elektrische auto’s op de weg: dit is nog maar het begin."

De ontwikkelingsafdeling in Ypenburg wil van een iets meer gestroomlijnde aanhanger zo'n tien exemplaren bouwen, zodat elk Wegenwachtstation er straks eentje heeft en er een landelijk dekkend netwerk is. Jim Otjens zegt trots: "Ook in het buitenland is hier interesse voor, dus ik ben nog lang niet klaar”.

Dit artikel is gesponsord door ANWB Wegenwacht

6 aandachtspunten om een  aircosysteem in topconditie te houden

6 aandachtspunten om een aircosysteem in topconditie te houden

Met een klein beetje aandacht en de juiste onderdelen kun je aircosystemen lang in topconditie houden. Nissens geeft je tips hoe je dat kunt doen.

Het team van Valentijn.

'Zelfs als je veilig werkt, kan het een keer misgaan'

Bij CarProf Valentijn is Carissa Valentijn verantwoordelijk voor de boekhouding en de administratie. Naast haar dagelijkse werkzaamheden is ze ook een van de bedrijfshulpverleners (BHV'ers) van het onafhankelijke autobedrijf. "Natuurlijk hoop je dat er nooit iets ernstigs gebeurt. Maar als het gebeurt, zijn we goed voorbereid."

ESP-sensor onvindbaar? Waar is die toch gebleven?

ESP-sensor onvindbaar? Waar is die toch gebleven?

Sinds ESP in 1995 zijn intrede deed, is de ESP-sensor eigenlijk niet meer weg te denken. De computer van het ESP-systeem heeft immers actuele waarden nodig die vertellen welke beweging het voertuig precies maakt. Jarenlang waren deze sensoren vrij eenvoudig terug te vinden: ergens centraal op de bodem van het chassis, vaak onder de bestuurders- en/of bijrijdersstoel. Echter, in steeds meer moderne voertuigen lijkt de sensor ineens spoorloos verdwenen. Waar is die ESP-sensor toch gebleven?

In vijf stappen heb je met dit model een gestructureerd verbeterplan in handen voor een optimale voorraad.

Bouwstenenmodel: in vijf stappen naar een ideale voorraad

Is een ideale voorraad moeilijk? Niet met het bouwstenenmodel van Slimstock. In vijf stappen heb je met dit model een gestructureerd verbeterplan in handen voor een optimale voorraad. Slimstock, een Nederlands bedrijf dat al sinds 1993 Europees marktleider is, ontwikkelde een bouwstenenmodel waarmee elke auto-importeur, grossier en distributeur van auto-onderdelen direct aan de slag kan.

Jan-Paul Poldervaart, de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions: “Zolang de overheid een inconsistent beleid voert, zal het een uitdaging blijven om nieuwe en tweedehands EV’s aan de man te brengen.”

De klantreis moet kort en aangenaam zijn

Jan-Paul Poldervaart is de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions, bekend van occasionsites als AutoTrack, Gaspedaal.nl en AutoWereld.nl. Als schakel tussen het autobedrijf en de consument is het zijn missie om het koopproces zo goed mogelijk te stroomlijnen.

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

Veilig werken is een belangrijk thema in de autobranche, vooral nu elektrische auto's steeds meer voorkomen. Het onderhoud van deze vervoersmiddelen vereist specifieke vaardigheden en procedures. Daarnaast blijft het onderhoud van de grootste groep - de traditionele brandstofauto's - een essentieel onderdeel van het werk. Hoe zorg je ervoor dat je risico's vermijdt? En hoe breng je veilig en gezond werken onder de aandacht? Daarover gaat het komende OOMT-webinar.

Niels Smelter: “De service van AA-Equipment Support is uitstekend; een betrouwbare partner.”

Launch X-431 optimaliseert werkplaats-efficiëntie

Niels en Saskia Smelter namen in 2017 het bedrijf van hun (schoon)vader over. Sindsdien concentreren zij zich als ervaren universele garagisten op het wagenpark van Hengelo en omgeving, én op kampeerauto's. Auto en Camper Smelter beschikt sinds 2019 zelfs over een eigen werkplaats en stallingsruimte voor campers. Waarom kiest Niels voor het Launch X-431 diagnoseapparaat?

"OOMT biedt soms meer dan ik weet"

"OOMT biedt soms meer dan ik weet"

Ruth Lokhorst van Autobedrijf Lokhorst-Zoet in Elburg liet onlangs een gastvrijheidscheck via OOMT doen om te kijken wat hun klanten ervaren en waar de verbeterpunten zitten. Dat kan veel waardevolle inzichten opleveren, ook als je juist een heel fijn bedrijf weet te runnen. "Ik zie genoeg dingen die verbeterd kunnen worden."

Zo ziet verontreiniging door koelvloeistof in een EGR-koeler eruit

Koelvloeistof in het uitlaatsysteem: een serieus probleem - maar wat...

Het probleem van koelvloeistof in het uitlaatsysteem is een serieuze kwestie, vooral als er een turbo in het spel is. Gewaarschuwd door eerdere berichten over dit onderwerp, vermoedt een ervaren monteur dat hij alert te werk moet gaan bij een Volkswagen Golf 1.5 TSI uit 2018. Bij een korte inspectie zag hij namelijk in het uitlaatsysteem sporen van vermoedelijk koelvloeistof. Hoe kan dat en nog belangrijker: hoe los je het op?

Hoe AD Garage de groei van Bergmans Auto's versnelt

Hoe AD Garage de groei van Bergmans Auto's versnelt

Stel je een krachtig trio voor van distributeur, grossier en garagebedrijf. Samen vormen ze een drietrapsraket naar succes en dat is precies wat Doyen Auto, Autodistribution en AD Garage doen. Tom Bergmans van Bergmans Auto's in Veldhoven legt uit hoe AD Garage hem helpt groeien.

Rogier Roet, formulemanager van AutoFirst.

AutoFirst: topservice en efficiënte bedrijfsvoering

AutoFirst komt uit het BOVAG ROSA onderzoek als een van de best gewaardeerde garageformules van Nederland. Dankzij effectieve marketingondersteuning en een modulaire aanpak helpt AutoFirst autobedrijven met een hogere klanttevredenheid, een betere bedrijfsvoering en personeelswerving. Hoe doet AutoFirst dat?

OOMT begeleidt en adviseert leermeesters voor succesvolle studenten

OOMT begeleidt en adviseert leermeesters voor succesvolle studenten

Om studenten succesvol hun opleiding af te laten ronden is de rol van een leermeester essentieel. Sinds afgelopen jaar richt een BBL-adviseur van OOMT zich op deze groep, waarbij hij in een driehoek werkt met het leerbedrijf, de student en het ROC. "Als een leermeester succesvol is, dan is de kans groter dat een student dat ook is."