Bandenlabel kost branche miljoenen (maak er dan ook gebruik van)

Bandenlabel kost branche miljoenen (maak er dan ook gebruik van)
Michiel van Koeverden: “De gedachte achter het nieuwe label is niet alleen betere voorlichting, maar ook het terugdringen van de CO2-emissie."

Het bandenlabel heeft vorig jaar mei haar eerste grote revisie gekregen. Michiel van Koeverden van Apollo Vredestein is er gelukkig mee en hoopt dat banden- en autoverkopers er enthousiast mee aan de slag gaan. Niet omdat de overheid gaat controleren, maar omdat bedrijven en consumenten op het label sturen.

Het bandenlabel van 2012 was bij de evaluatie van 2017 niet populair. Consumenten kenden het niet of vonden het lastig om banden te vergelijken of ze misten informatie over winterse eigenschappen.

Het nieuwe label is in veel opzichten beter en verstrekt meer informatie. De belangrijkste wijzigingen zijn dat de zeven klassen (A tot en met G) brandstofefficiëntie en grip-op-nat-wegdek nu vijf zijn geworden (A‑E). Het externe afrolgeluid wordt weergegeven met een A, B of C (plus het aantal decibels). Er zijn ook icoontjes voor sneeuw- en ijseigenschappen. Eindelijk. En vierseizoenenbanden dan?

Iedereen ziet nu dankzij het label duidelijke verschillen tussen de ene en de andere band. Het oude label was te vrijblijvend en daarom leefde het ook niet”

Michiel van Koeverden, Area Manager Tyre Information Centre bij Apollo Vredestein: "Als vierseizoenenbanden het sneeuwkristal-en-berg-symbool hebben vallen ze onder winterbanden. Alle 'allseasons' van Vredestein en Apollo hebben zo'n symbool en voldoen dus aan de winterbandenverplichting in bijvoorbeeld Duitsland."

Altijd uitleggen

Bij het oude label was het genoeg dat auto- en bandenverkopers een foldertje op de balie legden en het label op de factuur afdrukten. Dat laatste hoeft niet meer, want je moet het label uitleggen vóór de consument de band of de auto koopt. Bovendien moet je de productinformatie digitaal beschikbaar stellen (bijvoorbeeld via de QR-code rechtsboven op het label) en uitprinten als de klant daar om vraagt.

Op websites van de autofabrikanten zie je alle labels van de banden waarop de auto leverbaar is. Ook als de klant maar één losse band koopt moet je opnieuw het label onder de aandacht brengen. Overdreven? Michiel van Koeverden is er in ieder geval blij mee. "Iedereen ziet nu dankzij het label duidelijke verschillen tussen de ene en de andere band. Het oude label was te vrijblijvend en daarom leefde het ook niet. Dit keer wel."

Verkopers kom in actie

De Nederlandse overheid is van plan om te controleren en te sanctioneren. De handhavers zullen websites bekijken, autobedrijven en bandenservicebedrijven bezoeken en zetten misschien wel mystery shoppers in.

Michiel van Koeverden: "De gedachte achter het nieuwe label is niet alleen betere voorlichting, maar ook het terugdringen van de CO2-emissie. Het wegtransport is goed voor 22 procent van de Europese CO2-uitstoot. Van elke liter brandstof gaat twintig procent op aan rolweerstand. Met een lagere rolweerstand, zo redeneert de EU, zouden consumenten 2,8 miljard euro per jaar op brandstof kunnen besparen. Er valt dus veel te winnen. Daarom geeft de overheid in sommige landen ook korting op vrachtwagenbanden met een hoge labelwaarde op rolweerstand."

Bandenspanning scheelt

Het label zelf kost natuurlijk ook geld: de industrie, de handel en de autobedrijven zijn er samen zo'n tweehonderd miljoen euro per jaar aan kwijt.

Michiel van Koeverden: "Dat is veel geld. Je kunt er dus maar beter een succes van maken." Die tweehonderd miljoen mag de industrie en handel doorberekenen aan de consumenten, want die kunnen met de juiste bandenkeuze 2,8 miljard euro aan brandstof besparen.

Automobilisten kunnen nog meer doen, want een band met een B-label presteert bij onderspanning op het niveau van een C‑label. Michiel van Koeverden: "Terwijl de bandenindustrie een enorme inspanning levert om die rolweerstand een beetje naar beneden krijgen, kan iedere twee maanden een bandenspanningscontrole minstens zo belangrijk zijn. Om dit te bevorderen is watismijnbandenspanning.nl in het leven geroepen. Maar denk ook eens aan het wegdek. Dat heeft niet alleen grote invloed op de rolweerstand, maar ook op het geluid: tussen een stil en rumoerig wegdek zit een verschil van bijna 13 dB(A)."

Gebruik het label

De oproep die Michiel van Koeverden wil doen is dat de bandenhandel verder zou moeten kijken dan de labelregels. Michiel van Koeverden: "Steeds meer grote organisaties, bedrijven en leasemaatschappijen willen alleen nog A- of B-labels voor hun wagenparken. Ze nemen dat ook in hun tenders op en we zien ook dat het voor consumenten steeds belangrijker wordt. Dit gaat een belangrijke trend in de aankoopmotivatie worden. Speel daar dus op in. En vergeet niet dat banden ook de veiligheid dienen."

Dit artikel is gesponsord door Apollo Vredestein.

Jan-Paul Poldervaart, de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions: “Zolang de overheid een inconsistent beleid voert, zal het een uitdaging blijven om nieuwe en tweedehands EV’s aan de man te brengen.”

De klantreis moet kort en aangenaam zijn

Jan-Paul Poldervaart is de nieuwe Commercieel Directeur van Automotive MediaVentions, bekend van occasionsites als AutoTrack, Gaspedaal.nl en AutoWereld.nl. Als schakel tussen het autobedrijf en de consument is het zijn missie om het koopproces zo goed mogelijk te stroomlijnen.

Autobedrijf van den Bosch in Dronten is nu ook Tyres-On specialist.

Partspoint verwelkomt 100e Tyres-On deelnemer in Dronten

In juni 2023 lanceerde Partspoint het Tyres-On-programma om universele garages te ondersteunen bij het specialiseren in banden. Een jaar na de lancering verwelkomt Tyres-On zijn 100ste deelnemer: Autobedrijf van den Bosch uit Dronten.

Foto: Bridgestone

Bridgestone introduceert nieuwe all-season bestelwagenband

Bridgestone introduceert een nieuwe premium all-season bestelwagenband. De Duravis All Season EVO vervangt de huidige Duravis All Season en is speciaal ontwikkeld om de efficiëntie voor bestelwagengebruikers en wagenparken te maximaliseren.

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

OOMT webinar: veilig werken met machines en gereedschap

Veilig werken is een belangrijk thema in de autobranche, vooral nu elektrische auto's steeds meer voorkomen. Het onderhoud van deze vervoersmiddelen vereist specifieke vaardigheden en procedures. Daarnaast blijft het onderhoud van de grootste groep - de traditionele brandstofauto's - een essentieel onderdeel van het werk. Hoe zorg je ervoor dat je risico's vermijdt? En hoe breng je veilig en gezond werken onder de aandacht? Daarover gaat het komende OOMT-webinar.

De daling van de verkoop van volledig elektrische auto's in Europa was vooral te merken in Duitsland. Foto: Shutterstock

Ford wil kortere werktijden in Keulen om lage vraag EV's

Amerikaanse autofabrikant Ford wil de werktijden in zijn vestiging in Keulen verkorten. Aanleiding is de tegenvallende vraag naar elektrische auto's, die in Duitsland volgens Ford "aanzienlijk lager is dan verwacht".

De Bugatti Bolide. Met 1.600 pk bepaald geen boodschappenkarretje. Het Motorsports ABS van Continental moet de beul helpen beheersen. - Foto: Continental

Continental remsysteem voor Bugatti Bolide hypercar combineert ESC...

Continental ontwikkelt speciaal race-remsysteem voor de Bugatti Bolide, een hypercar van 1.600 pk. In dit systeem wordt voor het eerst ESC met koolstofvezel schijven gecombineerd.

Foto: MS Motorservice

Nieuwe TPMS-sensoren van MS Motorservice voor de aftermarket

MS Motorservice breidt zijn aanbod uit met 30 nieuwe TPMS-sensoren. Deze sensoren zijn eenvoudig te installeren en direct klaar voor gebruik.

Niels Smelter: “De service van AA-Equipment Support is uitstekend; een betrouwbare partner.”

Launch X-431 optimaliseert werkplaats-efficiëntie

Niels en Saskia Smelter namen in 2017 het bedrijf van hun (schoon)vader over. Sindsdien concentreren zij zich als ervaren universele garagisten op het wagenpark van Hengelo en omgeving, én op kampeerauto's. Auto en Camper Smelter beschikt sinds 2019 zelfs over een eigen werkplaats en stallingsruimte voor campers. Waarom kiest Niels voor het Launch X-431 diagnoseapparaat?